Wat is er nieuw

Dun filterzand over grof filterzand

• Onderwerp starter Onderwerp starter Timo13405
  • Startdatum Startdatum
T

Timo13405

Guest
Ik ga morgen een extra zak filterzand halen, in mijn bak zit nu een grove korrel(1-2mm) en ik had de vraag of het kan dat ik er een fijne korrel overheen doe, of gaat dit mijn bodem verstikken?

Dat kan idd gaan verstikken.Grove korrel en fijne korrel vallen "in elkaar"en dicht dan af.De kracht van filterzand is dat de korrels nagenoeg gelijk zijn aan diameter,zo vallen ze niet in elkaar en blijft de bodem luchtig.

Ik heb zelf een deel filterzand bodem dat ook uit 2 verschillende korrelmaten bestaat en dat gaat prima maar heel je bodem bedekken met nieuw zand lijkt me geen goed idee ivm verstikken idd.

oke jammer, dan word het nog een zak met de grovere korrel, bedankt!

Je kan ook beetje voor beetje de oude bedekking opzuigen en dan de fijnere voor in de plek doen bv

ja, iets om over na te denken. maar als ik de voorkant vervang voor kleiner zand en het dan langzaam laat overlopen naar grover zand moet dat dan wel lukken?

Kan je het net zo goed gelijk allemaal vervangen toch?

ja maar vind het grovere wel erg makkelijk werken met m'n planten😀

Ik ga mee met de vorige reacties, de bodem zou kunnen gaan dichtslibben. Heel de bodem vervangen is ook een optie, en ik denk wel dat zand ook makkelijk werkt.
Je ziet toch heel veel bakken met zand, en natuurlijk ook met prachtige planten😉.

de kleine korrel werkt even makkelijk met je planten hoor. ik heb zelf de kleinste korrel (0.4-0.8mm) en zou niet groter willen.

persoonlijk zou ik het overwegen of om alles op de grote korrel te houden. of de bak in 1x leeg te trekken en te vullen met een kleine korrel.

mixen slibt inderdaad dicht. dat wil je niet 🙂

Ik had in een bakjes eerst wat grover filterzand en heb dat vervangen door zand van de hornbach, wat net een maatje fijner is.
De restjes van het filterzand komen na verloop van tijd boven op het fijne zand te liggen.

Het lijkt er dus op dat het niet mengt, maar dat het fijne zand onder het grove zand komt te liggen.
Ik weet natuurlijk niet hoe dat is als je meer dan 'een restje' er nog in hebt zitten.

Ik snap het niet helemaal :S Filterzand zou niet dichtslibben maar als je twee maten bij elkaar gebruikt wel? Hoezo, waarom? Zijn dit aannames of daadwerkelijk geconstateerd? Voor zover ik weet zakt het kleiner zand langs de grotere korrels af naar beneden en komt het grovere zand dus bovenop te liggen. Alhoewel bij mij de kiezels allemaal naar beneden zakken en onder het filterzand liggen :stom: Dit natuurlijk na verloop van tijd maar dan zou het in de tussentijd dus dichtslibben? Ik denk er ook wel eens over om twee maten te mixen dus ben wel benieuwd 🙂

Dat kan idd gaan verstikken.Grove korrel en fijne korrel vallen "in elkaar"en dicht dan af.De kracht van filterzand is dat de korrels nagenoeg gelijk zijn aan diameter,zo vallen ze niet in elkaar en blijft de bodem luchtig.

lijkt me duidelijk dacht ik zo

groet

jaap

Ik heb zelf een deel filterzand bodem dat ook uit 2 verschillende korrelmaten bestaat en dat gaat prima maar heel je bodem bedekken met nieuw zand lijkt me geen goed idee ivm verstikken idd. zegt seabait 😀 en Sanneke zegt dat de grove korrel er bovenop komt liggen 😉 Dan zou nu en dan een keer goed roeren dus genoeg moeten zijn 🙂

Mengen zal in principe geen probleem zijn idd,tussen de aangegeven minimum en maximum korrelmaat wat op de zak staat zit natuurlijk ook van alles tussen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan