Dubbelcheck, waterwaarden en toevoegingen


Daniel 82

Well-known member
Lid geworden
14 januari 2010
Berichten
1,391
Leeftijd
41
Locatie
Maastricht
Soms heb je even de bevestiging nodig dat en of je goed bezig bent ;)

Willen jullie experts even meekijken

De bak draait erg lekker en is in balans (naar mijn mening), uiteraard is mijn eerste graatmeter hoe de planten erbij staan en hoe de bewoners zich gedragen.

Edit: Hygrophila pinnatifida, moet nog aanslaan zoals op de foto is te zien.

Maar misschien hebben jullie tips en tricks!

20201207_215910.jpg


Planten:
Pogostemon Helferi
Vallisneria spiralis
Vallisneria asiatica
Nymphaea stellata (lotus)
Vesicularia montagnei (christmas mos)
Taxiphyllum sp (Spiky moss)
Microsorum pteropus (java varen)
Ludwigia perannis (rood)
Hygrophila pinnatifida
Alternanthre sessilis (rood/paars)
jarathana Ludwigia Mini Super Red
Anubias Nana

Plantenvoeding:
Co2
Easy-life profito
Easy-life Fosfo
Easy-life ferro
Easy-life Kalium
Dennerle dopositmix pro 10 in 1 lavasteen substraat

Vissen:
Rasbora Hengeli (kegelvlek)
Paracheirodon axelrodi (kardinaal)
Pterygoplichthys joselimaianus L001/L022
Caridina multidentata (japonica garnaal)
Puntius nigrofasciatus (purperkop)
Hara Jerdoni (hara hara, dwergmeerval)

Waterwaarden:
PH. 7.2
KH. 5
GH. 10
NO2. 0
NO3. 15
NH3. 0
PO4. 0.5 (moet naar 1)
Fe. (Test onderweg)
K. ( Test onderweg)

Licht:
9 uur
1x daylight LED miltilux Juwel
17W 9000K
1x Nature LED multilux Juwel
17W 6500K

20201207_220954.jpg
 
Dat is, zoals jezelf al aangeef, niet relevant. Planten en vissen zijn de beste graatmeters graadmeters.
En als ik naar je planten kijk moet er wel wat aan de waterwaarden veranderen. Zou om te beginnen de pH laten zakken richting de 6.9

Wat er nog meer moet veranderen aan de waterwaarden weet ik niet, ik ben geen expert
 
Dat is, zoals jezelf al aangeef, niet relevant. Planten en vissen zijn de beste graatmeters graadmeters.
En als ik naar je planten kijk moet er wel wat aan de waterwaarden veranderen. Zou om te beginnen de pH laten zakken richting de 6.9

Wat er nog meer moet veranderen aan de waterwaarden weet ik niet, ik ben geen expert
Dank voor je bericht.
Ook jij kan een expert zijn ;)
Wat zie je zoal aan de planten behalve dat de Hygrophila pinnatifida nog niet aanslaat.

Hierbij nog een laar foto's

20201206_231757.jpg


20201208_223030.jpg


20201208_223023.jpg


20201208_223039.jpg


20201208_223106.jpg
 
Ik vind je Vesicularia te veel bruin hebben, net als de Pogostemon. Die oogt te geel met verkleurd bruin blad.
Alternanthera zie ik gedraaid/ gebobbeld blad.
Dus fosfaat optrekken (maar daar was jezelf ook al achter) Zou meer micro's doseren. CO2 had ik al aangegeven. :thumbs:

Maar moet er wel bij zeggen dat ik altijd met zeer kritische blik naar planten kijk. 🧐
 
@jessicapilon @Cornelius

Fosfaat mag naar 1.5
Kalium naar 15 ?
Co2 zit ik nu op 1 bel per seconde dropchecker geeft blauw aan, hoge concentratie. Maar verhouding Ph en Kh geeft iets anders aan.

vloeistof dropchecker word elke 2 weken vervangen en hang deze geregeld even een dag op een andere plek.

Vind wel dat de pH via test met kleur erg lastig te beoordelen is, kleur geeft aan tussen 6.5 en 7.5.

Zit er aan te denken om een Ph meter aan te schaffen.
Ik wil geen dodelijke dosis Co2 toevoegen aangezien mijn Kh maar 5 is.
 
Co2 zit ik nu op 1 bel per seconde dropchecker geeft blauw aan, hoge concentratie.
Blauw wil zeggen weinig co2 en deze mag best lichtgroen zijn hoor. een digitale ph pen werkt veel preciezer dan druppeltesten in de regel. Ik ga zelf altijd uit van de kleur die de dropchecker aangeeft want die houdt geen rekening met andere zaken zoals zuren in het water.
 
Fosfaat mag naar 1.5
Kalium naar 15 ?
Co2 zit ik nu op 1 bel per seconde dropchecker geeft blauw aan, hoge concentratie. Maar verhouding Ph en Kh geeft iets anders aan.
Kalium zou ik optrekken naar 20.

Je moet je niet blindstaren op 'verhoudingen' en zeker niet op de verhouding 1:10
Die 10:1 is in de regel een start-target wat naar beneden of naar boven bijgesteld kan/moet worden. Want wie zegt dat jouw planten 15ppm NO3 nodig hebben? Misschien hebben ze er maar 10 nodig, of 20, of misschien maar5ppm.
Het zelfde geld voor PO4. Het is een starttarget, die je naar onder of boven moet bijstellen. Daarom moet je gaan fine-tunen dmv observatie van je planten

Vissen vergassen met CO2:
Zolang jij zorgt dat je nooit geen gele dropchecker hebt is er niet zoveel aan de hand. (als je de 20ppm vloeistofversie gebruikt)

Een pH meter is goed plan.
Zolang jij niet onder de 6.7 komt is er niets aan de hand. Daarom adviseerde ik ook een pH van 6.9 Gezien je plantenbestand heb je daar genoeg aan.
 
Blauw wil zeggen weinig co2 en deze mag best lichtgroen zijn hoor. een digitale ph pen werkt veel preciezer dan druppeltesten in de regel. Ik ga zelf altijd uit van de kleur die de dropchecker aangeeft want die houdt geen rekening met andere zaken zoals zuren in het water.

Sorry... denk/typ fout moet donker groen zijn... heb het even op mijn vele foto's het nagekeken :DD
 
Kalium zou ik optrekken naar 20.

Je moet je niet blindstaren op 'verhoudingen' en zeker niet op de verhouding 1:10
Die 10:1 is in de regel een start-target wat naar beneden of naar boven bijgesteld kan/moet worden. Want wie zegt dat jouw planten 15ppm NO3 nodig hebben? Misschien hebben ze er maar 10 nodig, of 20, of misschien maar5ppm.
Het zelfde geld voor PO4. Het is een starttarget, die je naar onder of boven moet bijstellen. Daarom moet je gaan fine-tunen dmv observatie van je planten

Vissen vergassen met CO2:
Zolang jij zorgt dat je nooit geen gele dropchecker hebt is er niet zoveel aan de hand. (als je de 20ppm vloeistofversie gebruikt)

Een pH meter is goed plan.
Zolang jij niet onder de 6.7 komt is er niets aan de hand. Daarom adviseerde ik ook een pH van 6.9 Gezien je plantenbestand heb je daar genoeg aan.

Ik ga er vanavond even weer induiken en de doseribgen opnieuw uitrekenen.
 
De hoeveelheid Fe die je toevoegt vindt ik erg hoog. Je waarde moet je zeker onder de 1.0 houden. Mijn advies zou ongeveer op een 0.5 liggen. Kromtrekkende bladeren zie je vaak bij Calcium gebrek naast vergeling en bruinvorming. Let op: Voor een juiste beoordeling moet je er allereerst voor zorgdragen dat je licht intensiteit op een juiste manier is afgesteld op de vraag van je planten. Die maximale intensiteit is te adviseren voor zo'n 8 uur, exclusief de dimtijden.
 
De hoeveelheid Fe die je toevoegt vindt ik erg hoog. Je waarde moet je zeker onder de 1.0 houden. Mijn advies zou ongeveer op een 0.5 liggen.

Dosering is 10ml per 500l voor 0.1 ppm verhoging.

Is voor mij 3ml om 150L met 0.1 te verhogen.

Na mijn wekelijkse verversing hou ik 0.2 over en vul ik aan met 0.25 om net onder de 0.5 te zitten.

Of zie ik iets over het hoofd.
 
Dosering is 10ml per 500l voor 0.1 ppm verhoging.

Is voor mij 3ml om 150L met 0.1 te verhogen.

Na mijn wekelijkse verversing hou ik 0.2 over en vul ik aan met 0.25 om net onder de 0.5 te zitten.

Of zie ik iets over het hoofd.
Wat je Fe betreft: Dat is prima, ik las iets foutief.
 
@jessicapilon

Ik begon echt aan mezelf te twijfelen maar hierbij de kleuren van mijn Sera Co2 continutest.

Is altijd donkergroen en tegen een blauwe kleur aan. Wordt het helder groen dan gaan de bellen omhoog en bij blauw iets naar beneden.

Zit gemiddeld op 1 bel per sec op 150L netto.

Dus ik heb het altijd verkeerd geïnterpreteerd, ik vind dat de + en de - verkeerd staan op de sticker. :stom:

Heb maar eens de handleiding erbij gezocht.
Screenshot_20201209-180440_Drive.jpg


Dus de druk gaat maar weer omhoog :)
20201209_175450.jpg

20201209_175419.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vandaag weer gemeten voor de waterwissel.

PH. 6.7 (digitaal)
KH. 7
CONTINUTEST Co2. Lichtgroen

Volgens de verhouding KH PH is de Co2 aan de hoge kant, rond de 32ppm

Kalium test helaas nog niet binnen ivm vertraging post.

Fe. 0.1 (kan dus omhoog)

Po4. 0 /0.5

Als ik het fosfaat wil verhogen naar 1 dan moet ik 30ml gaan toevoegen.
Dit is eigenlijk tegen mijn gevoel in omdat we vroeger fosfaat moesten mijden?!

Morgen staat de dosis fosfaat weer op het programma.

Wat te doen met de dosering?
 
Vandaag weer getest.

22.8°
PH 6.7
KH 7
NO3 15
K 20
PO4 0.5 (voeg elke weet toe maar gaat op)
Fe 0.04 (voeg elke week 9ml ijzer toe maar gaat op)

Ik denk dat door de Dennerle 9 in 1 substraat de PO4 en FE niet omhoog gaat.
In de beschrijving van het product staat dat deze (voornamelijk lavasteen) substraat overtollig ijzer, kalium en andere voedingstoffen kan bufferen en weer afgeven.

Iemand hier een mening over?

Ik blijf gewoon mijn vastgestelde dosis geven. Ik geef nu voor de 3e week deze dosis en zie al verbetering maar het is nog te kort om te zeggen of het helemaal geslaagd is of dat er nog omhoog of naar beneden moet worden bijgestuurd.

Algen blijven achterwege en planten komen mooi op kleur.

Zolang ook de vissen zich levendig door de bak begeven dan hou ik deze Co2 waarde van 35ppm ook gewoon aan.
Aangezien ik de spraybar heb aangesloten en hierdoor een redelijke oppervlakte beweging is zal ik niet bang zijn om ze te vergassen.
 
Het zijn mooie waterwaardes voor een startend plantenbakje maar met enkele opmerkingen.
co2 zit op over de rand dus goed vissen kijken en co2 dump vermijden op einde van je gasfles .
Je no3 haal je deze uit kaliumnitraat of is dit een natuurlijke waarde?
Als je bodem zich gedraagt als een soil en voeding opneemt is je po4 van 0.5 een ruime waarde ,gedraagt je bodem zich eerder als zand/grind kan je gerust x 5 doen.
FE als je dit nog iets kan meten op einde week zit je goed.
Mis wel enkele snelgroeiende planten bij je opstart.

Na een week of 10 bezit je beetje stabiliteit en kun je je waterwaardes verder finetunen
 
Het zijn mooie waterwaardes voor een startend plantenbakje maar met enkele opmerkingen.
co2 zit op over de rand dus goed vissen kijken en co2 dump vermijden op einde van je gasfles .
Je no3 haal je deze uit kaliumnitraat of is dit een natuurlijke waarde?
Als je bodem zich gedraagt als een soil en voeding opneemt is je po4 van 0.5 een ruime waarde ,gedraagt je bodem zich eerder als zand/grind kan je gerust x 5 doen.
FE als je dit nog iets kan meten op einde week zit je goed.
Mis wel enkele snelgroeiende planten bij je opstart.

Na een week of 10 bezit je beetje stabiliteit en kun je je waterwaardes verder finetunen

Hier even een link naar de beschrijving van mijn substraat: Klik hier

Co2 ben ik nu aan het afregelen. Het mos en alle andere planten maken mooi nieuwe scheuten aan en wortelen goed dus weet dat ik op de goeie weg ben.
Een uur voordat het licht uit gaat zijn de planten aan het pearlen.
Ik heb geen ph controler of magneet ventiel op dit moment dus ben de balans aan het zoeken dat de pH voordat het licht aan gaat niet onder de 6.6 zakt en voor dat het licht uit gaat niet boven de 6.8 zit.
Dit weet ik nu sinds 1 à 2 weken te realiseren met het fijnafstellen van de bellen per minuut.

Deze bak is doorgestart, andere bodem maar planten, vissen en filter hetzelfde. Bak draait nu een week of 8. (Wel nieuwe planten gekocht ter aanvulling)

Voorheen had ik wel een fosfaat van boven de 1 maar nu met deze bodem merk ik dat ik het niet boven de 0 5 krijg.
 
@jessicapilon

Ik begon echt aan mezelf te twijfelen maar hierbij de kleuren van mijn Sera Co2 continutest.

Is altijd donkergroen en tegen een blauwe kleur aan. Wordt het helder groen dan gaan de bellen omhoog en bij blauw iets naar beneden.

Zit gemiddeld op 1 bel per sec op 150L netto.

Dus ik heb het altijd verkeerd geïnterpreteerd, ik vind dat de + en de - verkeerd staan op de sticker. :stom:

Heb maar eens de handleiding erbij gezocht.Bekijk bijlage 313837

Dus de druk gaat maar weer omhoog :)
Bekijk bijlage 313835

Bekijk bijlage 313836
Volgens mij staan de + en de - prima op de sticker. Bij geel staat een min wat betekend teveel CO2 dus minderen. De plus staat op blauw wat inhoudt meer CO2 toevoegen!
 
Even een update,

De PH conttoller is met de post onderweg.
Heb gekozen voor een middenklasse de HS aqua PH controller.

Het was erg lastig om mijn PH echt stabiel te krijgen. Met als gevolg dat ik toch last kreeg van baardalg.
Dus maar beter om nu gelijk in te grijpen nu het nog maar een klein probleem is.

Ook ben ik niet zo van alle losse voedingen toevoegen. Nu dus veel flesjes staan die om de 2 dagen worden toegediend.

Aangezien ik nog 2 losse doseerpompen heb liggen opzoek gegaan naar een planten voeding die ik via pomp kan doseren.

Nu voeg ik dus alles van easy-life toe.

Profito
Ferro
Kalium
Fosfo
Carbo

Ik twijfel nu nog aan die vloeibare versie van aqauriumbemesting.nl / planted-box / Aqua-rebbel Flogrow en NPK.

Aangezien mijn No3 voor verversen nog 15ppm is denk ik dat ik met Aqua-rebbel beter kan sturen omdat Plantedbox al een No3 en fosfaat verhouding heeft die je niet kan veranderen.

Iemand nog tips?
 
Ik geloof en zie dat met die All-In-One voeding zeer goede resultaten te halen zijn.
Die All-In-One voeding is een afkooksel van de Ei-methode die toch wel goed plantjes kan laten groeien .
En zo hoort bij die All-In-One voeding eigenlijk ook de grote EI-waterwissels om tekorten of opstapelingen te voorkomen en (kan) soil onnodig vroeg verslijten..

Zelf ben ik ook wel voorstander om kaliumnitraat , kaliumfosfaat en sporenelementen in mijn eigen verhoudingen te kunnen doseren
 
Weer een stap genomen om mijn bak nog stabieler te maken dan dat deze al is.

PH controller is binnen, model van HS Aqua. PH elektrode hangt er nu 2 dagen in.
Nu eerst een aantal dagen de PH waarden monitoren met licht aan en licht uit.

Ik merk nu al dat de PH stijgt naarmate de lampen langer aan staan, dus de planten consumeren de Co2 waardoor de PH stijgt.

Heb nu de Co2 iets verhoogd zodat ik op mijn streef waarde kom van 6.8 en dan hang ik de magneet klep er tussen zodat de Co2 uit gaat zolang de PH op peil is. Hopelijk gaat mijn Co2 gebruik dan iets naar beneden en wordt de waarde door de dag heen stabieler zodat de planten de 8.5 uur dat de lampen aan staan altijd evenveel Co2 tot hun beschikking hebben.

Ook besloten dat ik een Goldline LED van HVP ga aanschaffen. Eerst 1 met minicontroller en deze wordt dan als het budget het toelaat uitgebreid met nog 1 Goldline LED en WiFi 8 kanaals controller.

Heb er voor deze lampen gekozen omdat deze zonder uitgebreide controller aan te sturen zijn en dat de minicontroller al 10 programma's heeft die gelijk gebruikt kunnen worden en de set is ook makkelijk uit te breiden en perfect in mijn Rio passen.
 
Ik had niet gedacht dat je PH waarde van zo'n groot belang was. Maar wat een verademing, na een paar dagen zie ik al positieve veranderingen.

PH is nu ingesteld op 6.85 (controller stuurd met 0.03) en de dropchecker is licht groen van begin tot eind van de licht uren. Magneet klep stuurt nu 3x in de 8.5 uur dat de lampen branden (3x half uurtje 50 bpm) en in de nacht blijft deze dicht.

Planten krijgen al meer kleur en mijn Mos gaat als een gek (deed het al goed maar nu nog veel meer uitlopers)

De Hygrophila pinnatifida begint nu ook mooi te groeien en maak diep rode nieuwe bladeren aan.

Merk nu dat de planten ook goed reageren op de LED van Juwel ook al is dit wat kil qua kleur.

Ik zie nu dat dit de ontebrekende schakel was om mijn planten goed te laten groeien.

Voeg nu het volgende toe.

Profitio: 6ml
Ferro: 3ml
Kalium: 2ml
Easycarbo: 5ml (per dag om de kleine algen plaag tegen te gaan)

Voogle: 10ml (per week bij water wissel)

Nu heb ik ook meer vertrouwen om Fosfaat toe te voegen.

Ik ga wel als de voorraad Easy-life op is over op een completere voeding die in de aanschaf vaak voordeliger is, Easy-life is toch een prijzige voeding.
 
Aangezien ik merk dat je toch veel afzonderlijke producten doseert raad ik je toch de poeders van Aquabemesting.nl aan. Dit scheelt aanzienlijk in prijs. En je kan op elke waterwaarde nauwkeurig sturen. Op mijn plantenbak heb ik gemerkt dat dit prima werkt. De mix is eenvoudig te maken. Op elk zakje staat namelijk exact hoeveel gram op telkens 500 ml water te mixen. Ok vind je op de site voor elk product een startpunt hoe de gemaakte mix te doseren. Wat het eenvoudig maakt om later, indien nodig, bij te sturen.
 
Aangezien ik merk dat je toch veel afzonderlijke producten doseert raad ik je toch de poeders van Aquabemesting.nl aan. Dit scheelt aanzienlijk in prijs. En je kan op elke waterwaarde nauwkeurig sturen. Op mijn plantenbak heb ik gemerkt dat dit prima werkt. De mix is eenvoudig te maken. Op elk zakje staat namelijk exact hoeveel gram op telkens 500 ml water te mixen. Ok vind je op de site voor elk product een startpunt hoe de gemaakte mix te doseren. Wat het eenvoudig maakt om later, indien nodig, bij te sturen.

He Ben, ik had al eens die site doorgespit maar kan de calculator waar jullie het allemaal over hebben niet vinden.

Ik neem aan dat ik de mix in flessen kan bewaren (schudden voor gebruik neem ik aan) en dit dan elke 2 dagen aan mn bak toevoegen. Heb ook nog 2 doseer pompjes liggen, misschien kan ik 2 flessen maken 1x micro en 1x macro en deze op de doseerpompjes aansluiten.
 
He Ben, ik had al eens die site doorgespit maar kan de calculator waar jullie het allemaal over hebben niet vinden.

Ik neem aan dat ik de mix in flessen kan bewaren (schudden voor gebruik neem ik aan) en dit dan elke 2 dagen aan mn bak toevoegen. Heb ook nog 2 doseer pompjes liggen, misschien kan ik 2 flessen maken 1x micro en 1x macro en deze op de doseerpompjes aansluiten.
Mijn Mix zit in van die flacons die ik bij zo'n euroshop kocht. Schudden is nooit verkeerd maar omdat ik automatisch doseer kijk ik er eigenlijk niet naar om. Residu zie ik eigenlijk niet in de flessen.
Een doseer apparaat heb ik ook gemaakt, een met vier pompjes. Die pompjes kosten bij tante Ali eigenlijk nauwelijks iets.


IMG_20191015_091408.jpg
IMG_20210131_133637.jpg
IMG_20210131_133620.jpg
 
Wedrom bedankt voor alle info.


Heb toevallig 2 van die pompjes. Heb een sturing gemaakt zodat deze in snelheid (pompslag) aan te passen is. Heb ze ingebouwd in een centraaldoos IP44 voor elektra.

Toch maar eens gaan gebruiken :thumbs:
 
Wedrom bedankt voor alle info.


Heb toevallig 2 van die pompjes. Heb een sturing gemaakt zodat deze in snelheid (pompslag) aan te passen is. Heb ze ingebouwd in een centraaldoos IP44 voor elektra.

Toch maar eens gaan gebruiken :thumbs:
Mijn doseer apparaat is gebouwd op basis van een Arduino met een zeer nauwkeurige klok.. Hij geeft op ingestelde tijden vastgestelde hoeveelheden van een desbetreffende vloeistoffen af. Ook heb ik spoelmogelijkheden ingebouwd in geval van verstoppingen. En ik kan aan de voorkant zien hoeveel er nog in de flessen zit. Dit voorkomt dat ik elke keer achter mijn bak moet kruipen.
IMG_20180327_153733.jpg
IMG_20180327_153819.jpg
 
Laatst bewerkt:
I.p.v. jouw rotary encoder zou je er een klok tussen kunnen frunneken. Een DS 3231 bijvoorbeeld, die dingen zijn heel nauwkeurig, de mijne wijkt een paar seconden af in 7 jaar met een radiogestuurde klok! Het wordt dan eenvoudig om een programmaatje te maken, of op te zoeken het internet staat er vol mee, dat op een bepaalde tijd je voeding toedient. Complete Arduino programma's voor een doseer systeem zijn er ook in overvloed. Maar goed, dat moet je natuurlijk leuk vinden, hoewel jouw methode is ook goed gevonden.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan