Wat is er nieuw

Draadalg?

Friesian

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 februari 2020
Berichten
5,180
Locatie
2e boom, 4e tak rechts.
Ik zie wat draadalg in de bak. Behandel al met easy carbo. Is er verder nog iets dat ik kan doen? Algeneter / japonica garnalen?
 
Belangrijk is om de oorzaak weg te nemen en in de regel is dat een co2 tekort of op die plekken minder circulatie. In mosjes zie je het ook weleens omdat daar soms vuil in blijft hangen.
 
Belangrijk is om de oorzaak weg te nemen en in de regel is dat een co2 tekort of op die plekken minder circulatie. In mosjes zie je het ook weleens omdat daar soms vuil in blijft hangen.
Ik heb de gaatjes nu weer beter naar beneden gericht na je advies. Was bang voor te weinig rimpeling, daarom stonden ze meer omhoog, kaamlaag probleem verminderen. Tijd en geduld zal nodig zijn. Potjes is niet genoeg, eerder weckpotten vol.

Thanks John.
 
Nou ja ik hoef je niet te vertellen dat je voor geduld bij onze grote vriend uit de chat terecht kan Andre :DD 😉
200.gif
 
Ellende alweer!! 🙁
Te weinig oppervlaktebeweging. Vissen hingen bovenin, te veel co2 - te weinig zuurstof. Flink grote waterwissel gedaan. Co2 uitgezet, dicht gedraaid naaldventiel. Morgen opnieuw voorzichtig instellen.
 
Te weinig CO2 hoeft niet te betekenen dat je meer CO2 nodig hebt. Je kan je licht verminderen. 8 tot 10 uur het licht aan per dag. En vooral de intensiteit van het licht naar beneden. Dan kan je de CO2 laten zoals die was.

Ook genoeg Planten voeding toevoegen. Als de planten goed groeien dan hebben de algen minder kans.
 
Ellende alweer!! 🙁
Te weinig oppervlaktebeweging. Vissen hingen bovenin, te veel co2 - te weinig zuurstof. Flink grote waterwissel gedaan. Co2 uitgezet, dicht gedraaid naaldventiel. Morgen opnieuw voorzichtig instellen.
Huh, wat waren op dat moment de waterwaarden Andre en wat was de kleur van je checker?
 
De dropchecker was geel John. Via een filmpje van YT @Nickey zag ik de tip om met een opvoerpompje de waterwissel te doen. Dus pompje in aquarium, slang aangesloten en eind in 90 liter speciekuip. Werkt eenvoudig, snel en perfect.

Ik zag als eerste aan de vissen, het gedrag, dat ik geen tijd te verliezen had ten behoeve van eigen gemoedsrust dus meteen doorgepakt. Waterwaarden niet getest vanwege drukte met voorbereidingen op schilderwerk.

Beelden zeggen meer dan 1000 woorden. Dit is na de waterwissel van gisteravond, vanmorgen op beeld gezet
20210616_075354.jpg

20210616_075132.jpg


YouTube filmpje van vanmorgen ingesteld co2.

Co2 staat nu weer ingesteld dat hij aanspringt een uur voor de verlichting.
 
Laatst bewerkt:
Te weinig CO2 hoeft niet te betekenen dat je meer CO2 nodig hebt. Je kan je licht verminderen. 8 tot 10 uur het licht aan per dag. En vooral de intensiteit van het licht naar beneden. Dan kan je de CO2 laten zoals die was.

Ook genoeg Planten voeding toevoegen. Als de planten goed groeien dan hebben de algen minder kans.
Even voor de zekerheid.
Juwel Rio 180 led multilux Day en Nature.
9000 & 6000K.
Lichtintensiteit kan niet met dit systeem verminderd worden.
Drijfplant geprobeerd maar lukt eenvoudig niet.
Verschillende snelgroeiende planten.
Plantenvoeding Tropica specialized 3 pompjes per dag
8 ml Easy carbo per dag.

Bedankt voor je tips! @jessicapilon en @Joostweetnietveel
Btw Eindhoven, bekend mee via kookschool. Stukje geschiedenis. 🙂
 
Als hij echt geel was dan had je wellicht toch teveel co2 en ik zou kijken of je hem mooi lichtgroen kunt krijgen. Voldoende is wat anders dan teveel en bij teveel kunnen de vissen problemen krijgen.
 
Als hij echt geel was dan had je wellicht toch teveel co2 en ik zou kijken of je hem mooi lichtgroen kunt krijgen. Voldoende is wat anders dan teveel en bij teveel kunnen de vissen problemen krijgen.

Ik hou het in de gaten.
 
Te weinig CO2 hoeft niet te betekenen dat je meer CO2 nodig hebt. Je kan je licht verminderen. 8 tot 10 uur het licht aan per dag. En vooral de intensiteit van het licht naar beneden. Dan kan je de CO2 laten zoals die was.

Ook genoeg Planten voeding toevoegen. Als de planten goed groeien dan hebben de algen minder kans.
Het licht moet je altijd als vast begin punt zien en afstellen aan de had van de vraag van je plantenkeuze. Eenmaal gedaan, niet meer aankomen. Zodra je daar aan gaat draaien veranderd er plotseling heel veel ook qua onderlinge verhoudingen. En dan ga je pas echt problemen krijgen.
 
Licht staat 8 uur aan per dag. Ik denk vooral dat doordat nu de gaatjes weer wat meer naar beneden staan er minder co2 verloren gaat door een lichte rimpeling. Iets te snel een overschot aan co2 lijkt me daardoor te zijn ontstaan. Gelukkig zag ik het naast het schilderen buiten.

Thanks @benvo!

*Edit*
De CO2 ff wat rustiger ingesteld, meer kan altijd nog wanneer nodig.
 
Laatst bewerkt:
Zojuist ff de dropchecker geïnspecteerd mooi lichtgroen.
#Mooilichtgroenisnietlelijk. 😎
 
Ik ben de waterwaardes aan het testen. Duidelijk te weinig NO3. De draadalg is nog altijd aanwezig.
Voor de middag 10 grotere japonica garnalen erbij gedaan.
 
Laatst bewerkt:
Alvast enkele resultaten.
pH = 7.5
PO4 = 1
NH3 = 0
NO2 = 0
NO3 = 0
 
Hoe de nitraat in de gaten Andre want die kan het beste met zo n po4 rond de 10mg zijn.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      BlupGup: truste!
      Terug
      Bovenaan