draagalg verwijderen

J

joepperd

Guest
hallo,

mijn aquarium draait nu een maand in. ik heb een zelf gemaakte achterwand. ook zit er een c02 set bij voor optimale planten groei en een Colombo bodem voor de planten. Ik zie nu hier en daar draad alg komen boven in de bak op de planten. is hier een verklaring voor? de bak is verder prima qua waterwaardes. heeft dit misschien iets te maken met de tl verlichting die te dicht op het water oppervlak staat? hierbij een foto van de bak. wat kan ik nu het beste doen?

bVj2JsAJjzDu6BMHQBk0u0OBezx3XPse.jpeg
 
Wat zijn de waarden??
Soms zie je draadalg juist hoog in de bak omdat daar meer licht valt en de planten daar meer co2 nodig hebben. Wellicht is je co2 juist daar niet voldoende. Je zou de co2 kunnen nagaan of kijken of de stroming aan het oppervlak of net daaronder voldoende is.
 
NO3 = 0
NO2 = 0
GH = >4d
KH = 3d
pH = 6,4
Chloor = 0
C02 = 35 mg/l
 
Gezien je andere post over je voorgrond plantje e.d. Denk ik aan een lage stroming.
Hang je groen-geel-blauw eitje eens helemaal onderin, blijft hij dan nog steeds groen?
Ik merkte een vooruitgang toen ik extra stroming had.
Maar, er zijn forumgangers, die dat natuurlijk zullen tegenspreken.

Draadalg komt ook voor in stabiele gezonde bakken. Het is dat beetje geduld en fine tuning die je nodig hebt. Alle omstandigheden stabiel houden en nog een 2 tal weken geduld.
 
Welke bodem heb je erin zitten?? Is die ph verlagend??
Je nitraat is 0 en dat is vaak al niet goed want dat hebben planten nodig om te groeien.
 
ja is pH verlagend. Colombo bodem zit hier in voor de planten groei. wat kan ik hier aan doen?
BLkCn5sCJjiYoI3Gju7WumzFry61UjPF.jpeg

BLkCn5sCJjiYoI3Gju7WumzFry61UjPF.jpeg
 
Ik zou de indicator vertrouwen en dus de co2 verhogen want die zit zoals ik het bekijk rond de 15 misschien.
dat zou vlak onder de lampen met de reflectoren weleens een tekort aan co2 kunnen geven.
Dus je kan de reflectoren eraf halen en drijvers gebruiken of de co2 verhogen.
 
En toch ook je NO3 opschroeven hoor JE krijgt anders geheid vanzelf ook weer andere algjes.
 
Klopt, er moet voldoende nitraat en fosfaat met co2 aanwezig zijn met de nodige sporen.
 
oke bedankt! ik heb nitro van easylife gekocht en ga hier mee aan de slag!! heeft iemand daar een tip voor? ik zie dat het 10 ml per 500 liter is om 2,0 om hoog te gaan?
 
Zie nu dat dit een tweede topic over dezelfde bak is....

Zitten er al vissen in? Zonieet, dan is het logisch dat je geen nitraat hebt. Je kunt dat dan wel kunstmatig gaan doen, maar ik zou eerst zien wat de bak zelf produceert als hij draait.
 
Terug
Bovenaan