Wat is er nieuw

Draadalg

2x een Day buis is behoorlijk fel. Zelf heb ik de Day eruit gehaald en de Nature buis gecombineerd met de Colour. Dat zorgt voor mooier en minder intens licht, en zelfs dit dim ik nog met PVC buisjes, omdat mijn ervaring is met de Ledbuizen van Juwel dat het snel te fel is ondanks de relatief lage lumen die ze vermelden.
Zo'n Day buis is niet zo extreem fel maar lijkt dit inderdaad wel. Dat komt omdat Juwel graag hoge Kelvinwaardes in haar verlichting stopt. De buizen zijn koel wit wat inhoudt dat er veel blauw in het kleurspectrum zit wat het wit intenser maakt. Als vergelijk: Heel vroeger gooide men zakjes blauw in de wasmachine om de witte was witter te laten lijken. In het geval van Juwel is het naar mijn idee een marketing truc om te suggereren dat de buis in staat is een hogere lichtsterkte te bieden dan ze in werkelijk kan. Maar voor planten is die hoge Kelvinwaarde niet zo positief aan te merken, helaas.

Ik zou vermoeden dat Juwel deze verlichting meelevert omdat ze goedkoper zijn dan warmere LEDs.

Maar ik heb er nu een stuk semi transparante slang om gedaan om de lichtsterkte wat te dempen. Dit in combinatie met wat amano's levert voor nu al een stuk minder algengroei op dan 2 weken terug.

Ik zou vermoeden dat Juwel deze verlichting meelevert omdat ze goedkoper zijn dan warmere LEDs.

Maar ik heb er nu een stuk semi transparante slang om gedaan om de lichtsterkte wat te dempen. Dit in combinatie met wat amano's levert voor nu al een stuk minder algengroei op dan 2 weken terug.
Inderdaad, men suggereert een lichtsterke lamp te bieden die in werkelijkheid die claim dus niet waarmaakt zoals ik hierboven probeerde duidelijk te maken.

... Maar voor planten is die hoge Kelvinwaarde niet zo positief aan te merken, helaas.
Waar baseer je dit op trouwens? Ik dacht dat de kleurtemperatuur niet zo'n nuttige parameter is omdat het niet weergeeft hoe de spectrum distributie van het licht is. Zolang de juiste golflengtes voor een plant in voldoende sterkte aanwezig zijn moet het niet veel uitmaken toch?

Verder kwestie van smaak als ik het een beetje begrijp zo. Hier een leuk stukje tekst over dit onderwerp;

https://www.2hraquarist.com/blogs/l...LtwnDZ91DmvpRxDHXIOLKHT4dL706EumzrM16MdmTggv1

Waar baseer je dit op trouwens? Ik dacht dat de kleurtemperatuur niet zo'n nuttige parameter is omdat het niet weergeeft hoe de spectrum distributie van het licht is. Zolang de juiste golflengtes voor een plant in voldoende sterkte aanwezig zijn moet het niet veel uitmaken toch?

Verder kwestie van smaak als ik het een beetje begrijp zo. Hier een leuk stukje tekst over dit onderwerp;

https://www.2hraquarist.com/blogs/l...LtwnDZ91DmvpRxDHXIOLKHT4dL706EumzrM16MdmTggv1
Kelvinwaarde verteld wel degelijk iets van hoe het spectrum is gevuld. Een hoge Kelvinwaarde verteld ons dat de kleur blauw meer vertegenwoordigd is in het spectrum. Een lage Kelvinwaarde heeft meer rood in het spectrum. Rood is een kleur die belangrijker is dan blauw voor planten maar ook een kleur die overigens minder diep doordringt in water. Voor planten maakt het dus ook uit welke kleuren er in welke verhouding er geboden worden. Het onderstaande plaatje laat zien dat een Kelvinwaarde vergeleken met de ietwat hoger liggende middagzon meer rood in zich hebben dan een Juwel ledbuis van 9000 Kelvin die ik dan meer geschikt acht voor een zeeaquarium. Voor een plantenbak is een waarde van ongeveer 4500 tot 5000 Kelvin aan te bevelen.

Omschrijvingen-kleurtemperaturen.jpg

Kelvinwaarde verteld wel degelijk iets van hoe het spectrum is gevuld. Een hoge Kelvinwaarde verteld ons dat de kleur blauw meer vertegenwoordigd is in het spectrum. Een lage Kelvinwaarde heeft meer rood in het spectrum. Rood is een kleur die belangrijker is dan blauw voor planten maar ook een kleur die overigens minder diep doordringt in water. Voor planten maakt het dus ook uit welke kleuren er in welke verhouding er geboden worden. Het onderstaande plaatje laat zien dat een Kelvinwaarde vergeleken met de ietwat hoger liggende middagzon meer rood in zich hebben dan een Juwel ledbuis van 9000 Kelvin die ik dan meer geschikt acht voor een zeeaquarium. Voor een plantenbak is een waarde van ongeveer 4500 tot 5000 Kelvin aan te bevelen.

Bekijk bijlage 386287
Het zit toch net iets anders, zoals beschreven wordt in die link die ik stuurde. Kleurtemperatuur of Kelvinwaarde geeft een gemiddelde kleurtoon weer, wat uitgerekend wordt op basis van tabellen waarin staat hoe intens mensen bepaalde golflengtes waarnemen. Dit heeft als gevolg dat verschillende Kelvin waardes dezelfde kleurtoon kunnen hebben en andersom, een Kelvin waarde verschillende kleurtonen. In onderstaand plaatje kun je zien dat 6000K zowel zonwit (A) als lichtblauwig (B) en rossig (C) kan ogen.

Een lamp fabrikant met aquarium mensen als doelgroep zou er in mijn ogen beter aan doen om een spectrum chart toe te voegen in plaats van alleen een kleurtemperatuur.

Bijlagen

• IMG_5201.webp
    IMG_5201.webp
    32.7 KB · Weergaven: 7
  • IMG_5200.webp
    IMG_5200.webp
    24.9 KB · Weergaven: 8
Het klopt dat een led met bv 5000K bij de ene lamp een ander spectrum heeft dan de andere lamp. De samenstelling van de kleuren bepaald uiteindelijk de kleur die wij zien.

De draadalg is een stuk minder geworden trouwens. Nu is 't de beurt aan bruin lag lijkt het 🙈. Zaterdag had ik onderhoud gedaan en vandaag (dinsdag) zat alles al weer onder.

Bijlagen

• IMG_5208.jpeg
    IMG_5208.jpeg
    1.7 MB · Weergaven: 7
  • IMG_5207.jpeg
    IMG_5207.jpeg
    6.4 MB · Weergaven: 8
Bruinalg hoort vaak bij de opstart en zie je dus bij veel organische belasting tov de bacteriecultuur.

Dan gaat het volgens schema 😅 misschien extra water wissel tijdelijk inplannen of juist niet?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan