Draadalg

J

JoeriD

Guest
Jaja iedereen kent t wel. Die lelijke groene sliertjes overal en nergens. Nu heb ik dat probleem ook . Ben bezig al sinds een 2 a 3 maanden met easycarbo en profito. Nu krijg ik t niet voor elkaar om t weg te krijgen. Haal bij elke verschoning/ waterwissel zoveel mogelijk weg maar t blijft terugkomen. In hoeverre kan ik de easycarbo nog opvoeren?

Nu 4ml p/d easycarbo
20ml profito p/w
Licht staat 7u aan.
Bakinhoud is +/- 180l.

Vant weekend de volgende schoonmaakbeurt.( elke 2 weken)
 
Wat zijn de waterwaarden en hoelang heb je de verlichting aan??
 
Waterwaardes ga ik straks even meten want wil t ook zelf ff meten. Met zon sera druppeltest. Kleurtjes kijken ;) licht staat 7u aan.
 
Waterwaardes net gemeten met sera aqua test set.
Ph=7.5
Kh= 6-7
Gh=7-8
No2= 0

Filter ook over turf maar die moet nodig vervangen worden zie ik:( tijd om weer eens langs de lfs te gaan
 
Is de kh met druppels gemeten of met een stripje??

Heb je ook een duidelijke foto van de alg??
 
Alles is met druppels gemeten. 5ml water en dan druppels tellen tot de voorgeschreven kleur. Ja ga ik even regelen
 
b4E8CgqAe7GHlQ2FW3VjMCCtD72mM39y.jpeg

Hierbij de foto( met stukje vinger lol)
 
Dit is bij t filter in de buurt. De bleheri moet ook gesnoeid worden zo te zien:)
 
Draadalg ja en dat krijg je vaak door co2 tekort of onstabiele co2.
 
Dan zal ik de dosis easycarbo maar verhogen naar 5ml p/d.
Doet netjes elke dag rond t zelfde tijdstip:) mss moet ik de profito wat verlagen naar 15ml p/w.
En mss is t ook verdtandiger om elke week een waterwissel te doen van 20-30% ipv 1x in de 2 weken schoonmaak.
Co2 apparaat wil ik nog niet aan
Bioco2 iss mss wel.een betere optie ipv easycarbo?
 
Wat is ervarings gewijs de max hoeveelheid easycarbo pd op 180l water? Zit nu aan 4 en wil toch kijken of 5 ook kan zonder over n week met allemaal dode vissen te zitten?
 
IK geef 1 ml/ aan carbo en
1 ml/ profito per dag.
 
Je zit nu al op het maximale qua dosering...deze dubbele dosering per dag kan als je een volle plantenbak hebt.
Er zijn aquarianen die verder durven gaan qua dosering maar ik zou dat niet adviseren in het belang van je vissen. Die carbo is niet echt fijn spul!
 
Dat idee had ik dus ook al. Planten doen t goed met de hoeveelheden die ik nu gebruik dus wil eigenlijk niet hoger gaan. Alleen t lijkt een averechts effect op de draadalg te hebben. Dus vandaar de vraag. Profito doe ik wekelijks 20ml
 
Ik denk dat je dan toch eens aan een (bio)co2 setje zou kunnen denken.
 
Daar heb ik ook al aan zitten denken. Echte co2 set kost mij toch echt nog wat teveel.ik ga me daar maar eens inlezen. Blijkt toch eenvoudiger te zijn als t lijkt. Hier oo t forum stond er okk wat over. Allen nu nog belangrijjer. Waar ga ik t plaatsen als alles aangesloten is:p
 
Ik heb een tijd met Bio CO2 gefrobeld maar dat werkt toch niet echt lekker.
Kun je niet een CO2 systeem op marktplaats op de kop tikken?
 
Het is wel veel minder stabiel dus ik zou ook op MP kijken.
 
Ja dat was iknook van plan. Nadeel.is alleen dat ik weinig ruimte heb omndie co2 flessen te plaatsen etc. Staat op t dressoir nl. En diestaat weer in een hoek.
 
Daar heb je gelijk in John.
Maar om mee te starten is dit het goedkoopste in de strijd tegen de draadalg ;)
 
Met 2 flessen ,en een schuimfles. plus en luchtpompje kan dat best ,hoor. Ja, luchtpompje.
Kan hij ook vrij lang mee doen.
 
JoeriD zei:
Ja dat was iknook van plan. Nadeel.is alleen dat ik weinig ruimte heb omndie co2 flessen te plaatsen etc. Staat op t dressoir nl. En diestaat weer in een hoek.

neem dan een 2 l. witte melkpak, met blauwe dop.
 
peterdenhaag53 zei:
Daar heb je gelijk in John.
Maar om mee te starten is dit het goedkoopste in de strijd tegen de draadalg ;)

Dat is zo Peter maar een onstabiele co2 kan ook draadalg veroorzaken ;).
Hij zou het kunnen proberen natuurlijk en dan wel ervoor zorgen dat de flessen optijd worden verwisseld/gevuld.
 
Och ,als het te lang duurt, wat mais erbij ,en door stoken.
Moonshine.

Zonder Co2 moet het ook kunnen, de rest van mijn bakken zijn ook schoon.
 
Da's ook waar.
Heb wel ervaren dat als de draadalg eenmaal verdwenen was en ik een beetje slordig/nalatig was om mijn co2flessen te wisselen en dus de co2 afnam er geen draadalg verscheen ;)
 
Ga me er maar eens in verdiepen. Vind t niet erg om t elke x weg te halen maar komt altijd zo snel terug. En vooral de achterwand is t geootste probleem. De rest van de bak is vrij schoon wat deaadalg betreft. Hier en daar een sliertje die niet opvalt als je niet goed kijkt. En wak al zei mss is t ook wel beter om ipv om.de 2 weken elke week een waterwisselnte doen en dan elke 2e week incl schoonmaak beurt( ruiten etc)
 
Ik heb ook een flinke hoeveelheid draadalg in m'n indraaiende bak met (onregelmatig presterende Bio-Co2). Aankomende week begin ik met een "echt" co2-systeem. Hopelijk ben ik er dan snel van verlost.

Misschien een goeie schoonmaaktip die ik onlangs kreeg: Pak een sat�-prikker en draai deze rond daar waar zich draadalg bevindt. De draadalg draait om de prikker en laat zich zo eenvoudig verwijderen. Zo had ik vanmorgen binnen 5 minuten mijn bak op het oog vrij van draadalg.
 
Wisselende co2 waarden zorgen vaak voor draadalg en daarom is het ook belangrijk om stabiele co2 waarden te hebben.
 
Als je elke dag dezelfde dosering pakt zou je toch kunnen verwachten dat de co2 waarde stabiel moet zijn? Of krijg je dit alleen maar door een echt co2 systeem?
 
Bio co2 is verre van stabiel. hangt met de temp samen en het mengsel. Als de fles tegen het einde loopt dan zul je minder co2 krijgen.
 
Ja in dat opzicht heb je idd gelujk.maar doelde om mijn bak:) dus met de dagelijjse dosering easycarbo ( ook al is het geen co2 wat je toevoegd maar een "vervanger")
 
O ok, ja dat is iets anders. Als je dagelijks dezelfde hoeveelheid gebruikt dan zal dat opzich wel stabiel zijn.
Maar zoals je al weet is het geen co2 en is het best nog mogelijk dat je draadalgen krijgt bij het gebruik van carbo.
Carbo heeft geen invloed op de co2 waarde namelijk.
 
Jep jep dat klopt. Toch best vreemd.allemaal eigenlijk. Maja zal wel goedkomen. Gisteren weer flink.bezig geweest dus er is al.weer een hoop weg. Was toch weer 1.5u bezig ofzo. Ga nou ook.wekelijks een waterverversing doen. Mss dat t enigzins bij.kan dragen aan de afname. Maja we zullen zien:)
 
Terug
Bovenaan