Draadals advies gevraagd

T

Tikki

Guest
Sinds ongeveer 2 weken met een nieuwe bak begonnen, 350L.
JBL 1501 eronder met dus 1500L/uur. Licht brand nu nog ongeveer 6 uur per dag, ben aan het opbouwen.
CO2 op 110 bellen per minuut, de continu test is groen hiermee.
Aan het begin wat voer verkruimeld.
Dagelijks profito.

Wat betreft waterwaarden gebeurt er nog niet veel;
pH 7, KH 7.
NH3/NO2 en PO4; 0
Wel zit er een beetje nitraat in.

Probleem nu is dat er, met name in de Hermiantus links voorin en op de stenen, draadalg aan het verschijnen is.
Ik kan me even niet iets bedenken wat ik nu verkeerd doe. Vergeet ik iets waardoor dit ontstaat? Of hoort dit gewoon bij het opstarten?


621826_0_82_20160819_193907.jpg

616558_0_82_20160819_193800.jpg
 
Het duurt een tijdje voordat er een mooi evenwicht is in het aquarium. In het begin zie je vaak verschillende algen voorbij komen.

De draadalg kun je het beste zoveel mogelijk verwijderen. Met een lange sateprikker kun je de slierten er om heen draaien.

Nitraat hoeft geen 0 te zijn, een waarde van ongeveer 10 is heel normaal.

Waar test je je water mee? Met een strip of met een druppeltest? Die laatste is namelijk wat nauwkeuriger.

Draadalg zie je in een langer draaiend aquarium bij een Co2 te kort. Maar ik zou even de reacties van de anderen afwachten voor je hier iets aan gaat veranderen. Want wellicht komt het door de opstartfase zoals je zelf al zegt.

Ps. leuk ingericht trouwens! ;)
 
Ik ben het wel met Sanneke eens dat je vaak bij de opstart algen ziet. Hier is vaak nh3/4 de oorzaak van aangezien dit een boost is voor algen. Dit hoeven geen hoeveelheden te zijn die je direct goed kan meten.
Ik zou het ook proberen weg te halen en de bak rust te gunnen. Het is ook geen makkelijk plantje en die heeft graag veel licht en co2. Misschien is 6 uur wat te weinig voor deze plant.
Laat de bak maar lekker 4 weken indraaien zou ik zeggen en de bak oogt verder erg mooi groen.
 
Dank jullie voor de reacties.
Ik test overigens met druppeltests.

Ik zal hier dan even zoveel mogelijk weg blijven halen, lichtduur opbouwen en dan afwachten.
 
Het blijkt overigens nu dat mijn appelslak ook draadalg lust....
 
Dat is op zich mooi maar ik denk dat die niet genoeg zal eten om alle algen te verwijderen. Maar goed, alle kleine beetjes helpen natuurlijk wel weer.
 
Onderschat die vreetschuur niet hoor.... :chef:
 
Even een tip bij het verwijderen van draadalg van de plantjes zelf.

Je kunt het er heel mooi als dotje af krijgen, door vanaf onderaan het steeltje de draad alg voorzichtig naar het topje van de plant te werken.
 
Terug
Bovenaan