Dubai 80 (Killerfish)


Killerfish

Well-known member
Lid geworden
13 maart 2011
Berichten
9,463
Leeftijd
29
Locatie
Hellendoorn
Ik heb mijn vorige bak, deze sera 130, slecht 3,5 maand gehad. Ik vond de ronde voorkant erg mooi, maar was toch niet zo tevreden over de diepte. Ik wou liever een bredere bak en toen deze , nog geen anderhalf jaar oude, Dubai 80 voor 90 euro aangeboden werd op nog geen 5 km afstand van huis was de beslissing snel gemaakt. Afgelopen donderdag samen met een vriend de bak opgehaald, zijn ouders hebben een busje, en op mijn kamer neergezet. De gehele inrichting, zo ook de pomp en vissen, meegegaan naar de nieuwe bak. Hieronder enkele foto's van het proces, foto's van de ingerichte bak volgen zsm.

De techniek in de bak:
Tetratec ex 800
Tetra heater 200W De Dubai staat op mijn slaapkamer, waar het niet even lekker warm is. Daarom iets meer vermogen dan 1W/1L
2x 24W verlichting. 1x daylight en 1x paarse lamp De daylight gaat nog vervangen worden door nog een paarse, deze waren helaas uitverkocht bij de LFS
2x blauwe ledstrip van 30cm. Deze zijn voor de nachtverlichting

De bewoners:
25-30 boraras brigittae (met een aantal merah)
5 C. venezuela orange
2 C. panda
8 Kaapse lopez (3m,5v)
2 Gastromyzon/Beaufortia
4 Japonica garnalen
x Vuurgarnalen

Het bestand blijft voorlopig zo, mss dat ik tzt nog een aantal corydoras toevoeg. Voor zover ik kan zien hebben de vissen geen last van de verhuizing, ze zijn allemaal mooi op kleur, zwemmen vrolijk door de bak en gingen gisteren gelijk op het eten af.

De lege bak (de kap is er al deels af zie ik nu)
462326_0_82_20150313_191807.jpg


Water overhevelen vanuit de sera.
De Dubai komt op deze plek maar vol is de sera te zwaar. Vooral de kaap lopez waren erg nieuwsgierig; 3 vissen hebben een leuk ritje gemaakt door de slang
186725_0_82_20150313_192013.jpg
 
Re: Dubai 80

�
Bij deze dan de beloofde foto's. De verlichting is, zoals eerder aangegeven, nog niet helemaal naar wens. Het is mij toch iets te geel. Sinds gisteren enkele planten toegevoegd, welke dus nog wel moeten groeien. Ook moet er nog een achtergrond achter, hier moet ik nog even mee aan de slag. Meer foto's volgen als er andere verlichting inzit en er een achterwand achter de bak zit. Maar voor nu alvast een paar foto's, omdat het toch een foto-album is.
�
Lijstje met planten
Links achter het hout staan een aantal stekjes Alternanthera rosaefolia
Op het hout links zit 2x Anubias gebonden
Voor het hout hoop ik een matje hc, Hemianthus callitrichoides, te kunnen laten groeien
Hiernaast een kokosnoot me mos, met enkele mosballen erbij
Daarnaast een rode lotus, met ernaast� naaldgras, Eleocharis acicularis
Naast het naaldgras, onder het rechter stuk hout, staan een aantal stekjes Ludwigia sp. 'Mini Super Red'. Deze plant heeft als doel de techniek te verbergen. Als de plant wat groter is, kan ik gaan stekken en er een mooie dichte begroeiing van te maken
Hiervoor staat 2x Cryptocoryne species
�
Over een tijdje gaat het naaldgras verder naar links, meer rii het javamos. De Ludwegia gaat dan verder naar links om een mooie volle hoek te krijgen. Of ik wacht tot de plant stekbaar is, of ik haal een nieuwe plant bij de LFS als deze binnen zijn
�
Overdag, vlak na het inrichten
Ik wil in de loop van volgende week een andere lamp halen, ik zal dan ook een scherpere foto proberen te maken
192385_0_82_20150314_204041.jpg

�
's Avonds met nachtverlichting, minder fel in het echt om algen tegen te gaan
523481_0_82_20150314_231137.jpg

�
Mijn schooltje Borarasjes zwemt mooi bij elkaar
275867_0_82_20150314_230625.jpg

�
1 van mijn Japonica's, vergezeld door 1 vd kaap lopez vrouwtjes
444269_0_82_20150314_230727.jpg

�
De verlichting, 2x 24W + 2 strips nachtverlichting
288354_0_82_20150315_113951.jpg

�
Het water, de vissen ed een nieuw jasje in de vorm van de Dubai. De garnalen maken het heel letterlijk, al kan de japonica zijn jasje nog niet met rust laten :D
497314_0_82_20150315_113715.jpg
 
Re: Dubai 80

Ziet er mooi uit Mike. Ik heb ook deze bak hier staan en ben er zeer tevreden over hoor.
 
Re: Dubai 80

Dankjewel John, hoop (en dat gaat vast lukken) veel plezier te hebben van de bak. Heb de dubai serie altijd al mooi gevonden, dus ben blij er zelf eindelijk 1 te hebben.

gisteren zwart plakplastic gehaald, zit nu in de trein en zal in de loop van de dag even foto's plaatsen. Ook wil ik zo nog even langs de lfs voor nog een ludwegia. Ik kan zo de achtergrond iets meer opvullen. Ook hiervan zal ik uiteraard een foto plaatsen als deze in de bak staat
 
Re: Dubai 80

Leuk hoor, zeker straks als de achterwand donker is. Komen alle kleuren beter tot hun recht.
 
Re: Dubai 80

Mooi ingericht hoor, lekker rustig.
 
Re: Dubai 80

Bedankt voor de reacties, ben er zelf ook tevreden mee.

De verlichting moet nog veranderd worden, de LFS heeft de buis niet binnengekregen. Wel zit er een zwarte achterwand achter op het moment. Ik ben er erg tevreden over, wat vinden jullie ervan?

Before
449138_0_82_20150316_1905370.jpg


After
Bak is een beetje troebel nog door het verschuiven, maar dit is al een stuk beter. Zal binnenkort even een grote update doen, maar eerst mijn tentamenweek afmaken
412696_0_82_20150316_195336.jpg
 
Re: Dubai 80

is een stuk beter als die witte korrel muur

groet en succes met je tentamenweek

jaap
 
Re: Dubai 80

Ja v��l beter. Misschien nog iets van drijfplantjes ?

Succes met je tentamens. ;)
 
Re: Dubai 80

Drijfplantjes is idd wel een goed idee. Wat zijn mooie drijvers?

Dank, hopelijk ga ik ze halen
 
Re: Dubai 80

Drijfbamboe is een leuke drijver. De Hygoryza Aristata dacht ik uit mn hoofd.
Salvina Natans doet het vaak ook wel goed.
 
Re: Dubai 80

@ John Ik heb zojuist contact gehad met een lid en deze stuurt mij morgen een aantal drijfplantjes op. Ik plaats foto's als deze erin zitten, waarschijnlijk wordt dat dit weekend als ik tijd heb

@ herbstnebel. Bedankt, ben er zelf ook erg blij mee

Tevens werd ik gisteravond blij verrast. Mijn kaapse lopez' waren aan het paren. Ik heb hier een filpmje van gemaakt. Hopelijk binnenkort jongen, maar ik ga er niet actief mee bezig. Het zou leuk zijn als er jongen uit voort komen, maar als de eitjes opgegeten worden dan heb ik pech. Ben te druk met school om er mee aan de slag te gaan, mss een volgende keer. Het lijkt me nml wel leuk om deze mooie vissen succesvol te kweken
 
Re: Dubai 80

Heel mooi stukje hout daar rechts, is het gewoon spiderwood?
 
Re: Dubai 80

@camponotus, bedankt. Ben zelf ook erg blij met het stuk hout. Volgens mij wel, ik heb deze meegekregen met de overname van mijn vorige bak (de sera). Ik durf dus niet met 100% zekerheid te zeggen dat dit idd spiderwood is, al vermoed ik van wel.
 
Re: Dubai 80

Ziet er erg mooi uit, vooral het stuk hout rechts. Erg apart!
Hoe bevalt het de Boraras brigittae in het grotere aquarium? Merk je verschil qua gedrag met de sera?
 
Re: Dubai 80

bedankt, ik ben zelf ook erg blij met het stuk hout. Bewust gekozen om het in de hoek te hangen zodat het een beetje het effect zou zijn van een overhangende boom.
Vooralsnog merk ik nog niet echt een verschil in gedrag. De vissen zijn nu nog een beetje schuw, dit zal waarschijnlijk komen omdat ik de afgelopen week relatief veel in de bak heb gezeten met mijn handen, dan wel de poster erachter heb geplakt, dan wel de buizen heb proberen te verwisselen (helaas een defecte buis gehaald bij de LFS, dit wordt nog opgelost; ik kan hem dit weekend omruilen). Ik ga hier dus nog op terugkomen, waarbij ik nu niks meer gepland heb staat. Alleen nog de tl buizen vervangen, welke hopelijk komend weekend geleverd worden. Als dit gebeurt is, laat ik de bak met rust en zal ik dus pas kunnen oordelen in hoeverre het gedrag anders, als dit al anders is, is van de borarasjes. Wel heb ik een 5-tal exemplaren toegevoegd afgelopen week. Deze zaten nog bij de LFS en heb besloten ze mee te nemen voor in mijn groep, waarvan ze al deel uit hadden gemaakt. Ik heb er destijds een aantal meegenomen, met de bewuste keuze ze niet allemaal mee te nemen omdat de groep anders te groot/druk zou worden. Nu ze meer ruimte hebben om als groep heen en weer te zwemmen, de vissen alsnog overgenomen
 
Re: Dubai 80

Ik was benieuwd naar je ervaringen, omdat ik sinds een kleine week 12 Boraras brigittae in mijn 80 cm aquarium heb zitten en ik merk heel veel verschil met mijn andere bak (Aqua 60). Ze waren eerst veel mooier op kleur en veel minder 'nerveus'. Ze zwemmen nu voornamelijk langs hetzelfde stukje ruit op en neer, terwijl ze eerst heel rustig door de hele bak zwommen. Nu is 12 maar een klein groepje, dus ik vroeg me af of het misschien anders is bij een grotere groep...
 
Re: Dubai 80

De nieuwe lamp hangt in de bak, ben er erg tevreden mee. Wat betreft de borarasjes, deze zwemmen steeds meer rond door de bak. Wel soms nog wat in de hoek hangend bij het stuk hout, maar ik hoop dat dit met de drijfplanten wat minder wordt. De planten moeten namelijk nog groeien en het hout is op het moment het enige beetje beschutting zo boven in de bak. Ik laat het gedrag van de vissen over een tijdje nog wel een keertje weer weten.

Verder heb ik niet heel veel te melden. Maak als ik deze week tijd heb nog wel een paar foto's, nu niet genoeg tijd voor
 
Re: Dubai 80

Ik vind dat hangende stuk hout wel mooi, en je garnaal ook trouwens. Ga toch eens uitzoeken of die ook in mijn aquarium kan.
 
Re: Dubai 80

@MarlonnekeW: Mijn borarasjes zwemmen al veel vrolijker rond dan voorheen nu met drijfplanten. Helemaal op kleur zijn ze niet de hele dag door, al zijn ze soms mooi rood. Even wat geduld vanuit mijn kant en dan gaat dit vast veel beter worden. Geduld met het laten groeien van de planten.

@christine86: Bedankt voor het compliment. Zoals ik ook al eerder aangegeven heb; ik ben zelf ook erg blij met het stuk hout. De garnalen, waarbij ik vermoed dat je het over de japonica's hebt, zijn ontzettend leuke beestjes in een bak en bij mij zeker niet schuw.

Wat betreft de rest: de planten groeien goed, al wil de HC nog niet echt aanslaan. De Ludwigia staat volgens mij niet helemaal goed onder het hout, deze groeit een beetje krom in de richting van het licht. Dit ga ik over een tijdje wel oplossen, nu druk met school en stage. Eventueel verwissel ik deze met het naaldgras, om toch de bedekking van de techniek te houden.
Fishwise ook een paar kleine aanpassingen. Sinds een aantal dagen 2 guppen rondzwemmen. Overgenomen van een vriend en niet de bedoeling om hier vrouwjtes bij te zetten; wil niet met een guppenoverschot komen te zitten. Wat betreft de kaap lopez: prachtige vissen. Toch wil ik er een aantal weg doen om slechts met een harempjes over te blijven. Van 3m/5v wil ik naar 1m/2v. Het zijn toch relatief grote vissen in verhouding tot de kleine borarasjes en vind het aantal lopez dat ik nu heb toch een beetje te opvallend.
Wel groeit er langzaamaan weer wat alg op het linker stuk hout. Ik vind dit tot nu toe wel mooi en niet storend, mocht het me teveel worden kan ik er altijd nog wat aan doen. Vind het nu eigenlijk wel wat hebben
Veel meer is er eigenlijk niet gebeurd de laatste tijd, dus dan maar een paar foto's. Het zijn er niet veel, maar alle kleine beetjes helpen :D

De borarasjes zwemmen vrolijk bij elkaar, helaas is de foto niet al te scherp
987842_0_82_20150330_180352.jpg


Oto's
266481_0_82_20150330_195035.jpg
681674_0_82_20150330_195128.jpg


Mooie oranje corydoras Venezuela orange_________________Mooi rood vuurtje
169551_0_82_20150330_194908.jpg
444886_0_82_20150330_195215.jpg


Nieuwsgierige kaap lopez________________________________Links
243135_0_82_20150330_1721361.jpg
731771_0_82_20150330_195457.jpg


Rechts, planten groeien duidelijk scheef
882294_0_82_20150330_195439.jpg


Totaaltje met oude verlichting
454311_0_82_20150316_195336.jpg


Totaaltje met nieuwe verlichting, vooral linksachter zijn de planten flink gegroeid
598947_0_82_20150330_194753.jpg


Comments, tips en tops zijn welkom! :thumbs:
 
Re: Dubai 80

Al een hele tijd niet ge-updated. Erg druk geweest met stage, school en werk. Een hele grote update heb ik nu niet, deze komt hopelijk volgende week. Ik ben namelijk nog steeds erg druk met mijn werk. Om toch even iets te laten horen, toch maar even wat foto's plaatsen.

Wat is er in de tussentijd gebeurd. Niet veel om eerlijk te zijn. Er is een kleine aanpassing geweest in mijn visbestand, waarbij de japonica's mijn bak hebben verlaten. Ook de kaap lopez vrouwen staan te koop, deze ben ik nog niet kwijt. Wel is er een koppel honinggoerami's bijgekomen. Ik wou toch een eye-catcher/oppervlaktevis en deze vissen gehaald na me voldoende ingelezen te hebben. Het mannetje is nog een beetje schuw, het vrouwtje daarentegen vrij onderzoekend.

Het is ook nodig tijd om mn bak weer netjes te maken, maar dit is tot nu nog niet gelukt. De bedoeling is om de bak een stukje te verplaatsen, waarbij mijn zicht op de bak veranderd. Ik kijk nu vanaf de zijkant in de Dubai als ik in bed lig. Met de nieuwe setting kan ik door de voorkant in mijn bak kijken. Ik wou er deze week tijd voor maken, maar moest veel werken en het is er dus niet van gekomen. Hopelijk heb ik hier volgende week tijd voor. Iig wil ik mijn bak even netjes maken binnenkort. Het liefst verplaats ik hierbij de bak ook, maar dit is nog even afwachten.

Totaaltje, niet heel tevreden over. Toch maar posten om een idee te geven:
181374_0_82_20150506_174011.jpg


School boraras brigittae. Beide vissen, zowel de boraras als de merah, zijn mooi op kleur. Het rood vd brigittae valt des te meer op
893635_0_82_20150506_174308.jpg


Honinggoerami vrouw:
132976_0_82_20150506_174409.jpg

712213_0_82_20150506_174434.jpg

473687_0_82_20150506_174447.jpg


Laat maar horen wat jullie er van vinden.
 
Re: Dubai 80

Mooi bakje! Ik zou alleen het midden wat meer opvullen want daar lijkt het wat 'leeg'. :)

Ik denk niet dat het honinggoerami's zijn want deze zijn geel (verbeter me als ik fout ben).
 
Re: Dubai 80

Leuk bakje hoor.
Volgens mij heeft Maarten gelijk over de Gourami.
 
Re: Dubai 80

Ik heb een foto van het mannetje weten te maken, deze is namelijk wel geel. Ik ben er dus vanuit gegaan dat dit de honinggoerami's waren, waarbij ik niet beter weet dan dat de vrouwtjes een wat saaiere bruine/grijze kleur hebben:
595836_0_82_20150506_200922.jpg


De foto is op de computer daadwerkelijk redelijk scherp. Dacht dat deze heel wazig zou zijn, nieuwe telefoon doet het toch goed :D. Had niet zo ver ingezoomd omdat ik dacht dat het dan toch te wazig zou zijn

De inrichting ben ik, zoals al aangegeven, idd nog niet helemaal tevreden over. Het midden is me idd te leeg. Ik wil de planten die ik heb eerst gaan verplanten voordat ik nieuwe haal. De bedoeling is idd het voller maken van de bak
 
Die lijkt wel heel erg op de vis die ik heb zwemmen. De foto's verkleuren een beetje. Heb, zoals aangegeven, een nieuwe telefoon en ken nog niet alle instellingen :S
 
Mooie honinggoerami's. Het vrouwtje toon de dwarsstreep normaal enkel als ze paarklaar is. Op je foto vanop de kop heeft ze wel nog geen echt dik buikje, nog jonge visjes ?
De setup vind ik best wel leuk, mss alleen nog wat plantjes die hoger uit komen ...
 
Net sinds een week of 2 in mijn bak. Denk redelijk jonge vissen, maar weet het niet zeker. Ben erg tevreden met mn man, erg mooi exemplaar naar mijn mening

Edit: hogere planten staan rechts. Helaas heeft het hout wat licht weggenomen waardoor ze schuin gegroeid zijn. Vandaar dat ik het hout even verplaatst heb, wou het er toch inhouden
 
Bakje goed aangepakt. Planten linksachter helaas helemaal afgestorven van onderen dus deze weggedaan. Tevens het grote stuk hout wat links stond uit de bak gehaald en hiervoor in de plaats 2 nieuwe stukken geplaats. Grootste anubias op het linker stuk gezet met visdraad om de techniek (instroom en thermostaat) te verbergen. Mooi stuk hout maar net iets een kromming waardoor deze net niet helemaal aansluit op het glas. Ik ben blij met de oplossing.
Voor dit stuk hout 2 vallisneria met een kokosnoot+javamos. Ik heb hierbij het javamos even vastgezet met visdraad, dit begon los te laten.

Wel twijfel ik over het midden, beide hoge planten welke tot aan het opp moeten groeien, maar wat is mooier. Per soort (1) of door elkaar (2). Ik heb het nu sinds gisteren door elkaar staan, vond het andere zo statig. De bedoeling is om deze planten even te laten groeien en er daarna iets voor te planten. Eerst dit maar even voldoende licht gunnen en lekker laten groeien. Wel een beetje kaal, maar ben toch niet zoveel thuis..

Rechts achter het hout en onder het spiderwood ligt een grote pluk javamos voor de garnalen met een andere vallisneria. Hiervoor nog mijn rode lotus, welke het helaas niet meer zo goed doet. Hopelijk komt ie er bovenop. Hierboven tussen het spiderwood heb ik mijn andere anubias geschoven, deze blijft hier mooi hangen :D

Plantjes per soort (1)
976482_0_82_20150516_173713.jpg


Plantjes door elkaar (2)
516884_0_82_20150518_181005.jpg


Anubias op hout links_______________________Mijn ontzettend nieuwsgierige kaap Lopez
261955_0_82_20150516_173730.jpg
__
785872_0_82_20150518_181151.jpg


Andere cory, 'normaal' formaat______________Mijn dikste cory
389167_0_82_20150516_173748.jpg
__
181234_0_82_20150516_173743.jpg


Vuurrood vuurtje, helaas heb ik er niet veel meer. Ben aan het onderhandelen om er een groep
bij te halen, blijf het ontzettend leuke diertjes vinden!

717797_0_82_20150516_120249.jpg


Mijn prachtige schooltje borarasjes, zwemmen grootste deel vd tijd echt als school rond
739657_0_82_20150516_173717.jpg


Dat was het weer voor deze keer, hopelijk groeien alle planten mooi en kan ik er over enkele weken weer wat plantjes bijzetten. Met een beetje geluk heb ik dan ook een nieuwe groep vuurtjes. I'll keep updating!
 
Mooi deze Dubai 80. Staat op mijn verlanglijst ;) (maar dan in het wit)
Leuk ingericht, ik vind het liggende stuk hout rechts erg mooi passen.
 
Jij hebt ook een mooie bak! Deze Dubai via mp kunnen halen voor 90 euro en vrijwel nieuw. Wou graag lichtbruine/beige variant, maar ach. Voor deze prijs vond ik zwart ook wel goed :D Ik heb ook erg tevreden met het rechter stuk, past er zo schuin precies in
 
Zo zeg dat is een hele nette prijs! Daar zou ik dan ook niet te moeilijk over doen ;)
O, ik vind de plantjes door elkaar heen leuker, ben benieuwd straks als alles weer aangetrokken en gegroeid is.
 
@ suzanneM, Dat had ik dus ook

In de tussentijd is er niet veel veranderd; alleen wat nieuwe bewoners. Groep vuurtjes opgehaald en toen ik daar eenmaal was viel mijn oog op de prachtige albino longfins :smitten:

Ik weet dat deze soort niet heel groot wordt, de persoon kweekte ermee en had dus ook volwassen exemplaren zwemmen. Gelijk maar een vis meegenomen om toch een ancistrus in de bak te hebben. Wou er al een hele tijd 1, maar kon niet echt een geschikte of betaalbare vis vinden

Geen grote update dus, alleen een paar foto's van de nieuwe bewoner:
Eerste foto's, helaas niet helemaal scherp
751584_0_82_20150520_205635.jpg


918491_0_82_20150520_205725.jpg


Foto van vanavond:
991488_0_82_20150525_153420.jpg
 
Helaas met de laatste hoge temperaturen enkele vissen verloren, waaronder mijn pleco en een gastromyzon. Waarschijnlijk door een zuurstoftekort.
Om de hitte voor te zijn een ventilator bestel voor mijn aqua, komt morgen binnen.

Tevens een achterwand gehaald, mis hem toch wel in de bak. Ga hier in de vakantie mee bezig, komen dan ook sws updates van.

Voor nu enkele foto's van een week of 2 geleden, nog niet eerder tijd gehad/gemaakt om te updaten.

In de tussentijd alleen het visbestand een beetje veranderd.
De c. Venezuela worden morgen opgehaald. Hele mooie vissen, maar vind ze toch te donker op mn zwarte bodem. In plaats daarvan komen er 2 groepjes vissen. 4 similis en 4 sterbai. Mss ook wel 5 om 5. Voor nu zwemmen er alvast 3 rond door een foutje met de levering. 1 vis bezorgd ipv de bestelde 10. Nu eerst even de achterwand erin voordat ik de andere vissen op ga halen. Tevens zijn er 4 kuhli's bijgekomen.

De bedoeling was niet om met de bak aan de slag te gaan, daarom deze vissen al wel gehaald. Maar kon de achterwanden niet laten liggen, waren vrij goedkoop voor mijn maat bak. Lastig met die hoogte :(

Genoeg tekst, tijd voor foto's:
Nieuwe aanwinsten, net in de bak dus nog een beetje bleek:
similis
299631_0_82_20150617_152915.jpg


sterbai
335648_0_82_20150617_152942.jpg


Dagje later levende rode muggenlarven gevoerd, viel gelijk in de smaak:
Van de boraras:
715333_0_82_20150617_153327.jpg


423573_0_82_20150617_153422.jpg


Tot de garnalen:
842814_0_82_20150617_153527.jpg


En de goerami's:
939213_0_82_20150617_153651.jpg


En natuurlijk de corydoras:
262173_0_82_20150617_154012.jpg


441797_0_82_20150617_163944.jpg


Maar natuurlijk ook de gastromyzon doet mee:
436966_0_82_20150617_154323.jpg


En vlak voor het voeren kwam ik tot deze ontdekking, nog geen jongen gespot (sorry van de weerspiegeling):
212897_0_82_20150619_150005.jpg


De mooiste crypto, goed gelukt dus verdiend een plaatsje hier. Ook staat oa mijn mooie man hierop:
167576_0_82_20150617_154338.jpg


En als afsluiting natuurlijk nog de laatste nieuwe aanwinst. Helemaal niet schuw en regelmatig te zien:
528726_0_82_20150625_091915.jpg
 

Terug
Bovenaan