Wat is er nieuw

Drijfplanten bij binnenfilter

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Jornoo
  • Startdatum Startdatum
J

Jornoo

Guest
Ik krijg binnenkort salvinia natans, maar ik heb een Juwel Rio 180 met binnenfilter. Hoe kan ik ervoor zorgen dat de planten niet in de filter terecht komen?
 
Op zich valt dat wel mee hoor met het aanzuigen. In de rio125 heb ik daar geen last van gehad. Wat je ook kan doen is een visdraadje aan het oppervlak voor de filter spannen met zuignapjes waardoor de drijvers niet bij de filter kunnen komen.
Maar zoals ik al zei heb ik daar geen last van gehad. eerder wel van het feit dat de stroming ze in 1 hoek blies. Dan kun je ook een draadje spannen om ze enigszins op de plaats te houden.
 
In het begin toen ik nog alleen kikkerbeet in mijn Rio180 had, gebruikte ik visdraad en zuignapjes om de planten op de gewenste plek te houden.
Nu houd mijn HN de kikkerbeet op zijn plaats en heb ik de draden kunnen verwijderen.
 
Ik koop 40 stekjes Salvinia Natans van een andere forumgebruiker, en ook nog via aquaplantsoenonline Limnobium laevigatum. Misschien is het dan wel gewoon zo bedekt dat het niet eens kan verschuiven 🙂
 
Ja als je bak niet te groot is zou dat best eens kunnen en daarnaast groeit het ook vrij snel hoor.
 
Het is de Juwel Rio 180, 1 meter lang
 
Nou met dat formaat zal je oppervlak niet direct vol zijn, maar het kan erg hard groeien hoor en het zal niet lang duren dat er weer teveel van in je bak drijft.
Ik heb de Natans ook en merk het hier ook.
 
Is het niet zo dat het betreffende filter van onder aanzuigt? Als er dan wat plantjes in het filter zitten aan de bovenkant is er toch niets aan de hand?
 
Ja daar zeg je wat Aad :S .
Maat tgv de stroming zou de TS wel visdraad kunnen gebruiken om ze op de plaats te houden als ze anders teveel worden meegenomen die plantjes.
Maar het verstopt raken s dan niet aan de orde in dat geval.
 
@Aadmec: Het intern filter zuigt inderdaad van onderen aan, maar ook van boven. Dus drijfplanten worden aan de ene kant "weggeblazen" door de uitstroom en "aangezogen" door de boven inlaat.

Het zou zonde zijn om de boveninlaat te "verstoppen", want qua mijn ervaring houd het filter het wateroppervlak meer dan aardig schoon.
 
Ik heb ook een juwel aquarium met binnenfilter en sinds kort heb ik wat drijfplantjes (het is wel geen salvinia natans) en dat gaat helemaal goed met het filter, de kracht van het filter is echt niet sterk genoeg om al die plantjes naar binnen te zuigen. Ik denk dat je je daar voor echt geen zorgen hoeft te maken.

Groetjes Tijn
 
Ik heb gewoon een draadje gespannen en vastgezet met zuignapjes. Dan blijft het spul goed war je het hebben wil.
Nooit last gehad dat het in onze binnenfilter van onze Rio 180 kwam.
 
Mooizo, maar @AadMec mijn binnenfilter zuigt van boven aan hoor. En hoe kom ik aan zuignapjes? Ik ben bang dat de uitstroom de planten ook wegblaast, misschien even naar beneden draaien. Dan gaat de stroming naar onder. Even een foto ( de pogestemon helferi word er de hele tijd uitgerukt door mn kersenbuikjes dus die worden binnenkort allemaal opgehaald) :

229218jornoo_0_82_img_20150128_150820577.jpg
 
Als de kersenbuikjes en de black molly's weg zijn is mijn idee voor m'n visbestand:

- 2 Diamantgoerami's (die ik al heb)
- schooltje van 20 kardinaaltetra's (moet ik nog kopen)
- M'n 4 otocinclus algenetertjes
- 4 (nu nog jonge) maanvissen

Iedereen is tegen de maanvissen in mijn 1 meter bak, maar ik w8 even af tot hoe groot ze uitgroeien. Dan oordeel ik of ik ze ga verkopen 🙂

Heeft trouwens niks met dit onderwerp te maken, maar gewoon
 
Als ik binnenkort mijn salvinia natans en mijn Limnobium laevigatum erin heb, zitten er al aardig wat planten in. Het lijstje is dan:
-Echinodorus Bleheri x5
-Vallisneria x4 + heel wat stekjes
-Cryptocoryne wendtii green x2
-Pogostemon Helferii
-Alternanthera cardinalis
-Lobelia cardinalis dwarf
-bosje Rotala rotundifolia
-Salvinia natans
-Limnobium laevigatum

Kunnen jullie me vertellen welke van deze plantjes graag 1/2 kleibolletjes bij de wortels wil? Van de Echino weet ik het al zeker, daar zitten bij elke plant z'n wortels 1 bolletje. Ik had eerst 7 bolletjes besteld, maar later toch 20 erbij gedaan. Die komen morgen aan.
Ook voeg ik sinds maandag elke dag Easy-life EasyCarbo toe voor de Co2, en wekelijks Easy-Life profito. Ik hoop dat m'n planten nu wel zullen gaan aanslaan en groeien.
 
Ik houd ze met in elkaar geschoven rietjes op hun plaats. Als ze voor het rooster van mijn juwel filter zitten valt mij op dat het wateroppervlakte niet zo schoon blijft.
 
Goeie tip, dat is al wat makkelijker. Zijn die rietjes niet slecht voor het water?
 
Ik maak eens in de paar weken een nieuwe omdat er vuil ophoopt in de rietjes. Mijn water is volgens mij prima, zelfs de garnalen vermeerderen als gekken. Je zou bij zoeken DIY voederring in kunnen toetsen dan zie je ook een foto van een driehoek van rietjes. Zelf maak ik hem rechthoekig zodat hij aardig op de plaats blijft liggen.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan