drop checker


K

koekiewim

Guest
Gisteren heb ik mijn drop checker mogen ontvangen uit china.
Deze moet je bijvullen met aquariumwater. Ik heb al veel info gevonden op het forum dat je 4 dkh vloeistof hiervoor best gebruikt, omdat dit nauwkeuriger zou zijn. nu vraag ik me af hoe groot de afwijking kan zijn? Als die afwijking zo groot is, dan is een ph controller toch ook niet betrouwbaar om je co2 te bepalen? Want deze meet ook de ph waarde rechtstreeks in het aquariumwater. (buiten dat de aflezing van een digitale wel nauwkeuriger is) of zie ik iets over het hoofd?
 
Het punt is dat een dropchecker met een indicator werkt.
Deze indicator veranderd van kleur bij een vaste pH waarde 6,6 pH.
Dus de pH staat vast, is groene kleur.
Als jij dan een willekeurig aquariumwater erin doet met een willekeurig KH waarde.
Dan geeft de dropcheckter een willekeurige CO2 waarde.
Weet jij exact de KH waarde van de vulling, dan zal de kleur groen worden bij een vaste pH, dus vaste CO2 waarde.
KH 4 oplossing geeft bij een groene indicator (pH 6,6) een waarde van rond de 30 mg/L CO2.
Er is ook een oplossing beschikbaar voor een CO2 gehalte van 20 mg/L. KH 3 oplossing.

Dus altijd een goede oplossing kopen voor de drop checker.
 
De verhouding tussen Kh en ph kan ik wel begrijpen.
Maar ik dacht dat de afwijking op de dropchecker te maken had dat in aquariumwater de indicatorvloeistof (Ph) ook beinvloed word door ander factoren dat je water zuurder of minder zuur maken. bv turf doet de ph waarde dalen waardoor je een vervalste waarde krijgt.
Als je met een 4 dkh vloeistof werkt heb je die factoren niet.
Maar als je daarentegen met een ph controller werkt heb je die beinvloedende factoren toch ook? aangezien je direct in het aquariumwater meet.(of is dit een dure vervalste aankoop?)
Daarom vroeg ik me af hoe belangrijk het is om te meten met de 4 dkh vloeistof.

Ik hoop dat ik mijn bedenkingen een beetje duidelijk kunnen maken heb. want dit is niet mijn sterkste kant. :)
 
Een pH controller kun je lager of hoger instellen. Hierdoor kun je dan het co2 gehalte bepalen.
Als je over turf filterd zal je een lagere pH instellen, om aan voldoende co2 te komen.

Een dropchecker met indicator heeft een vaste ph waarde. Groen bij 6,6.
En daarbij is dat dus de pH van de vloeistof in de dropchecker, dus niet de pH in het aquarium.
De pH van de vloeistof in de dropchecker is afhankelijk van het co2 gehalte in het aquarium.
Dus de dropchecker gevuld met een vloeistof KH4 geeft een groene kleur als de pH 6,6 is in de dropchecker. Dit gebeurd als het co2 gehalte 30mg/l in het aquarium.
Heeft het aquarium ook een kh van 4 dan zal de ph van het aquarium ook 6,6 zijn.
 
Waar koop je KH4 of KH3 oplossingen? Ik was in de veronderstelling dat je alleen indicatorvloeistof nodig hebt, maar dat is dus niet zo?

Gerda
 
Waar koop je KH4 of KH3 oplossingen? Ik was in de veronderstelling dat je alleen indicatorvloeistof nodig hebt, maar dat is dus niet zo?

Gerda
Sommige (de meeste) indikator vloeistoffen zijn comleet. Bijv dennerle, colombo. Zjn allemaal kh 4 met kleurvloristof.

Er zijn er ook waar je enkel de kleur (indikator) koopt en het kh water apart.
 
Aha, bedankt voor je reactie:). Ik zal erop letten een complete te kopen.

Groetjes Gerda
 
Dank je Dropje en Biljoenblik,

Eerlijk gezegd snap ik niet waarom er KH4 of KH 3 water bij moet, maar ik begrijp in ieder geval dat er flessen te koop zijn met KH3 en KH4 oplossing en dat je met de KH3 oplossing je kunt aflezen wanneer je 20 mg/l CO2 in je water hebt.

Wat als je nu maar 15 mg/l in je water wilt? Heb je dan niks aan een dropchecker?
 
dan hou je de kleur op donkergroen,maar waarom zou je op 15 gaan zitten op 20 zit je altijd goed voor alle planten bij normale tot medium verlichting
 
Hoi Ropje,

In het belang van de vissen en garnalen eigenlijk. Hoe minder CO2 hoe beter is mijn
idee achter die 15 mg/l. En waarom zou je meer toe gaan voegen dan nodig....


Groetjes Gerda
 
als je maar zorgt dat er voldoende zuurstof in je water zit ondervinden je garnalen en vissen geen hinder van 20 of 30 mg co2
 
Zuurstof en co2 zitten elkaar inderdaad niet snel in de weg en dat levert dus geen problemen op.
 

Terug
Bovenaan