Wat is er nieuw

Drukregelaar of magneetventiel kapot?

betta346

Well-known member
Lid geworden
23 januari 2023
Ik heb gister een nieuwe co2-fles aangesloten. Maar sinds vandaag loopt het allemaal niet meer zo mooi als voorheen.

ik stel alles altijd weer zo in als altijd na het verwisselen van een fles, maar nu loopt de co2 gewoon niet door. Weinig co2 uit de diffuser, zeer laag bellenaantal. Als ik de co2 verhoog dan loopt ie weer snel door, maar na verloop van tijd zakt het weer. Terwijl ik nergens aangezeten heb. Nog nooit meegemaakt dit.

Werkdruk was altijd 1,5, nu even verhoogd naar 2, maar ook dat doet niets. Heeft iemand suggesties voor wat er aan de hand kan zijn?

Misschien is het vervuild in het magneetventiel of fijnregelaar. Als je hem loshaalt van het magneet ventiel en de slang in een kopje water doet hoe is het aantal bellen dan?

Ik ga dit proberen! Stomme vraag wellicht, zo lang gebruik ik CO2 nog niet en bij verwisselen zit ik eigenlijk nooit aan de werkdruk…

Hoe zet je deze dicht? Welke kant draai ik op?

Als ik richting “min” draai komt de knop naar mij toe en als ik richting “plus” draai gaat hij van mij af.

En… moet ik de fles dichtdraaien voor ik begin aan dit hele proces?

Hoe zet je deze dicht? Welke kant draai ik op?

Als ik richting “min” draai komt de knop naar mij toe en als ik richting “plus” draai gaat hij van mij af.
Welk merk/type gebruik je of anders een foto?

Welk merk/type gebruik je of anders een foto?
Zie foto!
IMG_8062.jpeg

Een druk van 100 Bar is wel erg hoog want normaliter vullen ze op 55-60Bar.

Dichtdraaien is richting de “-“ teken, dus linksom
Een druk van 100 Bar is wel erg hoog want normaliter vullen ze op 55-60Bar.
Dat kan bij een nieuwe fles, heb ik regelmatig, na enkele dagen gebruik stabiliseert deze naar ongeveer 57 bar (bij 20° celsius )
En… moet ik de fles dichtdraaien voor ik begin aan dit hele proces?
Nee

Weet je of die druk van 100 bar klopt? En of het wel een fles is gevuld met co2?

Als het antwoord beide ja is dan komt er volgens mij (uitgaande van een kamertemperatuur van ca 20graden) vloeibare co2 door je reduceer en daar is hij niet voor gemaakt. Geen idee of dat tot problemen kan leiden.

In dit topic al geprobeerd uit te leggen hoe co2 VS temp zich verhoud.
https://aquaforum.nl/threads/50-bar-flesdruk.184055/#post-2538426

Dan kan je toch de drukregelaar afkoppelen en de fles buiten met steeds korte* stoten een aantal keren afblazen.
*om bevriezing afsluiter te voorkomen

Dit “afblazen” doe ik standaard bij een nieuwe fles om eventuele vervuiling al kwijt te raken.

Dichtdraaien is richting de “-“ teken, dus linksom

Dat kan bij een nieuwe fles, heb ik regelmatig, na enkele dagen gebruik stabiliseert deze naar ongeveer 57 bar (bij 20° celsius )

Nee
Thanks! Ik heb je stappenplan uitgevoerd, even afwachten nu

Weet je of die druk van 100 bar klopt? En of het wel een fles is gevuld met co2?

Als het antwoord beide ja is dan komt er volgens mij (uitgaande van een kamertemperatuur van ca 20graden) vloeibare co2 door je reduceer en daar is hij niet voor gemaakt. Geen idee of dat tot problemen kan leiden.

In dit topic al geprobeerd uit te leggen hoe co2 VS temp zich verhoud.
https://aquaforum.nl/threads/50-bar-flesdruk.184055/#post-2538426
Fles komt van een gerenommeerd aquarium webshop, mag aannemen dat de fles dan goed is?

Ik woon in een behoorlijk geisoleerd huis, de temperatuur in mijn woonkamer ligt standaard tussen ze 22 en 24 graden in deze tijd (hartje zomer richting de 30). Huidige co2 fles stond opgeborgen in mijn trapkast. Dus ook met die temperatuur. Kan dat erg zijn?

Ik woon in een behoorlijk geisoleerd huis, de temperatuur in mijn woonkamer ligt standaard tussen ze 22 en 24 graden in deze tijd (hartje zomer richting de 30). Huidige co2 fles stond opgeborgen in mijn trapkast. Dus ook met die temperatuur. Kan dat erg zijn?
Geen probleem

Bij mijn leverancier (ik gebruik 6 en 10kg ruil-flessen met een statiegeld systeem) staan de gevulde flessen zomers in een warme opslag/loods

Laatst bewerkt:
Geen probleem

Bij mijn leverancier (ik gebruik 6 en 10kg ruil-flessen met een statiegeld systeem) staan de gevulde flessen zomers in een warme opslag/loods
Top!

Je stappenplan werkt 🙂 alles loopt weer als een zonnetje en constant, zoals ik gewend ben. Ik ben je enorm dankbaar!

Nee hoor dat maakt inderdaad niet uit. Alleen als de temperatuur hoger is, dan is ook de druk hoger. Echter bij 100 bar is de volledige inhoud vloeibaar tot deze onder de druk komt waarbij gasvorming ontstaat. Deze druk is temperatuur afhankelijk. Op deze druk blijft hij staan tot alle vloeibare co2 gasvormig is en dan is de fles snel leeg. Het plaatje in de link geeft dit heel duidelijk weer.

Ik heb het ook een keer gehad en volgens @biljoenblik kan dat schadelijk zijn als ik me goed herinner.
Schadelijk is een groot woord.
Maar de fles is dan overvuld. En er is dus geen gasfase meer aanwezig.
De druk kan daardoor heel snel stijgen met iedere temperatuurstijging.
Bij 200 bar gaat de beveiliging open (breekplaat) en komt de co2 eruit.
De fles is dan niet meer bruikbaar.

Tevens is de drukregelaar voor gas bedoeld, dus geen vloeistof. Deze zal niet gelijk stuk gaan. Maar de uitgaande druk zal niet erg constant zijn.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan