Draadalgen

D

David De Meulemeester

Guest
Hallo
Over een kleine 2 maand nieuwe bak opgestart..
Verlichting is nu 8uur per dag..
Ik voeg geen co2 toe..
Planten groeien zoals het moet en vissen tevreden..
Enkel begin ik last te krijgen van draadalgen op mijn kienhout en planten..
Nu heb ik het advies gekregen om Peroxide 3% te gebruiken om dit tegen te gaan..
Heb dit in de apotheek gaan halen en dit gebruikt volgens de gebruiksaanwijzing (5ml/180l water)
Dit met een spuit op de algen gedaan..
Nu vroeg ik mij enkel af of dit meerdere keren kan worden gedaan?
Hoeveel tijd tussen?
Wat met de wekelijkse waterverversing?

Grtn David :thumbs:
 
Wel heb dit advies gekregen in de vis-speciaalzaak.
Licht brand 8uur per dag (14u-22u)
Waterwaarden :
PH : 7,0
GH : 6°dKH
KH : 5°dKH
NH4/NH3 : 0mg/l
No2 : 0mg/l
No3 : 0mg/l
Po4 : 0,1mg/l
FE : 0,5mg/l
CU : 0mg/l

iOS upload - vr 20 okt. 2017 162325-2.JPG
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Draadalgen.JPG
 
Ik denk zelf eerder aan penseelalg en je nitraat is 0 en dat moet dus echt niet en ook de po4 is vrij laag. Wat voeg je toe aan de bak?
 
John heeft gelijk, je NO3 en PO4 moeten omhoog. Hou daarbij een verhouding van 10:1 aan. Dus als je nitraat op 20 staat zou je fosfaatgehalte 2 kunnen zijn. Wil je deze licht aanvoer behouden dan zal je er niet aan ontkomen om CO2 toe te gaan voegen, ben ik bang. Je kunt ook kiezen voor een vloeibaar koolstof alternatief zoals Carbo.
 
Ik denk zelf eerder aan penseelalg en je nitraat is 0 en dat moet dus echt niet en ook de po4 is vrij laag. Wat voeg je toe aan de bak?

Qua producten gebruik ik enkel plantenvoeding, 1x per week Easyife Ferro en Profito en dagelijks Easycarbo
Verder gebruik ik niets..
Wat kan je aanraden?
 
Je kan nitraat en fosfaat van Easylife kopen maar goedkoper is bijvoorbeeld om de poeders te nemen van aquariumbemesting.nl
Ook kun je nog kijken voor de All in One voeding.
 
Nochtans de 3 dat ik gebruik zouden een 'complete' voeding moeten zijn voor de planten..
Met poeders heb ik geen ervaring..
 
Dit is handig Dirk! Bedankt :thumbs:
Zou ik dan stoppen met de easylife produkten en starten met de producten van aquariumbemesting?
 
Nochtans de 3 dat ik gebruik zouden een 'complete' voeding moeten zijn voor de planten..
Met poeders heb ik geen ervaring..
probleem is met dit soort voedingen dat de verhoudingen net niet kloppen
is bijna ook onmogelijk want immers iedere bak is weer anders
 
Wat je nodig hebt is KNO3 (kalium nitraat), KH2PO4 (kalium fosfaat) en zelf doe ik ook nog K2SO4 (kalium sulfaat).

Hier kun je een schema laten berekenen.
https://www.aquariumbemesting.nl/nl/background-information/estimative-index

Dan is het wel even de vraag of de TS met de EI wil starten natuurlijk en anders moet hij meten en toevoegen tot de gewenste waarden. Na enkele weken weet je ongeveer wel het verbruik van de bak en hoef je niet wekelijks te meten;)
 
Dit is handig Dirk! Bedankt :thumbs:
Zou ik dan stoppen met de easylife produkten en starten met de producten van aquariumbemesting?
Dat kan in principe wel.
Hoewel ik zelf heel tevreden ben over profito. En het beetje meer wat het meer wat het me kost heb ik er wel voor over.
Maar de cms+b van aquariumbemesting is ook heel goed.
 
Nochtans de 3 dat ik gebruik zouden een 'complete' voeding moeten zijn voor de planten..
Met poeders heb ik geen ervaring..
Als aanvulling op de juiste opmerkingen van John kan ik vertellen dat juist Nitraat en Fosfaat niet in Profito zitten! En die ben je nu juist nodig.
 
Zou Ts bij Profito willen blijven; het is niet zo nadelig dat er geen nitraat en fosfaat inzit. Je kunt dan apart naar eigen inzicht en noodzakelijkheid het NO3 en PO4 niveau aanpassen. Dat heb ik, in ieder geval, altijd als een voordeel ervaren.
 
Zou Ts bij Profito willen blijven; het is niet zo nadelig dat er geen nitraat en fosfaat inzit. Je kunt dan apart naar eigen inzicht en noodzakelijkheid het NO3 en PO4 niveau aanpassen. Dat heb ik, in ieder geval, altijd als een voordeel ervaren.
Is inderdaad geen nadeel.
Er zit wel wat kalium en magnesium maar zeker de kalium is denk ik te verwaarlozen.
 
Dosering Profito van 10 ml op 100 liter aquariumwater geeft:

AB48AB77-7B2D-4075-9C5C-D8941707F992.jpeg
 
De meststof uit poeders van aquariumbemesting.nl werkt prima en is stukken goedkoper dan de producten van Dennerle, JBL, Profito,...
 
Terug
Bovenaan