Wat is er nieuw

Dringend hulp nodig bij nitrietpieken...

2Fast4u

Well-known member
Lid geworden
10 januari 2004
ik heb sinds enkele weken het probleem dat ik 's avonds / 's nachts na het voeren van de vissen een acute nitrietpiek krijg.
Ik kan dit op geen enkele manier verklaren:

1) Ik voer niet meer als anders.... het gebeurd zowel bij droogvoer alsook bij diepvriesvoer.
2) Ik heb een redelijk buitenfilter staan met een inhoud van 35ltr met de nodige absorberend material (van die pijpjes e.d.)
3) Qua waterwaarde moet ik wel zeggen dat ik door gewijzigd leidingwater tegenwoordig op een PH van ruim 7,5 zit met een kh van 6. Ik weet even niet of dit een rol kan spelen in de bacterie huishouding van de aquarium.

Maar kortom.... normaal zou het chemie process dmv bacterienen in het aquarium als volgt moeten zijn: voeren > amoniak > bacterien > nitraat.

Wat kan een reden zijn dat mijn bacterien hun werk plots niet meer doen? ik heb al meer dan 20j een aquarium, maar dit heb ik nog nooit eerder voor gehad.
Deze aquarium draait nu al ruim een jaar, dus het zouden geen opstartproblemen meer mogen zijn.

ik heb sinds enkele weken het probleem dat ik 's avonds / 's nachts na het voeren van de vissen een acute nitrietpiek krijg.
Ik kan dit op geen enkele manier verklaren:
Wat voor bak is het? Hoeveel liter? Wat voer je?

Meet je ook nitriet/ammoniak? Hoe snel verdwijnt het weer? Hoe snel ontstaat het?
Want nitriet/ammoniak na het voeren mag niet snel ontstaan, dit is eigenlijk een langzaam proces.

Ik had dat met voeren van dierlijk voer en daar stond toch een fikse bioloog op bij ons, dus ben ik aanzienlijk minder dierlijk voer gaan voeren en was het probleem opgelost

Hoe lang na het voeren, wat is de waarde, verdwijnt die piek ook vanzelf?
Ik ben geen expert maar volgens mij wordt ammoniak in nitriet omgezet en nitriet weer in nitraat door de bacteriën in je filter.
De bacteriën die ammoniak in nitriet omzetten groeien sneller dan de nitriet/nitraat bacteriën. Het zou misschien kunnen dat je filter op een of andere manier zodanig is verstoord dat de bacteriën afgestorven zijn en zich nog niet volledig hersteld hebben.
Nogmaals, ik ben geen expert, dit is slechts mijn redenering.

Wat was je PH voor die 7,5? Bacteriëren kunnen minder goed tegen PH schommelingen. Het zou kunnen zijn dat een deel van je bestaande bacteriën is afgestorven en zich moet herstellen. Dit vraagt een aantal weken de tijd om te herstellen.

In deze periode zou ik dan wel extra waterwissels toepassen.

Gr. Ed

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan