draadalg na verhogen co2

T

Theelepel

Guest
Sinds een kleine week begint er draadalg te groeien bij mij, wat is er gebeurdl

ik heb 2 weken geleden de uitstromen opgesplitst naar 1 links en 1 rechts waardoor alles goed in de stroming staat, hierdoor is het groeiprobleem van sterrenkruid en belgisch groen opgelost.
Een kleine week terug heb ik een profilux 3 gekocht, deze geplaatst en op de co2 reactor een aparte opvoerpomp van 1200 l/u, die aanspringt tegelijk met het magneetventiel en een half uur later uit gaat.

PH is 6,45
KH is 6

No3 is 25
PO4 is 2

Hieronder wat foto's van de draadalg, op de stok had ik lange plukken die heb ik verwijderd en nu komt het langzaam terug, ik dacht dat je geen alg kon krijgen van een verhoging van je co2, wat zou het kunnen zijn?

aA5kVnTWr8nG6Uva2jR7myj9u4oVoKLs.jpeg

aA5kVnTWr8nG6Uva2jR7myj9u4oVoKLs.jpeg

aA5kVnTWr8nG6Uva2jR7myj9u4oVoKLs.jpeg
 
Zover ik het kan bekijken zit de alg niet op de planten??
Hoeveel uur brand je verlichting??

Volgens de tabel heb je een co2 van 65mg maar je bol is niet echt geel wat bij die waarde wel ongeveer zou moeten. Ik zit op 35 mg co2 en hier kleurt hij al limoen geel bijna namelijk.
ook zouden de vissen bij 65mg wel naar zuurstof happen denk ik.

Is er ook goede stroming op de stukken waar we de draadalg zien?
Dat lijkt me voornamelijk hoog op de achterwand als ik het zo kan bekijken.
 
Alg kun je evengoed krijgen, ook al verhoog je de Co2. Draadalg is wel een teken dat je water erg goed is. Heb je onlangs de stroming in de bak aangepast?
 
ik heb 2 weken geleden de uitstromen opgesplitst naar 1 links en 1 rechts waardoor alles goed in de stroming staat, hierdoor is het groeiprobleem van sterrenkruid en belgisch groen opgelost.

Volgens mij is de stroming dus wel aangepast en daarom ook mijn vraag hoe die is bij de delen waar de alg zich lijkt te bevinden ;).
Misschien dat bij de achterwand de stroming toch wat minder is.

Ik zie op het einde van het hout ook wat penseelalg dacht ik. Dat komt ook vaak door een co2 tekort.
Of is dat misschien oude alg??
 
Oeps overheen gelezen. :eek:
 
Alg is voornamelijk waar de stroming nu wel is en voorheen nauwelijks was.

Op het einde van het stuk hout lijkt mij draadalg wat echt in de begin groei fase zit. Wel is het zo dat ik de CO2 reactor op mijn rechter uitstroom heb zitten, maar dit mag toch niks uitmaken, als er genoeg CO2 in het water zit komt het toch overal waar stroming is?

De ph pen zit in de linker overloop.
 
De co2 komt bij goede stroming in de hele bak.
Volgens de bol is dat meer dan voldoende.
Klopt het dat de alg allemaal vrij hoog zit en vlak onder het oppervlak??
Misschien dat daar bij de achterwand de stroming toch minder is dan je denkt. heb je een totaalfoto??
het kan zijn dat het alg is dat er al zat vanuit de situatie zonder stroming. ik zou het zoveel mogelijk weghalen en kijken of het wegblijft.
Volgens mij heb je het niet op de planten zitten namelijk. Ik zie het niet tenminste.

Wat voor licht zit er boven en hoelang??
 
Stroming is bij de draadalg juist zeer sterk,de alg wappert dus ook vrolijk mee. Heb het met de hand weg gehaald en hoop dat het wegblijft.
 
Hoeveel licht heb je erboven en hoelang is dat aan??
 
2x80w t5
Boven de alg zelf zit 4x 30w t8

Alle lampen 865

Edit: lampen staan van 1200 tot 2200 aan.
 
Hoe zijn de waarden gemeten? Met deze waarden zou ik verwachten dat de CO2 indicator meer tegen het gelige zou zitten.
Wat zijn de maten van deze bak? Hoe diep? Hoe lang draait deze bak?
Heb je een overzicht van de bak? Welke planten staan erin?

Groene alg is vaak een gevolg van te veel licht of te weinig CO2. (het is maar net hoe je het ziet)
 
Theelepel zei:
2x80w t5
Boven de alg zelf zit 4x 30w t8

Alle lampen 865

Edit: lampen staan van 1200 tot 2200 aan.

Zit er dan 160W T5 en 120W T8 boven??
 
franketrank zei:
Groene alg is vaak een gevolg van te veel licht of te weinig CO2. (het is maar net hoe je het ziet)

Klopt helemaal en ik denk in dit geval dat er met het genoemde licht daar weleens te weinig co2 kan zitten.
Dus zoals je al zegt teveel of te lang belichten.

@Theelepel
Kun je misschien een goede en duidelijke foto van de indicator nemen??
Het is nu een beetje moeilijk te zien vind ikzelf.
ik kan me niet voorstellen dat de gemeten waarden kloppen want dwz zo n dikke 60mg per liter en dan is de bol echt geel hoor.
 
Indicator zit op lichtgroen, co2 kan bijna niet meer, de reactor kan het bijna niet verwerken.
PH is 6,46 gemeten met een profilux 3 ( net ge-eikt ) KH is 6 gemeten met Sera druppeltest(is altijd al 6 geweest)

Er zit inderdaad 160 t5 en 120w t8 boven.

Voor wat totaal foto's zie;

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... er=1580699
 
En hoe groot is de bak en hoeveel liter??
 
Ik denk niet dat de algen komen komt door het verhogen van de CO2.

Als ik zo eens in je foto album kijk;
Had je vorige maand nog 6xT8.
Daarna een bactopur kuurtje.
En de kH was 5.

Allemaal veranderingen die niet bevorderlijk zijn voor de plantengroei.
Een maand of 2 is vaak niet genoeg om conclusies te trekken, zorg voor optimale waarden en probeer de alg zoveel mogelijk handmatig te verwijderen.
 
Maar goed dat Frank dit even heeft gelezen want dat wist ik ook niet.
Dan is er heel wat gebeurt in je bak en moeten de planten ook steeds wennen.

Haal de eerste tijd zoveel mogelijk weg en als de omstandigheden goed zijn dan komt het vanzelf goed.
 
Ok� dat doe ik, blijkbaar kan ph calivratie vloeistof over de datum gaan? Dus ik heb 2 nieuwe potjes geopend en opnieuw gekalibreerd, de ph van het water kwam uit op 6.3....
Indicator is licht groen hangt wel bovenin maar toch...
Bakmaat is 200breed 60 diep 70 hoog(65 waterhoogte)

Hoe kan het dat de ph zo laag is en de indicator niet enorm verkleurd? Voor de zekerheid de elektrode na het kalibreren nogmaals in de testvleoistof gehangen en daar kwam 4,01 en 6,99 uit....
 
Bij lichtgroen is hij toch redelijk verkleurd??
 
Nadat ik weer gestart ben met profito en easycarbo is het weg, dit is echter iets wat ik niet wil blijven toevoegen vanwege de kosten ( aquarium is zo'n 700 liter netto) Wat voor'n afbouw schema raden jullie aan?

gr
 
Geen, je zal voldoende voeding moeten geven anders krijg je geheid weer algjes.
 
Theelepel zei:
Nadat ik weer gestart ben met profito en easycarbo is het weg, dit is echter iets wat ik niet wil blijven toevoegen vanwege de kosten ( aquarium is zo'n 700 liter netto) Wat voor'n afbouw schema raden jullie aan?

gr
Er is genoeg plantenbemesting online te verkrijgen wat veel goedkoper is dan easylife, misschien is kijken op aquariumbemesting.nl of zo
 
Ik heb altijd al gedoseerd via de EI, daarnaast dien ik profito en Easycarbo toe, ph controller staat op 6,35

Vandaar mijn vraag hoe bouw ik profito het beste af, want dien al voeding toe vis de EI
 
Als je voldoende plantenvoeding geeft via de EI dan is afbouwen niet nodig van profito want dat wordt dan toch niet allemaal opgenomen.Je hebt al voldoende plantenvoeding via de EI toch.

Als het nu weg is zou je met voldoende co2 het ook niet meer terug moeten krijgen en is de carbo in principe denk ik niet nodig.
Algen wennen daar namelijk ook aan en dan werkt de carbo na enige tijd ook niet meer.
Ik heb het in het verleden weleens gebruikt via een zgn stootkuur van een dag of 5 maar ook daarna stop je in 1x met de carbo. Mits er maar voldoende co2 aanwezig is.
 
Terug
Bovenaan