Wat is er nieuw

drijfplanten verdwijnen (limnobium laevigatum)

jurjen13

Well-known member
Lid geworden
6 november 2022
Leeftijd
48
Hallo,

In mijn aquarium verdwijnt opeens mijn drijfplanten. Tot vorige week groeiden ze als een raket, maar in een week tijd is de hoeveelheid ongeveer gehalveerd, heeft iemand een idee hoe dit kan? Er is de afgelopen tijd eigenlijk niks veranderd in mijn aquarium, behalve wat snoeiwerk en er zijn de laatste tijd 2 plantjes bijgekomen en 10 visjes. Tja, en de afzetmop is er uit.

De waterwaardes zijn ook allemaal goed:
Ph=7
NO2=0
NH3=0
PO4=0.5-1
NH3=10
GH=8
KH=11
en deze zijn ook allemaal stabiel, behalve de Nitraat, die was altijd 0 en s nu 10 (maar dat kan ook doordat de drijfplanten minder nitraat opnemen?

Ik voer diepvries voer (cyclops, mysis en artemia)

Het is een Lido120 aquarium, dus met gesloten kap en intern filter, ~30w LED verlichting (het is 45W, maar draait op 70%). Ik voeg alleen CO2 toe. Ik heb verder weinig/geen algengroei, alleen wat alg op het hout.

Hier een foto van 13 Januari en van 20 Januari voor het verschil.

Iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn?

Bijlagen

• tempImageCsKUR3.jpg
    tempImageCsKUR3.jpg
    624.2 KB · Weergaven: 128
  • aquarium 20 Januari.jpg
    aquarium 20 Januari.jpg
    614.5 KB · Weergaven: 84
Ja dit lees je vaker en vaak is de oorzaak niet te achterhalen. Ik heb ze ook in mn nano en die groeien als kool en daar voeg ik met garnalen niks toe behalve de gh die ik op peil breng.

Even aannemend dat je NH10 moet zijn NO3? Dat denk ik omdat je in je tekst Nitraat is 10 noemt? Even om zeker te zijn, anders heb je een ander probleem?

Limnobium is een nitraatsnoeper. Als je NO3 10 was, en je hebt nog 2 nieuwe planten toegevoegd, denk ik dat je NO3 (en evt K) domweg op is. Ik zou eerst eens kijken wat er gebeurt als je je NO3 (en daarmee ook je K) verhoogt.

Maar ook zonder het toevoegen van nitraat lijkt me dit niet de oorzaak. Zoals ik al zei ververs ik bij de garnalen met osmose en de no3 zal daar heel minimaal zijn.
Kalium zit daar ook niet in. De bak draait alleen op de voeding die de bak voortbrengt en dat zal qua nitraat minimaal zijn. Ik heb dat nooit gemeten eigenlijk.

Limnobium is een nitraatsnoeper. Als je NO3 10 was, en je hebt nog 2 nieuwe planten toegevoegd, denk ik dat je NO3 (en evt K) domweg op is. Ik zou eerst eens kijken wat er gebeurt als je je NO3 (en daarmee ook je K) verhoogt.

Klopt, het is inderdaad de nitraat die 10 is. Maar de nitraat is nu 10, met de twee nieuwe planten erbij. Hij was altijd 0, dus als ik nu nitraat meet, dan kan het niet op zijn toch?

nee, dan is ie niet op. Dan is NO3 iig niet de oorzaak. Zegt nog niets over de aan-of afwezigheid van andere voedingsstoffen natuurlijk.

Als ik kijk naar de nano met garnalen dan hebben ze eigenlijk amper voeding nodig want ik voeg niets toe en ververs met osmose en om de 2 weken moet ik een deel weggooien.
Worden de bladeren ook bruin of verbranden ze misschien?

Zou kunnen, maar ze leken eerst veel harder te gaan groeien. Ik hou het in de gaten.
Dan heb je daar mogelijk de oorzaak .
Je bak zat vermoedelijk dicht bij de grens van natuurlijke opbouw plantenvoeding iets betere of langere verlichting zorgt dan voor de kleine boost maar verbruikt dan de laatste overschotje van die opgebouwde plantenvoeding.
Je meet dan misschien wel een verhoging in no3 maar dat kan zijn doordat andere plantenvoeding opgebruik is en je no3 niet meer verbruik kan worden door de planten.
nee, dan is ie niet op. Dan is NO3 iig niet de oorzaak. Zegt nog niets over de aan-of afwezigheid van andere voedingsstoffen natuurlijk.
Volg Lysia hierin meestal zijn die andere voedingstoffen zoals (K)alium of (mg) magnesium die opgebruikt zijn maar ook andere stoffen/sporenelementen laten de plantengroei sputeren bij uitputting.

Ik kan mij niet voorstellen dat de voeding in mijn aquarium een probleem kan zijn, de twee toegevoegde planten zijn een Bolbitus en een Anubias, beide langzame groeiers die niet voor een enorme toename in nitraat consumptie kunnen zorgen, lijkt mij. Daarnaast is er ook een plant uit de bak gehaald, de monte Carlo. Alle overige planten groeien er nog lustig op los, het is echt alleen de Limnobium die kuren heeft.

Misschien moeten ze wennen aan het nieuwe licht, dat is het enige wezenlijke dat veranderd is, ik zal eens kijken hoe het zich de komende tijd ontwikkeld.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan