Wat is er nieuw

Dun laagje alg over bladeren

  • Onderwerp starter Onderwerp starter -Mitchel-
  • Startdatum Startdatum
M

-Mitchel-

Guest
Hallo,

Ik heb nu ongeveer 2,5 maand een aquarium van 1 meter. Eigenlijk al vanaf het begin heb ik last van een dun laagje alg over de bladeren van sommige planten. Drie kleine plantensoorten zijn hierdoor zo lelijk geworden, dat ik ze heb moeten weggooien. Ik hoorde van de week dat dit vaker voorkomt bij jonge aquariums.
Het blad van een plant dat ik op de foto heb gezet is ��n van de slachtoffers. Hier is het minder erg, omdat ik vanmiddag de bladeren wat heb schoongemaakt. Vanmiddag was het hele blad donker van de alg.

Mijn vraag is wat dit precies is en wat ik er tegen kan doen.
Mochten jullie de waardes van het water nodig hebben, kan ik dit morgen gaan meten.
Het water ververs ik 1 keer in de maand ongeveer 60 � 70%. Onder het grind zit een voedingsbodem en die is 2,5 maand oud. Er is geen toegevoegde CO2.

518364_0_82_20150522_203826.jpg
 
In het begin vol zetten met zuurstofplanten.

En voedingsbodem??? is Not. leuk voor even.
Bij moerasplanten, kleibolletjes steken.met lateriet(IJzer)
En voor de gewone planten , uit flesjes geven.
 
Wat zijn de waarden en wat voeg je toe?? Hoeveel uur heb je de verlichting aan??
Beter is wekelijks 20% te verversen.
 
Klopt, die voedingsbodem is vrijwel nutteloos en heeft een groot nadeel. Het stuift op als je er een plant met lange wortels uithaalt.. Dat kwamen we pas te weten na de aankoop ervan.

Dus we moeten nu alsnog een hoop zuurstofplanten erin zetten, en alle planten voeden met ijzer? Hopelijk is het dan snel opgelost zodat ik nieuwe planten kan halen om de lege gaten op te vullen.
 
Morgen zal ik de waarden posten. De verlichting staat 11 uur aan. De ene dierenspeciaalzaak raad 12 uur aan, de ander 8-10. Daarom maar voor de tussenweg 😛 Of is dit niet goed?
 
-Mitchel- zei:
Morgen zal ik de waarden posten. De verlichting staat 11 uur aan. De ene dierenspeciaalzaak raad 12 uur aan, de ander 8-10. Daarom maar voor de tussenweg 😛 Of is dit niet goed?

Dat hangt van het planten voedsel aanbod af. Waardes als No3 po4 fe zijn dan handig om te weten.Maar gezien de foto,s is het mss wel wat te lang idd.
 
Van welke plant is het blad waarvan je die foto hebt gemaakt? Kan verchil maken.
 
Eerlijk gezegd weet ik de namen er niet van. Als ik binnenkort tijd heb, wil ik van al mijn planten de naam opzoeken en noteren.

Het water is wat troebel doordat het vanavond de bodem is schoongemaakt.
Het blad op de foto is de startpost is van de meest rechter plant. De kleine plantjes voor het hout hebben hier ook veel last van.
751872_0_82_20150522_203756.jpg
 
PLanten die rechtop blijven,als je die vast houd, is moeras. dikke stengen.

De andere vallen om.

Rechtse plant is een Bleheri.


Zo ik zie, mag er ook nog wel wat bodem bij, is 2 cm??
 
Ah oke, bedankt. Ja ik heb nog maar weinig bodembeplanting. Ik durf geen kleine planten meer nemen omdat er al 3 zijn doodgegaan door die alg. Of bedoel je de dikte van de bodem? Het loopt op. Achterin is een dikkere laag dan voorin.
 
Zet er hoornblad in, en of Cabomba(Goed spoelen). en waterpest.
Die halen zoveel stoffen uit het water,krijg alg geen kans.
 
Cabomba heb ik erin (helemaal links). Rechts naast het hout zou ik dan nog wel Hoornblad of Waterpest kunnen neerzetten.
 
Ik zou trouwens je anubiassen (plantjes midden voor) op het hout zetten of vastbinden. Deze houden er niet van op met de wortels in het zand te staan.
 
Ah dat kan ook dus? Die plantjes zaten bij de samenstelling die een dierenspeciaalzaak voor ons maakte bij de aankoop van het aquarium. Ik kom achter steeds meer dingen die zij mij niet hebben verteld. Ik zal het morgen meteen doen! Ik zal ook kijken naar de zuurstofplanten. Bedankt voor de tips!
 
Een aantal zaken vallen ook mij op. Je bodem is denk ik te dun en die mag wel 4 a 5 cm grind bevatten waar dan de bacteri�n in kunnen nestelen.
Je hebt denk ik een voedingstekort, dus graag zou ik de waarden weten. Ik zou tot die tijd het licht naar 8 tot max 9 uur terugdraaien. Zo is er minder vraag naar voeding.
Hoelang draait de bak nu precies en wat zijn dus de waarden??

Die voor het hout is de Anubias en zoals al gezegd mogen die wortelstokken niet in de bodem dus dat kan de slechte groei verklaren met alg als gevolg.

Dus graag verneem ik de waarden nog met wat je verder eventueel nog toevoegt aan voeding.
 
NO3= 0
NO2= 0
GH= 7
KH= 8
Ph= 7.0
CO2= 20

Het NO3 is dus te weinig.
 
Ik wil graag ervoor zorgen dat de alg zo snel mogelijk verdwijnt en ook niet meer terugkomt. Als dat zover is wil ik een aantal nieuwe planten kopen. O.a een aantal lage plantjes om de bodem meer te bedekken.

Vanmiddag haal ik zoiezo wat zuurstofplantjes erbij, Hoornblad en/of waterpest, zoals is aangeraden.
 
Ja de nitraat is te weinig en de fosfaat heb je niet getest zie ik.
Dat zijn juist ook belangrijke voedingsstoffen. Nu kan het zijn dat wat je bak zelf produceert is verbruikt door de planten maar omdat je algen krijgt is er ergens een tekort.
Geef je ook plantenvoeding??

Hoelang draait de bak nu dan eigenlijk??
 
Ik heb niks om het fosfaat mee te kunnen testen, zal ik straks ook even in de winkel naar kijken.
Aan plantenvoeding heb ik nog niks gegeven. Wat is hier het beste voor?

De bak draait nu ongeveer 2,5 maand.
 
Tja dan kan daar ook het tekort dus zitten. je kan in de winkel Profito kopen of je besteld bij Aquariumbemesting.nl een zakje csm+b en dat los je heel makkelijk op in 500ml water.
De poeders zijn wel goedkoper in gebruik hoor.

Je moet altijd zorgen voor voldoende nitraat en fosfaat en plantenvoeding.

Hier is een site waar je veel leuke info over de voeding kan vinden.

http://www.easylife.nl/nl/artikelen/all ... antengroei
 
Hoo wacht, vergeten. We hebben NKPBooster van Dennerle gegeven. Dit geven we na het verversen.
 
Ah super, ik kijk nog even. Dankjewel!
 
Ik dacht dat we 20ml hebben gegeven. We geven dit elke keer na het verversen, en dat is 1x in de maand.
We doen tussendoor wel de bodem schoonmaken van poepjes en vuil etc. Maar er wordt dan niks ververst.
 
Ok, en hoeveel liter is je bak??
 
180 liter.
 
Je hebt carbo gevonden en met voldoende co2 is dat niet echt nodig. Dat is een vervanging voor de co2.
Maar met jou waarden zit je op dik 23 mg en dat is wel voldoende.
Hoe meet je het water?/ met strips of druppels?
 
Dit staat bij dat product:
Dosering Toegevoegde voedingsstof (mg/l)
Nitraat Fosfaat Kalium
5 ml per 100 l 2,5 0,1 0,5
10 ml per 100 l 5 0,2 1
20 ml per 100 l 10 0,4 2

Die waarden van 10 en 0,4mg nitraat en fosfaat mag je echt wel hebben maar dan moet je voor 200ml dus zo n 40 ml toevoegen.
En dan zou ik zelf niet meer dan 8 uur het licht aan doen. Als je dit hebt gedaan moet je vlak voor het verversen eens de nitraat en fosfaat meten of laten meten om te zien of er voldoende over is.

Het is met 20ml op 180liter dus niet zo raar dat de nitraat 0 is want je voegt daarmee slechts 5mg toe en dat is niet echt veel.
 
Ik meet het water met strips.

Ik ben net bij Frits Kuiper geweest, en ze vertelde mij dat ik eerst moet beginnen met een andere lamp. Bij aquariums die worden verkocht met de vaste bijbehorende lamp, is niet altijd goed. De achterste lamp moeten we vervangen voor een andere. Hij weigerde mij bijna om andere dingen te halen, eerst beginnen met een andere lamp zei hij 😛 Ik zei dat ik hier nog even over na moet denken. Nu thuis zijnde bedenk ik me pas dat tie nu is gesloten en woensdag pas weer terecht kan.
 
Welke bak heb je en welke lamp zit daarin??
Tja Frits wil natuurlijk graag wat verdienen. Ik was er ook rond 2 uur denk ik dus misschien heb ik je wel gezien daar 😉
Frits is gewoon woensdag weer open dacht ik hoor.

Als jij maar 20 ml toe hebt gevoegd en je nitraat 0 is dan is het niet zo gek dat je algen krijgt. dat komt denk ik niet direct door de lampen. Maar ja hij wil je die graag verkopen denk ik.
 
Ik moet zeggen dat met strips meten ook maar een ruwe indicatie is hoor. Druppels zijn veel beter om te gebruiken.
Mocht je in de buurt wonen dan wil ik het met druppels best voor je testen.
 
Lampen: Juwel High lite Day 895 mm 45 watt.
Ik heb er nu extra zuurstofplanten in gedaan. Ik heb vanavond en nog 2 dagen de tijd om alles even goed door te nemen. Dinsdag zal ik wel beslissen wat ik ga doen. Ik ben in ieder geval veel wijzer geworden, heel erg bedankt!
 
Niks mis mee op zich hoor. Die zitten in alle standaard bakken zo n beetje.
Die is 6500K en de ander zal wel een 4500K zijn denk ik.
Die hoef je niet te vervangen tenzij je geler llicht mmoi vind.
De oude EI gids HVA had mooie westrijdbakken met allemaal 10000K lampen erin. Dus heel wit licht eigenlijk.
 
AquaCafe
Help Users
      BlupGup: morge
      Terug
      Bovenaan