Wat is er nieuw

Dubai 100 van Fixen

• Onderwerp starter Onderwerp starter fixen
  • Startdatum Startdatum
F

fixen

Guest
Ik ben een tijdje weg geweest van het forum, maar ben weer terug met een nieuwe bak. Een aantal maanden geleden begon mijn Rio 125 te lekken en het hele zaakje is toen weg gegaan. De hobby begon echter weer te kriebelen en daarom maar weer een nieuwe bak gehaald, een Dubai 100.

De bak is nog in aanbouw. Op dit moment is alleen de hardscape "klaar" (misschien nog wat kleine veranderingen).

De bodem bestaat uit Akadama met wat toevoegingen van leem en lateriet en een straatje van zand. Daarop zijn verschillende keien en stukken kienhout geplaatst.
In de kap zitten 2X T5 39 watt TL's die ik waarschijnlijk ga uitrusten met philips 840's. Daarnaast ga ik misschien nog wat verlichting toevoegen, maar daar moet ik me nog wat in verdiepen.
Het filter bestaat uit een Eheim Professional 1 2224. Op het randje qua vermogen volgens de specs, maar dat moet wel goed komen.
Verder verwacht ik binnenkort nog een CO2 set aan te schaffen.

De foto's:

1533828_901845099849192_5678464865172829533_n.jpg

10953982_901845143182521_4140014269659026431_n.jpg

1977112_901845179849184_4187687392843495526_n.jpg

Komt er nog en beetje groen in?

Planten komen er zeker, die ga ik bestellen zodra ik het CO2 systeem binnen heb.

Wat er precies in komt te staan weet ik nog niet, maar ik zit vooral te denken aan zodevormende planten. Alle akadama gaat bedekt worden.

(op ��n of andere manier willen de plaatjes niet laden en krijg ik alleen links te zien?)

Leuk om te zien dat je met dezelfde bak totaal iets anders kunt doen, ik ga je volgen! 🙂

Volgens mij moet er een backslash (\) staan bij img aan het eind. Maar zo uit m'n hoofd weet ik dat niet 100% zeker.
Je bak heeft mooie potenties maar ik ben ook wel benieuwd naar Hoe het eruit gaat zien met planten.

Deesje zei:
Volgens mij moet er een backslash (\) staan bij img aan het eind.
neen, een forward slash is goed.

Het gaat hier fout fixen omdat de links niet een afbeeldingsextensie (zoals .jpg) hebben.

~ Ivo

Ik ga donderdag een CO2 set ophalen en ben nu een beetje aan het rond kijken voor planten.
Daar komen toch wat problemen om de hoek kijken. Veel planten die ik wel leuk vind hebben veel licht nodig. Nu ben ik bang dat mijn 2 39watt tl buizen te weinig licht gaan geven (78watt/180L=0,43watt/L). Wat denken jullie?

Een aantal planten waar ik op dit moment naar aan het kijken ben (zomaar een greep uit een assortiment):
Micranthemum sp. Monte Carlo
Cryptocoryne Parva
Eleocharis Acicularis
Bacopa Monnieri
Hydrocotyle tripartita

En dit zijn volgens mij nog planten die vergeleken met sommige andere niet zo heel veel licht nodig hebben. Soms lees je dat sommige planten het met matig licht ook wel goed doen, maar dan lees je ergens anders ineens dat ze veel licht nodig hebben.

Weten jullie zode vormende planten (voor/midden) die niet al te veel eisen stellen qua licht? Of zeggen jullie dat ik met mijn TL buizen al een redelijke hoeveelheid licht boven de bak heb hangen.

Voor de voorgrond is de Saggitaria Sabulata een leuke laagblijvende plant die heel snel uitlopers krijgt.

Met 2x39W heb je genoeg licht.
Zolang je zorgt dat er genoeg voeding (CO2,micros,marcos) en stroming aanwezig is kan je kiezen wat jij mooi vindt.

Ik ben van plan de EI methode aan te houden (misschien hier nog even mee experimenteren met hoeveelheden etc.). In het begin zal ik eerst kijken hoe het gaat met wat hogere concentraties (zolang er nog geen vissen in zitten) en dan zal ik eens kijken hoeveel ik af kan bouwen.

Een paar plantjes geplaatst, CO2 apparatuur is er nog niet, maar deze groeien ook wel zonder.

10521059_902790626421306_165927551310504832_n.jpg

Geeft al wat meer kleur, ik vind dat rechtse stuk hout zeer speciaal..

Mooi stuk hout idd. Heel apart

Mooi ingericht, lekker open, maar ik ben benieuwd hoe het eruit ziet met meer plantjes.

De CO2 apparatuur is ook binnen. Morgen ga ik de fles vullen.
Wat denken jullie zo van de inrichting van Flipper en verwarmingselement. Ik heb het verwarmingselement bovenin de bak dichtbij de uitstroom. Hoewel bovenin niet wordt aangeraden lijkt mij het geen probleem omdat de stroming direct de warmte meeneemt en de stroming gaat tegen de vooruit naar de bodem van de bak. Zo heb ik bij de bodem veel meer ruimte om planten te plaatsen.

Foto:
1514350_904085742958461_7007068362429471519_n.jpg

10408950_904085762958459_2099897650499722668_n.jpg

Nog even wat extra planten geplaatst. Het ziet er nog wat rommelig uit, maar dat komt hopelijk wel goed. Daarnaast heb ik een behoorlijke verscheidenheid aan planten geplaatst. Ik weet nog niet wat ik er van vind, misschien haal ik op den duur wel een aantal soorten eruit en probeer ik het aantal soorten naar beneden te brengen voor wat meer cohesie. Voordeel van de vele verschillende soorten is dat ik kan zien welke het goed doen en welke minder goed.

De foto's:
663626fixen_0_82_dsc_0032.jpg

215287fixen_0_82_dsc_0036.jpg

Nog een aantal foto's. De planten groeien goed!

849989_0_82_dsc_0046.jpg

682588_0_82_dsc_0048.jpg

852832_0_82_dsc_0049.jpg

Mooi gedaan allemaal, zeg 🙂
Aquarium ziet er inderdaad goed uit.

Ik heb al wel een aantal planten op het oog die misschien eruit gaan of van plek gaan wisselen, maar ik laat het eerst nog even doorgroeien. Bijvoorbeeld de Hydrocotyle verticillata, daar had ik eigenlijk een tripartita willen hebben, maar de dierenwinkel had deze staan en ik kon niet wachten om een paar plantjes te plaatsen 😛. Die had ik beter kunnen halen met mijn internet bestelling.
Verder ben ik nog niet helemaal tevreden met de linker en rechter hoek. Ook twijfel ik nog over het naaldgras... genoeg om over na te denken.

Mooi bakkie hoor, planten groeien erg hard zo te zien :thumbs:

Keurig ingericht, alleen vind ik persoonlijk dat hout niet mooi. Oogt te lomp.
Ben je ook van plan om wat planten op dat stuk hout te bevestigen?

MelvinB zei:
Keurig ingericht, alleen vind ik persoonlijk dat hout niet mooi. Oogt te lomp.
Ben je ook van plan om wat planten op dat stuk hout te bevestigen?

Ik kan wel in je opmerking komen, zeker wanneer ik naar de foto's kijk. Toch vind ik het in het echt wel mooi lijken. In het stuk hout zit een mini javavaren en een plukje mos. Verder zit er nog een afgebroken stukje javavaren op het hout; wat dat gaat doen is nog even wachten.

Op het moment heb ik wel een klein beetje baardalg groeien op een aantal planten en hout (waarschijnlijk van overvoeren). Ik hoop dat zo snel mogelijk weer uit te roeien. De planten groeien echter goed en de eerste snoeibeurt is geweest.

Ziet er netjes uit.
Plantjes groeien ook goed zie ik. Top!

En over je baardalg, hoe zit het met je co2 waarde en fosfaat?
Kan je oorzaak zijn.

Nitraat en fosfaat voeg ik toe in de juiste verhouding, maar ik moest nog even uitvogelen hoeveel het precies diende te zijn. Daarnaast waren er ook nog wat schommelingen in de concentratie CO2. Daar zal de baardalg vast gebruik van hebben gemaakt. Het is echter al weer op zijn retour.

Wat lijkt jullie een mooie scholenvis voor de bak (middenlaag)?

Ik heb zelf een aantal vissen op het oog die mij wel mooi lijken:
Nematobrycon palmeri/lacortei
Trigonostigma espei (Rasbora espei)

Ik vrees alleen dat de bak een beetje te licht is om de kleuren mooi uit te laten komen, wat denken jullie? Hebben jullie nog andere suggesties voor vissen?

De tweede (kegelvlekbarbeel) vind ik een mooi visje!

Anders afrikaans blauwoogje? (normanni)
Deze vind ik ook zeer mooi en zwemmen mooi in groep

fixen zei:
Ik vrees alleen dat de bak een beetje te licht is om de kleuren mooi uit te laten komen, wat denken jullie?
ben ik ook beetje bang voor. Kun je het licht wat dempen (bv. met drijfplantjes) of wil je dat niet vanwege het licht voor de andere planten?

Het prachtige subtielgelige dat de blauwoogjes die Popol noemt kunnen hebben kun je in ieder geval vergeten in deze setup. Normani's zullen knerrertje bleek zijn zo.

~ Ivo

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan