Wat is er nieuw

Duckweed en Salvinia Natans doen het niet goed in het aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter Hidde Strikwerda
  • Startdatum Startdatum
H

Hidde Strikwerda

Guest
Hallo allemaal,

Ik had een bakje Salvinia Natans gekocht bij mijn lokale aquariumwinkel. In het begin deed die het erg goed en breidde die zich uit over het gehele wateroppervlak. Er zat blijkbaar ook wat duckweed in het bakje met salvinia natans, want langzamerhand begon die het aquarium over te nemen. En nu doen beide planten het eigenlijk niet goed, zoals in de foto te zien is. Ik heb het licht 7 uur per dag aan, en er zit 1 betta splendens in. Ik doe 1 keer per 2 weken een water change, en elke week voeg ik water toe zodat het waterpeil weer op de goede hoogte zit. Temperatuur van het aquarium zit tussen de 27 en 28,5. Daarnaast voeg ik 1 keer per week profito plant fertilizer toe. De andere planten in de bak hebben verder geen problemen. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Met vriendelijke groet,
Hidde

Bijlagen

• WhatsApp Image 2019-11-19 at 16.02.52.jpeg
    WhatsApp Image 2019-11-19 at 16.02.52.jpeg
    108.6 KB · Weergaven: 117
  • WhatsApp Image 2019-11-19 at 16.03.04.jpeg
    WhatsApp Image 2019-11-19 at 16.03.04.jpeg
    157.8 KB · Weergaven: 199
Mijn ervaring is dat salvinia natans erg seizoens gebonden is. Ik dank dat de salvinia natans over een tijdje wel weer zal gaan groeien (in de lente).

Waarom die hoge temp want een Betta kun je prima op 24 graden houden en bij de zomer zal dat vaak wat warmer zijn. Ik weet niet of de plantjes zulke hoge temperaturen wel fijn vinden en wie weet zit daar ook een deel van de oorzaak.

Betta' kunnen idd op 24 graden gehouden worden, zelfs tijdelijk op lager dan 20. Dit korte doordat ze in de natuur in kleine plasjes leven, die snel opwarmen en afkoelen. 25-26 graden is de optimale temperatuur om ze te houden, en vanaf 27 28 graden is de "kweektemperatuur". Je zal zien dat de betta dan een schuimnest zal gaan bouwen. Langere periodes op zo'n hoge verkort wel aanzienlijk de levensduur.

Dankjulliewel voor de reacties. Ik heb op jullie aanraden de temperatuur verlaagd naar 25/26 graden. Hebben jullie nog andere adviezen voor de drijvende planten?

Groeten,
Hidde

De drijfplanten gewoon laten, ze zullen waarsschijnlijk over een tijdje ineens weer opduiken.

Zelf zou ik de Natans er een voor een uitvissen en afspoelen en dan het eendenkroos zo veel mogelijk verwijderen en het is lastig om weg te krijgen maar met dagelijks het wegscheppen moet je er weer vanaf kunnen komen.
Maar goed dat is aan jou en sommige mensen willen het juist graag in de bak.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan