Drijvende sluierstaarten


jessica1993

Active member
Lid geworden
17 november 2016
Berichten
40
Leeftijd
30
Hallo ik heb een probleem met me sluierstaarten en hoop echt dat iemand me kan helpen want geef heel veel om me vissen. Ik zal me verhaal uitleggen zodat het probleem duidelijk is en iemand me goed advies kan geven.
Ruim een jaar geleden kocht ik een juwel 180l aquarium voor me toen de tijd 5 kleine sluierstaarten die ik de afgelopen tijd ervoor had gekocht en paar maanden in te kleine aquariums had gehouden. Door alle informatie die ik steeds meer op zocht besefte ik dat ik uiteindelijk een groter aquarium moest halen en al te veel vissen had gekocht.

Maar goed ik ververs iedere week de helft van het water heb een grote filter erin en zuurstofpomp en geef ze nu alweer een jaar verder nog steeds hetzelfde voer goldfish Japan.

Door dat het uitging met me ex had ik ook nog een andere goudvis soort bij me sluierstaarten moeten zetten en dat ging goed. Me vissen hebben 2 verhuizingen meegemaakt en het allemaal overleefd. Nu ze alweer ruim 3 maanden bij me ouders staan in hun 180 l aquarium begin ineens me mooiste vis die ook hardst gegroeit is, een leeuwenkop te drijven samen met een ander normale sluierstaart die ik al paar keer eerder water therapie heb gegeven en goed is gekomen tot nu toe ook te drijven. Heb ik ze vorige week 5 dagen apart gezet en beide water therapie gegeven nu ging het een paar dagen goed en ze drijven alweer.

Ik weet gewoon niet precies wat ik fout doe en heb echt het beste voor met me vissen dus ga volgende week een 300 l juwel aquarium halen voor ze. Ik hoop dat ik dan genoeg ruimte voor ze heb en weet dat ik zelf fouten heb gemaakt in het begin. Maar ik heb ze nu en wil zo graag dat het drijven over gaat bij me 2 sluiers de rest gaat het goed mee. Vind het ook zo zielig om te zien dat die 2 zo graag normaal rond willen zwemmen er goed uit zien maar dus om weet ik niet wat voor reden last hebben van hun zwemblaas. Kan iemand me aub uitleggen wat ik nu het beste kan doen voor ze. Moet ik ze ander voer geven? Moet ik ze nog een keer watertherapie geven? Ik weet dat sommige korrels blijven drijven de rest zinkt en precies deze 2 vissen happen ook de korrels van de oppervlakte weg kan het daar dan door komen?
Excuus voor het lange verhaal maar kan het niet anders uitleggen.

Groetjes Jessica
 
Als je uitgaat van 50 liter per vis dan zitten ze inderdaad vrij klein en wellicht heeft dat invloed op de Sluiers of de waterwaarden. Dat is even mijn eerste gedachte als niet Sluier expert;)k
 
geef je ze ook wel eens gekookte doperwten?? dan het velletje eraf halen. misschien is het ophoping van gas door verstopping doperwten werken goed tegen verstopping
 
Aangezien het om meer dan 1 vis gaat zou ik denken dat er een oorzaak aan ten grondslag moet liggen.
 
Aangezien het om meer dan 1 vis gaat zou ik denken dat er een oorzaak aan ten grondslag moet liggen.

Ja dat klopt maar sluiers hebben een variatie nodig. Volgens mij is het bij sluiers vaak het geval als ze veel hetzelfde voedsel krijgen ze wat verstopt raken en dan ook kunnen gaan drijven door gasvorming of het is een zwemblaas probleem
 
Zoals al is verteld door andere kunnen je sluiers gaan drijven door gasvorming in de darmen. Geef ze een dag geen eten. Doe een grote verversing van 80 % om te zorgen dat in ieder geval je water goed is. Vers water van dezelfde tempratuur erin. Zo min mogelijk graden verschil liever een graad warmer dan kouder.

Dan ga je ze 5 dagen alleen maar doperwten voeren. Diepvries erwten in bakje even in de magnetron. Velletje eraf pellen. Door de doperwten poepen ze zich helemaal leeg want de erwten laxeren. De poep word op een gegeven moment helemaal groen.

5 dagen lang ga je ze een zoutbadje geven om eventuele bacterieen en parasieten te doden.

25 gram zout zonder jodium oplossen in emmertje water van dezelfde tempratuur als aquarium doen en goed roeren met garde. Het zout moet opgelost zijn. Emmertje vers water ernaast van dezelfde tempratuur. Dus 2 emmertjes naast elkaar.

Sluier vangen bij voorkeur met maatbeker ofzo. met water zodat je ze niet beschadig en in de emmer zout water zetten max. 3 minuten. Als de sluier niet meer ademt of raar gaat doen doen pak je hem in de hand en doe je hem over in het bakje verse water en beweeg je hem rustig heen en weer zodat hij de kieuwen spoelt. Als hij weer bijkomt sparteld/weg wilt doe je hem met het bakje water in het aquarium en hou je hem onder begeleiding in de hand totdat hij uit zich zelf weer weg zwemt.

Mocht dit na een weekje geen resultaat geven google eens op fancy goldfish store voorschoten. Email sturen of bellen. Eigenaar heeft NT Labs medicatie swimbladder therapie. Hij zal je verder adviseren wat te doen en kan de medicatie naar je opsturen.

Drijvend voer mag geen probleem zijn. Eentonig voer wel. Moet afwisseling zijn. Geef elke dag ook wat groen voer.Als het een zwemblaas probleem is door fysieke factoren is er helaas geen redding voor de vis. De laagjes therapie gaat dan ook vaak niet helpen.

Meest voorkomend is de darmen! Veel water verversen scheelt ook een hoop ellende. Sluiers moeten veel vers water hebben.
 
Goedenavond, bedankt voor alle reacties het gaat inmiddels weer beter met de 2 vissen omdat ik dus ook ineens bedacht dat het toch misschien komt door de korrels die bleven drijven (het is zinkend voer). Nou zorg ik iedere keer als ze eten krijgen dat alles zinkt door het met me handen in het water te geven en niet meer erin te gooien. Ik krijg volgende week dus een 300 l aquarium en dan heb ik in totaal 6 vissen erin zitten en hebben ze 50l per vis. Ik hoop dat ze dan de rest van hun leven bij mij dan genoeg ruimte hebben om te groeien tot mooie grote vissen. Die ene sluierstaart die al van begin af aan zwemblaas problemen heb ben ik bang voor dat het een zwakke vis is en zal hem als fout gaat watertherapie geven want erna hersteld hij iedere keer. Wat voer betreft vraag ik me egt af of dat nodig is dat ze wisselend voer krijgen? Net als doperwten ik weet dat ze het mogen maar vind het een beetje raar idee om ze dat te geven ookal zal het vast kunnen. En idd Michelle ik zorg ervoor dat ik straks ook met me groter aquarium iedere week de helft ververst want merk dat het echt belangerijk is bij sluierstaarten en ga ook een nieuw filtersysteem uiteindelijk aanschaffen. Verder de info die je me geef kwa behandeling met zout en alles ga ik liever niet doen want ben bang als ik nie precies de juiste hoeveelheid en alles gebruik het dan mis gaat want zijn verder mooie gezonde vissen. Heb wel altijd medicijnen achter de hand en quarantaire bak voor mocht een van me vissen een andere ziekte krijgen.
Groetjes Jessica
 
Goed om te lezen dat het beter gaat met je visjes!

Sluiers hebben geen maag vandaar je ze per dag meerdere kleine hoeveelheden voer moet geven. Doperwten zijn alle verzot op. daar maak je ze tevens hand tam mee. Afwisseling van eten is juist beter dan alleen maar hetzelfde. Verschillende korrels, diepvries, vers (nooit uit een sloot halen) Net als jij eet je allerlei voedingstoffen om je lichaam gezond te houden. Zelfde voor je sluiers.

Zoutbadjes is het meest gebruikte en vis vriendelijkste manier om van allerlei narigheid af te komen. Is minder ingrijpend dan medicatie. Sluiers zijn helaas erg vatbaar voor allerlei zaken. De laagjes therapie geeft veel stress en dat kleine bakje water loopt erg op qua waterwaardes. Dan ligt ie in een laagje giftig water. Veel medicatie dood tevens de benodigde bacterieen om je waterwaardes stabiel te houden dus de quarantaine wat je heb is dan het beste.

Als je nieuwe aquarium heb denk eraan dat je filter als deze erbij zit moet indraaien! Als alles nieuw is zal je aquarium een maand lang bacterieen in het filter moeten aanmaken. De weken ervoor ga je hele hoge NH3 en NO2 krijgen waardoor je vissen ziek van worden. Weet niet of je al testdruppels heb maar dat zal geen overbodige luxe zijn. Met name genoemde waardes. dan is 50 % verversen nog veel te weinig. dit is goed te doen als je aquarium en filter geheel stabiel zijn. Vullen 100% met vers water. In oud water oude aquarium zit nihil aan goede zaken.

Als je kan het filter wat je nu gebruik erbij laten draaien zonder schoon te maken! Of wat er in je filter zit in het nieuwe filter erbij doen.

Google eens op jenny solid gold fish. Is een engelse die heel veel utube filmpjes heeft van allerlei zaken omtrent sluiers. Heel leuk en leerzaam.
 
Ja ben ik ook erg blij mee ze zwemmen nu weer vrolijk in de rondte heb net nog de helft van het water ververst. Oke ja het is meer ook dat ik zo veel verschillende info over de goudvissoort lees en krijg in winkels dat ik het moeilijk vind wat nou wel en niet goed is. Dan zou ik de doperwten een keer kunnen proberen dus en welk ander voer mogen ze nog meer naast hun korrels. Ze zijn al super tam kan ze aanraken daarom ben ik zo gek op ze zijn altijd nieuwschierig nergens bang voor :) vind het echt geweldige vissen de sluierstaarten. Ik begrijp wat je bedoel over het laagje water met watertherapie mijn vader zij het ook dat het zielig is maar waarom staat het dan overal op internet? En helpt het echt de laatste keer voor me beide vissen dat ze niet meer naar de oppervlakte drijven. Ik ben met het zout denk ik getraumatiseerd omdat me pa vroeger in zijn aquarium ook zout had gedaan voor een ziekte die erin zat toen gingen alle vissen dood. Dus zou dat pas gebruiken bij me vissen als ik 100% zeker weet hoe ik dat moet doen.

Maar nou je me toch advies geef ook over mijn nieuwe aquarium heb ik daar ook een paar vraagjes over. Het is namelijk geen nieuw aquarium koop hem over van iemand anders. Ik was van plan om net als het aquarium wat ik nu heb goed schoon te maken met heet water. Dan een derde deel van het oude water en de rest nieuw water in het nieuwe aquarium te doen. Ongeveer 2 a 3 dagen het aquarium te laten draaien met hun filter uit dit aquarium en dan me vissen erin te doen. Ik moet mijn vissen in de tussentijd in een grote plastic bak houden dan en dat is ook niet ideaal voor ze. Ze zijn wel wat gewend maar wil echt dat dit goed gaat want dit is de laatste keer dat ze gaan verhuizen tot nu toe is het altijd goed gegaan dus hoop deze keer ook.
Ik zal is kijken bij haar vlogs en bedankt voor je hulp en informatie erg fijn om iemand te spreken die er verstand van heeft :)
 
niet alle vissen kunnen goed tegen zout maar sluiers wel. Zijn ook mensen die wat zout in het aquarium doen bij elke verversing. Vele ziekte verwekkers houden niet van zout. Je vis heeft een jasje van slijmhuid. Parasieten etc. vestigen zich in die slijmhuid vandaar ze dan over de bodem gaan flitsen/schuren. Als je ze een zoutbadje geef strip je de slijmhuid en de parasieten etc. Supermarkt heb je zakken salina zout zonder jodium die gebruik ik.

Nieuwe aquarium warm water schoonmaken. Zou niet te heet doen want kan glas wellicht breken. Vooral als hij van buiten komt. Geen oud water gebruiken dit is zinloos. Zit meer ellende in dan nuttige zaken. Als je je oude filter overzet maak hem dan niet schoon. Zorg dat het gedeelte waar het water uitkomt op het wateroppervlakte staat gericht zodat het wateroppervlak golft. Dit zorgt voor zuurstof.

3/4 dagen indraaien zonder je vissen heeft geen zin. Vissen in bak ook niet fijn voor ze dus beter meteen in hun nieuwe verse villa. Weet niet wat voor filter je heb maar hou rekening met oplopende waterwaardes door vervuiling en sluiers geven groeihormonen af waardoor je waterwaardes erg gaan oplopen.

Snap dat het nieuwe aquarium al aardig wat kost dus als je geen druppeltestjes kan kopen zou ik toch zeker een maand lang om de 2 a 3 dagen minimaal de helft gaan verversen. Vooral week 2 en 3.

Weet niet of je een bodem erin ga doen maar beste onscherpe zandbodem. Dun laagje zodat het niet kan rotten. Kiezels nemen ze in de bek en kan vast komen zitten in hun keel en gaat veel vuil tussen zitten.

Makkelijk verversen. Tuinslang in aquarium en andere kant waar je wil lozen bijv. wc. Waar je wilt lozen moet lager zijn dan aquarium. FF zuigen aan tuinslang en water loopt eruit. Kijk wel uit bij de slang in aquarium, die heeft zuigkracht en als je een nieuwschierige vis heb die kan dan oog kwijt raken. Beker in aquarium zetten en tuislang erin steen om vast te houden zodat er geen sluier tussen past helpt. Tuinslang aan kraan om te vullen. tempratuurmeter in water met hand voelen ongeveer zelfde tijdens vullen thermometer kijken en bijstellen kouder/warmer.

Leuk kerstkadootje en waar je veel profijt van zal hebben een eheim opvoer pomp. google maar eens. Pompje, tuinslang eraan. Pompje in aquarium, stekker erin en pomp zo het water eruit.

Probeer elke dag het meeste poep eruit te halen. heb je verschillende stofzuigertjes voor. Kan ook met stuk tuinslang. Dit scheelt een heleboel vervuiling.

Voer. Alle korrels, hs , hikari fancy goldfish etc. Tetra heeft grote zakken vijvervoer. blauwe zak bij zooplus. zit van alles in. LFS diepvries, watervlooien, artemia, muggelarfen. Hebben ze soms ook vers en levend. Dan zakje water waar het in zit weg gooien. Theezeefje handigst. gedroogt, garnalen, watervlooien, tubifex etc. Groente gekookt zonder kruiden, spruit, bloemkool, brocolie, alle erwten, komkommer.

Als het goed is lusten jouw vreetmonstertjes alles dus keus zat. Mijne krijgen 2 keer per dag korrels, 1x insecten, 1 keer groente. tuurlijk schommelt het wel eens maar als ik geen insecten geef krijgen ze bijv. nog een keer korrels. Gewoon genoeg geven niet de regel wat ze binnen 5 minuten op kunnen want dan vreten ze zich dood. In 4 keer 5 minuten ben je een heel busje kwijt:Dk

Succes en ben erg benieuwd naar je nieuwe aquarium. Foto s is leuk
 
Goedemiddag Michelle, oke ja heb ook wel begrepen dat zout goed voor ze is als ze ziek zijn maar dat sluiers er beter tegen kunnen wist ik niet.
Dus als ik het goed begrijp hoeven me vissen niet apart gehouden te worden alleen dan als ze even in de bak moeten als ik me andere aquarium neer zet? Dan met het verse water en gebruik ook spul waardoor het water gelijk geneutraliseerd word kunnen ze er dus erna in met hun filter die ik dan niet hoef schoon te maken? Zal idd het aquarium niet met te heet water schoonmaken maar heb het bij me vorige aquariums ook altijd goed schoongemaakt want als er eventueel ooit een ziekte in heb gezeten kan dat voor mijn vissen geen kwaad meer? Het is tot nu toe altijd goed gegaan hoop echt met hun laatste verhuizing dat het ook allemaal goed gaat vooral nu me vissen ook niet meer drijven. Ik denk echt dat het door de korrels kwam die ze van de oppervlakte pakten. Sinds ik het allemaal laat zinken en er heel goed op let gaat het super goed met ze! Ook de regel die ze beschrijven overal van 5 min alles laten opeten doe ik nooit. Leek me ook niet verstandig omdat ze zoals jij zeg zo veel blijven eten dat het niet meer goed voor ze is. Ik geef ze nu alleen savonds hun korrels en zal is kijken of ik in de toekomst van het eten wat jij zeg dat ook kan gaan proberen.

IMG_20171116_214253.jpg
 
Goedemiddag Michelle, oke ja heb ook wel begrepen dat zout goed voor ze is als ze ziek zijn maar dat sluiers er beter tegen kunnen wist ik niet.
Dus als ik het goed begrijp hoeven me vissen niet apart gehouden te worden alleen dan als ze even in de bak moeten als ik me andere aquarium neer zet? Dan met het verse water en gebruik ook spul waardoor het water gelijk geneutraliseerd word kunnen ze er dus erna in met hun filter die ik dan niet hoef schoon te maken? Zal idd het aquarium niet met te heet water schoonmaken maar heb het bij me vorige aquariums ook altijd goed schoongemaakt want als er eventueel ooit een ziekte in heb gezeten kan dat voor mijn vissen geen kwaad meer? Het is tot nu toe altijd goed gegaan hoop echt met hun laatste verhuizing dat het ook allemaal goed gaat vooral nu me vissen ook niet meer drijven. Ik denk echt dat het door de korrels kwam die ze van de oppervlakte pakten. Sinds ik het allemaal laat zinken en er heel goed op let gaat het super goed met ze! Ook de regel die ze beschrijven overal van 5 min alles laten opeten doe ik nooit. Leek me ook niet verstandig omdat ze zoals jij zeg zo veel blijven eten dat het niet meer goed voor ze is. Ik geef ze nu alleen savonds hun korrels en zal is kijken of ik in de toekomst van het eten wat jij zeg dat ook kan gaan proberen.
 
Hi Jessica,

mooi aquarium hoor. Zullen de visjes blij mee wezen. Vind bowie ook erg mooi maar op de achtergrond zie ik ook nog een hele mooie witte staart., Benieuwd wie dit is. Voor je visjes is wat vaker voeren beter. Misschien dat je ze s ochtends of s middags ook nog wat kunt geven.

Je filter moet je zo min mogelijk schoon maken tenzij er bijna geen water meer uit spuit. In je filter moeten bacterieen groeien die het vuil neutraliseren. als je filter goed is ingedraait dan blijven je waterwaardes stabiel. Het duurt ongeveer een week of 4 voordat er genoeg bacterieen in je filter en bodem zijn gegroeit. Als je schoon maak dan liefst 1 sponsje uitspoelen en een maand later een ander sponsje. Als er bakjes met harde vulling in je filter zitten die moet je nooit schoonmaken. Zo hou je altijd wat bacterieen in je filter. Dit zijn dus goede bacterieen geen ziekte bacterieen.

Nu goed blijven verversen. Beter 1 keer een grote verversing dan elke dag een emmertje. Nooit in je bodem gaan woelen ofzo di geeft heel veel vuil op en dan is je water echt slecht.

Weet niet of je al weet maar op een gegeven moment kun je zien als je mannetjes heb of vrouwtjes. De mannetjes krijgen witte pukkeltjes op de kieuwdeksels en vaak een rijtje op de borstvinnen. Als je beide heb gaan de mannetjes achter de dames aan. Dit kan er erg hard aan toe gaan dus niet schrikken:help: Het mannetje beukt in op het vrouwtje voor de eieren. de eitjes zijn doorzichtige balletje die je dan vaak op je plantjes of raam zie zitten. Als er eitjes zijn moet je wel verversen want dit geeft veel vervuiling omdat het mannetje die eitjes weer gaat bevruchten en laat zijn aandeel lekker door het water schieten.

Je leeuwenkop kan witte plekjes op zijn kop krijgen. Dat is wengroei dus niet ziek dan. Die bubbels op de kop heet de wen.
IMG_0376.JPG
Dit is mijn dikkop


Succes en af en toe een update is leuk of maak een fotoalbum aan. Kun je zien hoe snel ze gaan groeien.
 
Zag nog vragen. Ideaal is een nieuw aquarium met groot filter dan een maand zonder vis laten indraaien. In jou geval heb je al een ingedraaid filter die je in het nieuwe aquarium plaats dus dan je vissen in een bak voor 4 dagen zonder filter is geen goede zaak en nutteloos. Dan beter de vis meteen in het nieuwe aquarium met vers water.

Warm water schoonmaken en aquarium heeft droog gestaan mag je ervan uit gaan dat als er een ziekte in heeft gezeten dat deze veroorzakers niet meer leven. als je ooit medicatie moet gebruiken zorg voor deskundig advies bij sluiers! medicatie niet zomaar in je aquarium doen want heeft veel gevolgen op je biologische evenwicht. Sluiers kunnen niet tegen flubenol/flubendazole. Dit zit in heel veel wormenkuren dus onthou het. gaan dood aan dit goedje. Veel lfs willen je van alles verkopen maar vaak weinig kennis.

Het flesje wat je nu heb om water te neutraliseren is ook een verhaal apart. Dit werkt niet zo als je denk. Dit is voornamelijk gemaakt om de kassa te vullen. Ga je dat allemaal niet uitleggen want dat is een hele hbo opleiding om te begrijpen maar lees hier op het forum maar eens topics over waterwaardes, filters,. Nu genieten van je mooie aquarium en visjes.

Als je ooit iets moet kopen check op het forum scheelt je een hoop miskopen.
 
Goedenavond, Ik krijg vanavond me nieuwe aquarium degene van wie ik hem overgekocht heeft komt hem brengen. Hij paste helaas niet in me auto dus ga er morgen aan beginnen met klaar zetten voor me vissen. Ik ben erg blij met alle informatie maar vind ook lastig om nou dus te bepalen wat ik het beste kan doen voor ze. Ik kan ze dus als me aquarium schoongemaakt is en gevult met vers water en hun filter ze er gelijk in zetten. Ik gebruik altijd al Tetra aqua safe goldfish met het verversen van het water. Mijn vraag is dan of dit dan het verkeerde spul is of toch goed voor me vissen? Ik merk inmiddels weer dat me 2 vissen met zwemblaasproblemen toch beginnen te drijven alleen in de avond en sochtends als ik ze zie liggen ze op de bodem te slapen dus hebben ze er geen last van. Hoe kan dat dan ze er savonds wel last van krijgen. Ik gebruik de medicatie alleen als ze echt ziek zijn en dan zet ik de vis apart heb ik esha2000 en exit voor ze had laatst een visje met een uitpuilende oog die is inmiddels genezen zit nog steeds apart maar heb het idee dat hij blind is geworden hij schrikt heel erg van het aquarium licht maar wil hem graag erbij zetten straks in het grote aquarium.

Even trug te komen op je eerste bericht het zijn volgens mij allemaal mannetjes weet niet hoe ik het zo uitgekozen heb maar nu ze groter worden krijgen ze allemaal stippen op hun borstvinnen en kieuwen echt heel grappig. Mijn witte vis is snowie en de laatste sluierstaart die ik toegevoegd heb bij me vissen zag hem in de winkel toen helemaal wit en inmiddels krijg hij oranje vlekken ook zo apart! Ik weet dat ze verkleuren maar had gedacht dat deze vis wit zou blijven. Maar Bowie was eerst ook goud met zilver en nu wit met grijs :) en wat heb jij ook een leuke vis is dat ook een leeuwenkop en heb je meerdere sluiers en hoe groot is jou bak? Dus om straks me aquarium helemaal goed te krijgen moet ik de eerst komende 4 weken iedere week zoiezo 50% blijven verversen van het water? Ik denk dat ze al een stuk blijer zijn als ze dalijk veel meer ruimte hebben met ze alle ookal zijn het nu ook vrolijke visjes. Hoop niet dat ik te veel vragen stel en zoek ook iedere keer informatie op forums sites van alles eigenlijk maar vind jou info een stuk betrouwbaarder omdat ik al door heb dat je er heel veel verstand van heb!
 
Is geen nieuwe filter maar zet me filter erin die ik al in me oude aquarium heb zitten en dan niet schoongemaakt zoals Michelle had uitgelegd.
 
Is geen nieuwe filter maar zet me filter erin die ik al in me oude aquarium heb zitten en dan niet schoongemaakt zoals Michelle had uitgelegd.
Top!:thumbs:


Wel je water in de gaten houde op NH3 en NO2, maar mischien heeft Michelle dat ookal gezegt;)k

Ps
Michelle, ik vind het echt knap, hoe je in elk topic over ziektes, de tijd neemt, en een lang bericht typt, waar alles goed in uitgelegt staat! Goed bezig!
(Wilde ik even zeggen:Dk)
 
Top!:thumbs:


Wel je water in de gaten houde op NH3 en NO2, maar mischien heeft Michelle dat ookal gezegt;)k

Ps
Michelle, ik vind het echt knap, hoe je in elk topic over ziektes, de tijd neemt, en een lang bericht typt, waar alles goed in uitgelegt staat! Goed bezig!
(Wilde ik even zeggen:Dk)

Thanks. Ik heb bij de start ook heel veel ellende gehad en doe mijn best om advies te geven zodat het te begrijpen is. Filter niet schoonmaken is advies maar waarom niet is eigenlijk belangrijker vind ikzelf.

Hi Jessica,

Zwemmen ze al in hun nieuwe villa?

Sluiers zijn zorgen visjes. Zijn erg vatbaar voor het een en ander. Ziektens komen 90 % voort uit slechte watercondities. Ook al ziet je water er fris uit kunnen er allemaal stoffen in zitten die je sluiers niet fijn vinden. Dit kun je alleen met druppeltestjes meten. Dit is voor jou nu eigenlijk de belangrijkste aankoop die je moet gaan doen. De NO2 en de NH3 druppelsetjes.

De medicijnen die je nu heb zijn al heel oud merk en doet weinig tot niets meer voor je vissen. De kwekers van vissen gooien al bij de geboorte van de jonge visjes allerhande medicijnen in het water om zoveel mogelijk visjes te behouden voor de verkoop. Visjes worden resistent voor veel medicatie waardoor de ESHA etc. niet meer werkt.

Een uitpuilend oog komt meestal door een bacterieele ziekte. Door de bacteriedruk komt het oog naar voren. Soms ook allebei. Ik heb een telescoop sluier die dit ook heeft gehad en is ook blind maar dat geeft niet. Ze redden zich evengoed wel. Als ze maar eten.

Voordat je medicatie gebruik moet je eerst weten wat de vis mankeert zodat je gericht behandel. Dus nooit zomaar iets in je aquarium gooien.

Je visjes moeten de hele dag druk zijn met je bodem te stofzuigen en af en toe een tukje op de bodem. S nachts slapen je vissen op de bodem. Vandaar je geen algeneters/bodemvissen erbij kunt doen. Deze kunnen zich op je sluiers vast plakken en beschadigen hem.

Op de bodem hangen, bovenin hangen, trillende rugvin, ondervinnen, flapperen met de vinnen, onderste vinnen strak tegen lichaam houden, kieuwdeksels laten flubberen of 1 dicht houden, slijmerige witte slierten poep, schuren over bodem, schrikachtige bewegingen zijn indicaties dat er iets niet goed is.

Bij vermoeden dat er iets niet pluis is ga je meer verversen tot wel 70 % water eruit en weer aanvullen. Sluiers zijn erg stress gevoelig voor tempratuur verschil. Aquarium is 22 graden dan met je verse water ook 22 zijn maximaal 1 graad afwijken en bij voorkeur dan warmer.

De flesje aquasafe etc. is niet schadelijk voor je vissen maar het word vaak verkocht met het verhaal dan kunnen je vissen zo in het aquarium. Dit is gewoon echt niet zo. Een aquarium moet indraaien en ik heb vele flesje etc. gehad maar niets dat die 4 weken bacteriegroei in een week kan doen. Er zijn wel allerhande spullen om allerlei zaken op te lossen maar dit is erg ingewikkeld en kan soms ook weer gevaarlijk zijn als je niet weet waar je mee bezig ben. Een voorbeeld is zeoliet. Dit kun je in je aquarium doen bij hoge NH3 en NO2. Dit spul haalt dit eruit maar als het verzadigd is of in aanraking komt met zout geeft de zeoliet in 1 keer alle giftige stoffen vrij dus dit kan ook erg gevaarlijk zijn.

Het drijven van je vissen is echt niet goed. Nu je het hebt over dat oog zit ik toch te denken dat er een bacterieel probleem is. Ik wil je niet bang maken maar als ze teveel worden aangetast door de bacterie met name de zwemblaas is het einde oefening voor je visjes. Ikzelf heb ook 1 sluier na maanden van medicatie etc. naar de vissenhemel moeten sturen omdat hij op een gegeven moment niet meer recht kon zwemmen en niet naar de bodem kon voor zijn eten.

Ik zou toch echt met het doperwten dieet gaan starten en de zoutbadjes. Snap dat je dat eng vind maar het is echt de visvriendelijkste manier. Zeg maar de homopatische manier.

Medicatie voor bacteriele zaken zijn funest voor je filter want dit dood ook alle benodigde bacterieen in je aquarium en is ontzettend veel werk een maand na de kuur. Mocht je toch kiezen voor medicatie is manuas trichosal, bactopur direct, bactopur of iets uit de sera prof lijn een goede optie. Beste niet in je aquarium en filter gooien.

Als je kies voor medicatie geef bericht en laat weten wat je heb an zal ik je verder uitleggen hoe het beste.

Laat wel duidelijk zijn dat de doperwten en zout mijn 1e keus zou zijn. Het is wel mogelijk dat dit niet werkt. Dat je toch nog medicatie moet halen. Hangt af hoe erg ze zijn aangetast. Op iedere sluier zitten altijd het een en ander aan parasieten, wormen ed. Daar zijn ze wel meteen vanaf door het zout.

succes
 
Vergeten.

Ik zou voor de zekerheid 2x in de week minimaal 50 % gaan verversen een maand lang. Ik denk bij normaal onderhoud 1x in de week 50 % misschien. Ik weet niet wat voor filter je heb. Ga deze maand achter de druppels aan dan kun je zelf meten en weet je hoe jouw verversingsbeleid moet gaan zijn. Dit is niet in te schatten.

Ik heb een 1.60 aquarium van 400 liter met 5 grote sluiers en twee filters van 1500 per uur. Ik heb een foto album ergens staan daar kun je het zien. Volgens mij sluiers van michelle of zoiets.

Ik heb laatst een koi bowl als opvang gehad met 250 liter water zonder ingedraait filter en binnen 1 dag waren de waterwaardes al veel te hoog. Moest elke dag 200 liter eruit halen dat was echt niet leuk meer. Er zat wel een 1000 liter filter in en hevelde elke dag de poep weg, dus dan heb je enig inzicht hou snel je waterwaardes uit de hand kunnen lopen.
 
Hoi Michelle, Ja ik snap dat je iedereen goede info wil geven want het is ook lastig voor mensen die er net mee beginnen. Ik heb ze alweer bijna anderhalf jaar en moet zeggen me vissen hebben een aantal verhuizingen moeten doorstaan en tot nu toe zijn het sterke vrolijke vissen gebleven (op me ene sluierstaart na die al van begin af aan zwemblaas problemen heb). Maar zelfs deze vis is vrolijk na waterwissels of als heel slecht ging watertherapie. Heb hem een keer in begin toen ik zag dat hij last ervan had een tijdje vastgehouden en gemasseert zodat hij nie kantelde en gas eruit ging dit was toen ik hem ondersteboven zag liggen aan de oppervlakte heb hem gelijk eruit gehaald. Iedereen zij dat deze vis snel dood zou gaan maar leeft dus nog steeds en is zo blije vis als het goed gaat en groeit en eet ook goed. Had bij me ex 2 bakken met een daarin 2 komeetstaarten. Deze is pas 1 helaas overleden omdat hij zich had verwond aan te scherpe sierstenen die ik erin had liggen (doe dit nooit meer) maand lang geprobeerd hem te redden maar mocht nie zo zijn. Heb toen een vriendje gekocht tevens me laatste vis die ik toen erbij heb gehaald en dit kleintje kreeg dus last van zen ene oog. Ze zitten dus met ze 2 komeetstaarten en 5 sluiers en ook 3 algeneters sinds ik niet meer bij me ex woon bij elkaar. Dit gaat al die tijd al goed en voorheen ook me algeneters doen niks bij me sluierstaarten. Ik weet dus dat het niet handig is maar kwam erachter toen ik ze eenmaal al had. Ik heb dus me laatste kleine komeetstaarten alleen zitten en is nu helemaal de oude na de medicatie esha2000 en exit. Ik ga het maar gewoon proberen of hij weer bij de rest kan als me nieuwe bak staat anders hou ik hem apart (wat ik wel zielig vind ookal is hij wel vrolijk).

Ik kwam er dus helaas vandaag pas achter dat ik toch niet de goede onderkast heb voor een 300l aquarium maar dat hij voor een 240l is. Nou heeft die jongen gelukkig die onderkast niet bij de stoort gebracht en kan ik deze alsnog ophalen. Heel onhandig van me dat ik niet goed opgemeten heb maar kan dit aquarium niet erop zetten dus me visjes moeten nog even wachten op hun nieuwe villa.

Ik zal is gaan kijken voor testdruppels alleen geen idee waar ik die kan halen en wat ik ermee moet doen. Ik had echt nooit gedacht dat de goudvissoorten zo moeilijk zijn te onderhouden! Ik snap dat er wel op een aantal dingen gelet moet worden maar bepaalde informatie die je geef is echt te lastig voor mij om te begrijpen wat je bedoel of wat ik ermee moet doen zoals medicatie. Vooral omdat ik idd niet zomaar iets durf te geven aan ze als er iets is, gelukkig heb ik het laatst alleen nodig gehad bij me komeetstaart en is het goed gekomen. Als ik iets heb bij me vissen zal ik je wel om info vragen maar ga zeker niks doen voordat ik zeker weet dat het kan. Net als zout hoe veel mag ik dan erin doen heb echt geen idee hoe je dat precies goed kan doen. Doperwten wil ik wel proberen omdat ik laatst ook een vlog heb gezien hoe je het moet klaar maken voor ze. Maar heb vandaag weer groot gedeelte verwisselt omdat ik dacht dat het andere aquarium neer kon zetten en op dit moment zwemmen ze weer goed rond zonder dat er een drijft. Gebruik dus al die tijd al aquasafe en snap niet waarom ze zoiets mogen verkopen als het niet doe wat er op het flesje staat. Nou weet ik dat het met meerdere producten gebeurd ook voor mensen maar vind dat erg jammer omdat je denk dat je het goede doe en koopt voor je dieren en toch niet zo blijkt te zijn. Ik hoop eigenlijk stiekem gewoon dat als ze dalijk in hun nieuwe aquarium zitten dat het gewoon goed blijf gaan het drijven over gaat en dan iedere week het water blijf verversen en daarmee me vissen gezond hou zodat ze lekker verder kunnen groeien. :)
 
Vergeten.

Ik zou voor de zekerheid 2x in de week minimaal 50 % gaan verversen een maand lang. Ik denk bij normaal onderhoud 1x in de week 50 % misschien. Ik weet niet wat voor filter je heb. Ga deze maand achter de druppels aan dan kun je zelf meten en weet je hoe jouw verversingsbeleid moet gaan zijn. Dit is niet in te schatten.

Ik heb een 1.60 aquarium van 400 liter met 5 grote sluiers en twee filters van 1500 per uur. Ik heb een foto album ergens staan daar kun je het zien. Volgens mij sluiers van michelle of zoiets.

Ik heb laatst een koi bowl als opvang gehad met 250 liter water zonder ingedraait filter en binnen 1 dag waren de waterwaardes al veel te hoog. Moest elke dag 200 liter eruit halen dat was echt niet leuk meer. Er zat wel een 1000 liter filter in en hevelde elke dag de poep weg, dus dan heb je enig inzicht hou snel je waterwaardes uit de hand kunnen lopen.

Jessica, heb je in de 240 liter dan nu vijf vissen zitten? Je zegt dat je filter meeverhuisd is uit je vorige bak, welk filter gebruik je dan?

Zoals Michelle al aangeeft, water verversen is belangrijk, want ze vervuilen nu eenmaal enorm. Minstens tweemaal vijftig procent per week in 240 liter met vijf vissen, al zou ik persoonlijk misschien zelfs richting zeventig procent gaan. Afhankelijk van filter(s).
 
https://www.aquastorexl.nl/aquarium/testsets/druppeltests/ zijn vele aquariumbenodigdheden zaken die het verkopen. aquaplantsonline, wesdijk etc. Dit is een voorbeeld. Je heb de eerste keer het doosje nodig omdat er dan wat spullen bijzitten die je nodig heb. Nadien kun je alleen de bijvullingen kopen. Je heb ook hele koffers maar die zijn wel weer een stuk duurder. NO2 en NH3 belangrijkst daarna PH en NO3, daarna de rest.

Het testen is heel eenvoudig. zitten gebruiksaanwijzingen en kleurenkaart bij. wat water uit aquarium. hangt van merk en test af maar bij de jbl NO2 test 5 drupjes flesje 1 en 2 toevoegen en even wachten dan zet je de test op de kleurenkaart en kun je aan de kleur zien hoe hoog de NO2 is. Je ziet dan bijv. donker roze is 0,6. het moet 0,0 zijn dus ververs je de helft blijft er nog 0,3 over.

Korte simpele uitleg.

stel nieuw aquarium met nieuw filter. vers water en vissen erin. Je vissen poepen, zetten water in lichaam om naar ammoniak komt door de kieuwen uit de vis, groeihormonen, etenresten etc. Vervuiling er onstaat NH3 in het water. Des te meer vis des te meer vervuiling. Door de vervuiling groeien er bepaalde bacterieeen in je bodem en filter die de NH3 gaan omzetten in NO2. NH3 is giftig voor je vissen kunnen ze van verbranden. Zie je zwarte randen aan de vinnen ontstaan. Ammoniaburn. De bacterieen die groeien zijn verschillende bacterieen. Je heb van het soort bacterieen die zorgen dat er NO2 ontstaat nodig. Deze groeien langzaam en na een week of 3 krijg je een NO2 piek. Dit is ook niet fijn voor je vissen. Op een gegeven moment ontstaat er biologisch evenwicht. Dit betekend dat er genoeg, niet te veel en niet te weinig bacterien aanwezig zijn in het aquarium die de NH3 omzetten naar NO2 die het weer omzetten naar NO3. Dan test je dus geen giftige stoffen meer omdat je genoeg bacterieen in het aquarium heb die de boel in balans houden.

Als je dus meer vis ga bijzetten moeten er weer meer bacterieen groeien om deze vervuiler bij te benen. dit duurt dus weer even. Ga je filter uitspoelen dan spoel je deze bacterieen weg. Zet je filter uit droog dan sterven deze bacterieen. Dan geen omzetting NH3 naar NO2 naar NO3.

Dit proces is bij iedereen anders qua tijd omdat er verschil zit in vervuiling, capaciteit filter, diversiteit voer etc. Je kunt dit niet met het oog zien vandaar je dit ga meten. De druppels zijn het betrouwbaarste. De teststrips zijn niet betrouwbaar en moeilijker af te lezen.

In je aquarium leven altijd ziekteverwekkers. Een vis heeft altijd wat ziekteverwekkers op zich leven. Dit is normaal geen probleem. Als je watertje vervuild is gedijen de ziekteverwekkers zeer goed. Die groeien in aantal. Door het vervuilde water verzwakken de vissen en zijn niet meer in staat om de ziektekiemen af te weren. Door de groei van de ziektekiemen komen de vissen vol te zitten met allerhande gespuis en verzwakken nog meer worden ziek etc.

De 50 liter regel per vis geld omdat ze dus erg veel NH3 aanmaken en des te meer water des te dunner dit word. Stel je gooi 2 ml bleek in een emmer van 10 liter of in een emmer van 20 liter. De bleek in de 20 liter is de helft verdund dan in de 10 liter. Is veel minder sterk.

Stel je zet een sluier in een bakje van 5 liter dan kun je verwachten dat dit watertje binnen now time zeer giftig gaat worden. Vandaar ik geen voorstander ben van de laagjes methode. Dan ligt je vis die zich niet kan bewegen wat stress veroorzaakt en hij sneller gaat ademen en dus meer ammoniak afscheid in een bakje giftig water wat hem geen goed zal doen om te herstellen.

Vele medicatie die doden de ziektekiemen op je vis maar doden tevens alle benodigde bacterieen in je aquarium. Na de kuur is de vis genezen maar ligt weer een maand lang in giftig water omdat je aquarium weer van voor af aan met indraaien. Na die maand als je niet genoeg ververs begint het weer van voor af aan omdat je vissen verzwakken, ongedierte weer aangroeit etc.

De meeste en ook ik ben op een hele foute manier begonnen. Je denk leuke visjes en koop een handje vol stop ze in aquarium en zwemmen maar. Mijne lagen na een maand op sterven na dood. Kapitalen kwijt in dierenwinkel maar werd van kwaad nog erger. Mede dankzij info op dit forum leven er gelukkig nog 3 van de 4. Goudvissen is toch net even wat anders dan een tropisch aquarium. Info goed scheiden want goed bedoelt is niet alle info even nuttig met sluiers.

LFS moet omzet halen en is al moeilijk genoeg voor de ondernemers gezien alle online zaken en verkopen je graag het een en ander. Zijn natuurlijk ook goede maar ik ga daar niet vanuit gezien mijn ervaringen.

Mazzel dat de verkoper nog het kastje had. Het is toch een behoorlijke zware villa en heeft wel een goed kastje nodig anders word het een hele dweil klus:help:

Sluiers zijn sociale vissen en moeten bij meerder soort genoten zitten dus inderdaad kun je beter die alleen zit erbij gaan zetten. Snap dat je de algeneters wil houden. Zou ik na z on lange tijd ook niet weg doen en als het goed gaat dan prima toch.

De komeetstaarten is een ander verhaal. Deze horen niet in een aquarium. Gezien de bouw zijn dit lange afstand zwemmers en horen in een vijver. Ze gaan vergroeien. De buitenkant kan niet groeien door de te krappe ruimte maar de vis groeit intern wel waardoor ze in een te krap vissenhuidje zitten. Je kunt ze nu niet in een vijver doen omdat het te koud is maar ik zelf zou wel overwegen om deze in het voorjaar een mooie vijver te regelen zodat ze goed en gezond kunnen uitgroeien.

Hoewel je nieuwe 300 liter villa een grote plas water is word het overbezet met 5 sluiers, 2 algeneters en 2 komeetstaarten. Ik neem aan dat je een intern filter heb dat gaat deze niet redden. het is nog maar de vraag als deze het gaat redden met 5 sluiers en 2 algeneters maar dat meet je vanzelf wel als je de druppels heb. Als je zelf meet en zie hoe je watertje is ga je vanzelf wel oplossingen bedenken. Het is toch anders als je het zelf zie of het van iemand anders hoor.

De doperwten zullen ze echt heerlijk vinden. Mijne zijn er verzot op en krijgen elke dag wel wat. Je hoef ze niet helemaal gaar te koken hoor. Is klusje van 1 minuut als je maar diepvries erwten neem en niet uit pot of blik gezien allerlei toevoegingen hierin. En pellen.
 
Hoi Michelle even een update over mijn aquarium. Ik heb ze sinds gisteren oververhuist naar hun nieuwe aquarium ben hier de hele dag mee bezig geweest. Nou is dit gelukkig allemaal goed gegaan en ze zijn echt heel dankbaar met hun nieuwe aquarium ze zwemmen als sinds ze erin zitten heel blij rond en geen moment stil gezeten. Nu hebben ze al sinds een paar dagen in hun oude aquarium dus 2 andere sluierstaarten de witte en andere met mooie lange staarten ineens scheuren in alleen hun staarten en niet de kieuwvinnen. Maar hoopte omdat ze het wel eens hebben en erna gewoon genezen het weg zou gaan. Nu zie ik dat het toch begint in te scheuren en rafelen en ben zo bang dat de dus vinrot hebben. Jij zij dat esha 2000 niet werkt bij ze en dat is het enigste medicijn wat ik voor ze heb op dit moment. Hoop dat je zo snel mogelijk mijn bericht zie en me kan zeggen wat ik moet gebruiken voor ze. Ze zitten nu dus in hun 300l aquarium en moet ik daar gewoon de medicijnen in doen? Ik hoop zo erg dat alles goed komt met ze de 2 met zwemblaas problemen gaat ook beter mee ze drijven niet meer en geef ze sinds gisteren doperwten en idd ze vinden het lekker. Alleen me algeneters eten het ook hoop niet dat het erg is voor hun want ze hebben het al op. Ik ben gewoon bang als ik ze zo door laat zwemmen dat hun staarten alleen maar erger word en wil het zo snel mogelijk verhelpen alleen weet gewoon echt niet wat ik nu moet doen. Ik durf niet zomaar medicijnen nou te gebruiken omdat esha 2000 niet goed is voor ze hoop ik dat jij wel weet wat ik nu moet gebruiken. Groetjes Jessica
 
Foto's van me vissen met gescheurde staarten heb zo goed mogelijk geprobeerd foto's te maken zodat je kan zien wat ze hebben

IMG_20180105_195742.jpg
IMG_20180105_195445.jpg
IMG_20180105_195346.jpg
 

Terug
Bovenaan