Dringend advies gevraagd in het houden van sluierstaarten


Nadira

Active member
Lid geworden
30 mei 2021
Berichten
39
Leeftijd
24
Hoi,

Lang verhaal kort, ik zit sinds vanavond met twee sluierstaarten opgescheept. Ik heb ervaring in het houden van gewone goudvissen in de vijver, maar heb totaal geen kennis in het houden van sluierstaarten en hoop dat jullie mij hierin kunnen helpen.

Ze zitten voor vannacht in z’n plastic bak van de Ikea (morgen wordt als het goed is hun oude aquarium gebracht). Ik probeer de temperatuur tussen de 18 en de 22 graden te houden maar zonder z’n regelaar is dat lastig (kan dat kwaad?). Morgen hoop ik ze in hun aquarium te doen, maar ik meen mij te herinneren dat er zoiets bestaat als indraaien. Is dat hier ook nog nodig of niet aangezien ze in hun oude aquarium komen te zitten?

Dan nog het voer, degene van wie ik de vissen overhandigd kreeg vertelde me dat een van de vissen soms ‘grappig’ doet en op zijn kop zwemt voor een korte tijd. Toen ze dat zei dacht ik gelijk aan een zwemblaas probleem en dat ze hoogstwaarschijnlijk niet zinkend voer geeft, kan dat kloppen? En zo ja, kan je een vis daarvoor behandelen?

Zoals uit mijn bericht denk ik wel te lezen is heb ik veel vragen en weet ik niet goed waar en hoe ik moet beginnen. De kennis die ik nu over sluierstaarten komt vooral van het internet af. Hopelijk kunnen jullie me helpen.
 
Ja indraaien is altijd nodig ook in dit geval, juist met het verhuizen van het oude aquarium komen er vaal allerlei gifstoffen vrij uit de bodem en zit je met giftige waterwaardes (amoniak en nitriet)

Zwemblaasprobleem bij sluiers is niet een standaard zwemblaasprobleem maar een genetisch ding, is geen behandeling voor dan alleen uitvinden welk voer je dan beter kan geven
 
Ja indraaien is altijd nodig ook in dit geval, juist met het verhuizen van het oude aquarium komen er vaal allerlei gifstoffen vrij uit de bodem en zit je met giftige waterwaardes (amoniak en nitriet)

Zwemblaasprobleem bij sluiers is niet een standaard zwemblaasprobleem maar een genetisch ding, is geen behandeling voor dan alleen uitvinden welk voer je dan beter kan geven
Oké, hoe lang moet z’n aquarium indraaien? Toch wel een goeie week lijkt me? Moet ik de vissen dan die gehele tijd in de plastic bak houden?

Bedankt voor het reageren!
 
De temperatuur laag is niet z on probleem als je deze maar zo gelijk mogelijk hou. Als je morgen het aquarium ga vullen meet je temperatuur water van in de bak en gooi je 100% vers water van dezelfde temperatuur erin.

Het filter en bodem in het oude aquarium niet gaan schoon maken!!! zou fijn wezen als dit nog vandaag in water staat te draaien. Zo niet dan zit je met een on ingedraait aquarium en sluiers wat een beetje ramp scenario is.

Indraaien duurt een maand. Maakt niet uit bak of aquarium als je geen ingedraait filter heb. Afhankelijk van aantal liters water zul je veel maar dan ook veel moeten verversen. 90% eruit en vers op temperatuur erin.

Info over hun aquarium kan er gerichter info worden gegeven. De bak mag je morgen vroeg ook weer verversen. Temperaturen/ vissen met pannetje eruit scheppen, bak leeg kiepen en 100% vers erin vissen met water en pan erin los laten.

Foto aquarium en vissen is handig. Hangt allemaal af van liter water en grote van de sluiers. Even geen eten geven voordat je meer info heb verstrekt. e.a. hangt samen
 
Laten we hopen dat de vorige eigenaar (überhaupt) een filter heeft gebruikt. En dat dat morgen meeverhuist met het aquarium. Anders wordt het een duurder grapje dan je je waarschijnlijk bedacht had, en ga je een lange maand tegemoet van emmers water sjouwen om het water leefbaar te houden, @Nadira.

Haha sorry, ik wil hier ook weer geen negatief bericht van maken. Maar een ingedraaid filter is wel echt nodig; een aquarium is door de mindere wateroppervlakte per vis lang niet zo stabiel/robuust als een vijver.
 
Huiskamertemperatuur is trouwens prima om aan te houden. Tijdelijk lager kan wel lijkt me, maar ga je echt langere tijd onder de +- 16 zitten dan kan het voor sluierstaarten wat al te frisjes worden. Dan wordt het (ook afh. van de kweekvorm) onvoorspelbaar of ze dat even goed trekken als een normale goudvis.

Of tenminste, dat is wat ik als normale goudvissenman heb begrepen over onze vervormde sluierstaartvrienden. 😜
 
Als eerste even complimenten voor het opvangen!

@Giebeltje heeft onder het goudvissendeel van dit forum een stukje geschreven over de stikstofcyclus. Dat legt uit hoe het zit met de uitstoot van je vissen (ammoniak), wat door je filter omgezet moet worden naar nitriet en dan nitraat (door je filterbacteriën). Die bacteriecultuur die dat moet doen heeft een aantal weken nodig om op te bouwen. Dat is dat indraaien. Ondertussen doen je sluiers wel ammoniak uitstoten. Dus dat moet je in de tussentijd zien op te vangen.

Foto aquarium en vissen is handig. Hangt allemaal af van liter water en grote van de sluiers. Even geen eten geven voordat je meer info heb verstrekt. e.a. hangt samen
Dat is waar deze info belangrijk voor is. Hoe snel je water ongezond wordt voor je sluiers heeft te maken met hoe groot ze zijn, en in hoeveel liter ze zwemmen. Des te groter, des te meer uitstoot van ammoniak. En des te kleinere bak, des te minder de ammoniak/nitriet verdund wordt, en dus giftig.
 
Hallo @Nadira, complimenten voor het opvangen! Hieronder vind je voor het gemak de thread over de Stikstofcyclus. In de links in mijn handtekening vind je mijn Goudvisavonturen, want ook ik had alleen ervaring met gewone Goudvissen voor ik aan Sluierstaarten begon. De mijne zijn inmiddels flink uit de kluiten gewassen😀. Ik wens je heel veel succes en hopelijk straks ook veel plezier…

 
Bedankt voor jullie reacties! Ik ga zeker in een kijkje ben in de thread van @Giebeltje .

Hier foto’s van hoe de situatie nu is. Ik heb zojuist, zoals @michelle1 zei, het water in de bak 100% ververst op dezelfde temperatuur.
2C2F3341-4DC3-446E-A32F-BD0B9AE19A8E.jpeg


3FD53EF1-E46C-4BCB-9FC7-EAFB10750A4F.jpeg
(Ik heb er een klein laagje water in gedaan omdat de donkere vis anders maar voorover blijft kukelen en hij niet zijn rust kan pakken)

Zoals ik al zei komt het aquarium (dat overigens niet groot is vermoed ik) vanmiddag, zodra ik die heb maak ik daar een foto van. Ik begreep wel dat er een filter bijzit en heb ook gevraagd is ze niks schoon konden maken en mij het aquarium te geven in de staat dat t nu is.

Met ammoniak, nitriet, etc ben ik bekend. Het vijverwater test ik daar ook een keer in de zoveel tijd op, maar dat is natuurlijk anders dan een aquarium.

Ik heb ook het gevoel dat ik jullie wat context verschuldigd ben mbt hoe ik opeens aan deze vissen kom. Gisteren waren mijn ouders op een verjaardag waar de jarige de vissen ‘cadeau’ kreeg. Ze zaten in een plastic zak ingepakt in cadeaupapier. Degenen die de vissen weggaven kregen een nieuwe bank en hadden daarom geen ruimte meer voor de beestjes. Aanvankelijk wou een van hen de vissen in de sloot doen maar dat kon de ander niet over zijn hart verkrijgen, dus besloten ze de vissen maar weg te geven. Degene aan wie ze het gaven wist natuurlijk ook niet wat hij ermee aan moest. Toen heeft mijn moeder gezegd dat wij ze wel nemen en in de vijver doen. Maar toen ik ze kwam ophalen zag ik dat het sluierstaarten waren (en die kunnen niet in de vijver, toch). Dus ja, zo is het gelopen. Niet dat jullie denken dat ik impulsief vissen hebben aangeschaft/overgenomen haha.
 
Sluierstaarten kunnen wel in een vijver hoor, maar niet alle typen Sluierstaart doen het daar even goed. En andersom kan onder bepaalde voorwaarden ook trouwens.



Maar voor die “Rescues” van jou is een flinke bak de juiste oplossing denk ik. Fijn dat je moeder dat aanbod heeft gedaan. De donkere vis zou inderdaad best wel eens zwemblaasproblemen kunnen hebben. Ik geef zelf een keer per maand preventief een 5-daagse kuur van zinkende pellets besprenkeld met vitaminedruppels en bestoven met cacaopoeder. En regelmatig gekookte gepelde doperwten, (die ik hier combineer met drijvende pellets zodat ze hun buikspieren ook ontwikkelen😀)

 
Sluierstaarten kunnen wel in een vijver hoor, maar niet alle typen Sluierstaart doen het daar even goed. En andersom kan onder bepaalde voorwaarden ook trouwens.
Ja mijn vader wilt ze graag in de vijver hebben, maar ik heb al gezegd dat dat sowieso niet gebeurd totdat het zomer is en het water warmer. Ook moet ik eerst het zwemblaas probleem zien op te lossen voordat ik hem bij de andere vissen doe, iemand tips daarover?

@Giebeltje ik zal me eens gaan verdiepen in het geven van kuren, bedankt voor het sturen van de threads!
 
Ook moet ik eerst het zwemblaas probleem zien op te lossen voordat ik hem bij de andere vissen doe, iemand tips daarover?
Stijgt de vis een beetje op steeds? Of is ie echt aan het tuimelen? Of ligt hij op z'n rug?
 
Stijgt de vis een beetje op steeds? Of is ie echt aan het tuimelen? Of ligt hij op z'n rug?
Ja hij stijgt van achter op en slaat dan over de kop. Maar als ik meer water in de bak doe is het niet zo dat hij constant naar boven drijft, hij blijft eerder op de bodem koprollen maken. Naar mijn idee moet de vis ook constant zijn vinnen blijven bewegen om recht te kunnen blijven staan/zwemmen, want als die dat niet doet kiepert ie voorover. Misschien kan ik een filmpje maken als ik weer thuis ben, dan kan je zelf zien hoe t is?
 
Tjonge, wat een leuk verjaardag kado. Geef je gewoon je dieren maar aan een ander als kadootje omdat je een nieuwe bank krijg. :rolleyes: Wat een instelling........................

Goed idee het lage water. Geef ze 2 dagen geen voer en geef ze dan gepelde doperwten. Diepvries, handje in kommetje met water magnetron even de kook erover en pellen. Paar x per dag geef je ze 1 of 2 doperwten. Paar dagen geven, NIETS anders!!! Als hij weer wat stabiel zwemt ga je water met een cm of 5 verhogen. Als bak vol is en hij zwemt nog goed ga je een beurt doperwten vervangen voor voer, paar dagen aanzien en opbouwen. Gaat hij kukelen door het voer zul je ander voer moeten halen.

Het onstabiele bij sluiers is vaak een obstipatie probleem. Als de darmen leeg en rustig zijn zwemmen ze vaak weer normaal. Door een lage temperatuur gaat de spijsvertering ook wat langzamer.

Het laagje water zul je denk wel 2x per dag moeten wisselen want dat is maar heel weinig liter en vervuild heel snel.

Succes
 
Een filmpje is een supergoed idee van je!

Hierbij een filmpje (hopelijk kan je het filmpje afspelen) van de vis in iets hoger water. Ik moet zeggen dat t kantelen al minder is dan gisteren, maar dat ie nog steeds in vergelijking met de oranje vis wat naar voren kiepert.
Het onstabiele bij sluiers is vaak een obstipatie probleem. Als de darmen leeg en rustig zijn zwemmen ze vaak weer normaal. Door een lage temperatuur gaat de spijsvertering ook wat langzamer.
Ja de persoon in kwestie gaf al aan dat die voornamelijk na het eten onstabiel is, dus hopelijk is het geen blijvend probleem. Bedankt voor je tips!
 
Ik heb een aantal jaren een vijver van zo’n 6 kuub gehad waarin ik goudvissen en sluiers opving. Mijn ervaring is dat er ook sluiers zijn die in een vijver volkomen normaal gaan zwemmen en nooit meer een zwemblaas probleem lieten zien. Deze ervaring is wisselend, er waren ook sluiers die het probleem hielden en weer terug het aquarium ingingen. Het is in de lente/zomer bij een goede temperatuur te proberen of jouw sluier wellicht door verandering naar de vijver stabieler gaat zwemmen. Mocht het in de tussentijd niet lukken om het op te lossen.
 
Ik heb het aquarium ontvangen van z’n 20 liter (zie foto hieronder) samen met de (ongewassen) steentjes, een filter en een temperatuurregelaar.

63EC12FE-F0B9-4D31-8C3F-FC3EE325CB22.jpeg


Wat kan ik nu het beste doen? De bak waar de vissen nu in zitten is groter en ik vind het geen probleem om ze daar tijdelijk in te houden (met alles erop en eraan) totdat ze of naar de vijver gaan of naar een groter aquarium. Ik twijfel ook over het gebruik van de steentjes. Het zijn naar mijn inzien grove steentjes en ik ben bang dat ze donkere vis zichzelf daar aan verwondt.

Ik hoor graag wat jullie zouden doen en wat nu de volgende stap is!!!
 
Ik heb een aantal jaren een vijver van zo’n 6 kuub gehad waarin ik goudvissen en sluiers opving. Mijn ervaring is dat er ook sluiers zijn die in een vijver volkomen normaal gaan zwemmen en nooit meer een zwemblaas probleem lieten zien. Deze ervaring is wisselend, er waren ook sluiers die het probleem hielden en weer terug het aquarium ingingen. Het is in de lente/zomer bij een goede temperatuur te proberen of jouw sluier wellicht door verandering naar de vijver stabieler gaat zwemmen. Mocht het in de tussentijd niet lukken om het op te lossen.
Bedankt voor je reactie! Mocht het probleem in de lente/zomer niet verholpen zijn dan zal ik dat proberen en dan kijk ik wel hoe het loopt.
 
Denk dat het verstandigst nu is om de vissen in een zo groot mogelijk aantal liters te houden, dus als de bak waar ze nu in zitten groter is dan de 20L, dan zou ik ze daar zeker in houden.

Heb je een foto van het filter? Zit daar nog filtermedia in?
 
Goede foto's!

Wat bedoel je met filtermedia?
De spons. Een filter kun je vullen met verschillende dingen. Dat waar de bacteriën zich in gaat nestelen is het filtermedium. Dat kan dus een spons zijn, maar ook keramische balletjes, of pijpjes, er zijn verschillende typen filtermedia waar je een filtertje mee kunt vullen.

Dat is nu ook denk ik de belangrijke vraag; in hoeverre zitten er nog voldoende (levende) bacteriën in de spons om de uitstoot van je vissen om te zetten. Die uitstoot heeft ook weer te maken met hoeveel je voert, en hoe groot je vissen zijn.
Hoe lang heeft het filtertje stil gestaan? Ik vrees een beetje dat daar inmiddels het meeste al wel uit verdwenen is.

Ik zou het zelf daarom denk ik zo aanpakken: vissen in een zo groot mogelijke bak (misschien wel iets als een grote speciekuip), filter zsm aansluiten, waterkwaliteit monitoren op ammoniak en nitriet en nitraat (met druppeltests). Die laatste (nitraat) vertelt je of er iets in je filter gebeurt; als het niet in je water zet waren er geen bacteriën die dit hebben omgezet en is je filter dus 'dood'.

Meet je ammoniak/nitriet, dan gelijk zo veel verversen tot dit weer 0 is (in jouw geval zou ik dan inderdaad wat @michelle1 aan gaf 100% verversen, omdat het een kleinere bak is). Spaarzaam voeren.

Je kunt overwegen om een zak zeoliet erbij in te doen, dat bindt ammoniak. Nadeel ervan is dat het daardoor langer zal duren voor je filterbacteriën aangroeien. Maar, de kans op ammoniakpieken is kleiner.

En ik denk toch zo snel mogelijk op zoek naar een duurzame oplossing, omdat het vele water wisselen gewoon erg intensief is om te moeten doen (en volhouden). Met sluiers uit een vijver naar een aquarium heb ik ervaring; omgekeerd niet. Mogelijk dat @NathalieSie je kan adviseren hoe je dat het beste kunt doen (bij welke watertemperatuur kan dit, en hoe pak je dat het beste aan).
 
:rolleyess: Beetje jammer maar gezien het bankstel verhaal te verwachten. Vissen moeten blij wezen dat ze zijn weg gegeven want anders waren ze al snel in de vissen hemel hebben gezwommen.

Het beste en goedkoopste is een grote speciekuip bij voorkeur een witte gaan halen. Meen dat hier 90 liter in kan. Dacht 10 euro ofzo.

Dat filtertje is ook niet je van het maar als je deze in de bak zet met waar het water uitkomt een beetje boven in zodat je golven krijg op het wateroppervlak heb je tenminste een zuurstof voorziening. Qua filtering denk ik niet dat het enige zoden aan de dijk zet omdat deze nu al een tijdje droog staat. Net als de steentjes. Gooi die steentjes in een netje of panty en gooi in een hoek van het water. Mocht er nog een bactie in leven dan heb je mazzel en zo kunnen ze zich er niet aan bezeren. Hier groeit vanzelf wel weer bacties op. Ik weet niet of je met dat filtertje en de steentjes de boel stabiel hou dus je ben evengoed de sjaak qua water verversen. Als je vijverdrupjes heb test dan de NH3/4 en de NO2 zie je hierin verkleuring moet je verversen. Hoe vaak kan ik je niet zeggen maar in 90 liter specie kuip zal het minder zijn dan in 20 liter.

Kacheltje kan je op 22 graden zetten maar langzaam opbouwen. Elke dag graadje warmer. Check met thermometer voor het geval dit ding niet werkt zolas het hoort.

Bosje waterpest bij dierenwinkel of als er wat leeft in de vijver erbij gooien. Waterpest van LFS moet je even een dag apart zetten en telkens water weg gooien en vers erin doen omdat ze dit vaak opkweken met gif.

Zo te lezen en een paar daagjes erwten dieet voor beide zullen ze wel opknappen.

Succes en up date leuk
 
Mijn advies bij overwennen: Je hebt de sluiers net in een ongunstig jaargetijde gekregen. Mijn vijver warmde pas vanaf mei lekker op voor sluiers. Overwennen deed ik alleen met gezonde sluiers. Behalve bij chronische zwemblaas problemen, deze sluiers mochten het proberen of ze opknapten. Ze zaten in het aquarium rond 20 graden. Vanaf 16-17 graden mochten ze de vijver in. Ik zette ze in een grote emmer met het aquariumwater buiten in de schaduw, met een deksel oid zodat ze niet door katten werden opgegeten. Luchtpompje voor zuurstof erbij en lekker een halve dag of langer rustig aan de temperatuur laten wennen. Wanneer de temperatuur in de emmer gelijk was aan de temperatuur in de vijver mochten ze rustig gaan zwemmen. Voorafgaand aan het te water laten gaf ik de andere vissen voer, zodat zij iets anders te doen hadden dan achter de nieuwelingen aangaan. Ik heb eigenlijk nooit problemen gehad met snelle en rustige zwemmers. Iedereen zwom vrolijk en vrij door de bak. Wat ik wel deed was het granulaat voer over de gehele vijver verdelen, zodat rustige zwemmers ook konden eten.
 
Ik heb zojuist voor de derde keer het water in de bak ververst en de filter aangesloten zodat er ook wat beweging in het water komt.
A6DD4078-9171-42DE-92A0-88956B05B53E.jpeg

Ik zal kijken naar de mogelijkheid om een speciekuip te gebruiken, maar dat wordt passen en meten in de schuur (komt goed :)). Ook zal ik morgen de steentjes in een panty neerleggen in de bak en de thermometer erin doen.

Bedankt voor jullie hulp! Ik hou jullie op de hoogte over de loop van zaken ;).
 
Heel goed bezig!

Als je bak het houdt, zou ik nog proberen er zo veel mogelijk water in te doen, zodat wat er aan ammoniak vrij komt, verdund wordt over meerdere liters. Daardoor duurt het langer voor het water vervuilt, en zwemmen je vissen dus in iets minder geconcentreerd 'rioolwater' rond. Ik vergelijk het graag met een glas ranja; als je 5 ml siroop in een glas doet van 200 ml, dan heb je sterkere ranja dan wanneer je die 5 ml op lost in een pitcher van 1L. Dus als je sluiers in minder liter zwemmen, krijg je sterkere eh, 'ammoniaksoep'.

Nog even een edit, want ik was even vergeten dat je natuurlijk ook nog bezig bent met je 'tuimelaar' weer goed te laten zwemmen.
 
Wat fijn dat je ze hebt opgevangen en 20 liter kan echt niet de action heeft mooie 150 lierbakken staan voor 12.95 daar kunnen ze verlopig wel in of inderdaad een specibak
Bij de ranzijn heb je ook beach grind heel klein en voledig afgerond lekker km in de bodem te rommelen mijn oranda.s vinden dat heerlijk de vissen houden van de constante temperatuur dus geen of weinig wisselingen ikzelf houd ze hier ol 20 graden het indraaien zal denk ik wel moeten gebeuren en een beetje goede filtering is ook wel nodig verder sluit ik me aan bij de rest van de adviezen maar super dat je hebt opgevangen echt top
Mijn hart breekt als ik 20 liter hoor
 
Ik heb vandaag bij de Action een 100 liter bak gekocht en op aan raden van @Willemina beach grind gekocht van de Ranzijn + twee stukjes waterpest. Het grind heb ik in de 100 liter bak gedaan en er wat water bij gegooid, maar omdat het grind wat zanderig is is het water nu nog erg troebel. Ik verwacht dat het water morgen helderder is. Voor vandaag blijven ze nog even in de andere bak.

Ik heb ze ook zojuist wat doperwten gegeven zoals werd geadviseerd. Het zwemblaas probleem lijkt al veel minder te zijn dan een paar dagen geleden. De vis zit nu helemaal onder water en kan gewoon op de bodem blijven zonder koprollen te maken :)!

Ik zit nu wel een beetje te hannesen mbt het verversen van het water in de 100 liter bak. Ik krijg die bak niet zo makkelijk verplaatst als de andere bak (die overigens in de keuken staat en daarom de kraan dichtbij is, terwijl de 100 liter bak op mijn slaapkamer staat). Hoe doen jullie dat, het schoonmaken van jullie aquarium? Ik wil ook voorkomen dat elke keer wanneer ik nieuw water in de bak doe het water weer een tijdje lang troebel is. Is z’n slang misschien een optie? Zodat het water geleidelijk de bak vult?
 
Er ziin 2 manieren waar je aan kunt denken. Met emmer sjouwen en een vergiet boven de bak plaatsen. En dan water in de vergiet gooien.

En je kunt denken aan een waterdief aan de keukenkraan, slang durran en aan het eind in de bak een aanzuigbuis met korf van een buitenfilter. Alles goed aansluiten en gaan met de banaan..
 

Bijlagen

  • 20210905_113733.jpg
    20210905_113733.jpg
    184.2 KB · Weergaven: 90
  • 20211004_152607.jpg
    20211004_152607.jpg
    238.9 KB · Weergaven: 65
Laatst bewerkt:
Goede tips van @Friesian!

Wat betreft leeghalen. Staat je bak op de grond of op een verhoging?

Indien een verhoging, dan kun je een hevel gebruiken om het water uit te pompen, een emmer in (die emmer staat lager). Is goed voor de armspieren, is ook erg sjouwen ;).
Dat met die emmers kan best belastend worden met sjouwen. Daarom gebruik ik tegenwoordig een opvoerpompje (die heb je in verschillende sterktes) die je zo op een tuinslang kunt 'prikken' (wel even goed kijken welke diameter de uitgang is). Daarmee pomp je het water je bak uit, de afvoer in. Was ooit voor mij een gouden tip van @michelle1, zeker als je veel moet verversen kan dat erg schelen, maar zoiets kost ook wel iets meer dan een hevelset, ik kan me goed voorstellen dat je die kosten nu niet wil maken.

Dan water terug de bak in; dat kan je makkelijkste via een tuinslang doen (zie ook de foto's van @Friesian). Kraanstukje op de kraan schroeven (even kijken welke maat je moet hebben voor de kraan), en dan water op temperatuur terug de bak in.
Als je met emmers in de weer gaat; die vergiettip ga ik zelf ook onthouden, dat vind ik een hele mooie!

Supergoed bezig zeg met die vissen! Complimentos!
 
Zo gaat het bij mij tegenwoordig, aangezien het sjouwen met emmers niet meer gaat…

 
Druk, druk met de sluier rescue (y)

Tja als de bak op de grond staat is afhevelen met een slang een dingetje.

Ik heb 2 bakken en die zet ik op een bokje (plank met wieltjes) en stoel met wieltjes. Maak verse bak en zet vissen en spullen over en rij bak op bokje of stoel naar badkamer en kiep om. Vullen en klaar voor de volgende dag

Erg technisch ben ik niet maar volgens mij kan het ook via de uitstroom van je filter. Slang op uitsroom filter klemmen en spuugt deze het water in de slang. Wel zorgen dat filter nooit geheel droog ligt. Misschien een tech nerd die dit iets wat kan toelichten en of plan een strak plan is met een binnen filter?
 

Terug
Bovenaan