Wat is er nieuw

drinkwater of 'grijs'(=regen)water?

Lysia

Well-known member
Lid geworden
1 januari 2021
Berichten
4,215
Leeftijd
51
Locatie
Roermond
Ik heb in ons nieuwe huis de mogelijkheid om te kiezen tussen drinkwater (op die plek behoorlijk hard water) voor het aquarium of voor zg. 'grijs' water. (Gefilterd regenwater) Ik heb 2 aquaria, met maanvissen, keizertetra's, zwaarddragers, ancistrus, algeneter en labio frenatus.
Na enige tijd indraaien komen daar ook nog melanotaenia praecox bij.

Wat zou jullie voorkeur hebben?
 
Ik zou denk ik allebei doen. Alleen regenwater is denk ik te karig qua mineralen, maar je kan het wel mooi gebruiken om het harde kraanwater zachter te maken. Even uitzoeken wat de ideale verhouding is.
 
Dat gaat dan weer een stuk lastiger. Ik ga in de naastgelegen badkamer een kraan met een tuinslangaansluiting en thermostaatkraan maken, waarvandaan ik dus heel eenvoudig de aquaria kan vullen. Ik kan dus kiezen voor grijs water of drinkwater voor de douche en de aquaria en wil vanwege mijn versleten armen niet (meer) met emmers water sjouwen.
 
Ik heb in ons nieuwe huis de mogelijkheid om te kiezen tussen drinkwater (op die plek behoorlijk hard water) voor het aquarium of voor zg. 'grijs' water. (Gefilterd regenwater) Ik heb 2 aquaria, met maanvissen, keizertetra's, zwaarddragers, ancistrus, algeneter en labio frenatus.
Na enige tijd indraaien komen daar ook nog melanotaenia praecox bij.

Wat zou jullie voorkeur hebben?
Ik zou eerst willen weten wat de bron is van dat ‘grijze’ water.
Komt dat aangeleverd of vang je dat zelf op?

Indien aangeleverd, welke garanties heb je? Vaak is het bedoeld als ‘industrie’ water voor toilet, wasmachine en niet voor consumptie.
Voor een toilet of wasmachine maakt het niet uit of het ‘schadelijke’ stoffen bevat.
Voor je aquarium wel.
 
Ook bij zelf opvangen is het oppassen regenwater is niet zo schoon als men denkt.
 
Ik maak een reservoir waar de dakgoten van mijn eigen daken op uit komen. Dat water dient om de zwemvijver bij te kunnen vullen en loopt mee door het moerasfilter, wordt geskimd en is geschikt voor wasmachine, afwasmachine, toilet en ik zwem er dus zelf met mijn goudvissen in.
Ik ben in gesprek met de leverancier van de watermanager, die zorgt dat als het reservoir leeg komt, dat er aanvulling uit de waterleiding zal zijn.
 
Als je de daken en goten goed schoon houd, en het reservoir blijft koel en donker. Dan kun je dat heel goed gebruiken.
Mocht het mogelijk zijn, dan zou het beter zijn. Om het eerste regenwater na een droge periode eerst af te voeren, alvorens in het reservoir te laten lopen.
Ik heb wel eens reklame gezien van zo’n systeem. En dat deed dat ook.

In princiepe zou de lage KH geen problemen hoeven te geven. Tenmisnte als je geen slakken en garnalen houd.
Je kunt anders altijd wat mineralen (KH en GH plus) toevoegen.
Salty shrimp heeft hele goede combi mineralen.

Dus als je het systeem goed schoon houd, zou ik het zeker voor het aquarium gebruiken.
Tenminste als je niet direct naast Tata steel woont.
 
Dank je @biljoenblik , ik woon tussen de natuurgebieden zonder vervuilende industrie dus dat moet wel lukken.
Hoezo dat donker houden?
 
Dank je @biljoenblik , ik woon tussen de natuurgebieden zonder vervuilende industrie dus dat moet wel lukken. Hoezo dat donker houden?
Anders heb je algensoep. En groen water uit je kraan.

Maar ja bij een erg lage kh heb je geen buffer en zal de co2 ook vrij laag zijn.

https://aquainfo.nl/co2-tabel/
Alleen als je co2 toevoegd.

En als je een controller gebruikt maakt het niet uit.
Sterker nog, het is veel zuiniger voor je co2 verbruik.
 
Ja met een lage kh en co2 ben je voordeliger uit inderdaad maar zonder co2 en een lage kh dan krijg je door gasuitwisseling een natuurlijk co2 gehalte en daar past zover ik zie een lage ph bij in de tabel.
Kan prima als je vissen ook een lagere ph goed verdragen. Of ik mis ergens iets😉
 
Dank jullie wel, ik heb een beslissing genomen: vanwege het dreigend algenprobleem stap ik helemaal af van het gebruik van regenwater in huis.
 
Dat gaat dan weer een stuk lastiger. Ik ga in de naastgelegen badkamer een kraan met een tuinslangaansluiting en thermostaatkraan maken, waarvandaan ik dus heel eenvoudig de aquaria kan vullen. Ik kan dus kiezen voor grijs water of drinkwater voor de douche en de aquaria en wil vanwege mijn versleten armen niet (meer) met emmers water sjouwen.
Dat snap ik. Succes met je keuze.
Ik zie dat je gekozen hebt voor kraanwater, of leidingwater kan ik in jouw geval beter zeggen. Komt de angst voor algen door wat je hier nu leest of ook door andere informatie die je hebt? Want voor je wasmachine en toilet enzo lijkt het me een mooi alternatief juist. En aangezien je regelmatig wast en het toilet doortrekt is het stilstaand water minimaal, of zie ik dat verkeerd?
 
Dus als je het systeem goed schoon houd, zou ik het zeker voor het aquarium gebruiken.
Tenminste als je niet direct naast Tata steel woont.

in het koelwater van Tata leven ook gewoon guppen.....

het probleem met het gebruik van regenwater in huis is dat we de waterleiding niet voor de aardigheid hebben aangelegd. Het was de oplossing voor allerlei problemen en terug gaan naar hemelwater betekend dat je die problemen op een nieuwe manier op moet lossen. Dat kan wel maar het is nog niet eenvoudig.

Water uit de regenton voor het aquarium is prima. heb het ook wel gedaan voor zachtwater visjes die het er altijd prima op deden. pompte het de bakjes in via een potfilter met voor de helft filterwatten en de andere helft kool. Probleem is dat het ook weleens 6 weken droog is en dan komt de bodem van de regenton in zicht.
 
Dat snap ik. Succes met je keuze.
Ik zie dat je gekozen hebt voor kraanwater, of leidingwater kan ik in jouw geval beter zeggen. Komt de angst voor algen door wat je hier nu leest of ook door andere informatie die je hebt? Want voor je wasmachine en toilet enzo lijkt het me een mooi alternatief juist. En aangezien je regelmatig wast en het toilet doortrekt is het stilstaand water minimaal, of zie ik dat verkeerd?
Vooral vanwege de zachtheid van regenwater vond ik het de moeite waard om het uit te zoeken, maar het uitgangspunt is/ was een groot open regenwaterreservoir (45m3), waarvandaan een beek naar beneden kronkelt door de rotstuin, met diverse kleinere waterplanten erin.
Vandaar komt het in een beek die het filter bevat (lava en planten) en vandaar in de zwemvijver.
Vanuit de zwemvijver wordt een groot gedeelte ( ongeveer 13 m3) naar het begin van de moerasbeek gepompt, en een iets kleiner deel (9 m3) naar het reservoir. En dan is de cirkel rond.

Als er een keer een tijdlang geen regen valt, zet ik de 9 m3 pomp uit, en de pomp in het reservoir aan, zodat de vijver vol genoeg blijft. Dan hoef ik geen kraanwater te gebruiken om de zwemvijver 'zwembaar' te houden en de filtering in gang te houden.

Het is dus open water, waar algen in kunnen (en waarschijnlijk vroeger of later ook wel zullen) groeien. Als ik (een deel van) het regenwater zou gebruiken voor het huis, moet ik daar weer een aparte opslag voor maken. Ik denk dat me dat een beetje te ver gaat.

Ik heb een screenshotje toegevoegd van het geheel:
links het huis, midden boven reservoir met rotsbeek, onder de filterbeek met de zwemvijver.
 

Bijlagen

  • screenshot waterpartij.jpg
    screenshot waterpartij.jpg
    201 KB · Weergaven: 77
Het is een indrukwekkend plan! Leuk om te zien!
 
Dank je wel!
 
Zou me juist niet druk maken om de algen.
Met de hoeveelheid filtering die je hebt met de moerassen en beken heb ik moeite met inzien dat er echt algen in overleven.
Voor die paar sporen die er in leven kan je een UVC plaatsen in de leiding naar het aquarium toe voor het geval er “iets” in leeft dat ook nog de nek om te draaien
 
Sporen van algen heb je in elke bak maar dat wil niet zeggen dat ze zich gaan ontwikkelen.
 
Algen sporen zitten overal.
ik zou me eerder verdiepen in een systeem dat de eerste paar minuten van het begin van een bui uitsluit van de opvang.
Dat water bevat veel stoffen die zich op je dak ophopen als het droog is.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan