Wat is er nieuw

Dubbele filters

• Onderwerp starter Onderwerp starter KGR
  • Startdatum Startdatum
K

KGR

Guest
Hallo,

Ik heb een jbl E901 deze zal op een rio 300 moeten draaien. Ik vrees dat deze daar niet voldoende capaciteit voor heeft of net aan zal zijn.

Nu heb ik hier ook een EHEIM 2424(700l/h) liggen welke ik erbij aan wil sluiten.

Is er ergens info te vinden hoe ik dit exact/goed aan kan sluiten? met name in/uitstroom/materialen.

Kan je gewoon het beste los van elkaar op de bak installeren.

Sluit je ook links en rechts in de bak aan.
Heb er ook 3 draaien.

ik wil de JBL rechts met een spraybar. Dan de Eheim links maar hoe de uitstroom?
Je kan daar geen spraybar op zetten werkt mekaar tegen...

3filters! hoe heb je de uitstroom?

Ah zo.
De Eheim met de gewone uitstroombuis gebruiken en langs de zijkant laten stromen.

Hoezo 1 aan iedere kant? Ik had met 2 potfilters alles aan 1 kant. 1 Spraybar richting de oppervlakte en 1 zo de bak in iets omlaag gemikt. Zodat je een van links naar rechts een 'cirkelbeweging' kreeg.

nick, heb jij daar nog foto's oid van?

KGR zei:
3filters! hoe heb je de uitstroom?

Ja, maar niet 1 bak ,hoor.

Heb wel 12 x eheim, alle verschillend.

Doe 1 uitstroom boven,,,, en 1 over de bodem, blaast die het vuil opzij.naar de instroom.

Top bedankt! ga dit weekend opbouwen 🙂

Succes! Met de uitstroom zal je in loop van de tijd moeten spelen om te kijken wat het beste werkt voor je. Iedere bak is anders door de indeling en kracht van de filters.

Je kunt ook 1 lange spraybar nemen over de hele lengte van de bak zodat de stroming van achter naar voren gaat. Ieder filter kun je dan elk vanaf 1 kant op de spraybar aan sluiten. Ik heb het nu zo, maar je moet er idd een beetje mee spelen zoals Nick al aangeeft, om de ideale situatie te krijgen.

Spuit bij mij zo op 2 plaatsen de bak in.
Gebruik geen spraybar.

Wel een goeie heb nog een eheim installatie set ergens. Die kan ik verlengen!

Ik heb 2 filters aangesloten op 1 pvc leiding als aanzuig en 1 pvc leiding als persleiding met 2 uitmondingen in de bak. Onderin de kast een kogelkraan en splitsing met slangtules. Ik was namelijk al die dunne buisjes met zuignapjes helemaal zat en had geen zin in die dingen in tweevoud in de bak.

Maar trek niet te zwaar aan de stroming. Zolang je de aanzuig niet meteen naast de uitstroom hebt zitten, vindt het water z'n eigen weg wel.

Bertus jij blaast het 'gewoon' de bak in?

Kan ik dat zien in je foto album. Allemaal in het zicht is id niet het mooiste

Juliette zei:
Maar trek niet te zwaar aan de stroming. Zolang je de aanzuig niet meteen naast de uitstroom hebt zitten, vindt het water z'n eigen weg wel.
Voor mooie planten is een goed stroming wel belangrijk hoor! Helemaal als je wat moeilijkere planten hebt. Het is belangrijk om deadspots te vermijden (wat niet altijd meevalt)...

Goede stroming en zo min mogelijk deadspots is zeker belangrijk maar voor het gemiddelde aquarium geen halszaak. Beide aanzuigbuizen aan 1 kant en beide uitstromen aan de andere kant en je zit met een beetje richten al erg goed. Het is in ieder geval geen puntje waar ik me op voorhand al heel erg druk over zou maken of me door tegen zou laten houden.

@KRG; zo heb ik het aangesloten. Dit is wel een onderhoudsarme bak met grote roofvis en flinke vervuilers. Geen gemiddeld aquarium al is de techniek daar wel voor toepasbaar en zeker mooier weg te werken.

qVX33XnI3hI5Zu_WzzeNiD6goWjROQKn.jpeg

Extra splitsing, kogelkraan en aansluitng voor tuinslang op de aanzuigpijp. Hiermee kan ik heel eenvouding water verversen door leeg te laten lopen in de douchebak of vullen door dezelfde slang weer aan te sluiten op de kraan. De pompen kunnen gewoon door blijven lopen en je knoeit geen druppel water.

KGR zei:
Bertus jij blaast het 'gewoon' de bak in?

Ja. komt links binnen, gaat slang opzij naar rechts , dan T stuk met uitloop in de bak,, op eind een bocht, ook de bak in.

Ziet er goed uit!

Ik kruip zo in het meubel om eens goed te kijken wat kan of niet kan. Ik lees veel goede recensies over pvc en een aansluiting voor een tuinslang is echt geweldig! Scheelt een boel ge-emmer

heb straks vast nog wel wat vragen, bedankt!

Replica van juliette

788141kgr_0_82_img_5872.jpg

883555kgr_0_82_img_5877.jpg

Volwater :

979116kgr_0_82_img_5901.jpg

Deze week de filters aansluiten

Dat heb je super netjes in elkaar gezet! Ga je geen spijt van krijgen.

Hou er wel rekening mee dat als je nu de filters er compleet af haalt je de bak leeg hevelt. Daarom heb ik tussen bak en filter ook nog een kraan zitten. In jouw geval moet je dan de persleiding en de aanzuig even boven water houden zodat hij lucht trekt. Bij mij kan dat niet en was een extra kogelkraan de enige mogelijkheid.

Bedankt!

Ja op de filters zitten eheim sluitingen en die kunnen los gedraaid worden.

Nu op naar electra.. maar das een andere topic haha(die ik niet kon vinden trouwens)

Ik bedoel niet alleen de filterbak maar het complete filter dus inclusief slangen. Bijvoorbeeld bij een kapotte koppeling o.i.d. Het zal niet veel voorkomen maar hou het in je achterhoofd, want dan heb je wel ineens veel water op je vloer.

test draai:

299451kgr_0_82_img_5976.jpg

uitstroom en inlaat goed?

Ja dat zou zo prima moeten lopen.

Wat voor filters laat je erop draaien, en dan vooral de capaciteit? Bij aansluiten op 1 leiding moet je voor behoud van je pompkop rekening houden met de doorvoercapaciteit van je pvc. Vooral de aanzuig moet ruim genoeg zijn en een kogelkraan en slangtules geven een forse vernauwing in een buizensysteem.

Juliette zei:
Goede stroming en zo min mogelijk deadspots is zeker belangrijk maar voor het gemiddelde aquarium geen halszaak. Beide aanzuigbuizen aan 1 kant en beide uitstromen aan de andere kant en je zit met een beetje richten al erg goed. Het is in ieder geval geen puntje waar ik me op voorhand al heel erg druk over zou maken of me door tegen zou laten houden.

@KRG; zo heb ik het aangesloten. Dit is wel een onderhoudsarme bak met grote roofvis en flinke vervuilers. Geen gemiddeld aquarium al is de techniek daar wel voor toepasbaar en zeker mooier weg te werken.

BbkNxsahyCbOoFBSUvMyY-7jd3udS7Fl.jpeg

Extra splitsing, kogelkraan en aansluitng voor tuinslang op de aanzuigpijp. Hiermee kan ik heel eenvouding water verversen door leeg te laten lopen in de douchebak of vullen door dezelfde slang weer aan te sluiten op de kraan. De pompen kunnen gewoon door blijven lopen en je knoeit geen druppel water.

Vind ik h��l knap, Juliette! Heb gelijk zo'n (gezond) jaloers gevoel van 'moet ik ook hebben'. Straks even zeuren bij het vrouwtje dus 🙂

Hihi gewoon thuis motiveren met dat je dan geen water meer knoeit..........

Allemaal erg technische mensen hier zie ik wel :thumbs: . Ik hou het maar bij de gewone tuinslang want anders gaat het vast niet goed 😀

beetje late reactie na alle reactie's.

ik heb het ook zo aangesloten als juliette, met 1 verschil dat ieder filter zijn eigen uitstroom heeft.
dit omdat ik niet wil dat er een mogelijkheid bestaat dat de filters mekaar gaan belemmeren in hun werking door verschil in prestatie tussen de filters.
ik gebruik ook 2 verschillende filters trouwens, en op het meest krachtige filter zit een CO2 atomizer aangesloten en word de plantenvoeding in mee genomen.

De output van een filter kan nooit meer zijn dan de input. Dus als je 2 pompen aansluit op 1 smalle input dan is dat je limiterende factor en maakt het niet uit hoe groot je persleiding is. Daarnaast is een te smalle aanzuigleiding op de lange termijn schadelijk voor je pompkop terwijl ze beter tegen een nauwe persleiding kunnen. Daarom heb ik in mijn systeem van die dikke pijpen.

Mocht je besluiten je pvc te veranderen dan kan je met een beetje voorzichtigheid en een verffohn licht grijs pvc los weken/buigen/smelten uit donker grijs pvc. Scheelt weer in het vervangen van de duurdere onderdelen.

onder mijn volgende bak komt alles nieuw 😉 (zie mijn topic over me bioloog)
ik ben het met je eens, om die reden heb ik ook gekozen voor een 40mm pijp met 3 korfen op de zuigkant van het filter.
ieder filter heeft zijn eigen persleiding gekregen die breder is dan de slang, dit zodat ik de slangpilaren in de buis kon lijmen

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan