draadalg

J

jelmerjeroen

Guest
Ik heb al enige tijd last van draadalg, ik probeer dit elke week weg te halen en mijn water te verversen.
nou heb ik een watertest gedaan en dit kwam er uit:
Ph: 8
Gh: 8
Kh: 5
Nh 3/4: 0
No2: 0
No3: 10
Po4: 10+

hieruit maak ik zelf al op dat mijn fosfaat gehalte veel te hoog is.
nou is het probleem dat ik niet weet waar het aan ligt, ik heb naar mijn idee niet te veel vissen en heb ik genoeg planten in mijn aquarium zitten.. ook probeer ik het elke week schoon te maken.


Hoe groot is je aquarium en hoe lang draait je aquarium al?
rio 180, draait nu 3 maanden
Wat zijn je waterwaarden (pH, NO3, PO4, KH, CO2 en temperatuur)?
staat hierboven al, Co2 heb ik nog geen test voor gehaald.. gebeurd snel
Hoe vaak ververs je het water en hoeveel per keer?
elke week ongeveer 25%
Maak je gebruik van (vloeibare) plantenvoeding en hoeveel voeg je toe?
doordat ik nog apistogramma's in mijn aquarium heb zitten gebruik ik liever geen planten voeding
Voeg je CO2 toe aan het water?
nee
Heb je een voedingsbodem? En hoe oud is deze?
nee
Hoeveel verlichting hangt er boven je aquarium? Hoe lang staat deze per dag aan? En hoe oud zijn de lampen?
twee keer T5, daylight en planten. hoe oud de lampen zijn durf ik niet te zeggen aangezien deze tweede hands zijn samen met het aquarium.. ze staan ongeveer 10 uur aan
Om welke algen gaat het (indien bekend)?
draadalg
Heb je een foto van je aquarium en de algen?
zal ik ff hieronder plaatsen
Welke planten staan er in je aquarium? En hoeveel?
zal ik ook op de foto zetten
Hoe lang heb je dit probleem al?
vanaf het begin
Wat heb je zelf al gedaan om het probleem op te lossen?
lamp uren terug gedraaid, drijfplanten


weten jullie waardoor ik mijn draadalg probleem terug kan werken?

alvast bedankt!
 
842828jelmerjeroen_0_82_dsc_0941.jpg


164797jelmerjeroen_0_82_dsc_0942.jpg


192623jelmerjeroen_0_82_dsc_0943.jpg


945281jelmerjeroen_0_82_dsc_0945.jpg
 
Draadalg in het aquarium: oorzaak & bestrijding - Aquascaping-blog


Draadalg is meestal het gevolg van onvoldoende CO2 in het aquarium, weinig
voedingsstoffen of een ammoniumpiek. Ontdek hier hoe je draadalg bestrijdt.
www.aquascaping-blog.com/draadalg


Lees dit eens door.
Komt het bekent voor?
 
het tijdstip was rond de middag, maar idd het is veel te weinig..
is een luchtpompje met zo'n tabletje genoeg voor co2 of moet ik ook daadwerkelijk een co2 systeem aanschaffen als ik mijn aquarium draadalg vrij wil hebben?
 
jelmerjeroen zei:
het tijdstip was rond de middag, maar idd het is veel te weinig..
is een luchtpompje met zo'n tabletje genoeg voor co2 of moet ik ook daadwerkelijk een co2 systeem aanschaffen als ik mijn aquarium draadalg vrij wil hebben?


tabletjes ken ik niet echt, maar lijkt me dure bezigheid

zou zelf met bio co2 wat gaan experimenteren
mocht je het niks vinden , was dat experiment zeker niet duur

genoeg hierover te vinden


ps fosfaat kun je lager krijgen door waterwisselen
 
Tja volgens mij zie ik bij jou ook penseel of baardalg.
Hoe kan jou Po4 dan zo hoog zijn en hoe meet je dat dan?? Mijn testset gaat niet verder dan 3 mg/l.
Je lage co2 kan de oorzaak zijn van de draadalg en eventueel penseelalg.

Kun je de Po4 van het leidingwater ook eens meten??
In ieder geval is de co2 te laag en deze zal omhoog moeten richting de 15mg/l.
Ook gebruik je geen plantenvoeding en zal je waarschijnlijk ook een tekort aan sporen hebben in je bak.
 
jessicapilon zei:
Tja volgens mij zie ik bij jou ook penseel of baardalg.
Hoe kan jou Po4 dan zo hoog zijn en hoe meet je dat dan?? Mijn testset gaat niet verder dan 3 mg/l.
Je lage co2 kan de oorzaak zijn van de draadalg en eventueel penseelalg.

Kun je de Po4 van het leidingwater ook eens meten??
In ieder geval is de co2 te laag en deze zal omhoog moeten richting de 15mg/l.
Ook gebruik je geen plantenvoeding en zal je waarschijnlijk ook een tekort aan sporen hebben in je bak.

baardalg foto 3


waaron geen plantenvoeding vanwege apistogramma ??
 
jelmerjeroen hoe lang draait de bak kan zijn dat je bacteriecultuur in je filter nog niet op peil is

groet
jaap
 
lowie1960 zei:
jessicapilon zei:
Tja volgens mij zie ik bij jou ook penseel of baardalg.
Hoe kan jou Po4 dan zo hoog zijn en hoe meet je dat dan?? Mijn testset gaat niet verder dan 3 mg/l.
Je lage co2 kan de oorzaak zijn van de draadalg en eventueel penseelalg.

Kun je de Po4 van het leidingwater ook eens meten??
In ieder geval is de co2 te laag en deze zal omhoog moeten richting de 15mg/l.
Ook gebruik je geen plantenvoeding en zal je waarschijnlijk ook een tekort aan sporen hebben in je bak.

baardalg foto 3


waaron geen plantenvoeding vanwege apistogramma ??

Ja en op foto 2 zit het hout er ook onder.
Maar ik vindt die hoge Po4 ook raar. Dat is heel erg hoog.
 
flipper34 zei:
jelmerjeroen hoe lang draait de bak kan zijn dat je bacteriecultuur in je filter nog niet op peil is

groet
jaap

Ik lees 3 maanden Jaap en dat moet toch meer dan voldoende zijn normaal.

Edit:
Ik zou zelf plantenvoeding gaan toedienen en co2 opvoeren want dat zit er amper in.
 
oeps daar even overheen gelezen jessicapilon zou inderdaad voldoende lang moeten wezen
aan de andere kant zelf ondervonden dat het niet altijd het geval is bij de trigon was het pas na 6 maanden stabiel en geen last van draad alg meer
dus kan ook een oorzaak zijn

groet
jaap
 
Ja soms kan het langer duren ja dan enkele weken.
Maar ja met 2 T5 lampen en die uren verlichting kijk ik er niet raar van op als er een tekort is omdat de TS ook geen plantenvoeding geeft en het co2 bijna nihil is.
Als je geen plantenvoeding geeft dan is die 10 uur wellicht al te lang. dat zou best kunnen maar dan moet je waarschijnlijk wel bijvoeden.
 
Die po4 lijkt mij ook niet kloppen
Nog nooit gehad of gehoord zo hoog
 
Nee ik betwijfel ook of dat juist is hoor. Dat is giga hoog namelijk. Daarom vroeg ik ook wat de wwarde van het leidingwater is.
 
Ja kan niet anders dan meetfout zijn
Of hoge fosfaat in leidingwater
Al betwijfel ik of zo hoog wettelijk is toegelaten
 
Draadalg is een typisch symptoom van CO2-tekort.

Minder licht (duur & sterkte) en/of meer CO2 zal het probleem oplossen. Aangezien je geen CO2-hebt, raad ik je aan om de lichtduur te beperken tot max 8u, reflectors te verwijderen en eventueel drijfplanten toe te voegen.

Minder sterk licht = tragere plantengroei = minder vraag naar voeding = voedingstekort wordt kleiner en dus minder algen.

Je kunt ook EasyCarbo doseren, dat zal zeker helpen. Andere meststoffen zal helpen met de plantengroei, maar zal niet de draadalg verhelpen want daar is de CO2 de boosdoener.

*edit* en die fosfaat lijkt me idd ook verkeerd :)
 
GillesF zei:
Draadalg is een typisch symptoom van CO2-tekort.

Minder licht (duur & sterkte) en/of meer CO2 zal het probleem oplossen. Aangezien je geen CO2-hebt, raad ik je aan om de lichtduur te beperken tot max 8u, reflectors te verwijderen en eventueel drijfplanten toe te voegen.

Minder sterk licht = tragere plantengroei = minder vraag naar voeding = voedingstekort wordt kleiner en dus minder algen.

Je kunt ook EasyCarbo doseren, dat zal zeker helpen. Andere meststoffen zal helpen met de plantengroei, maar zal niet de draadalg verhelpen want daar is de CO2 de boosdoener.

*edit* en die fosfaat lijkt me idd ook verkeerd :)

:thumbs:
Het zelde geldt eigenlijk voor de penseelalg die ik zie.
 
Je kunt ook zeggen dat je moet kiezen tussen of de apisto's of 'lastige' planten in je bak ;) Als je geen zin hebt in toevoeging van plantenvoeding en andere middeltjes, zou ik zeggen: zorg dat je planten hebt die voornamelijk hun voeding uit de bodem halen zoals echinodorus en vallisneria. Je kunt ook een mooie plantenbak maken met alleen deze soorten :D Je hoeft dan alleen zo nu en dan een kleibolletje in de grond te stoppen. Genoeg drijfplantjes erboven die de fosfaat en nitraat onder controle houden en je bent klaar. Let op: voordat je bak echt helemaal in evenwicht is, kan er best nog maanden overheen gaan ;)

ps: vallisneria en easycarbo schijnt geen goede combi te zijn en dat geldt natuurlijk ook voor de apisto's ;)

ps2: draad- en/of penseelalg kunnen natuurlijk geen kwaad op hout en achterwand en kunnen dan zelfs een functie vervullen zoals graasgebied voor jongbroed. Ik vind het er zelfs best wel leuk uitzien zo'n wuivend veldje :D
 
Ik hoor vaker dat dwergcichliden niet tegen toevoegingen kunnen.
Ik moet zeggen dat ik een koppel Apisto s in mn bak heb en daar de EI volg. Maar ja dat gaat goed al is dat geen garantie voor de toekomst. Ik hoop er geen ellende mee te krijgen, maar heb her en der gelezen dat er vaak wel problemen bij ontstaan.
Maar het advies om een keuze te maken is dan wel een goed advies.

Als ik naar het co2 gehalte kijk dan ben ik er niet zeker van dat de Echino s daar genoeg aan zullen hebben, omdat dit bijna nihil is in de bak van de TS.
Deze planten gebruiken niet veel co2 maar gelet op ook de 2 T5 buizen heb ik daar zelf een beetje mn twijfels bij.
In mijn oude Rio125 ging dat ook mis toen ik nog niks toevoegde in de tijd dat ik met de hobby begon. Daar kreeg ik last van penseelalg.
 
excuses, mijn Po4 gehalte heb ik inderdaad verkeerd gemeten, het is 2 mg.

Mijn reden tot het niet gebruiken van toevoegingen is inderdaad dat ik vaker lees dat apisto's daar niet tegen kunnen..

Ik zal ook binnenkort beginnen met de Co2 om te kijken of het gaat helpen (kan bijna niet anders).

Daarnaast las ik ook nog iets over de lunchpauze:
In de tropische thuiswateren van de meeste aquariumplanten wordt de hemel steeds opnieuw verduisterd door onweer. Het is daarom aan te raden, planten een pauze te gunnen en de verlichting 's middags twee tot vier uur uit te schakelen. Tijdens deze uren hebben de planten genoeg aan het daglicht door het raam. Gewenst neveneffect: algen wordt het leven moeilijk gemaakt.

Voorbeeld:
9.00 tot 14.00 uur, 1e lichtfase, 5 uur
14.00 tot 17.00 uur lunchpauze, 3 uur
17.00 tot 22.00 uur, 2e lichtfase, 5 uur

Hebben jullie hier enige ervaringen mee?
 
Tja ik heb dus een middagpauze van 2 uur, maar alleen om s avonds het licht wat langer aan te kunnen laten. Werkt verder prima hoor en doe dit al jaren.

Je kunt natuurlijk bij het gebruik van co2 een laag gehalte aanhouden van bv 10 a 15mg/l co2.
Een no3 en Po4 van 10 en 2 lijkt me netjes.
Ik vermoedt ook dat het een co2 tekort is omdat in ieder geval de draadalg daar vaak aan is gerelateerd en ook de penseelalg.

Mijn licht brand van 9 tot 12 en van 2 tot tegen 8 uur. Dus zo n kleine 9 uur zeg maar.
 
Ik vind dat toch zo raar een lichtpauze :S
Als tussen de middag gewoon daglicht genoeg is dan is dat toch 's morgens ook genoeg om de bak op te starten? En gewoon je licht later aanzetten? Heb je toch 's avonds ook gewoon licht. Zeker als je je lichten onafhankelijk van elkaar kunt schakelen. Ik heb een lampunit van 12:00 tot 24:00 en de andere van 15:00 tot 19:00. Geen alg en geen toevoegingen als behalve soms een kleibolletje. Maar eerlijk is eerlijk, ook geen moeilijke planten omdat ik de vissen belangrijker vind. En dit klinkt rottiger als ik het bedoel :p
 
Terug
Bovenaan