Wat is er nieuw

Draadalg....

BJ1964

Well-known member
Lid geworden
24 augustus 2014
Berichten
58
Locatie
Fijnaart
Hallo allemaal,

Sinds ruim een half jaar draait mijn nieuwe aquarium. Sinds een week of zes heb ik behoorlijk last van draadalg. Ik voeg sinds drie weken Algexit toe om de symptomen te bestrijden maar tot nu toe zonder resultaat.

Het aquarium is 150x50x60, een Aquatlantis Fusion 150, 425 liter
Led-verlichting van Aquatlantis erboven.
2 Eheim Professionel 350T
Co2 van Dennerle 600 Space met PH-controller

Visbestand 25 Hyphessobrycon Megalopterus
13 corydoras sterbai
3 Microgeophagus Altispinosa
5 Rineloricaria sp. red
Een onbekend aantal ottocinclus vittatus (het zouden er 25 moeten zijn, maar ik zie ze nooit. Hooguit 2 tegelijk)

Verder veel planten (zie mijn topic over de bak).

Plantenvoedsel: een keer per week 120 ml all-in-one van Planted Box.

Waterwaardes:
PH=6,5
KH=6
PO4=0,3
NO3=10
NO2=0

Temperatuur 24 graden
Verlichting aan om 10.00 uur en uit om 17.30 uur (inclusief schemering)

Zoals gezegd voeg ik Algexit toe, maar tot nu toe zonder resultaat. Ik weet dat het symptoombestrijding is maar wil die rommel graag uit mijn bak.
Heb sind vorige week een Eheim stromingspomp toegevoegd om meer beweging in het water te krijgen en de verlichting teruggebracht van 65% naar 60% sterkte en de verlichtingsduur teruggebracht naar 7,5 uur (inclusief de schemering).

Wat doe ik verkeerd of wat kan ik anders doen.

Kunnen jullie mij verder helpen?

Alvast bedankt.
 
Je kunt beter de oorzaak aanpakken dan algeexit toe te voegen. Want daar los je het probleem niet mee op.
 
Ik heb zelf geen ervaring met een ph controller maar is het mogelijk dat die je co2 toevoer laat fluctueren door een waterverversing?
 
Onderstaand een link naar 'mijn' topic over draadalg, omdat ik er ook veel last van heb/had.
Bij mij wordt het nu minder, omdat ik het advies van bigsmoke heb opgevolgd en dat wat heb toegepast op mijn situatie.
Mijn bak stond vol met planten m.a.g. een wat minder goede doorstroming, zeg maar slecht.
Een klein filter erbij gedaan en het gaat nu wat beter, ook elke dag wat carbo voeg ik toe.
Op dit moment haal ik niet meer zoveel draadalg uit mijn aquarium dan bij de start van het topic, dus het begint resultaat te leveren,
maar weg is het nog niet.
Ik haal het frequent weg, dus je bent er wel elke dag even mee bezig.


http://www.aquaforum.nl/threads/groene-draadalg.96277/
 
Dank voor jullie reacties.
 
Laat maar weten of het straks beter gaat als je dat wil😉.
 
Algprobleem wordt duidelijk minder, lichtsterkte teruggeschroefd naar 50%, stroming gewijzigd en minder water ververst (deed wekelijks 50%, nu wekelijks ongeveer 20%).
Dank nog voor alle goede adviezen.
 
Mooi om te horen en waarschijnlijk heeft het verminderen van het licht een goede uitwerking. En eventueel de stroming🙂.
 
AquaCafe
Help Users
      Ice78: Avond
      Terug
      Bovenaan