Wat is er nieuw

Dunne en vervormde platy's

GwenSwinkels

Well-known member
Lid geworden
11 januari 2021
Leeftijd
20
Hoi allemaal,

Ik heb een aquastart 50 staan met nog 3 platy's erin. Alle waterwaarden zijn prima op orde en de vissen eten goed. Ik geef ze Dr. Bassleer.

Toch houden mijn platy's het nooit heel lang vol. Vaak gebeuren de volgende symptomen al binnen een jaar: de vis vermagert (ondanks dat het goed eet), vervormt en kan dan zo slecht functioneren dat ik m uit z'n lijden verlos met kruidnagelolie. 2 weken geleden had ik er nog 4 in zitten, maar helaas heb ik die dus ook moeten laten gaan. Op dit moment ben ik bang dat er weer een platy dit lot tegemoet gaat. Weet iemand wat dit is en heeft er iemand tips?

In de eerste foto zie je de vis die ik 2 weken geleden heb laten inslapen en de blauwe platy op de andere foto begint nu te vervormen

Bijlagen

• WhatsApp Image 2026-01-25 at 22.51.05 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2026-01-25 at 22.51.05 (1).jpeg
    58.6 KB · Weergaven: 26
  • WhatsApp Image 2026-01-25 at 22.51.05.jpeg
    WhatsApp Image 2026-01-25 at 22.51.05.jpeg
    199.8 KB · Weergaven: 25
Volgens mij is de bak ook aan de kleine kant maar wellicht heeft @stanovic een antwoord.

Hoe oud zijn ze ongeveer als ze deze kenmerken vertonen?

Lijkt sterk op vis-tb (mycobacteriose). Je krijgt dan dat vissen over een langere tijdsspanne vermageren en steeds verder achteruitgaan. Kromme rug is een van de duidelijkste symptomen.

Is niet 1-2-3 te genezen. Je kunt wel de voortzetting stoppen en grotendeels voorkomen dat nieuwe vissen het krijgen door goed te filteren. Dus een groter filter erop en/of beter materiaal gebruiken en dat zoveel mogelijk (tot het verstopt raakt) met rust laten. Dat helpt het immuunsysteem van je vissen om TB tegen te gaan.

Lijkt sterk op vis-tb (mycobacteriose). Je krijgt dan dat vissen over een langere tijdsspanne vermageren en steeds verder achteruitgaan. Kromme rug is een van de duidelijkste symptomen.

Is niet 1-2-3 te genezen. Je kunt wel de voortzetting stoppen en grotendeels voorkomen dat nieuwe vissen het krijgen door goed te filteren. Dus een groter filter erop en/of beter materiaal gebruiken en dat zoveel mogelijk (tot het verstopt raakt) met rust laten. Dat helpt het immuunsysteem van je vissen om TB tegen te gaan.
Bedankt voor jullie reacties! Met zelf googlen kwam ik ook al uit op vis-tb. Ik las ook dat dit vaak voorkomt bij levendbarende vissen. Wat is de oorzaak dat dit ontstaat? Ik hou de waterkwaliteit echt goed op orde, dus ik begrijp het niet helemaal.

Ik zal wat meer van m'n filter afblijven. Bedankt voor de tip.

Ik las ook dat dit vaak voorkomt bij levendbarende vissen. Wat is de oorzaak dat dit ontstaat? Ik hou de waterkwaliteit echt goed op orde, dus ik begrijp het niet helemaal.
Beetje een lang verhaal. 🙈 Het ding is dat er veel verschillende bacteriën in een aquarium zitten. Je hebt de bekende nitrificerende bacteriën, waarvan met watertests meetbaar is of ze hun werk doen. Maar je hebt ook een reeks andere soorten bacteriën/micro-organismen die andere dingen eten. Een aquarium wordt op een gegeven moment een heel ecosysteem voor de rondgaande voedingsstoffen. En in filters is dat ecosysteem het sterkst omdat daar veel voeding (waterstroming) en goede eetplek (vast oppervlak) is.

Op het moment dat een filter niet genoeg van die eetplekken biedt (te weinig / slecht filtermateriaal) ga je krijgen dat het overschot aan voeding elders in de bak een verhoogd aantal bacteriën veroorzaakt. Hierdoor heeft het afweersysteem van je vissen er meer werk aan om bacteriën buiten de deur te houden en wordt de kans groter dat vissen iets oplopen. Zoals dus vis-tb.

Behalve aan je filtercapaciteit sleutelen helpt het om rottende plantenresten z.s.m. te verwijderen en niet te veel te voeren. En om voer te geven met veel dierlijk eiwit en weinig plantaardig spul erin. Dat verteren vissen het beste. En dan blijft er minder in de waterkolom over voor de bacteriën.

Op zich heb je dit best redelijk vaak bij vissen die officieel van Aziatische fish farms afkomen. Die worden in no time grootgebracht waardoor ze al een stuk van een goed immuunsysteem missen. Die houden het idd niet lang vol. Die zijn vaak jonger als dat ze lijken omdat ze in een versneld tempo worden grootgebracht om de continuïteit aan de vraag van de sierstammen te kunnen voldoen. En als ze op het eind zitten, vermageren ze en kunnen kromtrekken. Iets dat gelijkt bij normale ouderdomsverschijnselen. Ze gaan m.a.w. versneld door hun levenscyclus heen.
Feitelijk doen Europese fish farms dat ook doch het verschil zit hem er in dat zij wel aan selectie doen. Waardoor de slechte (zwak of misvormd) exemplaren niet doorgaan in het productieproces. Hierdoor zijn bijv. vissen uit Tsjechië en Israël beter van kwaliteit. Maar omdat de kosten nog lager liggen in Azië is dat de grootste reden waarom veel Nederlandse groothandels ze in Azië inkopen. En vergeet niet dat ze bij de groothandel in een volgepropte bak komen te zitten. Dat kan ook al voor de nodige problemen zorgen eer ze richting winkel gaan. Moet ook gestellen dat in Aziatische fish farms met een hogere zoutgehalte gewerkt wordt wat wij dan weer te overdreven vinden. En dan bij de groothandel komen ze in vers zoetwater terecht wat ook al voor een stressmoment zorgt. Groothandels en de retail maken zich daar weinig tot niet druk om omdat het dan puur om de handel gaat. Je wilt gewoon een bepaalde soort platy hebben en de markt levert het. Doch het achterliggende verhaal wordt verzwegen. Waar vaak ook geen rekenschap mee wordt gehouden is het feit dat wij over de regio's binnen Nederland verdeeld bezien over verschillende waarden aan waterparameters beschikken. De laatste fase aan een schok voor de vissen als die waterwaarden niet meer binnen de marges liggen die de vissen tolereren.
En je hebt ook (dus niet alle) groothandels die het acclimatiseren niet zo nauw nemen en zodra er vraag naar een bepaalde vis is, dat die ook gewoon pas na het binnenkomen gewoon verder gaat richting detailhandel.
Dus in het algemeen, vissen uit Aziatische fish farms hebben een lagere weerstand en zijn dus eerder vatbaar voor ziektes en hebben een kortere levensduur.

Op zich heb je dit best redelijk vaak bij vissen die officieel van Aziatische fish farms afkomen. Die worden in no time grootgebracht waardoor ze al een stuk van een goed immuunsysteem missen. Die houden het idd niet lang vol. Die zijn vaak jonger als dat ze lijken omdat ze in een versneld tempo worden grootgebracht om de continuïteit aan de vraag van de sierstammen te kunnen voldoen. En als ze op het eind zitten, vermageren ze en kunnen kromtrekken. Iets dat gelijkt bij normale ouderdomsverschijnselen. Ze gaan m.a.w. versneld door hun levenscyclus heen.
Feitelijk doen Europese fish farms dat ook doch het verschil zit hem er in dat zij wel aan selectie doen. Waardoor de slechte (zwak of misvormd) exemplaren niet doorgaan in het productieproces. Hierdoor zijn bijv. vissen uit Tsjechië en Israël beter van kwaliteit. Maar omdat de kosten nog lager liggen in Azië is dat de grootste reden waarom veel Nederlandse groothandels ze in Azië inkopen. En vergeet niet dat ze bij de groothandel in een volgepropte bak komen te zitten. Dat kan ook al voor de nodige problemen zorgen eer ze richting winkel gaan. Moet ook gestellen dat in Aziatische fish farms met een hogere zoutgehalte gewerkt wordt wat wij dan weer te overdreven vinden. En dan bij de groothandel komen ze in vers zoetwater terecht wat ook al voor een stressmoment zorgt. Groothandels en de retail maken zich daar weinig tot niet druk om omdat het dan puur om de handel gaat. Je wilt gewoon een bepaalde soort platy hebben en de markt levert het. Doch het achterliggende verhaal wordt verzwegen. Waar vaak ook geen rekenschap mee wordt gehouden is het feit dat wij over de regio's binnen Nederland verdeeld bezien over verschillende waarden aan waterparameters beschikken. De laatste fase aan een schok voor de vissen als die waterwaarden niet meer binnen de marges liggen die de vissen tolereren.
En je hebt ook (dus niet alle) groothandels die het acclimatiseren niet zo nauw nemen en zodra er vraag naar een bepaalde vis is, dat die ook gewoon pas na het binnenkomen gewoon verder gaat richting detailhandel.
Dus in het algemeen, vissen uit Aziatische fish farms hebben een lagere weerstand en zijn dus eerder vatbaar voor ziektes en hebben een kortere levensduur.
Bedankt voor de uitgebreide reactie! heel goed om te weten dit. De levensduur van 3-4 jaar is dus vaak te optimistisch helaas als ik het goed begrijp. Ik merk inderdaad dat mijn platy's enorm vatbaar zijn voor ziektes in vergelijking met mijn rasbora merah visjes, gele fantoomzalmen en goerami's.

Ik merk wel dat het tot nu toe prima gaat met de blauwe platy gelukkig. Die hele misvormde op de andere foto ging enorm snel achteruit. Mijn blauwe platy lijkt weer op te leven, eet goed en zwemt lekker rond. Hopen dat hij het dus nog even volhoud!!

Gemini (AI) komt met dit:

• beantwoord

Het is altijd even schrikken als een vis er niet fit uitziet. Op basis van de foto zijn er een paar uiterlijke kenmerken die opvallen bij deze Platy (of zwaarddrager-kruising).

Hier zijn de meest waarschijnlijke oorzaken en waar je op kunt letten:

1. Vermagering en "geknepen" vinnen​

De vis ziet er vrij dun uit en de vinnen lijken niet mooi gespreid (geknepen vinnen). Dit is vaak een algemeen teken van stress of ziekte, maar bij levendbarenden zoals deze kan het specifiek duiden op:

• Interne parasieten: Als de vis wel eet maar toch mager blijft, zijn wormen of flagellaten vaak de boosdoener.
  • Witte poep: Let erop of de ontlasting sliertig en wit is; dit bevestigt vaak een parasitaire infectie.

2. De "Hollow Belly" (Ingevallen buik)​

De buiklijn loopt naar binnen in plaats van een gezonde, licht bolle curve. Dit kan komen door:

• Ouderdom: Oudere vissen krijgen soms een kromming in de rug en vallen in bij de buik.
  • Slechte waterkwaliteit: Een verhoogd nitraat- of ammoniakgehalte tast de weerstand aan, waardoor de vis langzaam weg teert.

3. Bacteriële infectie​

De doffe kleur op de flanken kan wijzen op een beginnende bacteriële infectie of een aantasting van de slijmlaag.

Wat kun je nu doen?​

1. Water testen: Test direct je waterwaarden (Ammoniak, Nitriet en Nitraat). Vaak is een waterwissel van 30-50% de eerste en beste hulp.
  2. Observeren: Eet de vis nog? Zwemt hij schommelend (zgn. "shimmies")? Zitten er andere vissen aan hem te pikken?
  3. Zoutbadje (optioneel): Levendbarenden zoals Platy's verdragen zout goed. Een kort badje in aquariumzout (zonder jodium!) kan helpen de slijmlaag te herstellen en parasieten aan te pakken.
  4. Voeding: Probeer eens kwalitatief diepvriesvoer (zoals artemia of muggenlarven) om te zien of hij aansterkt.
Let op: Als de vis ook een kromme rug krijgt en extreem mager wordt terwijl hij lusteloos is, kan het ook gaan om "vissentbc". Dit is helaas niet te genezen en zeer besmettelijk voor andere vissen.
Zijn er nog andere vissen in het aquarium die zich vreemd gedragen, of is het alleen deze? Dan kan ik je gerichter adviseren over een eventuele behandeling

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan