Dringend advies gevraagd in het houden van sluierstaarten


Wat betreft het filter zou een buitenfilter iets voor je kunnen zijn? Bijvoorbeeld een Eheim classic potfilter. Dan kun je veel meer filtermateriaal kwijt. Voorbeelden zijn Eheim 2213 en 2215. De plus serie heeft dubbele kranen. Ook JBL Cristalprofi kan als voorbeeld. Twee goede merken. Wat overcapaciteit kan geen kwaad voor het filter. :)

Sluierstaarten zijn echte vervuilers, daarom ook regelmatig veel waterwissel.

Je vindt die voordelig op Hornbach en bijvoorbeeld marktplaats.

 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie vele reacties, ik lees ze allemaal en neem het allemaal mee.

@Willemina ja ik heb het gisteravond gespoeld. Elke keer een paar scheppen in een andere emmer doen en die dan vullen met water en mijn hand en flink doorheen halen, net zolang dat er geen “schuim” van afkwam en het water in de emmer minder troebel werd. Daarna al het schone zand in de 100 liter bak gedaan. Klopt het trouwens dat beach grind eigenlijk gewoon zand is? Grind kan ik het niet echt noemen terwijl de zak wel onder die naam in het schap lag en het ook zo op de verpakking stond aangegeven.

@Barwaz de 100 liter bak staat op een (flinke) verhoging. Ik moet op een krukje staan om in de bak te kunnen kijken (de bak staat zo hoog ivm katten). Dat van het hevelen zaten wij hier thuis ook al aan te denken. Ik verwacht dat het vullen van de bak lastiger is (of eigenlijk meer werk qua heen en weer lopen). Maar wat @Nicolientje-W zei over het water opvangen met een soepbord vind ik ook een handige.

Ik heb ook de temperatuurregelaar in de bak gedaan maar ik vermoed dat die te zwak is voor een 100 liter bak (aangezien de heater bij een 20 liter aquarium hoort). Dat ding staat nu al een paar uur aan en het water is nog steeds koud. Ik heb al een beetje op het internet gekeken naar temperatuurregelaars die voor +- 100 liter aquaria bedoeld zijn en daar kom ik wel uit, maar als jullie aanraders hebben dan hoor ik het graag ;).

@Friesian ik heb gekeken naar de filter die je noemde in je bericht. Ik hoop donderdag tijd te hebben om langs de Hornbach te gaan om te kijken naar z’n filter. Ik ben vanaf vrijdag tot en met maandag in Brussel en heb dus mijn vrienden lief moeten aankijken met de vraag of zij in ieder geval op zaterdag en zondag het water kunnen verversen (en alles wat daarbij komt kijken mbt de watertemperatuur). Gelukkig willen ze dat doen! Ik moet de vissen wel naar hen toebrengen (zij hebben geen vervoer naar mijn huis anders). Ook laat ik de vissen bij ze achter in de bak waar ze nu inzitten omdat ik moeilijk aan ze kan vragen of ze even ruimte willen maken voor een 100 liter bak. Niet ideaal allemaal maar het is even niet anders.

image.jpg

Hier nog een foto van de vissen van zojuist (let aub niet op de scheefhangend filter, ik ben in een constant gevecht om dat ding aan de wand geplakt te houden). De donkere vis zie ik gelukkig geen koprollen meer maken en kan ook stil blijven liggen op de bodem zonder zijn binnen continu te moeten bewegen. Doperwten vinden ze trouwens ook heel lekker, binnen een mum van tijd is het op. Het water ververs ik nu twee (als ik genoeg tijd heb drie en dan 90% ongeveer) keer per dag.

Nogmaals dank voor jullie betrokkenheid en adviezen, ik waardeer het enorm!
 
Kleine toevoeging, ik zat net beter naar de oranje vis te kijken en zag dat er een paar aders zichtbaar zijn in zijn staart. Ik heb geprobeerd een foto te maken (zie hieronder), maar je ziet het pas echt goed als de vis in een bepaald licht zwemt.
C44C8080-DE46-43C2-B83E-FBCBFC8E9073.jpeg

Dit had ie volgens mij niet eerder. Kan dit kwaad? Ik weet dat t kan komen door stress en slechte waterwaardes. Ik zal de waterwaardes zo is checken. Hebben jullie tips tegen het tegengaan van stress bij z’n vis? Ik haal ze bijvoorbeeld nu elke keer uit te bak als ik het water ga verversen omdat ik 100% ververs. Maar ik kan me voorstellen dat als je ze in de bak laat zitten dit minder stress geeft.
 
Kleine toevoeging, ik zat net beter naar de oranje vis te kijken en zag dat er een paar aders zichtbaar zijn in zijn staart. Ik heb geprobeerd een foto te maken (zie hieronder), maar je ziet het pas echt goed als de vis in een bepaald licht zwemt.
Bekijk bijlage 339958
Dit had ie volgens mij niet eerder. Kan dit kwaad? Ik weet dat t kan komen door stress en slechte waterwaardes. Ik zal de waterwaardes zo is checken. Hebben jullie tips tegen het tegengaan van stress bij z’n vis? Ik haal ze bijvoorbeeld nu elke keer uit te bak als ik het water ga verversen omdat ik 100% ververs. Maar ik kan me voorstellen dat als je ze in de bak laat zitten dit minder stress geeft.

Ja dat zal toch een vorm van stress wezen. Dit is helaas niet anders met zoveel verversen.

Hoe vang je ze uit?

Jullie hebben toch een vijver? Kun je hier niet wat filtermedia van gebruiken
 
Hoe vang je ze uit?
Ik gebruik meestal een netje om ze snel van de bak naar de emmer te krijgen, maar als ik die niet bij de hand heb pak ik een grote beker en schep ik ze uit de bak en doe ze vervolgens de emmer in.
Jullie hebben toch een vijver? Kun je hier niet wat filtermedia van gebruiken
Ja klopt. Qua filtermedia zitten er drie grote ronden sponsen in + soort van balletjes met gekartelde randjes. De filter van de vijver is trouwens een drukfilter.

@Willemina dank je wel voor de foto. Ik heb een andere bodembedekker gekocht. Kan zand kwaad voor sluierstaarten of zitten er extra nadelen aan zand? Want dan doe ik het weg.
 
Elke dag uit het aquarium scheppen kan een beetje veel van t goede zijn. Je kunt het water zover afhevelen dat ze nog in een laagje water blijven zitten. Dan ververs je 80/90%. Dat is rustiger voor ze.
 
Kijk toch nog positief nieuws.

Als je spons en wat van die balletjes (is dit plastick soort van wieltjes? K1) uit het vijverfilter haal al is het maar een stuk spons die je eraf knip in je filter stop is het denk al een stuk beter voor je te doen met verversen. Hier zal een massa bacties inzitten. De K1 zal je iets van een spons boven moeten doen dat die niet door je rotor heen slaan.

Nu weet ik niet of het filtertje wat je heb geschikt is maar zeker als je een JBL buitenfilter haal al is het de 400 serie of iets anders groots dan schiet je al aardig op. Marktplaats kun je ook nog wel eens een goedkoop filtertje treffen omdat het maar voor een paar maanden is of je bent tegen die tijd ook een hobbyist geworden

Ik zal even wat filter tech s taggen die misschien met je kunnen mee denken.

@tuinkabouter @Gino88 @rjoemman zijn enkele die je wellicht wat meer kunnen adviseren over filter en vijverfilter en wat van K1 weten.

Een visnetje liever niet gebruiken daar beschadigen ze van en veel stress. Beter met water en al uitvangen. Maatbaker inderdaad ofzo iets waar ze inpassen.
 
Je bent heel goed bezig!
Wbt je vraag over zand, dat kan geen kwaad, vinden ze juist erg fijn om te hebben!
Kwa filter kan ik je de JBL 1502 aanraden! Echt een fijn filter, met sluiers zou ik ook altijd voor "overcapaciteit" in een filter zoeken. Dus een wat groter filter als wat de dierenspeciaalzaak vaak adviseert. Je zou er wat van je filtermedia uit je vijver in kunnen doen. Heb je toevallig al een druppeltestkitje voor als je straks een groot aquarium voor ze hebt zodat je ze er wel gelijk in kan doen maar wel de waterwaardes in de gaten kan houden ivm een nieuw filter+bodem.

Edit: ik heb mijn filter op marktplaats gekocht!
 
Je bent heel goed bezig!
Wbt je vraag over zand, dat kan geen kwaad, vinden ze juist erg fijn om te hebben!
Kwa filter kan ik je de JBL 1502 aanraden! Echt een fijn filter, met sluiers zou ik ook altijd voor "overcapaciteit" in een filter zoeken. Dus een wat groter filter als wat de dierenspeciaalzaak vaak adviseert. Je zou er wat van je filtermedia uit je vijver in kunnen doen. Heb je toevallig al een druppeltestkitje voor als je straks een groot aquarium voor ze hebt zodat je ze er wel gelijk in kan doen maar wel de waterwaardes in de gaten kan houden ivm een nieuw filter+bodem.

Edit: ik heb mijn filter op marktplaats gekocht!

1502 op 100 liter zitten ze aan curver geplakt :cooll:

Volgens mij is bedoeling dat ze als het warmer is de vijver van papa ingaan. Is nu te koud
 
1502 op 100 liter zitten ze aan curver geplakt :cooll:

Volgens mij is bedoeling dat ze als het warmer is de vijver van papa ingaan. Is nu te koud
O dan heb ik het verkeerd gelezen🙈😂 Ja, nee dan is de 1502 wel teveel ja.
 
Zand kan ook het zijn beiden beach bodems maar ik geef zelf de voorkeur aan de kleine ronde balletjes goed bezig worden de vissen vast blij van
 
Hi,

Hier een update over de stand van zaken. Ik heb gister een filter van Eheim gekocht bij de Hornbach en nieuw grind (ik was niet tevreden over het zand) en een temperatuurregelaar bij Ranzijn. Grind heb ik vanochtend flink gespoeld maar het water is desondanks nog steeds troebel, hopelijk doet de filter zijn werk en is het water snel helderder.

Met de vissen gaat het ook goed, afgelopen weekend hebben vrienden ze verzorgd toen ik weg van huis was en dat is allemaal gelukkig goed gegaan!

Ik zit erover na te denken om een (voor de vissen nuttige) decoratie te kopen zodat ze een plek hebben om te kunnen schuilen. Zouden jullie dat doen of zeggen jullie dat je beter plantjes in de bak kan doen (of juist helemaal niets zodat ze meer zwemruimte hebben)?

Hieronder nog een fotootje. 53C2E64D-5CC6-4525-8281-F62680DEF73F.jpeg
 
Goed bezig! Wat leuk dat je een update geeft, en wat fijn dat het goed met de dieren gaat.

Ik zit erover na te denken om een (voor de vissen nuttige) decoratie te kopen zodat ze een plek hebben om te kunnen schuilen. Zouden jullie dat doen of zeggen jullie dat je beter plantjes in de bak kan doen (of juist helemaal niets zodat ze meer zwemruimte hebben)?
Ik denk dat ze wat bosjes (losdrijvende) waterpest best zullen waarderen! Daar kunnen ze dan ook weer in/onder/tussen gaan hangen als ze daar behoefte aan hebben. En het geeft wat zuurstof aan het water/ vreet wat nitraat. Anders dan dat zou ik persoonlijk er niet bij doen.
Sluiers zijn behoorlijk pienter, maar gewoon niet zo wendbaar, en bovendien enorm nieuwsgierig, dus is de kans inderdaad aanwezig dat ze zich in hun enthousiasme ergens in vast zwemmen of ergens aan open halen. Daarom zou ik er geen ornamenten in doen, maar het houden bij planten, ook vanwege je beperkte ruimte.
 
Zou ook alleen wat losse waterpest erin gooien.

Wel even een dagje apart zetten in emmer en paar x water verversen ivm gif wat kwekers nog wel willen gebruiken
 
Hi,

Hier een update over de stand van zaken. Ik heb gister een filter van Eheim gekocht bij de Hornbach en nieuw grind (ik was niet tevreden over het zand) en een temperatuurregelaar bij Ranzijn. Grind heb ik vanochtend flink gespoeld maar het water is desondanks nog steeds troebel, hopelijk doet de filter zijn werk en is het water snel helderder.

Met de vissen gaat het ook goed, afgelopen weekend hebben vrienden ze verzorgd toen ik weg van huis was en dat is allemaal gelukkig goed gegaan!

Ik zit erover na te denken om een (voor de vissen nuttige) decoratie te kopen zodat ze een plek hebben om te kunnen schuilen. Zouden jullie dat doen of zeggen jullie dat je beter plantjes in de bak kan doen (of juist helemaal niets zodat ze meer zwemruimte hebben)?

Hieronder nog een fotootje. Bekijk bijlage 340337
Sluiers zijn niet echt vissen die op zoek zijn naar schuilplaatsen. Indertijd had ik mijn bak ingericht als een soort “slootje” of “slotgracht” met kinderkopjes op de bodem en een kruik uit het tuincentrum als een soort van antieke amphora. Je komt hem wel tegen als je mijn album doorspit. De eerste bewoner was de gewone Goudvis Giebeltje. Die was af en toe wat schrikachtig, en schoot een keer tijdens het schoonmaken de kruik binnen. Hij was uiteraard glad en erin ging goed, maar eruit niet meer, want dan zit je tegen de kieuwen in te werken. Het eind van het liedje was dat we hem met kruik en al in een grote emmer hebben getild en hem met hamer en beitel bevrijd hebben.

Sindsdien heb ik weinig decoratie in de bak. Maaskeien, want die zijn rond en glad, een klein namaak fossiel van een vis en een Japanse Gelukskat die ik voor mijn Sinterklaas kreeg. Bij de waterwissel haal ik ze van hun plek en ik borstel ze af met een tandenborstel. Ik zuig de bodem eronder met een bodemzuiger omdat er in het zand onder de decoratie geen circulatie is en er gemakkelijk “bodemrot” ontstaat. Let wel, deze decoratie is puur voor mijn plezier, de vissen hangen liever gezellig te chillen tussen de Waterpest. De Vallisneria en de Javavarens zorgen wel voor beschutting waar mijn Ancistrus Bessie graag gebruik van maakt.
 
Bedankt voor jullie reacties, als ik het zo hoor kan ik het beter bij alleen waterpest houden! @Giebeltje wat fijn dat het jullie gelukt was om de vis uit de kruik te bevrijden, hopelijk is ie er heelhuids van afgekomen?

Ik heb de vissen gisteren in de grote bak gedaan. Van te voren heb ik een beetje onderzoek gedaan naar het overwennen van vissen en zag dat de ‘druppeltechniek’ vaak aangehaald werd. Ik heb de vissen dus in een emmer gedaan met een laagje water van de oude bak en vervolgens om de vijf minuten een beker water uit de nieuwe bak toegevoegd terwijl de emmer in het water van de nieuwe bak dreef. Ging allemaal goed, het water uit de emmer was na enige tijd dezelfde temperatuur als in de nieuwe bak. Na een halfuur/driekwartier heb ik de vissen de bak ingelaten. @Willemina het grind dat je me aangeraden hebt valt goed in de smaak bij de vissen, ik zie ze met regelmaat erin grondellen. Ook zie ik de vissen regelmatig happen aan het waterpest, maar ze eten het volgens mij niet op. Zal vanmiddag nog wat extra waterpest halen.

E7B255C3-BFC6-4AD1-BD18-3182F8DED9A1.jpeg

7E8F62F2-FEA3-40DB-B168-354FF6DA8BE6.jpeg

Hier nog foto’s van de vissen in de nieuwe bak (het waterpest is meegekomen uit de andere bak en schoon :) ). Zal jullie een keer in de zoveel tijd een update geven als ik het niet vergeet en zal ook ongetwijfeld vaker dit forum benaderen voor vragen. Nogmaals bedankt voor al jullie hulp!
 
Fijn dat het goed gaat en ja hier zijn de oranda vissen ook erg tevreden met het grind
 
Hi! De vissen zitten nu iets langer dan een week in de grote bak en het gaat nog allemaal goed. Ik probeer elke dag wel wat water te verversen (meestal om de twee dagen 90% en de de andere dagen 50%). Zojuist ook weer 90% van het water ververst. Het valt me alleen wel op dat de donkere vis sinds dat die in deze bak zit lucht hapt, en ik kan het me niet voorstellen dat het door gebrek aan zuurstof komt (het water is constant in beweging door uitlaat filter, veel waterpest in de bak en elke dag wel vers water), bovendien heb ik de oranje vis het niet zien doen. @michelle1 ik heb al een beetje rond gezocht wat de oorzaak van het lucht happen kan zijn en zag jou in een post van een tijd terug zeggen dat je een sluierstaart hebt die dit ook altijd deed zonder dat er een reden voor was, klopt dat?
C6D01703-EC4A-4C9C-AEC6-4EF0F9736ECC.jpeg
D6275C87-3378-4921-9944-A8E73E0FB3FC.jpeg
 
Hi,

We zijn nu een flinke maand verder en de vissen leven nog steeds. Wel liggen ze sinds een paar weken vaak stil op de bodem en heeft de donkere vis meer rood op zijn vinnen gekregen. Ik heb al die tijd dat ze in deze bak zitten om de twee dagen 90% van het water ververst (behalve toen de bak aan het indraaien was, toen elke dag een groot deel). Dit ging naar mijn idee goed, maar nu merk ik toch dat de vissen slomer zijn dan eerst. Moet ik dus vaker verversen? Aan de filter doe ik niks. Tijdens het verversen zet ik het wel uit omdat op een gegeven moment de waterstand te laag staat in de bak waardoor er geen water meer opgezogen wordt door de filter, is dit een probleem misschien?

Ik wil toch eigenlijk wel de vissen snel in de vijver doen, de temperatuur daarvan is nu 14°. Ook omdat ik eind mei een week van huis ben en ik dan iemand moet regelen om het water te verversen (wat een gedoe is met de slang en de emmers water heen en weer brengen). Hoe erg is het als de vissen niet met 16° de vijver ingaan?

Ik hoor graag van jullie!!!
 
Ha @Nadira,
Ik lees je laatste twee berichten pas nu net, onbedoeld ondergesneeuwd denk ik. Zie dat nog niemand gereageerd heeft. Hoe is het nu met de vissen?
 
Hi @Barwaz , ik lees je bericht nu pas sorry. Helaas zijn ze beiden overleden. Ik heb ze toen het water 16° graden was de vijver in gedaan. Dit is een tijdje goed gegaan, maar toen ontstonden er toch wat problemen. De donkere vis kreeg weer last van zijn zwemblaas en bleef op zijn zijkant op de bodem liggen. Ik heb hem eruit gehaald en teruggedaan in de bak die ik voor de zekerheid had laten staan. Na een paar dagen zwom hij weer redelijk normaal (al lag hij zo nu en dan wel weer op zijn zij) maar lag de gehele tijd stil in een hoekje. Ook als ik na een paar uur weer terugkwam was hij niet van plek veranderd. Daarnaast had hij ook geen interesse in het voer meer. Ik heb het toen nog een aantal dagen aangekeken maar er zat weinig leven meer in en heb hem toen door middel van kruidnagelolie geëuthanaseerd. De oranje vis kreeg ongeveer twee weken later last van vinrot. Toen ik het zag was al een groot stuk van zijn staart weggerot. Heb hem er gelijk uitgehaald en ook weer in de bak gedaan. Ik heb nog nagedacht over het behandelen van de vinrot maar het was al te ver. Ook die vis heb ik geëuthanaseerd met kruidnagelolie.

Al met al ontzettend balen hoe het is afgelopen. Dit laat me ook aan mezelf twijfelen (had ik het anders aan moeten pakken, wat is de oorzaak van deze problemen?). Toch denk ik ook dat deze visjes, en met name de donkere, altijd al met 1-0 achterstonden en extra gevoelig waren voor ziektes.
 
Ach wat een verdrietig berichtje. Dat vind ik rot voor je. Wat jammer dat het zo gelopen is. En tof dat je laat weten hoe het gegaan is, ook al is het verdrietig afgelopen. Altijd een moeilijk besluit ook om een vis te euthanaseren.
Dat een vis niet meer wil eten, is in mijn ervaring inmiddels wel een indicator geweest dat de kans dat dat nog goed komt, niet heel groot is. Dus ik denk dat je daar goed gehandeld hebt.
Met elke zieke vis is het weer opnieuw het puzzeltje leggen: wat is er aan de hand (symptomen), waardoor kan het komen (oorzaak), en wat kan ik er aan doen (behandelen, zo ja, met wat, zo nee, laten of euthanasie). Dat kan knap lastig zijn als je niks kunt meten (met een microscoop, en ook daarmee kun je niet alles meten). Dus 100% zekerheid over een oorzaak is dikwijls niet mogelijk, waardoor behandelen vaak ook gewoon een soort 'educated guess' is.
Dus ik denk niet dat je aan jezelf hoeft te twijfelen hierin. Je hebt gehandeld op grond van kennis die jij hebt (gehad), je hebt ze een gezonde leefomgeving gegeven, goed verzorgd. Dan alsnog kan een vis ziek worden, of al iets mankeren. Waardoor ze ook weer vatbaarder worden voor andere problemen.

Hoe is het met de vijverbewoners? Zijn die allemaal gezond?
 
Hi, bedankt voor je aardige woorden! De andere vijverbewoners doen het uitstekend. Ik was bang dat de andere vissen in de vijver misschien ook vinrot zouden krijgen dus heb ze de week daarna extra goed in de gaten gehouden en wat vaker het water ververst. Tot op heden zie ik niks geks aan de vinnen van de vissen dus dat is top!

Ook heb ik gelijk de waterwaardes vaker getest omdat ik er zeker van wou zijn dat de waardes geen rol hebben gespeeld bij de ziektes en dood van de sluierstaarten, maar de waardes waren toen ik ze testen goed.

Ik heb afgelopen maandag ook twee grote goudvissen van iemand van Marktplaats overgenomen die te groot waren geworden voor hun aquarium. Ze zwemmen nu lekker in de vijver en doen het uitstekend. Ze zijn wel een beetje vergroeid volgens mij, maar dit zie je pas echt goed wanneer je van boven naar ze kijkt.

Hieronder een fotootje van ze in hun oude aquarium.
FF346883-6451-4ABE-8743-9539916AFB98.jpeg
 
Jammer dat het niet goed is gegaan met die twee Sluiers, maar het zou goed kunnen dat die al verzwakt waren. Maar wat een prachtige nieuwe vissen voor je vijver, en wat fijn dat je ze een goed huis hebt kunnen geven!
 

Terug
Bovenaan