Draadalg in vijvers

M

Mschoemaker

Guest
Hallo,

ik ben redelijk nieuw op het gebied van vijvers.
Wij hebben 3 redelijk grote vijvers in de tuin (rond 3m3 per vijver). Deze waren door de vorige bewoners niet echt onderhouden en dus zo'n beetje helemaal vol gegroeid en vol met draadalg. Ik heb de vijvers daarom helemaal leeggehaald en van de bestaande planten stekjes gemaakt en opnieuw de vijver gevuld.

Er zit een stroompje tussen de vijvers maar deze kan nu niet aan omdat het waterpeil langzaam zakt als de pomp aanstaat. De middelste vijver verliest water, maar hier wil ik volgend seizoen even goed aanpakken. Tot die tijd leek het mij verstandig om zuurstofpompjes in 2 van de 3 vijvers en in 1 een fonteintje te plaatsen tbv zuurstof.
Verder heb ik de waterwaardes gecontroleerd. KH & GH waren te laag, dus dit heb ik op peil gebracht met KH & GH plus. Deze waardes lijken nu goed.
Er zitten geen vissen in.

Echter hebben alle 3 de vijvers alweer best wel last van draadalg.
Ik weet even niet zo goed meer wat ik nu het beste kan doen om dit goed te krijgen. Ik lees dingen over bepaalde slakken toevoegen, maar ook dat het juist niet goed/nodig is om extra zuurstof toe te voegen. Ook lees ik dat extra zuurstofplanten nodig zijn, dat hier eigenlijk niet snel te veel van kunnen zijn eerder te weinig.

Ik hoop dat ik bij jullie op dit forum een antwoord kan vinden op deze vragen en op die manier weer wat verder kom en nog wat dingen kan proberen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een luchtpompje verdrijft aanwezige co2 in de waterkolom, oa door extra oppervlaktebeweging. Dat gecombineerd met veel daglicht kan leiden tot draadalg. Snelgroeiende planten zorgen voor de meeste zuurstof, dat zijn stengelplanten over het algemeen.
Vanwaar overigens je conclusie dat je gh en kh te laag waren? In zachter water groeien planten over het algemeen beter maar je wil je KH minimaal op 1 houden om je ph/zuurgraad stabiel te houden. Heb je levende have in je vijvers die een hogere kh/gh vragen dan wat je had?
 
Ok, dus luchtpompje en fontein kan ik wat dat betreft dus beter verwijderen?
GH en KH heb ik gemeten met test strips van Velda (http://velda.nl/vijverproducten/watermiddelen/watertesten/aqua-test-strips/) op de verpakking hiervan staat dat vijver waardes moet hebben van 8 -12 voor GH en 6-8 voor KH.

Ik lees hier juist dat in zacht water de planten niet (goed) groeien:
 
Beide lijkt mij inderdaad wat overbodig; maar let wel, ik ben geen vijverkenner en vergelijk dus alles wat je schrijft met wat ik weet van zoetwater aquaria.
De waarden die je noemt, zijn niet ongewoon voor Nederlands kraanwater, maar mocht je nou op een kh van 4 zitten en een gh van 6, zie ik geen noodzaak om spul te kopen om je hardheid omhoog te gooien.

Als je dan bijvoorbeeld deze link (en ik ben overigens absoluut geen fan van Easy-Life, maar het was toevallig de eerste hit op Google) volgt: https://www.easylife.nl/artikelen/alles-over-plantengroei/overige-factoren
Daar lees je dat je juist zachter water wil hebben, maar ook die gaan niet voorbij aan een GH van 12.

Wellicht sowieso raadzaam om even te wachten tot iemand met meer vijverkennis ook reageert :)
 
Als er weinig tot geen vissen in zitten is stroming en beluchting totaal nutteloos en kan het idd de oorzaak van de draadalg zijn.
Je hardheid verhogen is vaak ook een goede stap tegen draadalg (maar dat deed ja al)
Verder zijn je vijvers nu wat van slag door al deze verandering.
Ik zou dit jaar niet meer doen dan de alg wat mechanisch verwijderen en zien hoe volgend jaar verloopt
 
Is het niet ook normaal dat je met de felle zon van de laatste tijd snel draadalg ontwikkeld in een vijver? Dat zien we ook als de zon in onze aquaria schijnt.
 
Ok, bedankt voor de reacties. Ik ga de pompjes en fontein weghalen en het alg er maar elke keer met de hand uithalen.
En wat extra zuurstofplanten lijkt me ook niet verkeerd toch? In 1 van de vijvers zit denk ik wat te weinig en groeien ze ook niet zo goed. Beter er nog wat bij doen dan denk ik?
 
Ok, bedankt voor de reacties. Ik ga de pompjes en fontein weghalen en het alg er maar elke keer met de hand uithalen.
En wat extra zuurstofplanten lijkt me ook niet verkeerd toch? In 1 van de vijvers zit denk ik wat te weinig en groeien ze ook niet zo goed. Beter er nog wat bij doen dan denk ik?
Extra plantjes kan geen kwaad :) Wellicht ook drijvers, die houden de zon ook wat tegen.
 
Zet er waterlelies in.
Geven ook veel schaduw.
Zie mij vijvertje.
Alleen in het voorjaar even wat draadalg.
Haal ik altijd 1x weg
Maar als de lelie gaat groeien.
Gaat de alg ook weg.

Mvg ronald


20210609_131150.jpg
 
Ok, bedankt voor de reacties. Ik ga de pompjes en fontein weghalen en het alg er maar elke keer met de hand uithalen.
En wat extra zuurstofplanten lijkt me ook niet verkeerd toch? In 1 van de vijvers zit denk ik wat te weinig en groeien ze ook niet zo goed. Beter er nog wat bij doen dan denk ik?
als de zuurstofplanten het niet goed doen moet je er ook geen bij zetten, da's weggesmeten geld.
Beter zoek je de reden waarom ze het niet goed doen. Eens ze dan gaan groeien heb je er in no time teveel.
 
Is het niet ook normaal dat je met de felle zon van de laatste tijd snel draadalg ontwikkeld in een vijver? Dat zien we ook als de zon in onze aquaria schijnt.

Nee , zou net andersom moeten zijn .
De zon zorgt er net voor dat al je algen verdwijnen .
Als dat niet gebeurt heb je tekorten in je water .
En dat los je niet op met wat kH+ en Gh+ , ik snap niet dat sommigen dat gebruiken .
Is totaal nutteloos , is veel te eenzijdig .
 
ja vind ook niet dat we een vijver moeten behandelen als een aquarium
mijn vijver was puur regen water 40ppm en dan zou je denken te korten zijn maar 50% was begroeit met planten nooit algen gezien
 
Nee , zou net andersom moeten zijn .
De zon zorgt er net voor dat al je algen verdwijnen .
Als dat niet gebeurt heb je tekorten in je water .
En dat los je niet op met wat kH+ en Gh+ , ik snap niet dat sommigen dat gebruiken .
Is totaal nutteloos , is veel te eenzijdig .
Je geeft aan wat je niet moet doen en wat totaal nutteloos is.
Heb je ook tips wat ik wél zou kunnen doen?
 
Zet er waterlelies in.
Geven ook veel schaduw.
Zie mij vijvertje.
Alleen in het voorjaar even wat draadalg.
Haal ik altijd 1x weg
Maar als de lelie gaat groeien.
Gaat de alg ook weg.

Mvg ronald
Ja, in alle drie de vijvers heb ik waterlelies gezet (gestekt van veel te groot geworden lelie). En die doen het goed. Moet alleen even wat tijd gunnen om wat groter te worden en (veel) bladeren te krijgen.

Eigenlijk kan ik dus het beste dit seizoen afwachten, het natuurlijk evenwicht laten herstellen, handmatig de alg verwijderen en dan volgend jaar eens kijken hoe het er dan voor staat?
 
Precies...gedult hebben.
Eerst jaar was ik ook met middeltjes bezig om zo genaamd de water kwaliteit te verbeteren.
Wat dus niet hielp bij mij.
Tweede jaar deed ik niks....behalve filter in het voorjaar schoonmaken en uv lamp vernieuwen.
In het voorjaar altijd even last van draadalg.En dat is normaal.....evenwicht moet weer even op starten.
Maar dat zie je dan ook in sloten.
Op het moment dat de waterplanten gaan groeien. Gaat van zelf de draadalg ook weer weg.

Mvg ronald
 
Terug
Bovenaan