Wat is er nieuw

Drie Microgeophagus altispinosa maar is het man of vrouw

RoyK

Well-known member
Lid geworden
25 april 2017
Leeftijd
49
Ik heb drie Mikrogeophagus altisponosa's maar weet nog steeds niet welk geslacht ze zijn kan iemand al met zekere overtuiging melden wat het geslacht is. Heb A, B en C op de foto's gezet. Alvast bedankt.
mikrogeophagus a.jpg
mikrogeophagus b.jpg
mikrogeophagus c.jpg

B zou ik zeggen een man, vanwege de verlengde vinnen. De andere twee vind ik moeilijk te zeggen. Zouden vrouwtjes kunnen zijn, maar ook jonge mannetjes.

B is idd. een vrouwtje. C volgens mij ook. A is niet te zien, ze zijn nog heel jong denk ik?

A en C zijn nog jong, B is al wat ouder. Maar weet je zeker dat B een vrouwtje is want biologist gaat voor een mannetje.

Dacht ik al ja.

Kijk naar het geslachtsorgaan, daar kun je van alle kenmerken het best op afgaan.

Normaal is het op foto's moeilijk te zien omdat (vaak door de achtergrond) het geslachtsorgaan lastig te zien is.

Maar jij hebt 3 prachtfoto's aangeleverd. Bij A valt nog geeneens duidelijk een gesl. orgaan te zien, die moet nog wat groeien wellicht. B is 95% een vrouw zou ik zeggen. Ook bij C zie je volgens mij een vrouwelijk gesl. orgaan komen, maar dat is een stuk minder zeker dan bij B hoor.
Een vrouwtje heeft eigenlijk een soort omgekeerd kroontje, zoals je op een appel ziet. Snap je wat ik bedoel? Mannen hebben een soort weerhaakje, een 'stokje'.

• Leuk
Waarderingen: RoyK
Een vrouwtje heeft eigenlijk een soort omgekeerd kroontje, zoals je op een appel ziet. Snap je wat ik bedoel? Mannen hebben een soort weerhaakje, een 'stokje'.
Ik denk dat ik je begrijp, dan hoop ik dat ik er toch nog een mannetje bij heb 🙂 zo dadelijk heb ik drie vrouwtjes 🙂

Hoe graag wil je kweken? Misschien hebben ze het goed naar hun zin met zijn 3en?

Hoe graag wil je kweken? Misschien hebben ze het goed naar hun zin met zijn 3en?
Nou laat ik het zo zeggen het is wel een mooi spel dat ze samen spelen, soms tolereren ze elkaar de andere keer hebben ze hun territorium en soms ruilen ze weer ineens van territorium 🙂

Ik vind die "legbuis" van B niet heel overtuigend, op de foto zie ik niet eens of het lichte vlekje wel aan de vis zit.
Daarnaast zijn de voorste rugvinstralen duidelijk wat verlengd en loopt de rugvin in een punt uit. Maar vooral door de rode draadvormige verlengingen van de staartvin, hoewel bij deze nog redelijk jonge vis nog niet heel lang maar wèl overduidelijk aanwezig, ben ik er bijna 100% van overtuigd dat dit een man is.

Bij A en C zijn geen verlengde rugvinstralen, geen puntig uitlopende rugvin en geen verlengde staartvinstralen te zien.
Verder hebben ze niet het wat verhoogde voorhoofd dat B wel heeft.
Dit lijken 2 vrouwen, maar omdat de vissen nog jong zijn is dat nog niet met zekerheid te zeggen.

Overigens zijn de foto's - zoals al eerder opgemerkt - heel mooi en vooral duidelijk.
Nou ja, op die "legbuis" na dan .....

Eens, maar vrouwtjes hebben ook wel eens verlengde vinstralen. Alle kenmerken behalve de vorm vd kop (niet helemaal duidelijk) en het gesl. orgaan wijzen op een mannetje: ook de aarsvin is bij B een stukje langer dan de aanzet staart. Nog een teken van een mannetje.

Toch zou het een mannetje met een -naar mijn mening- vrouwelijk gesl. orgaan zijn. En dat is nu net de meest zekere indicatie.

Nu weet ik het niet meer, ik wacht een maand en maak dan nieuwe foto's dan kunnen we nog eens goed kijken, dan zijn ze alle drie een maandje ouder.
ps: het lichte vlekje van B zit helemaal vast aan vis B (heb voor de zekerheid gekeken en die heeft daar een flinke bult zeg maar.

Oke, het is ongeveer een maand geleden.
Omdat er twijfel was komt hier dezelfde vraag.
Wat is het geslacht van de volgende drie Mikrogeophagus Altispinosa's ?

aa.jpg
bb.jpg
cc.jpg

Laatste foto is vis C ben het vergeten op de foto te zetten

Laatst bewerkt:
Niemand het verlossende antwoord?

Kijk eens bij hobbykwekers , daar staan vrij veel foto's over geslachtsbepaling bij Mikrogeophagus Altispinosa's
Het is niet makkelijk moet ik zeggen.
Als ik jou foto's bekijk dan vind ik dat jou vissen, lichamelijke kenmerken hebben van zowel mannen als vrouwen.

Ik denk dat JBL het weleens goed kan hebben al vindt ik het altijd erg moeilijk bij deze vissen en al helemaal op jonge leeftijd. Ik ben er ook al het schip mee ingegaan destijds om het zomaar te zeggen.

Dit is in het algemeen voor het geslachtsonderscheid een heel lastige soort.
Maar bij jouw vissen valt het volgens mij mee.

Gelet het hogere voorhoofd en de puntige vinnen is naar mijn stellige overtuiging nummer 2 sowieso een man, en gelet op het ontbreken daarvan is nummer 1 een vrouw. En nummer 3 is dan ook een vrouw, ondanks de fraaie kleuren maar bij die hebben vrouwen bij alti's ook.

Volledig eens met JDL dus.

Dat gesl. orgaan is alleen veel te groot voor een mannetje.

Ik denk dat we er nog steeds niet uit zijn. Ik weet het niet. Als je hobbykwekers aanhoud dan is vis b een man.
Maar ga je naar deze pagina dan heeft mastertaga het weer bij het juiste eind!
http://brc.moonfruit.com/#/sexing-guide/4528902946

Maar dan laat je het hogere voorhoofd, de puntige verlenging van de vinnen en het zwart in de borstvinnen wel even volledig buiten beschouwing .....

B is een man, A en C lijken vrouwen te zijn.

Nee hoor Paddy, dat had ik eerder toch al bevestigd? Alleen hebben vrouwen juist een rondere kop he, niet mannetjes.

In Thailand heb je trouwens ook mannetjes met alle vrouwelijke kenmerken. Tot je in de broek kijkt. 😉

Bedankt wederom voor jullie reacties.
Maar Mastersaga weet je het ongeveer 100% zeker?

Ben benieuwd of we er nu helemaal uit komen wat de mannetjes en de vrouwtjes zijn!
Nr 1.jpg
Nr 2.jpg
nr 3.jpg

Ben je daar 100% van overtuigd Robru?

Ja dat klopt maar nr 2 heeft weer de grootste knobbel van onderen....

Ik denk wel dat je gelijk hebt want nr 1 en 3 zijn altijd wat aan het soebatten met elkaar.

Ben het op zich in grote lijnen wel met Robru (en mijn eigen eerdere post...) eens.

Ik denk nog steeds dat #2 een man is, op grond van de straalvormig verlengde vinnen.
En gelet op het duidelijk ontbreken daarvan is #1 voor mij duidelijk een vrouw.

Alleen vind ik #3 een tikkeltje dubieus.
De staart- en rugvin zijn (nog?) niet verlengd, maar de aanzet daartoe lijkt wèl aanwezig, wat op een man zou kunnen wijzen.
Ook omdat de tweede en derde rugvinstraal verlengd zijn zou je aan een man kunnen denken.
Maar geen enkele van de vinnen neigen naar ook maar de minste straalvormige verlenging, ze zijn allemaal mooi afgerond.
Daarom zou ik mijn geld op een vrouw inzetten.

Bedankt Paddy voor je uitleg en je meegaande met je eerdere berichten en met Robru (jij ook bedankt). Ik denk dat ik het nu maar eens moet laten rusten en ze gewoon als twee vrouwtjes zal gaan zien, mocht nummer 3 alsnog verlengde vinstralen krijgen dan gooi ik hem er wederom op. Heb dus wee vrouwtjes en 1 mannetje heeft die even mazzel.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan