Wat is er nieuw

Dwergenbak van René B.

Rene B

Well-known member
Lid geworden
14 juni 2009
Toch weer besloten om deze bak onverwarmd te maken. Vooral omdat ik geen goede verwarming meer had liggen en de bak niet meer op 26 graden kon krijgen. De temperatuur in deze bak blijft gelukkig altijd boven de 18 graden, dus ik hoef niet bang te zijn dat ik bij moet verwarmen.

Er zitten momenteel enkel nog een stel appelslakken en een drietal Corydoras pygmaeus in. Die laatste kreeg ik maar niet te pakken, maar lijken geen moeite te hebben met de lage temperatuur.
mBsO5d2vkgzD-XoAaQxHYhKNBdBO_Ojz.jpeg

Als het even meezit komen morgen de vissen in de bak;
- 12 Hyphessobrycon megalopterus
- 10 Corydoras panda
- 5 Laetacara dorsigera

Ik ben erg benieuwd! de Laetacara worden later uitgedund of ben je van plan een groep te houden?

Dat ligt eraan. Als er geen koppel vormt en ze happy met elkaar zijn, laat ik ze bij elkaar.
Anders dan gaan inderdaad de andere 3 eruit.

Danku.

Eerste tegenvaller: panda's zijn er niet meer. Beschikbare (waarschijnlijk) alternatieven zijn C. arcuatus en C. habrosus.
Voorkeur gaat uit naar de eerste, maar zijn aan de dure kant, habrosus zijn goedkoper (scheelt 20 euro voor een groepje). Ik wil liever niet wachten op een nieuwe levering, want tegen de tijd dat dat zo ver is zit ik heel krap qua tijd.

Fantoomzalmen zijn wel binnengekomen, maar i.p.v. 12 zijn het er 10. Dat is gelukkig geen probleem, want die kan ik hier vlakbij ook gewoon krijgen (wel 2 keer zo duur, maar het gaat toch maar om 2 visjes). Laetacara's nog niets over gehoord, dat is dus nog afwachten. Mogelijk kan ik die hier ook vlakbij wel krijgen, ik zag laatst wel de curviceps zwemmen...

Thanks 😉

Helaas nog geen vissen op kunnen halen. Laetacara's zijn ook niet geleverd.

Plannen zijn gewijzigd.
I.v.m. de verkoop van de 1,5 meter heb ik besloten de beckfordi's te houden en hierin te plaatsen. Nu 21 stuks in totaal, misschien dat ik dat nog terugbreng naar 15 of 12, voorlopig lijkt het goed te gaan.

De temperatuur heb ik naar 25 graden gebracht, en zodra de 1,5 meter weg is ga ik de inrichting weer aanpassen. 3 kleine 'stronkjes' uit die bak komen hierin en een zooi Vallisneria.

Als dwergcichlide zit ik te denken aan een harem A. macmasteri of D. filamentosus. Daarnaast wil ik kijken of ik een groepje van 6�8 Poecilocharax weitzmani kan krijgen.

Het voordeel van de macmasteri is dat die prima op 25 graden kan, terwijl de filamentosus het liever nog een paar graadjes warmer heeft. Geen probleem, moet ik alleen even een nieuwe verwarming halen. Voordeel van de filamentosus is dat die in mijn ervaring minder fel is dan de macmasteri, en daardoor wellicht beter combineert met de weitzmani (hoewel de combinatie macmasteri - weitzmani bij mij in een Rio 240 wel heel goed ging).

Goed, bestandje is inmiddels compleet:
- 3 Dicrossus filamentosus - sowieso 1 man, de 'vrouwen' heb ik op goed geluk meegenomen want die zijn hooguit 2 cm
- 22 Nannostomus beckfordi - gaan 8 mannen weg zodat ik er 14 overhoud. 9 vrouwen en 5 mannen.
- 10 Corydoras pygmaeus

Weitzmani's toch maar vanaf gezien i.v.m. de toch wel beperkte ruimte. De pygmaeus zijn niet zo bodemgebonden dus zitten de Dicrossus ook niet zo in de weg.

l8ZBP0Wzo9hiKIuTM7LI6KvKrXq-lwbc.jpeg

Morgen nog maar even kijken of ik wat eikenbladeren kan vinden.

Woaaah, mooie bak zeg!

Die schaakbordcichlide zijn echt prachtig. Had persoonlijk alleen een donkere bodem gepakt, om het nog n�t iets duisterder en geheimzinniger te maken.

Maar heel mooi gedaan met dat hout, en die dikke kiezels daarachter, staat heel erg goed!

Danku 😉

In het echt is de bodem wat donkerder gelukkig. Gewoon een normale zandkleur. De bak is eigenlijk ook iets donkerder, maar dat kan ik helaas niet goed vastleggen met de camera.

De schaakborden zijn erg mooi inderdaad. Het mannetje zwemt regelmatig de bak rond met zijn vinnen zo groot mogelijk. Heel gaaf gezicht, en als hij dan wat hoger zwemt kleurt 'ie prachtig.

Vorige week een leuke verrassing in de 1.2 meter bak. Het bleek dat 1 van mijn Parosphromenus nagyi mannen daar nog rond scharrelde. Die heb ik naar deze bak verhuisd, en vandaag 1 extra man en 2 vrouwen op kunnen halen bij de aquariumzaak. Toevallig had Ruinemans ze zwemmen :thumbs:
Het oude mannetje:
-g9VYHJWLvwUXfCIFcXE0A-gKZzBn_rc.jpeg

(in het echt veel mooier, veel fellere kleuren)
1 Van de nieuwe, volgens mij het mannetje:

Filamentosus man:

Totaaltje:

En een filmpje:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=D2783FmXf-c&feature=youtu.be[/video]

Even voor de duidelijkheid, dit is een 80cm brede bak?
En dus niet verwarmd dmv een thermostaat, en toch blijft het 25graden door de omgevende warmte?
Correct me if I'm wrong please!

Jammer genoeg hebben we Rene al een poosje niet gezien hier. Ik ben ook wel benieuwd hoe het met hem en de bakken gaat.

Ik mis Rene ook, weet dat hij nog wel in de hobby zit maar of hij deze bak nog heeft qua vissen en inrichting ik betwijfel het meen dat hij over gestapt is naar Tang 🙂

Zoiets meende ik ook te hebben gehoord. Hij woont hier redelijk vlakbij maar net iets te ver om even langs te gaan.

mss zei:
Ik mis Rene ook, weet dat hij nog wel in de hobby zit maar of hij deze bak nog heeft qua vissen en inrichting ik betwijfel het meen dat hij over gestapt is naar Tang 🙂
hoe bedoel je tang ?

wel had ik er kort na door , jammer want zijn ZA waren prachtig vooral zijn maantjes.

Aantal dipjes gehad, wist niet goed wat ik wilde, maar ben inmiddels weer heel tevreden over de bak. Blij met dit bestand zo. Wel aan de (erg) volle kant, maar filter + wekelijkse stevige verversing trekt dat prima. Filmpje:
https://www.youtube.com/embed/11baj-UmSNE
Bezetting:
16 Corydoras hastatus
± 25 Paracheirodon simulans
± 19 Nannostomus marginatus
Man/vrouw Apistogramma panduro + aanhang
Mannetje panduro houdt rond 3:10 minuten zijn dagelijkse ritueel in vol ornaat. Zodra de TL uit gaat en alleen de led verlichting aan staat hangt hij elke avond een uur voor de ruit te dreigen en mooi te zijn.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan