Draadalg..

L

linda185

Guest
497F73CB-B2CF-4B26-823A-FF75119B6F6E.jpeg


Ik neem aan dat dit draadalg is..
Aangezien ik niet teveel verlicht en mijn waterwaardes in orde zijn vraag ik me af waar dit vandaan komt.

Ik heb nu geen algeneters erin zitten dus dacht aan de otocinclus vittatus. Hoeveel moet ik erin zetten voor een bak van zo’n 100 liter?
 
Ik vermoed dat Otocinclus geen draadalg eet.
 
Ik zoek een dus een algeneter, rustig type ivm honing gouramis die ook draadalg eet. Een klein model. Suggesties?
 
Ik zoek een dus een algeneter, rustig type ivm honing gouramis die ook draadalg eet. Een klein model. Suggesties?
Daar los je de oorzaak niet mee op Linda.

Ik heb je vorige topic niet helemaal paraat Linda, zo weet ik uit mijn hoofd niet wat de maat van de bak is en hoe lang die draait. Zou de Otocinclus al draadalg eten, ze zijn niet geschikt voor een bak die pas kort draait. Denk eerder aan 3-6 maanden, liever 6. Ook zijn het grote eters, in een relatief nieuwe bak vinden ze al gauw geen eten meer. Ze zijn erg lastig aan het commerciële voer te krijgen waardoor uitval erg groot kan zijn.
Courgette moet je zien als bijvoeding. Zelf voer ik ze sinds een tijd Repashy Soilent Green, dat werd overigens erg makkelijk geaccepteerd door ze.

Nerite slakken staan er wel bekend om algeneters te zijn, maar welke algen ze eten durf ik je niet te zeggen. Zal wellicht nog iemand anders op reageren.

Overigens is draadalg (lijkt het inderdaad op) makkelijk te verwijderen met een draaiende beweging en een tandenborstel.
 
Ik weet niet of het samen gaat met je visbestand. En ben t ook wel eens om eerst de oorzaak te proberen aan te pakken. Maar anders is de amano garnaal wel een goede algen opruimer.
 
Je moet inderdaad de oorzaak aanpakken en als je de waterwaarden weet kunnen we misschien er iets van zeggen en wat voor licht je hebt en hoelang en wat je al dan niet toevoegt. Draadalg is in de regel een co2 tekort.
 
Ik geef nu sinds maandag dagelijks Floragrow Carbo... gaat het dan weg / wordt het minder? Ik haal natuurlijk zo veel mogelijk met de hand eruit..
 
Zover ik weet werkt Carbo ook wel bij draadalg maar heb dit zelf nog nooit gebruikt hiertegen. Het is belangrijker om de oorzaak weg te nemen want anders zal het blijven terugkomen.
 
Mijn ervaring is dat het aanpakken van alg in de regel op 2 manieren kan.

Drastische maatregelen (uv filters, anti alg middelen, dat soort dingen) of het aanpakken van de oorzaak zoals hierboven genoemd.

Alg is vaak het gevolg van een niet goede balans in het aquarium. Je kan makkelijk drastische maatregelen nemen; Vaak hebben die dan ook wel effect, soms zelfs snel. Maar omdat je de oorzaak niet aanpakt, komt het weer terug. Bovendien heb je met drastische maatregelen kans dat je de balans van de bak nog meer verstoort, waardoor je kans hebt op meer alg en of andere alg soorten

Als je kiest voor het aanpakken van de oorzaak, dan zal je zelden snel resultaat zien. Wij zijn al blij als we binnen een week, soms 2, zien dat het stagneert of op zijn retour gaat.
Maar, als je de balans in orde krijgt, zal je zien dat het resultaat stabieler is.

Hierboven wordt gezegd co2. Ik ken alle alg soorten niet uit mijn hoofd, maar ik heb geleerd dat er hier op het forum een behoorlijke kennis is van dat soort dingen.

In het kort zou ik zeggen, verlichting een uur of 8, plantenvoeding gedoseerd volgens verpakking (afhankelijk van je nitraat niveau een mest met of zonder nitraat gebruiken, ik ben zelf happy met All In One en profito, maar ieder heeft zijn eigen favoriet) en voeg een vorm van co2 toe, vloeibare co2 werkte voor ons, mits dagelijks gedoseerd, goed.
Verder heeft het bij ons in het verleden soms goed gewerkt goede gezonde zuurstofplanten toe te voegen. Geen idee waarom of hoe dat werkt, misschien was het gewoon toeval.

Maar geef het wat tijd.
 
Terug
Bovenaan