Wat is er nieuw

Druppeltest afval

Stefan Akerboom

Well-known member
Lid geworden
8 mei 2020
Hoi allemaal,

Waarschijnlijk iets waar je niet zo snel over zult nadenken, zeker gezien het feit ik er nagenoeg ook niks over kon vinden op het internet maar misschien een 'leuk' discussiepunt: Waar laat je het (druppel) test afval?
De meesten zullen het waarschijnlijk door de gootsteen spoelen en wellicht is dit ook het juiste. Waarom stel ik deze vraag. Voor mijn nieuwe bak ben ik druppeltesten gaan gebruiken welke ik bij m'n vorige bak echt
mondjesmaat en alleen voor ijzer en fosfaat had en voor de rest de strips. Gezien ik nu toch betrouwbaarder en uitgebreider wil meten heb ik nu allemaal druppeltests. Echter staan hier allemaal gevaaraanduidingen op
en weet ik van het lab dat daar niet alles zo door de gootsteen mag. De meeste stoffen zullen er waarschijnlijk uitgefilterd worden door de waterzuivering al weet ik niet hoe dit met rare stoffen organische stoffen zit. En de
fabrikant, tja die zeggen natuurlijk altijd dat je de plaatselijke regels moet volgen ... Plaatselijke regels (bron milieucentraal) zegt hier niet specifiek wat over, wel dat zoutzuur niet door de gootsteen mag wat ook in sommige
testen zit.

Persoonlijk denk ik dat het meeste er wel doorheen mag omdat het in zulke geringe mate is maar bij het KCA zou ook kunnen. Is overigens geen topic om mensen te bekritiseren 😉.

Groet
Stefan Akerboom

De enkele ml (nog niet toe wss) van wat ook in die testen zit lijkt me, eens in de riolering, bij lange niet genoeg om ook maar enig gevaar te hebben voor wat dan ook.

Maar giet het in alle geval niet terug in je aquarium.
(ja dat heb ik effectief iemand weten doen. Die vroeg zich af waarom er altijd visjes stierven als ze haar water getest had)

Hier gaat het ook de gootsteen door.

Hier gaat het ook door de gootsteen. Weet zo even niet wat ik er anders mee zou moeten doen, in een apart potje bewaren en naar het chemisch afval?

Is hier een paar weken geleden ook geen topic over geweest? Komt me vaag voor die vraag.

en hier ook in de gootsteen.

Leuk dat je deze vraagt stelt, deze kwam hier onlangs ook voorbij op het forum. Ik heb naar aanleiding hiervan telefonisch contact gezocht met Wesdijk waar ik mijn testkoffer gekocht heb. De medewerker van Wesdijk gaf aan dat de vloeistoffen door de gootsteen gespoeld mogen worden en deze niet schadelijk zijn voor het milieu. Mijn vrouw werkt als TOA op een middelbare school voor Biologie en Scheikunde en vertelde mij hetzelfde. Ook daar worden de vloeistoffen gewoon door de gootsteen gespoeld.

De enkele ml (nog niet toe wss) van wat ook in die testen zit lijkt me, eens in de riolering, bij lange niet genoeg om ook maar enig gevaar te hebben voor wat dan ook.

Maar giet het in alle geval niet terug in je aquarium.
(ja dat heb ik effectief iemand weten doen. Die vroeg zich af waarom er altijd visjes stierven als ze haar water getest had)

Oh is het heus, komt het uiteindelijk ook in het riool bij de waterverversringen btw. Zou interessant experiment zijn kijken of je met kool of via osmose die zooi eruit kan filteren, ga ik maar niet testen 😆.

Leuk dat je deze vraagt stelt, deze kwam hier onlangs ook voorbij op het forum. Ik heb naar aanleiding hiervan telefonisch contact gezocht met Wesdijk waar ik mijn testkoffer gekocht heb. De medewerker van Wesdijk gaf aan dat de vloeistoffen door de gootsteen gespoeld mogen worden en deze niet schadelijk zijn voor het milieu. Mijn vrouw werkt als TOA op een middelbare school voor Biologie en Scheikunde en vertelde mij hetzelfde. Ook daar worden de vloeistoffen gewoon door de gootsteen gespoeld.

Ja ze zijn wrs niet schadelijk voor het milieu indien het via het riool afgevoerd wordt en naar de zuivering gaat, als je het zo in je tuin zou gooien is het natuurlijk wel schadelijk want die gevaarsymbolen staan er natuurlijk niet voor de leuk op. En dat topic had ik niet gezien, zocht ook op de combi druppeltest en afval.

Bedankt in ieder geval allemaal, dan ga ik ook niet moeilijk doen het op m'n werk te laten afvoeren maar gaat het ook gwn het riool in. Chemische industrie mag immers ook nog steeds van alles en nog wat lozen en dat is gwn zo in de rivier.

Groet
Stefan

"...dan ga ik ook niet moeilijk doen het op m'n werk te laten afvoeren maar gaat het ook gwn het riool in. Chemische industrie mag immers ook nog steeds van alles en nog wat lozen en dat is gwn zo in de rivier..."
Ik begrijp deze vergelijk niet helemaal geloof ik.. :juggle:

Ik begrijp deze vergelijk niet helemaal geloof ik.. :juggle:

Is ook eigenlijk een beetje rare vergelijking nu ik hem zo lees. Maar kwam er eigenlijk op neer dat als de industrie nog op het oppervlaktewater mag lozen ons afval dat in het 'gesloten' rioolsysteem komt in vergelijking niet zo erg kan zijn.

Bedankt voor de verhelderende reactie! :petjeaf:
Ik zou ook denken dat ons afval van het testen van het aquariumwater een heel kleine belasting zal zijn. Waarschijnlijk te verwaarlozen.

Inderdaad Hoogheid een kleine belasting.
De troep die XTC handelaren achterlaten is vele malen erger dan ons 5 Ml.testje,het lijkt mij verwaarloosbaar ondanks de testje's en de totale hoeveelheid die wij misschien dagelijks uitvoeren.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan