Wat is er nieuw

Dwerg Gourami's met Guppy's?

HellFire

Member
Lid geworden
30 juli 2021
Berichten
18
Leeftijd
47
Ik ben een 125 liter bak aan het opzetten, waar volgens mijn berekeningen na aftrek van filterpomp(ingebouwd), achterwand en bodembedekking ongeveer 90 liter van overblijft. Nu wil ik hier graag 3 dwerggourami's, 2 vrouwtjes en 1 mannetje in plaatsen en ook wat Guppy's, een stuk of vijf. Maar gaat dat wel samen? Guppen zijn redelijk druk en die Gourami's juist niet. Advies wordt op prijs gesteld. Bedankt alvast.
 
Ik ben een 125 liter bak aan het opzetten, waar volgens mijn berekeningen na aftrek van filterpomp(ingebouwd), achterwand en bodembedekking ongeveer 90 liter van overblijft. Nu wil ik hier graag 3 dwerggourami's, 2 vrouwtjes en 1 mannetje in plaatsen en ook wat Guppy's, een stuk of vijf. Maar gaat dat wel samen? Guppen zijn redelijk druk en die Gourami's juist niet. Advies wordt op prijs gesteld. Bedankt alvast.
allereerst welkom op het aquaforum!
Die combi zou ik niet aanraden want zoals je zelf al aangeeft zijn guppen te druk voor de goerami’s en ze zwemmen allebei voornamelijk in de bovenste waterlaag. Dus als de goerami’s een nestje hebben zitten de guppen heel erg in de weg. Weet ook niet welke verhouding man/vrouw je zou nemen want guppen kweken als gekken. Je kan bijvoorbeeld wel een schooltje tetra’s nemen inplaats van guppen, dat oogt ook veel rustiger. En misschien als je zand hebt een schooltje corydoras.
Ik heb hier bv. in mijn 80 cm een koppel honinggoerami, school vuurtetra’s en corydoras paleatus op de bodem, zo heb je in elke laag 1 vissoort en het is superrustig om naar te kijken.

-Louiza
 
Ik zou ook zeggen niet doen met Gourami s.
 
Bedankt voor de reacties! Welke 'grotere' vissoort zou ik wel kunnen combineren met guppen?
 
Voor de bodem kun je denken aan Cory s maar ja die zijn niet heel groot maar je bak is met 80cm dus ook wel beperkt.
 
Ik had inderdaad sowieso al wat corydora's in de planning want die houden de bodem zo mooi schoon
 
Wat voor soort grotere vissoort zou je willen? Een blikvanger, een scholenvis, heb je nog voorkeur voor waterlaag?
Guppen zullen in alle waterlagen zwemmen, ik denk dat je met de combo gup/corydoras al alle waterlagen gevuld hebt. Wat zoek je nog in je 'grotere scholenvis'? Als je deze info hebt, hebben wij misschien nog wel suggesties voor je!
 
Ik zoek iets voor de middelste waterlaag, een blikvanger inderdaad maar een koppeltje of 2 vrouwtjes of zo, niet echt een scholenvis. Misschien moet ik de kezue voor guppen herzien. Heb het gevoel dat guppen toch erg overheersend zijn in alle waterlagen en daardoor mijn keus voor nog een vis nogal beperken.
 
Over het algemeen zijn blikvangers gesteld op rust, wat guppen overduidelijk niet zijn. Vaak zie je dat de blikvangers zich gaan verschuilen en niet hun interessante gedrag laten zien. Voor het mooie zou je hierin inderdaad een overweging kunnen maken. Of guppen/corry's, of geen guppen en een scholenvis+blikvanger
 
Ok, dan deze: black molly's vind ik ook heel leuk en die lijken me rustiger. Enkele daarvan en dwerg Gourami's, zou dat goed gaan?
 
Ok, dan deze: black molly's vind ik ook heel leuk en die lijken me rustiger. Enkele daarvan en dwerg Gourami's, zou dat goed gaan?
De black molly is ook wat te druk voor goerami’s. Ook wilt de black molly mogelijk een zout toevoeging aan het water. https://www.aquainfo.nl/artikel/poecilia-sphenops-black-molly/

En dit is over de dwerggoerami: (komt van internet)

Helaas is deze soort heel intensief gekweekt, hierdoor zijn erg veel vissen zwakker geworden. Daarnaast heeft een vrij groot deel van de vissen een virus bij zich dat alleen bij Dwerggoerami’s voorkomt (Dwarf gourami iridovirus (DGIV)). Hierdoor zullen erg veel vissen vlak na aankoop sterven en kan men zelden lang genieten van deze mooie vissen. Sommige winkels verkopen daarom al geen Dwerggoerami’s meer.

Als je graag guppy's en molly's wilt dan kan je er misschien een levendbarend aquarium van maken met guppy's, platy's en molly's bv.. Alleen zit je dan wel met de kleintjes die je ergens kwijt moet.

-Louiza
 
Jeetje wat ingewikkeld. Die Dwerg Gourami's die lijken me toch het leukst en wil die toch als blikvanger hebben. Die icm een schooltje Hockeystick barbelen en op de bodem coryrora's, is dat een logische combi? Hockeystick barbelen zijn ook redelijk rustige zwemmers begrijp ik.

(had niet verwacht dat hier zo actief werd gereageerd, super fijn! )
 
Jeetje wat ingewikkeld. Die Dwerg Gourami's die lijken me toch het leukst en wil die toch als blikvanger hebben. Die icm een schooltje Hockeystick barbelen en op de bodem coryrora's, is dat een logische combi? Hockeystick barbelen zijn ook redelijk rustige zwemmers begrijp ik.

(had niet verwacht dat hier zo actief werd gereageerd, super fijn! )
Super goede combi!
 
Jeetje wat ingewikkeld. Die Dwerg Gourami's die lijken me toch het leukst en wil die toch als blikvanger hebben. Die icm een schooltje Hockeystick barbelen en op de bodem coryrora's, is dat een logische combi? Hockeystick barbelen zijn ook redelijk rustige zwemmers begrijp ik.

(had niet verwacht dat hier zo actief werd gereageerd, super fijn! )
Heb je als bodembedekking zand voor de cory’s? want dat stellen ze erg op prijs.
 
Geen zand want dat geeft zo'n rommel vind ik, heel fijn grind is het. In de bak van mijn kids zit hetzelfde, ook met wat corydora's en die doen het super goed.
 
Kijk is naar Knorgoerami', zijn leuke rustige visjes welke je in een groepje kunt houden. Maken grappig geluid en kleuren met het juiste lichtinval erg mooi
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Chat Bot: Ice78 has left the room.
      Terug
      Bovenaan