Wat is er nieuw

Dubai 100 nieuw project van Fixen

• Onderwerp starter Onderwerp starter fixen
  • Startdatum Startdatum
F

fixen

Guest
Vandaag heb ik de eerste ori�nterende stappen gezet in het herinrichten van mijn Dubai 100 aquarium. Ik weet nog niet goed wat ik wil maken, maar ik heb nog nooit spiderwood (redmoor wood) gebruikt en wil dat er in ieder geval in verwerken.
Waar ik aan zit te denken:
- Of ik maak een echte planten bak met akadama bodem en een klein strookje zand. Qua vissen zou ik dan gaan voor een scholen vis in het midden/boven en een scholen vis op de bodem.
- Of ik maak er een cichliden bak van met geen (of 1 a 2) planten met heel veel beuken/eiken/walnoot/catapa bladeren op de bodem. Met alleen een harem dwergcichliden.

Hier een aantal foto's van een hardscape opstelling die ik snel even heb gemaakt met de materialen die ik had. De boel wordt op zijn plaats gehouden met van alles waar ik snel bij kon (o.a. shampoo flessen, haha), ik wou nog geen bodem storten. Ik wil een schuine lijn realiseren van rechts boven naar links onder. Daar moet dan nog een stuk spiderwood bij komen dat van de huidige opstelling doorloopt naar links.

De foto's:
527918fixen_0_82_dsc_0181.jpg

263866fixen_0_82_dsc_0182.jpg

282744fixen_0_82_dsc_0183.jpg

Leuk begin hoor, maar waarom zou je akadama willen?? Ik zou gewoon grind nemen en dan eventueel voedingsbolletjes voor de bodem als dat nodig mocht zijn.
Akadama werkt ook uit en dan moet alles weer uit elkaar namelijk.

Akadama bevat bij mijn weten geen voedingsstoffen.
Dus tenzij je de ph wil doen dalen middels bodemmateriaal zou ik het niet gebruiken.
Verder weet ik uit ervaring dat het moeten vervangen van een bodem iets is wat je wil voorkomen, wat een gedoe 😉

kellemes zei:
Akadama bevat bij mijn weten geen voedingsstoffen.
Dus tenzij je de ph wil doen dalen middels bodemmateriaal zou ik het niet gebruiken.
Verder weet ik uit ervaring dat het moeten vervangen van een bodem iets is wat je wil voorkomen, wat een gedoe 😉

+1

De reden om akadama te gebruiken is omdat het goed voedingsstoffen opneemt en weer af kan staan aan de planten (hoge cation exchange capacity) en !veel! goedkoper is dan zoiets als ADA aquasoil, wat goed werkt, maar waarvoor je eerst je nier moet verkopen als je een iets groter aquarium wil bekleden. Daarnaast is het lekker "luchtig" en kunnen planten er makkelijk in wortelen. Akadama bevat eerst inderdaad geen voedingsstoffen, maar wanneer voedingsstoffen toevoegt aan de waterkolom veranderd dat. Ook gaat akadama lang genoeg mee, dit aquarium had eerst ook een akadama bodem. Je krijgt wel kleine stofwolkjes met akadama wanneer je in de bodem aan het wroeten bent, maar dat valt ook best wel mee. Grind vind ik meestal niet mooi.

Hier twee voorbeelden van aquaria van mij met akadama bodem:
117667fixen_0_82_p1010515.jpg

849989_0_82_dsc_0046.jpg

Sowieso neig ik nu meer naar het maken van een dwergcichliden bak omdat ik dat nog nooit gedaan heb. Dan komt er gewoon zand in.

Ja het klopt dat akadama veel goedkoper is maat het verlaagd ook je ph en kh flink en daar moet je ook rekening mee houden voor de vissen en de planten.

Zojuist bodemverwarming aangeschaft. Nog iets wat ik een keer wou proberen en ik heb het super goedkoop op de kop getikt.
Een superfish 60 watt 9 meter draad (10,50 euro):
http://www.beest.nl/nl/aquarium/heaters ... g76/p6904/

Hier zit natuurlijk geen thermostaat op en het is wel verstandig om dat wel te hebben. Dus heb ik ook deze aangeschaft uit China (+/- 7.10 euro):
http://www.ebay.nl/itm/141173227724?_tr ... EBIDX%3AIT

Hiervoor zal ik wel wat moeten knoeien met draden, maar dat komt wel goed. Uiteraard wordt dit niet de enige verwarming, want 60 watt zal hiervoor niet genoeg zijn. Mocht ik het uiteindelijk toch niks vinden, dan gaat het er gewoon niet in. Zoveel heeft het niet gekost.

Als je naar een dwergcichlide bak neigt, moet er ook een zandbodem in, en met een zandbodem is bodemverwarming niet mogelijk, of vergis ik me?

MaestroCygni zei:
Als je naar een dwergcichlide bak neigt, moet er ook een zandbodem in, en met een zandbodem is bodemverwarming niet mogelijk, of vergis ik me?

Ik geloof dat ik dat ook eens gelezen heb.
Over dat de bodem oververhit raakt als je een zandbodem gebruikte.

Ik zal er nog eens goed naar kijken. Wat ik wel gelezen heb is dat er meer kalk vrijkomt bij een zandbodem wanneer er gebruikt gemaakt wordt van bodemverwarming in combinatie met kalkrijk zand doordat er meer stroming plaatsvindt in de bodem. Ik ben echter van plan om zand te kopen dat volledig kalk vrij is. Mocht het echter niet kunnen dan bewaar ik de boel voor een ander project.

Edit:
Nog even verder gekeken. Er zijn meerdere mensen die bodemverwarming hebben met een filterzand bodem met korrelgrootte van 0.4-0.8mm die er geen problemen van ondervinden. Iedereen gebruikt het echter wel in combinatie met gewone staafverwarming (wat ook mijn intentie is).

Waarom er waarschijnlijk afgeraden wordt om bodemverwarming te gebruiken met zand is dat zand met scherpe randen erg dicht op elkaar kan hopen waardoor er weinig water stroming mogelijk is en de warmte zeer plaatselijk blijft. Filterzand is echter gemaakt om water door te laten en is afgerond (wordt niet voor niets gebruikt voor filtering). Dit zou dus de warmte goed genoeg kwijt moeten kunnen.

Even een update.

Gister heb ik de bodemverwarming ge�nstalleerd en vandaag de bak ingericht.

Foto's:

929652fixen_0_82_dsc_0187.jpg

451451fixen_0_82_dsc_0189.jpg

585586fixen_0_82_dsc_0190.jpg

986775fixen_0_82_dsc_0197.jpg

375712fixen_0_82_dsc_0202.jpg

597313fixen_0_82_dsc_0204.jpg

Mooi begin, goed bezig.

Wauw echt mooi om te zien zo

Wauw echt mooi om te zien zo

Bedankt voor de complimenten.

Vanochtend lagen de eerste bladeren al op de bodem, allemaal tegen de inzuig van de filter. De stroming is erg goed en gaat bovenin van links naar rechts en onderin van rechts naar links en neemt het vuil goed mee.
Ook heb ik de temperatuurmeter om te testen aangesloten en de bodemverwarming ingeschakeld.

272812fixen_0_82_dsc_0206.jpg

Deze thermostaat kost dus maar 7 dollar met gratis verzending uit China en hij werkt perfect. Het is nog wel even de vraag hoe lang de relais het overleefd, maar tot nu toe lijkt het heel degelijk in elkaar te zitten.

Nog even een paar foto's. Ik denk dat ik nog wat extra dode bladeren toe voeg en het dan wel prima vind. Ik heb nog een anubias barteri en een juncus repens toegevoegd. Die planten mix wat rechts drijft was alleen om de bak in te draaien, maar misschien houd ik de cabomba wel.

556841fixen_0_82_dsc_0210.jpg

893418fixen_0_82_dsc_0211.jpg

859385fixen_0_82_dsc_0212.jpg

Een nieuwe foto zoals de bak er nu bij staat:
542119fixen_0_82_dsc_0244.jpg

De bak wordt nu bewoont door een harem apistogramma baenschi (1m, 3v)

Nog een filmpje die ik net gemaakt heb van de apistogramma baenschi:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=zbd3jB_LYIA&feature=youtu.be[/video]

Even een bijzonder verhaal.
Ik heb vanochtend 2 japonica garnalen gevonden onder aan de trap. Ze kwamen uit mijn kleine aquarium. Die staat in de hoek van mijn slaapkamer ongeveer 5 meter verwijderd van de trap (op de boven verdieping) met tapijt op de grond. Het aquarium is wel open, dus ze zouden er uit kunnen, maar ik geloof niet dat ze zover kunnen lopen, zeker niet over tapijt. Dus op een of andere manier zou ik ze dus meegenomen moeten hebben. Nou heb ik het aquarium gister schoongemaakt maar dan blijf ik altijd boven. Ik ben alleen naar beneden geweest om planten weg te gooien. Die zaten in een diepe emmer ver onder de rand. Dus daar klimmen ze ook niet zomaar uit. Daarnaast had ik het water eerst weggespoeld.

Ik heb echt geen idee hoe ze daar gekomen zijn, het enige wat ik kan bedenken is dat ze tijdelijk meegelift zijn op mijn kleding en er tijdens het traplopen afgevallen zijn ofzo.

Nou dat is zeker bijzonder zeg. Ik zou ook denken dat ze niet zo n eind kunnen overbruggen door te lopen.

Las daar wel eens vaker over dat ze aardig grote afstanden kunnen afleggen, ze zijn sterk, hebben sterke poten.
Moet er zelf niet aan denken dat ik Japonica's in huis zie lopen :juggle:

Ja, het is gauw gebeurd. Als je planten snoeit of verwijdert zie je niet altijd dat ze ertussen zitten. Verleden week heb ik het zelf ook meegemaakt maar heb ze tijdig kunnen vatten. Ze lopen niet maar ze springen!!

Het is ondertussen opgelopen naar 5! Verspreid over de bovenverdieping. Ik had gister bijna alle planten er uit en veel water ververst ivm een opkomende verbouwing van de scape. Het water staat bijna tot de rand en er zit verder geen deksel op ofzo, dus ik vroeg er misschien ook wel om. Het aquarium staat echter al een tijdje en ik heb dit nog nooit meegemaakt.

De rest van de garnalen (30 christal red/black en 3 overige japonica's) lijken het echter wel prima in de bak te doen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan