Wat is er nieuw

Drijfplantjes kunnen zonder plantenvoeding??

Tiny_25

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2013
Ik heb drijfplantjes over kunnen nemen.
Nu werd mij verteld dat ze prima zonder plantenvoeding kunnen.

Mijn aquarium begint net met indraaien.
Staan geen planten in nog.
(Die bestel ik pas in oktober).

Kan ik de drijfplantjes gerust in het aquarium doen, zonder gebruik te maken van plantenvoeding?

Enigste bewoners zijn een paar slakjes.
De vissen komen eind december ongeveer pas.

Ja, je moet er iets mee. Als ze het niet redden, kun je ze altijd nog weggooien.
Maar ook drijfplanten hebben voeding nodig. Alleen extra Co2 is niet nodig, dat halen ze uit de lucht. Maar nitraat, fosfaat, en mineralen etc hebben ze net als alle andere planten nodig.

Ik heb al jaren drijvers in mn nano met garnalen en voeg 0,0 toe en het groeit als kool. Nu zit daar matige belichting boven maar ik denk dat de bak zelf genoeg voeding aanmaakt.
Co2 halen ze uit de lucht.

Drijfplanten zijn de (voornaamste) reden dat ik af en toe wat plantenvoeding in de bak doe. Hier worden ze op den duur toch echt steeds minder. Ik zou het even aankijken en als ze minder worden toch een beetje voeding toevoegen.

Zonder voeding kwijnen ze bij mij weg. Ze zijn voor mij dan ook een belangrijke graadmeter of ik genoeg toevoeg.

Alles wat groeit heeft voeding nodig, dus ook drijfplantjes.
Soms heeft een plant genoeg aan de voedingsstoffen die een bak zelf fabriceert. Maar in de regel zal je toch wat voedingsstoffen moeten toevoegen.

Groene drijfplantjes zijn trouwens een bijzonder handig hulpmiddel om te zien of je een tekort hebt in nitraat.
Al ze donkergroen van kleur zijn dan zijn de waardes prima. En hoe lichter de kleur des te minder nitraat er in het water is.
Dit noemen ze ook wel de 'Duckweed Index'

Groene drijfplantjes zijn trouwens een bijzonder handig hulpmiddel om te zien of je een tekort hebt in nitraat.
Ik zie tussen de drijvers in de nano waar ik niks toevoeg en die in de Fusion met de EI geen verschil in kleur maar wellicht wordt in de nano dan wel genoeg nitraat aangemaakt.

Ik zie tussen de drijvers in de nano waar ik niks toevoeg en die in de Fusion met de EI geen verschil in kleur maar wellicht wordt in de nano dan wel genoeg nitraat aangemaakt.
Met nitraat bedoel ik alle vormen van stikstof. Dus niet alleen NO3 maar bv ook NH4.
NH4 kan namelijk al door de plant worden opgenomen voordat het is omgezet naar NO3

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan