Dubai 120 Aquarium 3.0 van Tharealmb


tharealmb

Well-known member
Lid geworden
9 augustus 2013
Berichten
428
Locatie
Sneek
Website
www.martijnbouius.nl
Ondertussen na 3 jaar in de hobby, en al 2,5 jaar bezig met het Dubai 120 Aquarium 2.0 was ik toch wel wat uitgekeken op mijn vorige bestand, wat een typische gezelschapsbak was. Na wat uitpluizen over zout water toch besloten niet die richting op te gaan (te kostbaar, vooral in tijd) en aangezien ik kleurrijke vissen met actief gedrag leuk vind EN ik een hekel heb aan tuinieren bij de Malawi's aangekomen. Dus bij deze: Versie 3.0!

240 liter is niet enorm voor Malawi's, dus het worden de Mbuna's. Hier in de regio worden vrij weinig Mbuna's aangeboden dus het bestand zal langzaam wijzigen. Ivm agressie toch direct voor 18 stuks gekozen. Als alles goed gaat zal er wat gewisseld gaan worden om ruimte te creeëren voor meer soorten (bijvoorbeeld van 2m/4v naar 1m/2v + nieuwe soort 1m/2v).

Heb helaas geen foto's gemaakt van de opbouw, maar dit is nu de status:


Het bestand:
- Labidochromis caeruleus "Yellow" (de gele vissen)
- Melanochromis auratus (de gele met horizontale zwarte strepen, mannetjes zijn zwart met een gele streep)
- Chindongo demasoni (zwart paars. Al hebben ze wel een aparte tekening....)

In het Aquarium:
Filter: JBL E901
Verwarming: 200 watt
Bodem: Filterzand 0.4-0.8 25kg
Stenen: Ardenner breuksteen, ~50 kg
Licht: 4 meter witte LED-strip + 2 meter RGB ledstrip + TC-420 controller voor natuurlijke verlichting.
 
Mijn aquarium met plantjes was heel mooi.... toen ik het inrichtte...
Maar aangezien ik 0 groene vingers heb, leek het al snel op een overgroeit oerwoud. Misschien wel biotoopcorrect, maar niet echt mooi meer.
 
Mooie Malawi bak heb je toch wel en voordeel aan een Cichliden bak is dat het onderhoud zo eenvoudig is qua vuil afhevelen van de bodem ten opzichte van een plantenbak.

Wel raar dat ik meer en meer Malawi bakken tegen kom en niet zozeer Tanganika bakken welke ook zeer mooi zijn.

Iemand enig idee hoe dat komt ? Zijn Tanganika vissen dan zoveel moeilijker te houden of zo ?
 
@Altispinosa goede vraag. Misschien onbekender? En sommige Tanganikya soorten kunnen wel een meter worden, al zijn er ook kleinblijvende soorten. De Mbuna staan natuurlijk bekend als kleurrijk en relatief kleinblijvend. Voor mij is de kleur en het gedrag toch doorslaggevend voor een aquarium. En tot nu toe vervelen ze absoluut niet. Achter elkaar aan jagen, rondjes om elkaar zwemmen en het feit dat het muilbroeders zijn die relatief makkelijk kweken....
Dat was voor mij doorslaggevend
 
@Altispinosa goede vraag. Misschien onbekender? En sommige Tanganikya soorten kunnen wel een meter worden, al zijn er ook kleinblijvende soorten. De Mbuna staan natuurlijk bekend als kleurrijk en relatief kleinblijvend. Voor mij is de kleur en het gedrag toch doorslaggevend voor een aquarium. En tot nu toe vervelen ze absoluut niet. Achter elkaar aan jagen, rondjes om elkaar zwemmen en het feit dat het muilbroeders zijn die relatief makkelijk kweken....
Dat was voor mij doorslaggevend
Aantal jaren geleden heb ik ook een bak van 1,60m gehad met malawi cichliden en dat waren ook de meest bekende de gele Labichromis en dan de prachtige blauwe ook en er zat nog een mooie soort in maar weet de naam niet meer en het gedrag op zich is al fascinerend en een zeer mooi schouwspel om te volgen.
Heb nu een mooie beplante bak van 1 m en ga hem binnenkort volledig veranderen maar cichliden heb ik toch nog altijd in mijn achterhoofd gehouden.
 
Dikke tegenslag helaas.

De vissen hebben blijkbaar het filterkorfje eraf gekregen (geen idee hoe) en die is onder de stenen gerold. Nooit opgevallen dus. 1 vis is in de instroom gezwommen en klem komen te zitten. Daardoor heeft het filter niet gedraaid. Tenminste, het filter draaide prima maar er werd geen water rondgepompt. Resultaat: Alle goede bacteriën dood.

Gisteravond kwam ik thuis en lagen er een aantal vissen op de bodem. Meteen gekeken naar de uitstroom en inderdaad: geen stroming. Enige stroming kwam van de pomp die ik heb om het oppervlaktewater extra in beweging te houden. Nitriet gemeten, 1,8mg/l en dus veel te hoog. Direct 50% waterwissel en toen was het 0,9ml/l. Tot dan toe slechts 3 slachtoffers. Vanochtend al totaal 9 slachtoffers, de rest zwemt nog wel vrolijk rond. Nitriet nog steeds op 0,9ml/l.

Hopelijk blijft het hierbij, maar ben bang van niet. Komende tijd maar even dagelijks de nitriet en nitraat meten.
 
Dikke tegenslag helaas.

De vissen hebben blijkbaar het filterkorfje eraf gekregen (geen idee hoe) en die is onder de stenen gerold. Nooit opgevallen dus. 1 vis is in de instroom gezwommen en klem komen te zitten. Daardoor heeft het filter niet gedraaid. Tenminste, het filter draaide prima maar er werd geen water rondgepompt. Resultaat: Alle goede bacteriën dood.

Gisteravond kwam ik thuis en lagen er een aantal vissen op de bodem. Meteen gekeken naar de uitstroom en inderdaad: geen stroming. Enige stroming kwam van de pomp die ik heb om het oppervlaktewater extra in beweging te houden. Nitriet gemeten, 1,8mg/l en dus veel te hoog. Direct 50% waterwissel en toen was het 0,9ml/l. Tot dan toe slechts 3 slachtoffers. Vanochtend al totaal 9 slachtoffers, de rest zwemt nog wel vrolijk rond. Nitriet nog steeds op 0,9ml/l.

Hopelijk blijft het hierbij, maar ben bang van niet. Komende tijd maar even dagelijks de nitriet en nitraat meten.
Auwch das niet zo best hopelijk krijg je het heel snel weer onder controle.
 
Hoe lang denk je dat je filter stil heeft gestaan dan?

zou sowieso nog een filter erbij zetten, 1x JBL E901 op 240L met 18 mbuna´s is nou niet bepaald veel.
 
@RichD1011 nou ja het zijn er nu sowieso geen 18 meer (helaas). Dus dat scheelt. Ik moet ook nog zien of ik daar weer op uit ga komen.
Maar hij zou zomaar een week of langer stil hebben kunnen staan. De propellor draaide namelijk nog, en stond nog onder water. En doordat ik voor de oppervlaktestroming een stromingspomp gebruik naast de uitstroom viel het ook niet op dat er geen stroming meer was. Eigenlijk had ik het dus enkel kunnen merken aan de vissen of door de uitstroom te checken elke week. Maar elke week met de handen in het aquarium doe ik liever niet.

Heb nu het idee om de stromingspomp op een andere plek te zetten. Om het vuil beter naar de instroom te krijgen (en achter de stenen weg) en zodat ik makkelijker kan zien of de stroming minder wordt. Een tweede pomp wordt sowieso een uitdaging, aangezien ik daar in mijn meubel geen ruimte voor heb. Evt een sterkere pomp (e1501) zou wel een optie zijn maar vind toch heel veel mbuna-tanks met een E901 of soortgelijke pomp. Vandaar dat ik nog niet zo angstig ben voor onderfiltratie. Mijn vorige bezetting had veel meer vis/cm en een hogere bio-load maar daar hoefde ik het filter ook nauwelijks schoon te maken (1x per 2 maanden de helft van de media) en water verversen was 1x per 3 maanden. De waterwaarden waren ook nu prima, tot gisteravond. (al was de planning wel bij Mbuna om vaker te verversen)

Na het werk maar weer meten en deels verversen. En hopen dat ze niet allemaal het loodje leggen.
 
Da's wel extreem veel pech zeg! Dit had je niet kunnen voorspellen..... Succes en strekte, hoop dat het snel is opgelost!
 
Hoe veel pech kun je hebben! Succes iig.

edit; wellicht is er een lid/aquariuaan bij je in de buurt waar je wat biologische media van kan krijgen? Om je bak even een boost te geven
 
@Killerfish goed plan, zal wel ff kijken op FB.

Ondertussen thuis, geen nieuwe slachtoffers. De vissen zwemmen allemaal weer (tegen de stroming in, denk jeuk) maar nog wel last. Nitriet is weer 0, nitraat is 5mg/l (weinig) PH is 8 en ammoniak is ook bijna niet aanwezig. Alles lijkt weer rustig dus.
 
Doen we zeker! sindsdien weer prima waterwaardes (nitriet 0, nitraat <5mg/ml) en de vissen gedragen zich weer wat normaler. Ze zijn nog wel wat schuw, maar langzamerhand beginnen ze territoriaal te worden. Ik denk doordat er maar weinig (3) over zijn.

Ik zag gisteren, tot mijn verbazing, nog wel deze door het aquarium zwemmen. Niet eens verstopt maar dwars door het aquarium. Later ging die wel weer veilig tussen de stenen.
4352b65f638969dbf819de597aa314d6.jpeg

Ondertussen via Marktplaats een JBL E1501 gekocht (ik vind de JBL superfijn met schoonmaken. geen gedoe met slangen of losse valves. gewoon 3 hendels op de pomp). Deze wil ik gaan bijplaatsen. Met wat geluk zou het in 1 vak van de onderkast passen, aan de linkerkant. Dat betekend wel langere slangen voor de in/uitvoer die ik wel rechts wil hebben, maar lijkt mij niet direct een probleem? Andere optie is het filter toch rechts in de kast, maar dan verlies ik wel veel kastruimte en heb ik enkel 3 laatjes over wat toch wel zonde ruimte is.

Totaal kom ik dan met de E901+E1501 op een bruto doorstroming van 2300 l/u. ongeveer 10x de bakinhoud. En als er eentje stuk gaat heb ik nog eentje draaien. En kwa stroomkosten (van 22 naar 66 euro per jaar) hoef ik het niet te laten.

Planning is om het aquarium kwa visbestand nu even zo te laten. Ik wil nog wel meer stenen plaatsen (hele achterwand vol) en dan over een paar weken langzaam uitbreiden.
 
********En als er eentje stuk gaat heb ik nog eentje draaien.**********

Voila dat zeg ik nu ook elke keer dat ik dan ook gerust ben op mijn bak als er een filter uit valt dat er dan nog geen paniek nodig is.:thumbs:
 
2e filter binnen en aangesloten. Moet nog een filterkorf halen (nu zelf eentje gemaakt van spons) en een spraybar. Dan heb ik over de hele lengte spraybars tegen de achterwand.

eWwN8L6.jpg


Links de nieuwe e1501, rechts de e901. Misschien dat ik ze beide nog upgrade naar de e1502/e902 (is enkel een nieuwe filterkorf) maar dat zie ik nog wel even.

Vissen doen het nog goed. Eentje zat continue bij de verwarming dus was bang dat de verwarming ook stuk was. Bleek niet het geval maar direct een grotere thermometer gekocht (had nu een hele kleine, oude). Volgend weekend een weekendje Landal, dus misschien op de terugweg eens kijken of ik een paar nieuwe bewoners kan halen.

Nog een "leuk" verhaal:
Aquarium filter hen ik gekocht via Marktplaats. Met slangen en alles erbij. Snel geregeld en betaald, na 2 dagen opgestuurd gekregen.

Ik was niet thuis dus bij de overburen geleverd. Dus ik liep daarheen.... Stond het pakket buiten, half nat. Snapte dat niet want A: waarom zet je het buiten en B: het had niet geregend.

Dus verontwaardigd pakket meegenomen (niet aangebeld) en naar huis.

3 uur later komt de buurman langs. Of ik het pakket had meegenomen. Wat bleek: de verkoper had het water niet goed uit het filter gehaald (nog geen minuut werk) en het pakketje was gaan lekken op zijn parketvloer. Daarom had die hem buiten gezet. Buurman was niet blij (logisch) en vroeg "of ik pakketjes niet kon laten bezorgen als ik thuis was". Nee dat is wat lastig. Dus gezegd dat die voortaan de pakketjes gewoon kan weigeren en dan haal ik ze met liefde bij het postkantoor op.

Maar welke idioot verstuurd nu een apparaat en laat er zoveel water in zitten
 
Laatst bewerkt:
Haha jij hebt het ook ingepropt zo te zien!:Dk


Wat stom dan zeg! Is idd maar één minuut werk. En zeg nu zelf, een pomp pak je toch altijd in als ie nog nat is in een plastic zak?
 
kansloos, zoiets maak je toch eerst even leeg en leg je even ten droge voordat je het opstuurt..

heb zelf ook wel is een extern filter opgestuurd, denk dat mensen zelden zo´n schoon filter hebben ontvangen :juggle:
 
2e filter binnen en aangesloten. Moet nog een filterkorf halen (nu zelf eentje gemaakt van spons) en een spraybar. Dan heb ik over de hele lengte spraybars tegen de achterwand.

Bekijk bijlage 127880

Links de nieuwe e1501, rechts de e901. Misschien dat ik ze beide nog upgrade naar de e1502/e902 (is enkel een nieuwe filterkorf) maar dat zie ik nog wel even.

Vissen doen het nog goed. Eentje zat continue bij de verwarming dus was bang dat de verwarming ook stuk was. Bleek niet het geval maar direct een grotere thermometer gekocht (had nu een hele kleine, oude). Volgend weekend een weekendje Landal, dus misschien op de terugweg eens kijken of ik een paar nieuwe bewoners kan halen.

Nog een "leuk" verhaal:
Aquarium filter hen ik gekocht via Marktplaats. Met slangen en alles erbij. Snel geregeld en betaald, na 2 dagen opgestuurd gekregen.

Ik was niet thuis dus bij de overburen geleverd. Dus ik liep daarheen.... Stond het pakket buiten, half nat. Snapte dat niet want A: waarom zet je het buiten en B: het had niet geregend.

Dus verontwaardigd pakket meegenomen (niet aangebeld) en naar huis.

3 uur later komt de buurman langs. Of ik het pakket had meegenomen. Wat bleek: de verkoper had het water niet goed uit het filter gehaald (nog geen minuut werk) en het pakketje was gaan lekken op zijn parketvloer. Daarom had die hem buiten gezet. Buurman was niet blij (logisch) en vroeg "of ik pakketjes niet kon laten bezorgen als ik thuis was". Nee dat is wat lastig. Dus gezegd dat die voortaan de pakketjes gewoon kan weigeren en dan haal ik ze met liefde bij het postkantoor op.

Maar welke idioot verstuurd nu een apparaat en laat er zoveel water in zitten
Bedoel je dat je de 1501 hebt gekocht via Marktplaats ?
Is dat niet een beetje overkill zo'n 2 filters samen op je bak ?
Das idd een domme fout van het water erin te laten amai , zoiets had ik nu nog nooit gehoord.
 
@Altispinosa inderdaad de E1501 via Marktplaats gekocht. 2 filters lijkt wel overkill, maar met de E901 had ik al nauwelijks stroming (900l/h doet die, maar in de praktijk is dat vaak slechts de helft). De E1501 doet 1400l/h (effectief dus ~700l/h).
In theorie heb ik dus 2300l/h. Dat is ~10x de bakinhoud wat bij Mbuna's vaak wel aangeraden wordt. In de praktijk is het "slechts" 5x de bakinhoud. Het lijkt dus veel, maar valt eigenlijk heel erg mee. Plus dat ik nu zekerheid heb dat als er eentje spontaan mee ophoud (in de vakantie bijvoorbeeld) niet alles meteen weer in het honderd loopt. En kwa stroomverbruik valt het ook erg mee.
 
@Altispinosa inderdaad de E1501 via Marktplaats gekocht. 2 filters lijkt wel overkill, maar met de E901 had ik al nauwelijks stroming (900l/h doet die, maar in de praktijk is dat vaak slechts de helft). De E1501 doet 1400l/h (effectief dus ~700l/h).
In theorie heb ik dus 2300l/h. Dat is ~10x de bakinhoud wat bij Mbuna's vaak wel aangeraden wordt. In de praktijk is het "slechts" 5x de bakinhoud. Het lijkt dus veel, maar valt eigenlijk heel erg mee. Plus dat ik nu zekerheid heb dat als er eentje spontaan mee ophoud (in de vakantie bijvoorbeeld) niet alles meteen weer in het honderd loopt. En kwa stroomverbruik valt het ook erg mee.
Op Marktplaats is er iemand die 2 JBL filters e 1501 verkoopt,heb jij daar 1 van die 2 filters van gekocht ?
En inderdaad ik sluit me aan bij het idee dat 2 filters aangesloten op een bak (ongeacht welke grootte)wel een safe en veiliger gevoel geeft dat indien er 1 de geest geeft er nog altijd geen man over boord is.:thumbs:

Ik lees ook wel meer en meer dat JBL de absolute nummer 1 is en nog meer mensen kiezen voor deze dan voor een Eheim of welk ander merk dan ook.

Jij hebt een Ferplast Dubai 120 das iets groter dan mijn Dubai 100, Mag ik,vragen wat je die hebt betaald ? Heb je die nieuw gekocht of 2dehands ?
 
@Altispinosa ik heb niet die gekocht ;-) Deze had er slechts 1. Compleet met slangen. Maar er mist dus op de inlet een filterkorf en op de outlet heb ik geen spraybar. Dus waarschijnlijk mag ik alsnog sets gaan kopen (geen zin om zelf te gaan prutsen met PVC).

Ik heb de JBL E1501 voor 50 euro gekocht. De Ferplast Dubai 120 was volgens mij (zonder kast, heb een andere kast verstevigd met IKEA pootjes) 230 euro bij de LFS. Nieuw gekocht dus. Het interne filter (bluwave) heb ik toen voor 30 euro verkocht. Dus netto 200 euro kwijt + de prijs van het dressoir aangezien Miss Tharealmb geen lelijke aquariumkast wilde. Deze kast hebben we:
e1ed9fc2f2cf1c173e8156242b05c15a.jpeg

Die was ook ongeveer 250 euro. Goedkoper dan aquarium+kast samen.

Voor dit aquarium heb ik een Juwel gehad + Eheim 2e hands filter. Maar dat filter was gewoon te oud (plastic brak af, gedoe met waterwissels met slangen leegmaken etc) en het aquarium ging na een half jaar lekken. Gelukkig uit coulance van De Eekhoorn (bedrijf dat de kast maakt uit de WOOOD collectie) gratis een nieuw bovenblad gekregen aangezien deze was opgezet door de lekkage.
Dus na die ellende maar een nieuw aquarium + nieuw filter gekocht. Het fijne van JBL vind ik het loshalen. 3 hendeltjes overhalen wat geen kracht kost en je hebt de slangen afgedicht en losgekoppelt. Hele unit naar de wasbak, (deels) schoonmaken en weer terug. Karwei van 10 minuten zonder waterballet. en ik heb liever een filter dan 5 jaar handig werkt, dan eentje die 10 jaar werkt maar een hell is om schoon te maken.

Sowieso ben ik wel van gemak. Heb ook een "dure" waterwisselset gekocht die je aan je kraan kan aansluiten en dan het water uit het aquarium in de wasbak laat stromen. Vullen is hendeltje om en klaar.

Straks in de pauze even op jacht naar de laatste onderdeeltjes.
 
@Altispinosa inderdaad de E1501 via Marktplaats gekocht. 2 filters lijkt wel overkill, maar met de E901 had ik al nauwelijks stroming (900l/h doet die, maar in de praktijk is dat vaak slechts de helft). De E1501 doet 1400l/h (effectief dus ~700l/h).
In theorie heb ik dus 2300l/h. Dat is ~10x de bakinhoud wat bij Mbuna's vaak wel aangeraden wordt. In de praktijk is het "slechts" 5x de bakinhoud. Het lijkt dus veel, maar valt eigenlijk heel erg mee. Plus dat ik nu zekerheid heb dat als er eentje spontaan mee ophoud (in de vakantie bijvoorbeeld) niet alles meteen weer in het honderd loopt. En kwa stroomverbruik valt het ook erg mee.

De jbl filters doen in praktijk inderdaad een heel stuk minder dan in theorie... Het verschil tussen mijn Eheim en JBL die in theorie even veel liter per uur doen, ik weet niet of ik daar nou om moet lachen of huilen als ik het zie. Het gaat gelukkig goed maar toch.
 
@tharealmb dank voor de mooie en fijne toelichting.Ik moet zeggen dat ik nu aan het kijken ben voor zo'n Ferplast Dubai 120 maar ik zie daar prijzen voorbij komen van meer dan 500 euro voor een nieuwe en dan nog zonder onderkast das wel veel geld vind ik.
Heb je een foto van dat dure waterwisselset wat je gekocht hebt en ook een naam als het kan want dan kan ik daar eens naar op zoek en mss eventueel de shop waar jij het hebt gekocht.
 
De jbl filters doen in praktijk inderdaad een heel stuk minder dan in theorie... Het verschil tussen mijn Eheim en JBL die in theorie even veel liter per uur doen, ik weet niet of ik daar nou om moet lachen of huilen als ik het zie. Het gaat gelukkig goed maar toch.
Dat geld volgens mij voor alle filters. Wat op de doos staat is niet de daadwerkelijke flow-rate. Op de doos staat de flow rate als je geen filtermedia er in hebt en het aquarium op gelijke hoogte staat met het aquarium. JBL geeft (volgens mij als enige?) ook aan wat de "actual flow rate" is. Uitgaande van dat het filter 1,5m omhoog moet pompen en met het meegeleverde filtermateriaal. Eheim lijkt wel efficienter te zijn (vaak 55 a 60% van de flow rate) dan andere merken (40 tot 50%). Maar uiteindelijk is het belangrijkste dat het filter makkelijk in gebruik is IMHO. Als het filter schoonmaken een rotklusje word ga je het ook minder vaak doen....

@tharealmb dank voor de mooie en fijne toelichting.Ik moet zeggen dat ik nu aan het kijken ben voor zo'n Ferplast Dubai 120 maar ik zie daar prijzen voorbij komen van meer dan 500 euro voor een nieuwe en dan nog zonder onderkast das wel veel geld vind ik.
Heb je een foto van dat dure waterwisselset wat je gekocht hebt en ook een naam als het kan want dan kan ik daar eens naar op zoek en mss eventueel de shop waar jij het hebt gekocht.
Dit is al een betere prijs: https://tims.nl/_1-ferplast-dubai-z...MIr-fJp6Wx1wIVyzLTCh0ycAFEEAkYAiABEgJjE_D_BwE
500 euro ex kast is gewoon diefstal. Daar heb je het bijna als set voor...
En de kast kan je voor 160 euro vinden. Dan ben je voor 460 klaar. Al heb je de set ook voor 450
https://www.aquarium-enzo.nl/ferpla...EAkYCSABEgKJFvD_BwE#/aquarium-aquarium_meubel

Dit is met kort google-werk ;-) dus als je serieuzer zoekt stuur maar een PB, dan zoek ik wel eens voor je naar de goedkoopste optie. Ik zal sowieso wel even zien of ik eentje tegenkom in een aqua-winkel hier. Zelf heb ik alles gekocht bij Pets&Co Talsma in Drachten.

De waterwisselset is deze:
https://www.aquaplantsonline.nl/jbl-aqua-in-out-waterstraalpomp
eerste hit op Google. Je hebt ook een set inclusief slangen, maar die is veel te duur. Zelf slangen aansluiten is goedkoper.
Video:
Kleine maar: Het automatisch leeglopen van het aquarium werkt alleen als het waterniveau van het aquarium hoger is dan de kraan. Zelf kan ik hem maar voor 50% leeg krijgen op deze manier en het laatste deel duurt ook langer dan als ik hem naar buiten leg. Maar aangezien ik hem enkel hoef aan te zetten en dan TV kan gaan kijken is dat voor mij geen probleem.
 
Vriendelijk dank voor de links en de video van de waterwisselset van JBL die ik ook ga aanschaffen en als ik nog vragen heb kom ik wel privé als je dat liever hebt.
 

Terug
Bovenaan