Wat is er nieuw

Draadalg

MaFlodder

Well-known member
Lid geworden
27 augustus 2014
Berichten
366
Locatie
Rotterdam
Hallo iedereen,

Sinds ~2 weken heb ik last van draadalgen in mijn 50 liter aquarium. Ik heb gelezen dat het in de meeste gevallen komt door een co2 tekort. Ik voeg sinds 2/3 weken bio co2 toe en mijn co2 indicator heeft al die tijd gewoon groen gekleurd, dus lijkt me sterk dat het een tekort is. Verder geef ik 2x 2,5 ml profito toe per week. Sinds een paar dagen geef ik ook dagelijks 1ml easy carbo toe omdat ik gelezen heb dat draadalg hier niet tegen kan, ik zie echter nog geen verbeteringen. Ik weet nu even niet wat ik hier verder mee moet of wat het probleem hiervan is. Iemand misschien een idee of tip voor dit probleem?

Ik heb nog geen foto, kan ik wel maken als dat gewenst is. Als ik bepaalde waterwaardes even moet testen om beter geholpen te kunnen worden hoor ik het graag.
 
Je zou nog even naar de stroming kunnen kijken, circuleren de voedingsstoffen goed rond of zit er misschien een @dead spot"?
 
In de regel een co2 tekort/teveel licht.
Heb je een totaal foto en ��n van de alg??
Wat zijn je waarden??
 
De draden zitten door heel de bak, ook waar genoeg stroming is. Mijn lampen staan op dit moment 8 uur aan. Ik ben met 7 uur begonnen en heb dit per week opgeschroefd met 15 minuten.

Welke waarden wil je precies weten?
Ik ga nu foto's maken dus die zet ik er zo op.
 
Graag de kh, ph, no3, no2. po4 als het kan.

Voor de bio co2 had je geen last van die algen??
Soms gaan de algen juist harder groeien als je co2 gaat toevoegen.

Is het een 60cm bakje met 15W tl erboven??
 
Het is een 45cm bak met 24W tl. Voor de bio co2 had ik er nog geen last van. Het bakje draait overigens nog maar 4 weken.

Hier de foto's:
dsc123.jpg


dsc034f.jpg


dsc0123.jpg
 
Je hebt op 50 liter vrij veel licht. namelijk 0,5W per liter.
Aangezien de bak net 4 weken draait en je al 2 weken last van de alg hebt zijn de algen dus vrij snel al verschenen.
ik denk echt dat ze toch een co2 tekort hebben gelet op je belichting.
Je kan dan gaan denken aan veel drijvers om het licht te dempen of om de co2 te verhogen.

Weet je de kh en de ph??
En hoe meet je deze??
 
Kan ook liggen aan te grote co2-schommelingen, zeker met bio-co2 is dat toch een risico.
Zo'n co2-continue test zal dat niet laten zien.
 
Ja dat heb je ook met bio co2 nog eens, maar dat zit er nog maar net in dus of dat nu al er debet aan is durf ik niet te zeggen.
Ook moeten de planten nog in het begin wennen en groeien ze niet of weinig met extra kans op algen dus.
Als je de kh en de ph weet dan kunnen we zien hoeveel co2 je in de bak hebt.
Groen op de indicator zegt ook niet alles hoor en onder vrij veel licht zal er best vraag zijn naar co2.
 
De waterwaarden zijn:
PH: 5-6 (moeilijk af te lezen)
KH: 4
No2: 0
No3: 30
Po4: 0
Is getest met druppelset van jbl.

Wat is ongeveer normaal voor W/ liter? Er zit trouwens ook een reflector bij de lamp, zat er al standaard op, zal ik deze verwijderen?

Edit: als ik kijk bij een co2 tabel is het echt een overkill aan co2!
 
De reflector eraf halen zou zeker schelen denk ik.

Kh 4 en ph 6 is al 112 mg co2 en bij een ph van 5 nog hoger.
Dat is haast niet mogelijk. Gebruik je turf of ph verlagende middelen??
Bij die waarden gaan de vissen luchthappen hoor. Je indicator zou dan fel geel moeten zijn.

Denk dat er iets met het meten misgaat of dat je iets gebruikt dat de ph verlaagd.
 
Ik gebruik een ph verlagende bodem. Er zitten nog geen levende wezens in mijn bak, gelukkig!
Zal ik de kh en ph voor de zekerheid nog even opnieuw meten?
 
Ja en meet anders ook eens de waarden van je leidingwater als dat kan?? De ph en kh dan dus.
Hier is de ph tegen de 8 aan namelijk .

Een gemiddelde bak als bv een Juwel rio125 zit rond de 0,4 W/L.
Ook mijn Ferplast Dubia 80 en 100 zitten hierop ongeveer.
 
Waarden van de bak:
Ph: 6
Kh: 3

Waarden uit de kraan:
Ph: 8
Kh: 7
 
Co2 verlaagt de kh niet meetbaar dus er moet iets in je bak de kh zo sterk verlagen denk ik.
Wat voor bodem heb je??
 
Ik gebruik ADA Aquasoil Amazonia. Ik heb even gegoogled en het verlaagd ook de hardheid van het water.
Ik heb net geprobeerd om de reflector te verwijderen maar die zit geloof ik vastgelijmd, krijg het iig niet los.
 
Vandaar dat de kh zo laag is en je bol niet echt lichtgeel is. De tabel is niet bruikbaar namelijk als je turf of iets dergelijks gebruikt, maar alleen als het co2 gerelateerd is wat je in de bak gebruikt (al is niet iedereen het hier over eens hoor).
Maar je bol geeft ook al aan dat de co2 veel minder hoog is dan de tabel laat zien.
Hoeveel mg co2 heb je volgens de indicator in je bak dan en kun je anders een foto ervan posten??
 
Mijn indicator geeft 40mg/l aan, volgens mij ook wel een beetje aan de hoge kant. Als ik een foto maak ziet het er een stuk donkerder uit dan in werkelijkheid dus heeft niet zoveel zin denk ik. Is het misschien verstandiger om een co2 setje aan te schaffen, zodat ik zelf het aantal mg/l kan regelen en het dus wat lager wordt? Ik ga er iig drijfplanten in doen om het licht wat te dimmen.
 
Die geven ook alleen maar een indicatie. 40mg, dan moet de indicator meer limoengroen/geel zijn dan echt groen dus??
 
Het is inderdaad meer limoengroen dan echt groen.
 
Ok, dan heb je ook volgens de indicator voldoende co2 in het water.
 
Wellicht dat de schommelingen zoals Kellemes al noemde een oorzaak zijn of het feit dat de planten minder goed door de overgang zijn gegroeid.
Afgaande op de indicator is er wel voldoende co2 aanwezig. Als de stroming ook goed is dan komt dat door de hele bak heen.
 
Ik heb er niet zoveel verstand van als John maar ik heb een vergelijkbaar bakkie en mijn 'boerengevoel' zegt dat ik waarschijnlijk een stuk van de belichting zou dempen met wat drijfplantjes, stoppen met de Carbo aangezien je al 'echte' co2 toevoegt, en het even zou afwachten.
Eventueel aanwezige grotere plukken alg met de hand verwijderen.
Na 4 weken zullen nog niet alle plantjes optimaal functioneren denk ik? Dus ook dat speelt misschien mee..
En als de plantjes optimaal functioneren kun je langzaam toewerken naar het soort bakkie wat je wilt, en voorzichtig je verlichting weer wat opkrikken etc..
Maar goed, ik weet niet wat mijn 'boerengevoel' waard is natuurlijk 😉
 
Oke, ik kijk het nog even aan in de hoop dat het misschien toch minder wordt. Maar is 40mg/l niet teveel voor garnalen?

Zou een afdekruit misschien ook nog wat licht tegen houden, die heb ik namelijk ook nog liggen maar door die steen op het hout kan ik hem er nog niet opleggen.
 
Zeker garnalen zullen niet goed tegen te grote schommelingen in PH-waarde kunnen.. en dat is nu juist wat je niet/nauwelijks regelen kunt met bio-co2.
In die zin moet je voorzichtig zijn, en je dieren in de gaten blijven houden.
En wat mij betreft idealiter je bio-co2 met kleine stapjes opbouwen, en gebruik te maken van een omgekeerd bakje, in plaats van een 'echte' co2-diffuser.

Denk dat een afdekruit inderdaad wel wat licht zal tegenhouden ja..
 
Dan wacht ik maar even met het kopen van garnalen. Ik wil eerst dat alles wat stabieler in de bak is en niet nog meer problemen in de bak ga krijgen en straks met dode garnalen zitten. Ik denk dat ik dan toch maar naar een co2 setje ga kijken zodat ik inderdaad de grote schommelingen kan vermijden.
 
Dat kan ja.. wel gaat dat in de papieren lopen spijtig genoeg, ik vind dit dingen erg duur eerlijk gezegd.
Op zich kan het best met bio-co2.. ik geef alleen maar aan dat je het een beetje in de gaten moet houden, het ook een beetje in de vingers moet hebben, en ook niet te grote stappen moet nemen met veranderingen, alles rustig aan.

Wat voor garnalen wil je gaan nemen?
 
Ik zit te denken aan de bijengarnaal, zover ik gelezen heb niet de meest moeilijke garnaal die er is.

En wat betreft de co2 is het inderdaad niet de goedkoopste oplossing, ik blijf liever met bio co2 werken omdat het lekker goedkoop is. Lastig om een keuze te maken hierover, het heeft allebei zijn voor en nadelen. Ik gebruik nu trouwens een microflipper van Dennerle, is volgens mij ook een soort van omgekeerd bakje als ik het goed begrepen heb?
 
Als je op tijd de fles mengsel vervangt dan zal het wat schommelingen betreft wel wat meevallen denk ik.
Bijen garnalen zijn vrij makkelijk want ik heb ze ook. Maar een co2 van 40mg zullen ze niet waarderen denk ik zo.
Ik zou ook met drijvers proberen te werken om het licht te dimmen. Dat de planten amper zijn aangeslagen speelt misschien ook een rol zoals Kellemes al zegt.

Nu moet ik ook toegeven best wat van de EI en algen te weten hoor, maar met 4 jaar ervaring moet ik ook nog een boel leren hoor.
 
Oh ja, wat je kan doen is over de lamp een laagje van dat bruine afplaktape plakken dat ze ook wel gebruiken om dozen dicht te tapen.
Ik gebruik dat ook boven de nano 40 bak om het licht te dimmen. Je doet eerst 1 laagje en dat kun je opbouwen totdat je denkt zo wil ik het. dat werkt verder prima en de tape kan ertegen hoor.
 
Wat zou ik dan kunnen doen om de co2 te verlagen? Zou het helpen om een kleinere flipper te gebruiken, bijvoorbeeld de nano flipper van Dennerle, die is voor 25 - 40l. Die ik nu heb is tot voor 60l.

Van dat tape is een handige tip, daar zal ik is naar gaan kijken.
 
Wat voor bio-co2-set gebruik je? Of heb je zelf een recept in elkaar geflonsd? In dat laatste geval kun je ook je recept wat aanpassen..
Je co2-gehalte wordt niet alleen bepaald door de hoeveelheid co2 die je toevoegt.. maar ook door de hoeveelheid co2 die wordt verbruikt door je planten of verloren gaat aan het wateroppervlak.. in die zin kan wat steviger oppervlakje-stroming misschien ook helpen.
Maar vooral dus wordt het gehalte ook be�nvloed door de planten.. de algen laten zien dat je planten het waarschijnlijk moeilijk hebben, in ieder geval niet erg hard zullen groeien.
Ik zou er bv. wat Amazone Kikkerbeet in laten drijven.. daarmee demp je het licht meteen en het is een snelle groeier waardoor er ook weer wat meer co2 (oa) zal worden opgenomen. Ik gebruik die plant bijna om het licht 'te regelen'.. als het wat te donker wordt in de bak dan dun ik ze gewoon wat uit, of desnoods schuif ik ze ergens anders naar toe om bepaalde lagere plantjes wat meer of minder licht te bieden.

Van die Dennerle-flippers weet ik niets.
Ik dacht dat die dingen simpelweg 'optimaal' co2 laten opnemen door het water (wat je in principe in de nacht niet wilt), maar goed, kan het mis hebben.
 
Ik gebruik nu een eigen gemaakt recept: 600ml water, 100 gr suiker en ~ 2 gram gist. Ik heb als uitstroom een lily pipe dus die zou ik wat hoger kunnen plaatsen dat er meer stroming aan de oppervlakte is.

Ik zie al wel een behoorlijke groei in mijn planten dan 2 weken geleden. Het zijn geen snelgroeiers maar het verschil is duidelijk te zien.
 
Je zou ipv die flipper ook zelf een omgekeerd bakje kunnen maken. Dan kun je het bakje aanpassen als dat nodig is.
Misschien dat je planten nu aanslaan en dus beter gaan groeien.
Ik zou wel de alg zoveel mogelijk verwijderen en de bealgde bladeren dus ook.
De nieuwe bladeren zullen als het goed is dan schoon b;ijven.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan