Wat is er nieuw

Dwerg kogelvis (Carinotetraodon travancoricus) ziek

dwergkogelvis12

New member
Lid geworden
22 maart 2023
Leeftijd
24
Hey allemaal!

Mijn dwergkogelvis is ziek. Ik zie hem momenteel niet goed zwemmen en hij ligt de hele tijd aan de onderkant van het aquarium.
Ik maak mij heel erg zorgen, omdat ik geen idee heb wat ik fout heb gedaan. De waterniveaus zijn in orde volgens, filter schoongemaakt, water 20% vervangen etc. (Aquarium van 60l)
Ik heb ze momenteel 2 maanden en daarvoor ging alles goed. Ik heb alleen de voeding veranderd van levende slakken naar ingedroogde slakken. Deze aten ze wel op.
Heeft iemand een idee hoe ik hem nog kan reden?

Met vriendelijke groet,

Stefan

Wat zijn je waterwaarden? NO2, NH3/4, temp.
Heb je een foto of filmpje van je vis?

Hey @Lysia , hier een foto. Temperatuur is 22/23. Ik heb nu een heater aangesloten om de tempratuur te verhogen. NO2. NH3/4 ga ik nu voor je opzoeken. Moment

WhatsApp Image 2023-03-22 at 21.36.55.jpeg

Laatst bewerkt:
Voor de test heb ik een 6 in 1 quicktest gedaan.
NO2 = 0-10 (lijkt 0)
NH3/4 Staat helaas niet op deze test.

Die strips zijn niet echt heel betrouwbaar en vaak kan de lfs kostenloos je water testen.

bedoel je met ingedroogde slakken gevriesdroogde slakken? Heb je er een foto of linkje van?
Laat je die eerst weer volzuigen met water?
Ik heb wel eens gelezen dat gevriesdroogd voer minder goed is voor kogelvissen omdat het gedroogde voer veel lucht bevat. Op die manier krijgen ze dus veel lucht binnen tijdens het eten.
Wat bedoel je met filter schoongemaakt?

Verder zou ik zoals John ook aangeeft een druppel test doen of laten doen bij de aquariumspeciaalzaak.
Gedragen je andere dwergkogelvissen en andere bewoners zich wel normaal?

Verder schrijf je dat je er nu een heater in hebt gehangen. Was de 22/23 graden in een onverwarmde bak overdag? Dan zou het ook best kunnen dat de temperatuur 's nachts nog verder weggezakt is.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan