Dwergcichlide baby's in gezelschap aquarium


D

DSeesing

Guest
Heb een boel kleine dwergcichlide.. vissen zitten pas 2 weken in bak en nu al kleintjes .. ze hebben een kokosnoot om te schuilen maar er zitten ook Sumatranen in de bak.. is er iets dat ik kan doen om er voor te zorgen dat de kleintjes het overleven? Kan ze er niet uitvissen maar vader en moeder zijn wel waakzaam.. zie stippen op foto

IMG-20170224-WA0033.jpeg
 
Zie foto medebewoners, wil ze graag helpen als t mogelijk is

IMG-20170224-WA0021.jpeg
 
Sumatranen zijn supersnel en zullen de jonkies straks als ze uit hun schuilplaats komen idd als voer zien. Ondanks de felle verdediging van papa en mama maken de kelintjes helaas geen schijn van kans.
Als je de sumatranen ( tijdelijk) verwijderd, dan heb je een goed kans dat ze het wel overleven. Je kunt dan dit voer voeren, met een oude injectie spuit en een stuk luchtslang kun je de emulsie zo in de kokosnoot spuiten.

Opfokvoer O.S.I._.jpg
 
Wat levende artemia kweken is ook goed voer maar dat moet je wel net in huis hebben natuurlijk. Of je koopt Liquidfry bij de winkel;)
 
De beste oplossing, zoals @BigSmoke al aangeeft, is het uitvangen van de sumatranen en tijdelijk in een andere bak plaatsen. Heb je deze mogelijkheid niet, dan zou je veel catappabladeren o.i.d. op de bodem kunnen leggen. Dit is echter wel een gok, want moeders zal de jongen door de hele bak leiden naar het meeste voedsel/minste dreiging. Op die momenten kunnen de jongen opgemerkt worden door de sumatranen.
Hoe jagen de ouders de sumatranen uit hun territorium, hebben ze dit onder controle?
 
Ze hebben wel duidelijk een zone afgezet, zal eens filmpje maken zo.. sumtranen blijven ver uit buurt en lijken nog respect te hebben.ga eerst op pad nu kijken of wat Artemis kan bemachtigen
 
Zojuist diepvries voer gehaald voor de kleinen, laat alles in t aquarium zoals t is verder .. moeders is erg beschermend nog en vaders is ook nog in de buurt continu , samutranen blijven ver uit buurt nog.. dank voor reacties tot dusver :)
 
Nou de Artemia was vooral een snack voor de roodkopzalm en de Sumatranen :( misschien Artemia vlokken heel klein malen?:help:
 
Nou de Artemia was vooral een snack voor de roodkopzalm en de Sumatranen :( misschien Artemia vlokken heel klein malen?:help:
Hoe groot waren de artemia welke je hebt gegeven? Geschikt voer voor je jongen zou artemia naupliën zijn, dat zijn net uitgekomen artemia. Je zou evt. stofvoer kunnen geven of liquidfry. Dit moet je alleen wel plaatselijk, middels een pipet o.i.d., geven aan de jongen. Ze zwemmen immers niet snel en blijven dicht bij elkaar en hun moeder. Daarnaast is er altijd wat voedsel aanwezig in je aquarium in de vorm van micro organismen. Dit zullen de jongen eten en de moeder brengt ze naar de plekken waar dit te vinden is. Bijvoeren met levende net uitgekomen artemia geeft overigens de grootste overlevingskans voor je jongen.
 
Vrij groot denk ik, zie foto.. weet niet of je het iets zegt

IMG_20170225_120748.jpg


IMG_20170225_120809.jpg
 
Moeders blijft wel scherp

IMG_20170225_123119.jpg


IMG_20170225_123136.jpg
 
Voer is veel te groot voor de jonkies! Neem nou mijn raad aan! De emulsie is net melk maar de kleintjes happen ervan alsof het biefstuk is en ze groeien er goed op.
Zolang de jongen in de kokosnoot blijven is er voor de sumatranen niks zichtbaars te smikkelen, als ze de kleintjes zien, wordt dat (helaas) heel anders.
Hoeft het natuurlijk niet aan te nemen.....
 
Die artemia is dus niet geschikt zoals BigSmoke ook al aangeeft. Zelf kweken is vers en voordelig;)
 
Rustig maar, neem het advies heus aan.. Advies was artemia dus dat heb ik gehaald, was me er zelf niet bewust van dat dit zo groot was... Als de viswinkel vandaag open was had ik al wat anders gehaald maar kan er morgen pas weer terecht.. Ga aangepaste voeding halen; http://www.vijverpost.nl/sera-artemia-mix-725g.html , dit werkt wel?
 
Zelf geef ik de kleintjes micron van Sera, heb hiermee met succes een groep cryptoheros sajica kunnen grootbrengen en ben er nu ook enkele jongen van oryzias woworae mee aan het voederen.
 
Het is survival of the fittest.. volgens mij heeft t mannetje er een paar opgegeten.. t vrouwtje laat niemand in buurt behalve t mannetje.. maar t vrouwtje neemt ze in mond om ze veilig weg te brengen, maar t mannetje eet ze volgens mij op ipv in veiligheid te brengen.. ze groeien al wel, zie telefoon doto


IMG_20170301_224516.jpg


IMG_20170301_224542.jpg
 
Even een opmerking over je visbestand. Voor zowel Roodneuzen als Sumatranen lijkt je bak aan de te kleine kant. Beiden wensen minstens een meter zwemruimte in de lengte. (wat voor Roodneuzen nog krap is)

Al zegt veel oude gedateerde informatie helaas anders.
 
Het is survival of the fittest.. volgens mij heeft t mannetje er een paar opgegeten.. t vrouwtje laat niemand in buurt behalve t mannetje.. maar t vrouwtje neemt ze in mond om ze veilig weg te brengen, maar t mannetje eet ze volgens mij op ipv in veiligheid te brengen.. ze groeien al wel, zie telefoon doto


Bekijk bijlage 9599

Bekijk bijlage 9598

Heel bijzonder dat een Apistogramma de jongen in haar bek neemt. Ik heb nog nooit een Apistogramma meegemaakt die aan muilbroed deed. Welke Apistogramma is het die je heb?
 
Heel bijzonder dat een Apistogramma de jongen in haar bek neemt. Ik heb nog nooit een Apistogramma meegemaakt die aan muilbroed deed. Welke Apistogramma is het die je heb?
Er is nog een verschil met echt muilbroeden en zo jongen in veiligheid brengen. Volgens mij zullen de meeste cichliden hun mond gebruiken om de jongen bij elkaar te houden en weglopers terug te brengen zonder ze er continu in te laten.
 
Heel bijzonder dat een Apistogramma de jongen in haar bek neemt. Ik heb nog nooit een Apistogramma meegemaakt die aan muilbroed deed. Welke Apistogramma is het die je heb?
Gebeurt vaak bij de Apistogramma, ze neemt meestal in de avond alle jongen in haar bek en brengt ze naar het holletje, ook wanneer er een paar te ver weg zijn brengt ze die terug naar de plaats waar de grote groep zwemt.
Verder durft het mannetje wel vaker wat jongen opeten, de echte kwekers nemen het mannetje dan ook weg, maar ik denk dat je in jouw geval hem best laat zitten.
 
Heel bijzonder dat een Apistogramma de jongen in haar bek neemt. Ik heb nog nooit een Apistogramma meegemaakt die aan muilbroed deed. Welke Apistogramma is het die je heb?

Op dit moment zijn er 3 soorten Apistogramma ontdekt waarbij muilbroeden voorkomt als onderdeel van de broedzorg, namelijk Apistogramma sp. Maulbrüter, Apistogramma sp. "Kelleri" en Apistogramma barlowi. Waarbij de laatste 2 soorten nog wel eens af willen wijken van het muilbroeden. Hierbij nemen de vrouwtjes al het jongbroed in de mond om de jongen te beschermen bij gevaar.

Het oppikken met de mond, zoals Jarne99 en Apisto al aangeven, is normale broedzorg en wordt voornamelijk door het vrouwtje gedaan. Dit komt bij nagenoeg elke Apistogramma soort voor, het vrouwtje wil immers maar een klein territorium beschermen en zal daarvoor de jongen steeds bij elkaar brengen.
 
Wat leuk dat de moedervis dat doet. Ik heb het die van mij nog nooit zien doen. Weet wel dat ik de volgende dag geen meer had. Alleen de ouders nog.
Binnenkort ga ik weer opnieuw beginnen met een aquarium en dan ook weer een koppel Apistogramma houden. Dus ben echt benieuwd heb er in ieder geval al weer helemaal zin in.
Echt mijn favoriete vissen Apistogramma :smitten:
 
Goedendag allen,

De eerste lichting heeft het niet overleefd, maar op dit moment zijn er opnieuw jongen. Ik wil ditmaal mijn uiterste best doen om de kleintjes toch veilig groot te brengen en ben hard op zoek naar alternatieven aangezien ik geen compleet ingedraaide alternatief aquarium tot mijn beschikking heb. Vervolgens kwam ik het volgende tegen op het internet, https://www.aquastorexl.nl/superfish-aquarium-divider-verdeler.html . Zou zoiets mij kunnen helpen in het groot brengen van de kleintjes? Op dit moment zitten ze nog veilig in de grot die in het aquarium ligt en op het moment dat er een kleintje naar buiten zwemt neemt moeders ze in de mond en plaatst ze gelijk weer terug naar binnen.

Het is waarschijnlijk wel een goed teken dat onze kaketoe dwergcichlide nu al voor de tweede maal bevallen is in een kleine 2 maanden, en dat in een gezelschapbak :D


Voorbaat dank voor jullie advies,

Mvgr Dennis
 
Hoi Dennis,

Hoe is het nu met de 2e lichting?
ik heb zelf inmiddels ook mijn 3e nest. Van de 1e twee nesten helaas geen overlevenden. Het is ook niet mijn bedoeling om te kweken, maar wil toch mijn best doen om er een aantal te zien opgroeien. Ik heb geen mogelijkheid om ze apart te zetten. Ook hier zitten ze in een gezelschapsaquarium samen met bijlzalmen en kardinaaltetra''s.

Welk voer gebruik je nu met succes voor de kleintjes ? En heb je een methode om dit gericht te voeren? Andere tips wellicht?

De vorige keer had ik 2 nesten tegelijk. Nu weer de 1e. En ik vermoed binnenkort ook weer de 2e. Andere vrouwtje zit ook weer bijna continu in haar holletje.

Mvg,

Ron
 

Terug
Bovenaan