Wat is er nieuw

Draadalg?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Dulab
  • Startdatum Startdatum
D

Dulab

Guest
beste forumliefhebbers,

Ik heb gezien dat er vooral op mijn kiemhout al een paar lichte draden alg komen. Draad alg neem ik dus aan. Ik voeg plantenvoeding toe volgens de EI en mijn lichtduur is op dit moment 6,5 uur (is nog aan het indraaien en gaat iedere week met een halfuur hoog) alleen voeg ik geen co2 toe. Een set is me op dit moment nog te duur, ligt het wel aan de co2? En zou vloeibare co2 dan helpen?
Of kan het gewoon aan het indraaien van de bak liggen?


Of is er iets anders wat ik kan doen?
Het is nu nog heel weinig dus wil voorkomen dathet te veel gaat worden.
 
En als ik toch een set zou nemen, wat raden jullie aan? (Mocht dit nodig zijn)
 
Als ik bakken indraai gooi ik er standaard een fikse bos snelgroeiers (hoornblad, waterpest) in, die nemen alle overbodige voedingsstoffen op en geen centje last van alg.
 
In de opstart krijg je in de regel te maken met nh3/4 en dat is een boost voor algen. Zoals Nicolien al zegt zou ik snelgroeiers erin doen. Ook kun je bio co2 overwegen gaan.
 
Heb mn bak al redelijk vol staan en zitten toch wel aardig wat snelgroeiers tussen denk ik. Zou niet weten waar ik nog meer plantjes kwijt kan 🙁.
 
Gewoon hoornblad nemen en laten drijven, dat haal je dan later er weer uit (na de opstart)
 
Je kan wellicht het hout ook eruit nemen en even schoonborstelen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nu ook wat alg op de bodem gevonden, als ik dit weg haal, kan ik dat natuurlijk voor altijd blijven doen... Dat is natuurlijk niet handig. Of gaat het sowieso vanzelf weg door de opstart?
 
Ik heb nu ook wat alg op de bodem gevonden, als ik dit weg haal, kan ik dat natuurlijk voor altijd blijven doen... Dat is natuurlijk niet handig. Of gaat het sowieso vanzelf weg door de opstart?
Alg op de bodem hmm.
Als je dat eruit haalt stinkt het dan erg?
 
Je hebt geen foto van de alg op de bodem?
 
VAlt niet te zien op de foto... t zijn hele fijne lichtbruinige haren
 
Deze bet lange deaden zitten aan de achterwand.
image.jpg
 
Ik zou ze weghalen met een tandenborstel want echt veel is het niet.
 
Dat is zeker waar! En dan hopen dat het niet terug komt? Of
 
Tja, dat is moeilijk te zeggen en zal afhangen van de waarden en de omstandigheden. Draadalg zie je vaak bij een tekort aan co2.
 
Hierbij een foto van de alg op de bodem, is iets meer geworden dus nu misschien wel zichtbaar. Zit zeg maar voor de plantjes. (Lange bruinige haren)
hoop toch dat het snel weg blijft na de opstart
image.jpg

image.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hmmm, ik zie enkel wat bruine opstartalg:sorry:
 
Nou, dat is misschien maar goed ook 😀
 
Tja, ik heb nogeens gekeken maar kan er verder niks van bakken hoor.
 
Denk dat ik me te snel druk maak :juggle:
 
Wat je weleens ziet is een vorm van bruinalg die ook draderig is en die heet Synedra dacht ik..
 
Ik heb overigens net wat gelezen over de watercirculatie. Ik heb links de inlaat, en rechts de uitlaat door middel van zon, horizontale sproeibuis.
de draadalg zit voornamelijk rechts (bij de uitlaat kant), zo geplaatst volgens de lfs. Nu lees ik op internet dat voor een goede circulatie de in en uitlaat aan dezelfde kant van het aquarium moet voor betere circulatie.
Wat is nou het beste?
 
Aan dezelfde kant is beter maar ik heb het in mn 80cm net als jij en dat gaat al jaren ook prima hoor. Nadeel is echter dat een deel van het water dan sneller de uitlaat ingaat en je minder goede circulatie hebt.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan