Dun laagje alg over bladeren

  • Onderwerp starter EdwinLelystad
  • Startdatum
E

EdwinLelystad

Guest
Morghu.

Tis niet helemaal netjes maar mag ik inbreken op dit topic??

Ik heb namelijk sinds paar weken ook het probleem van alg op het blad(en op het glas)

Zie foto's
287979pene_0_84_blad.jpg

284128pene_0_84_blad2.jpg

622585pene_0_84_houtalg.jpg

399765pene_0_84_ludwigiablad.jpg


Mijn waterwaardes gemeten 30-mei-2015

Temp 24
KH 4
PH 8
GH 11
NH4 <0.05
NO2 0.05
NO3 40
PO4 1
FE 0.4
CO2 40 (gemeten met langdurige co2 meter van jbl)
CO2 fles toevoeging middels Colombo Co2 3-1 Diffusor

Toevoegingen:
rootsticks van JBL bij de meeste planten(heb geen voedingsbodem)
Dennerle V30 via dosator systeem
Dennerle V7 via dosator systeem
20ml profito en ,afhankelijk van de waarde,...ml fosfor worden wekelijks tijdens 10% verversing bijgevoegd

Led verlichting die 9 uur per dag aanstaat...deze ga ik vandaag instellen dat hij tussen 15 uur en 17 uur nog maar op 10% draait in de hoop.

En TOCH krijg ik binnen een week allemaal alg op de ruiten en de bladeren/hout.
Lijkt me dat ik genoeg toevoegingen heb met gemak...enige wat ik dus nog niet geprobeerd heb is de verlichting verminderen.
De planten groeien wel allemaal goed..zelfs de ludwigia red dingus groeit lekker ondanks dat het blad vol zit met alg.
 
Edwin,
Ik heb even een eigen topic voor je aangemaakt zoals je ziet. Wat me opvalt is dat je spreekt over 40mg co2, maar bij een kh van 4 en een ph van 8 zit je volgens de tabel op bijna geen co2 namelijk.
heb je een foto van de continutest en is de gebruikte vulling goed??
ook valt het me op dat je nog nitriet in je bak hebt. Hoe lang draait je bak nu dan??

Wat ik zie zijn de groene algen. Draadalgen zeg maar en die zie je normaal bij een co2 tekort of daar waar geen goede stroming is. Bewegen alle plantjes door de gehel bak een beetje??
Ik denk ook dat je met strips test als ik de waarden zo bekijk. klopt dat?? Zo ja, dan kun je beter met druppels gaan testen want strips zijn niet echt betrwouwbaar.
 
Deze alg is vervelend en lastig te bestrijden. Mijn advies in dit geval:

Direct stoppen met allerlei toevoegingen,
Dagelijks de bodem afhevelen en ervoor zorgen dat hier zo weinig mogelijk vuil ligt.
De helft van het water verversen,
Snelgroeiende echte waterplanten toevoegen,het merendeel van de planten zijn namelijk moerasplanten,
Een stuk of acht flinke appelslakken in het aquarium doen, die maken korte metten met deze baardalg,
Filter verschonen en over actieve kool gaan filteren, zorg ervoor dat je geen zweefvuil in het aquarium hebt,
Stoppen met het voeren van droogvoer en overschakelen op diepvriesvoer, deze algen groeien goed op de voedingsstoffen die in droogvoer zitten.

Ik heb deze methode al erg vaak toegepast: het werkt!

Succes en hobbygroet,
Jos Hut
 
Als je stopt met alle toevoegingen dan krijgen de planten wellicht weer een tekort en dat kan ook weer problemen geven. Ik heb uit andere topics geleerd dat je juist niet moet stoppen met de voeding die de planten nodig hebben.
Maar ja, ik heb het niet uit eigen ervaring maar zoals ik al zei uit een ander topic.
Het is zo dat algen met minimale voeding al uit de voeten kunnen dus daarom heeft het stoppen weinig nut. In het gewone water in de bak vinden ze dan vaak al wel genoeg voeding.
Ik denk meer dat het met co2 (of stroming) te maken heeft omdat het groene algen betreft.En ik dacht iets van Staghorn nog te zien.
Gelet op de waarden zit er ook geen co2 in de bak maar de test geeft anders aan. Dat maakt het verwarrend vind ik.
Maar dit voor het stukje wat betreft de groene alg. Dat er nog no2 inzit klopt ook niet maar als er met strips is gemeten dan denk ik dat het daar weleens aan kan liggen.
 
De toevoegingen die je aan de planten geeft zorgen er ook voor dat de algen sterker gaan groeien. Algen zijn immers ook planten. De baardalgen verstikken de bladeren waar ze aan vast zitten met als gevolg dat die weer slechter gaan groeien. Omdat het veelal moerasplanten zijn halen die hun voeding meer uit de bodem dan uit het water. Daarom is het verstandig om te stoppen met toevoegingen.
Echte waterplanten halen hun voeding uit het water en gaan de concurrentie met de algen aan. Daarom is het goed om die toe te voegen. Een aantal bosjes watertesten zijn hier goed bruikbaar. Ze zijn niet duur, groeien snel en zorgen voor veel zuurstof.
Pas als je duidelijk ziet dat de algen nagenoeg weg zijn kan je weer voeding voor je planten geven.
Dit soort algen groeit erg goed als je zweefvuil in het aquariumwater hebt, daarom is het filteren over actieve kool aan te raden.

De PH ligt boven de 7,8. Vanaf deze waarde wordt het voor algen steeds idealer om te groeien en voor de andere planten steeds lastiger. Ze houden namelijk niet van alkalisch water.
Bij een Ph die rond de 6,8 ligt heb je erg weinig last van algen en in water wat nog zuurder is nog minder. Veel algen houden namelijk niet van zuur water.

Om je water aan te zuren moet de kh naar beneden. Die vormt namelijk een buffer voor de PH. Je kan dit doen door osmosewater te gebruiken. Zodra de KH gezakt is kan je het water verder aanzuren met turf of eikenextract. Niet teveel in een keer! Met behulp van een CO2 installatie met PH control kan je er voor zorgen dat je PH stabiel blijft. Die stel je namelijk in op de PH waarde die je wilt hebben en met behulp van een PH elektrode wordt telkens gemeten of de PH waarde bereikt is.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Dank je John voor het openen van nieuw topic.

Hier even een totaal shot van de bak genomen gisteravond.

Co2 tester is een maand geleden opnieuw gevuld omdat ik de waarde niet vertrouwde.
Omdat ik de waarde nog steeds niet vertrouwde heb ik hem vorige week WEER van nieuwe vloeistof voorzien terwijl die vloeistof +/- 90 dagen mee moet gaan. Ik begreep dat door zuren en andere stoffen in het water de PH KH co2 tabel een verkeerde waarde aan kan geven.Vandaar dat ik ooit een continu meter had gekocht.
Maar....als ik bij anderen kijk die hebben echt een stroom van co2 belletjes en bij mij moet je je HEEEEL goed kijken voor je ziet dat er nog ergens co2 belletjes omhoog dwarrelen....
Hier een foto van de co2 tester genomen op 1 juni 11.15 uur.
781898pene_0_84_c02tester.jpg

Dit is de kleur die hij constant aangeeft.
Ik heb een nachtafsluiter op de co2 toevoer zitten en die gaat 30 minuten EERDER open dan de lampen en 30 minuten EERDER ook weer dicht.

Ik gebruik druppeltesten geen strips...Heb wel een proscan van jbl die ik af en toe even snel tussendoor gebruik maar de waardes die ik op het forum invul zijn ALTIJD druppeltesten van JBL.

Waar die nitriet in de bak ineens vandaan komt is mij ook een raadsel..de bak draait nu vanaf half januari dat is 4,5 maand.
Nitriet is een hele tijd weg geweest en POEF ineens was het er weer.
Enige wat het kan hebben veroorzaakt is dat ik de ligging van het hout veranderd heb.
Toen ik het hout 2 weken geleden optilde kwam er echt een MEGA zooi onderuit..half vergaande mos,vies bruin water,rottende stukjes eten en het stonk behoorlijk.
Het hout lag eerst direct op het substraat maar omdat de spraybar over de lengte zit en de stroming op de voorkant gericht staat, kwam alle troep van voor onder het hout terecht en bleef daar liggen...Nu heb ik het hout opgehoogd zodat de stroming er helemaal onderdoor kan(en de vissen ook)

Om te zorgen voor voldoende stroming heb ik een extra pompje erin gehangen(pompje van een oud intern filter)
Op de achterwant midden in zie je hem hangen..heel klein pompje met daarboven de 80 cm lange grijze spraybar.
688773pene_0_84_pompje.jpg

Dit pompje hangt direct BOVEN de co2 difusor zodat de co2 meteen meegenomen wordt met de stroming.
Sinds het pompje er hangt (nu 2 weken) heb ik stroming door de volledige bak heen.
(goerami's vinden het wat minder prettig omdat het oppervlak aardig stroomt nu..maar moet maar eventjes als experiment)


Ik heb Cabomba planten erin gehad ,wat volgens mij echte waterplanten zijn,
Maar op de 1 of andere manier begonnen die helemaal te verslijmen.
Daarna de roodachtige cabomba geprobeerd maar die hadden het zelfde probleem
Toen WEER een stuk of 10 cabomba erin gezet en ook die waren met 3 weken in de bodem aan het verslijmen en groeide niet goed.

Appelslakken waren zoiezo de bedoeling dus die moet ik over weekje even bij mijn ouders weghalen uit hun bak.
 
@JOSHUT
Ik wil best veel voor de plantjes en vissen doen en ik heb al een co2 fles aangeschaft omdat dat aanbevolen wordt.
Maar ik ga dus GEEN compleet ph controlsysteem aanschaffen..NOW WAY.hahaha.

"vroeger"pleurde je gewoon kraanwater in de bak, lamp erboven en klaar was je.
Tenminste...dat heb ik van schoonvader gehoord.hahaha
 
Ik werk ook zonder controller en ik denk dat de meeste mensen met co2 geen controller hebben.
Over de voor en nadelen discussieert men natuurlijk regelmatig.
Ik heb dezelfde JBL test in de bak hangen als jij en ik vind het ook altijd weer een kunst om die goed af te lezen hoor. Ik schat je co2 zelf op max 25, maar als je 10 leden vraagt zul je allerlei getallen horen.
Wat Jos zegt dat de algen ook de voeding gebruiken dat is zeker waar. Ik heb bij algen nog nooit de voeding gestopt.
Alleen bij groene algen de co2 opgevoerd of de verlichting geminderd om zo het tekort op te heffen.

@Jos
Kun je misschien verklaren hoe er zo n groot verschil kan zitten in de continutest en de waarden volgens de tabel?? Ik weet dat de test de waterdamp gebruikt om de co2 te bepalen.
Maar ik vind het verschil wel erg groot.
 
Ik doelde met mijn opmerking op een post van GillesF in een ander topic over algen. Hij schreef hier dit bij:

Enkele opmerkingen:

- Je doseert al volgens de EI, dus tekorten aan nitraat, fosfaat, kalium & sporenelementen kun je al uitschakelen als mogelijk oorzaak. Profito terug 100% doseren, voedingsstoffen beperken om algen tegen te gaan is NOOIT een goed idee. Tegen dat je de alg hebt verhongerd, heb je geen planten meer over ...

Tja daarom gaf ik aan niet te stoppen met de toevoer van de voeding.
Dit lid doseerde volgens de EI en had dus helemaal veel voeding in de bak en zou dan de algen flink een boost geven.
Toch was de opmerking zoals je ziet om niet te stoppen met het toevoegen van de voeding.
 
@ Edwin: zo'n CO2 controller is erg prijzig en ik kan me goed voorstellen dat je die niet zomaar even koopt.
Dat verhaal van " vroeger" van je schoonvader klopt niet. Ik heb meer dan 50 jaar aquaria en weet dat ook " vroeger" men aquariumwater in het aquarium deed, bij de wat moeilijker vissen vermengd met regenwater. De kennis van algenbestrijding heb ik toen opgedaan want ook toen had je veel problemen met algen. In de afgelopen jaren heb ik daar veel clubgenoten mee kunnen helpen.

@ Jessica : ik ken de continu�test niet en ook de tabel gebruik ik niet. Ik kan aan de planten zien wat de problemen zijn en weet dan vaak de oorzaak en oplossing. Af en toe gebruik ik een druppelmethode om te kijken hoe het met een bepaalde waterwaarden gesteld is. vaak wordt mijn vermoeden dan bevestigd. Voordeel van erg veel ervaring.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Tja altijd lastig als je 2 adviezen krijgt die niet met elkaar stroken he.
Zoals ik al zei heb ik zelf ook nog nooit de voeding terug geschroeft en toch wel de algen eronder gekregen.
Maar ja, iedere situatie is anders natuurlijk.

@Jos
En dan kom ik eraan met 5 jaar ervaring :(.
Vandaar dat ik het vaak moet hebben van de kennis van anderen. Alleen zijn die het ook niet altijd met elkaar eens ;).
 
EdwinLelystad zei:
Waar die nitriet in de bak ineens vandaan komt is mij ook een raadsel..de bak draait nu vanaf half januari dat is 4,5 maand.
Nitriet is een hele tijd weg geweest en POEF ineens was het er weer.
Enige wat het kan hebben veroorzaakt is dat ik de ligging van het hout veranderd heb.
Toen ik het hout 2 weken geleden optilde kwam er echt een MEGA zooi onderuit..half vergaande mos,vies bruin water,rottende stukjes eten en het stonk behoorlijk.

EdwinLelystad zei:
tijdens 10% verversing

Daar ligt de basis van je probleem.
Teveel Ammonium en veel te weinig verversen.
ALS je waarde van 50mg/l NO3 zou kloppen en je voegt dat niet zelf toe, wijst dit erop dat je te weinig ververst voor de vervuiling die je hebt.
Zou de tips die Jos geeft ivm het onderhoud zeker volgen!

Jos Hut zei:
Direct stoppen met allerlei toevoegingen
Jos Hut zei:
De toevoegingen die je aan de planten geeft zorgen er ook voor dat de algen sterker gaan groeien. Algen zijn immers ook planten.
Dat zou ik juist niet doen!
De saturatie punten liggen voor algen qua voeding v��l lager als bij planten.
Het enige wat je bereikt met deze methode is dat je algen op 100% kunnen blijven groeien, maar je planten meer en meer problemen gaan krijgen. En zo krijg je tekorten waardoor je de algen nog meer vertroeteld.
 
Dat zou ik juist niet doen!
De saturatie punten liggen voor algen qua voeding v��l lager als bij planten.
Het enige wat je bereikt met deze methode is dat je algen op 100% kunnen blijven groeien, maar je planten meer en meer problemen gaan krijgen. En zo krijg je tekorten waardoor je de algen nog meer vertroeteld.

Bedankt voor de toelicht bij deze post van destijds door GillesF.
 
Misschien een nutteloze toevoeging van een 'groentje', maar ik had ook last van zweef/baard algen en sinds ik easycarbo en profito gebruik is het een stuk beter geworden! En ook zonlicht is een funest voor de bak.
 
Dat kan best hoor. Dan heb je denk ik een tekort gehad en deze opgeheven door de toevoeging.
Dor veel zon krijg je extra licht in je bak en daardoor is de vraag naar voeding groter. Ook dat kan algen geven.
 
Het geeft niet als twee het niet helemaal met elkaar eens zijn. Degene die het aquarium heeft zal het toch moeten doen en moeten kijken wat in zijn aquarium wel of niet werkt. En als je dan ook nog bekijkt dat er 300.000 soorten algen zijn en een algenprobleem vaak meerdere soorten betreft blijft de bestrijding ervan moeilijk.
Mocht de ene methode niet werken dan misschien de andere.

Wel is het handig dat je je water kan meten. Ik ken iemand die al heel wat jaren een logboek bijhoudt. Als er problemen zijn kan je in het logboek alles teruglezen en kijken wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Daar heb je gelijk in Jos. het is vaak moeilijk om een goede inschatting te maken hoor.
vaak kom je er wel uit met de adviezen en idee�n die je krijgt aangereikt.
Als we het altijd eens zouden zijn dan was het ook saai toch ;).
 
Juist daarom gebruik ik dit forum.
Toen ik net begon(5 maand geleden ongeveer) deed ik DIRECT wat het eerste advies was.
Tot iemand zei dat ik mijn vis moest vermoorden want hij zag er niet gezond uit op de foto.
Toen had ik zoiets van...HO FF... ik lijk wel gek.En 4 uur later zei iemand dat hij al jaren een vis heeft die er zo uitziet.
Dus daar leer je ook weer van...niet meteen het 1e advies opvolgen.hahah.

Daarom dus dit topic..om te kijken wat de verschillende adviezen zijn en dan kijken wat ik ZELF het meest nuttige vind.

In dit geval ga ik eerst de verlichting terug schroeven...
Klinkt mij logisch in de oren ....meer verlichting is meer groeien is meer voeding.....geen voeding meer?? dan stoppen de planten met groeien en nemen de algen het over.
En voordeel daarvan is dat de verlichting bijstellen mij niks kost haha.

De co2 meter vind ik echt RUK...bestaat er niet een soort druppeltest voor co2?? of is het een idee om een keer een 2e test (ander merk) ernaast te hangen??

De hoge nitriet waarde kan dus wel komen door het veranderen van het hout...Het water is toen erg vuil geworden en ik heb geen extra waterverversing gedaan...Donderdag maar 20% doen ipv de wekelijkse 10%....De garnalen doen het nog prima en de vissen ook dus nitriet is nog niet gevaarlijk hoog..


Een logboek houd ik sinds 2 weken ook bij...met name om de fosfor in de gaten te houden zodat ik over paar weken precies weet hoeveel er per week bij in moet om de waarde goed te houden.

Maar goed..nu eerst maar eens de verlichting bijstellen en dan 2,5 a 3 weken wachten om te kijken wat het gevolg is hiervan.
 
Door het verzetten zal er veel vuil zijn losgekomen wat nh3/4 heeft opgeleverd en dat triggerd de alg behoorlijk.Ammoniak moet dan worden weggewerkt zeg maar en dat gaan dan de algen doen.
Ik zou dus zeker een beste waterwissel doen nu. je mag best wekelijks 20% verversen.
Die testen zijn er wel hoor:
http://www.aquaria-twente.com/a-3887767 ... uppeltest/

APO heeft ze ook van andere merken, maar je continutest werkt denk ik wel goed. Doordat er veel organisch vuil los is gekomen kan dat de waarden be�nvloeden en de druppeltest houd daar geen rekening mee. Dus de waarden met druppels gemeten kan behoorlijk worden be�nvloed.
 
Terug
Bovenaan