Wat is er nieuw

Draadalgen !!!

Herbstnebel

Well-known member
Lid geworden
26 januari 2015
Berichten
999
Locatie
Provincie Oost-Vlaanderen
Ik zie de bomen door het bos niet meer met alle info die ik op het www opzoek over draadalgen en de bestrijding ervan.

Onze (nog jonge, amper 2 jaar oude) vijver heeft sinds dit jaar tamelijk wat last van draadalgen. Wat ik overal wel terug vindt is dat draadalgen duiden op een gezonde vijver met een mogelijk teveel aan voedinsstoffen en zonlicht.

Om het eerste tegen te gaan heb ik tamelijk wat oeverplanten gestekt in het moerasfilter. De vijver zelf is voor ongeveer 1/3 bedekt met waterlelies en in de vijver zitten zuurstofplanten zoals waterpest, kattestaarten, Vallisneria etc...

Nu lees ik over het bestrijden van draadalgen toch enkele tegenstrijdigheden.

Zo doet draadalg het heel goed bij een PH van 7,5 of hoger, bij zuur water zou draadalg kapot gaan waarna ik op een andere site lees dat draadalg het goed doet bij zacht water en minder bij hard water....

Nu denk ik van, zacht water is toch meestal zuur water en hard water eerder alkalisch ????

Wat is nu de beste manier om draadalgen het moeilijk te maken in je vijver ? Hard water of zacht water ? Lage PH of hoge PH ? en wat dan met de KH ?

En wat bedoelt men dan met hard water ? een Gh > 10 ?

De waardes nu zijn 9 voor de Gh, 3 voor de Kh en de Ph is 's ochtends 7,5 en 's avonds 8.
 
Wanneer heb je al die moerasplanten erin gepoot?
Hoe groot is de vijver? En heb je een:foto:😉
 
De moerasplanten zitten er al sinds vorig jaar in, de waterlelies ook van vorig jaar en de zuurstofplanten van begin dit jaar. De grootte van de vijver staat in mijn handtekening.
Ik zal er eens een foto van nemen en uploaden.
 
En voeg je nog iets toe? En hoeveel vissen zitten erin?
De moerasplanten zitten er al sinds vorig jaar in, de waterlelies ook van vorig jaar en de zuurstofplanten van begin dit jaar. De grootte van de vijver staat in mijn handtekening.
Ik zal er eens een foto van nemen en uploaden.
:thumbs:
 
20170707_160849.jpg


20170707_160906.jpg
 
Mooi vijvertje hoor!:thumbs:


Staat de zon er de hele dag op?
 
Zo goed als. Rond deze tijd begint hij in de schaduw te liggen voor de rest van de dag.
:thumbs:



Even wat speculeren. :juggle:Draadalgen onstaan als er een overschot is aan voedingsstoffen, en er is genoeg licht. Dus mischien zijn er nog steeds erg veel voedingsstoffen in jouw vijver, en/of er is teveel zonlicht. Ikzelf heb geen last van algen, maar mijn vijver ligt meer dan de helft van de dag in de schaduw.
Wat je kunt proberen:
Alle draadalgen weghalen met een stok, daarna boven de vijver iets maken zodat er minder zonlicht inkomt, en nog meer planten erin zetten welk snel groeien. 😉
 
Vaak teveel zonlicht idd, maar er iets bovenmaken is ook weer zo:br:
 
Jonge vijvers hebben meer last van algen dan vijvers ouder dan 5 jaar en zeker dit jaar vanwege de vele zon uren in het vroege voorjaar waardoor de algen eerder beginnen met groeien dan de meeste waterplanten. Er zijn wel vroeg groeiende waterplanten dus ik zou er voor het volgend seizoen een flink aantal vroeg groeiende/ bloeiende waterplanten in zetten. En voor nu proberen de voedingsstoffen in water te minderen ( verversen), met een afwasborstel de meeste draadsalg handmatig verwijderenen en de aantal zonuren minderen totdat de waterplanten vooral veel ziurstofplanten (waterpest, glanzend fonteinkruid)snel groeien
 
Heb de draadalgen grotendeels manueel verwijderd. Amai, daar zijn kilo's uitgekomen 🙂 . Morgen ga ik nog een paar zuurstofplanten halen samen met wat Gh+ en Kh+. 'k zou de hardheid naar 12 willen brengen en mijn buffer naar 5 à 6 . Met de regen die volgende week gaat neerplenzen mag dat wel en als het klopt dat draadalgen niet tegen hard water kunnen is het het proberen waard. Ik hoop alleen dat de Ph onder de 8 blijft .
 
Draadalgen zijn gewoon voedselconcurenten van de echte waterplanten. Als je goed groeiende (echte waterplanten) hebt dan zal de alggroei sterk verminderen.
Daarnaast lijkt het mij raadzaam om gewoon eens te beginnen met de hoeveelheid voer voor je vissen met de helft te verminderen, voer om de dag en niet meer elke dag.
Ga niet klooien met chemicaliën, je waterwaardes zijn voor een vijver helemaal niet verkeerd.

Je hebt gewoon een disbalans tussen enerzijds het voedselaanbod voor de planten en anderzijds het aantal planten dat er gebruik van kan maken. Dat komt gewoon door veel te veel nitraat ( = eindproduct van voer en vissen poep). Wat ook wel wil baten is een UV-C lamp , zet deze VOOR je filter inlaat. Deze zal o.m. de algkiemen doden en het zo voor de algen moeilijker maken om zich te verspreiden. Blijf verder gewoon mechanisch verwijderen.
 
Uv lamp werkt toch alleen voor zweefalg en niet voor draadalg???
 
Op alle sites lees ik dat UV lamp niet werkt draadalgen alhoewel ik me al dikwijls heb afgevraagd of het de sporen die in het water rondzweven niet kapot maakt.

Heb vandaag een paar extra zuurstofplanten erbij gezet zoals Hottonia Palustris, Myriophyllum Brasiliensis en Hydrocotyle vulgaris. Gh is verhoogd naar 13 en kh naar 5 à 6 .

En nu maar afwachten...
 
Heb geduld, je werkt met levende materie, het is geen automaat!
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Chat Bot: Ice78 has left the room.
      Terug
      Bovenaan