Wat is er nieuw

Dwerggoerami blijft doodgaan.

xSamantt

New member
Lid geworden
1 mei 2022
Leeftijd
36
Hallo!
Sinds 3 januari draait mijn bak en op 31 januari heb ik mijn visjes (5 corydoras habrosus) overgeplaatst van de oude bak naar de nieuwe bak. Dit is een Aquatlantis jewel 80 (80x45x50)
Na een week heb ik 7 tetras toegevoegd en weer een week later 3 dwerggoerami (m/v/v).
Dit ging een hele tijd goed, tot vorige maand het eerste vrouwtje overleed. Zij had geen plekjes/wondjes/plak binnen etc, alleen een licht opgezwollen buik.
Een dag of 4 later ging het mannetje dood.
Aan hem was niets te zien.

Een week later 2 nieuwe dwerggoerami gekocht (m/v), die beide ook binnen 2 weken dood gingen, zonder zichtbare oorzaak.
En vanmorgen lag ook het andere vrouwtje dood in de bak.

Ik meet mijn nitriet en nitraat met druppeltesten, en beide nul.
De rest meet ik met teststrips en ook die zien er goed uit.

De rest van mijn vissen hebben nergens last van, alleen mijn dwerggoeramis overleven het niet.
Hoe kan dit? Is dit een hele zwakke vis of zijn er andere dingen die hier oorzaak van kunnen zijn?

Bijlagen

• 69BE1926-10BF-48A0-81EF-A965BE1463B0.jpeg
    69BE1926-10BF-48A0-81EF-A965BE1463B0.jpeg
    81.4 KB · Weergaven: 170
Altijd lastig om te zeggen als ze geen uiterlijke kenmerken hebben verder. Ik zou wel wat drijvers gaan toevoegen want daar houden ze wel van en daar maken ze vaak ook een eventueel schuimnest in.

Ik denk (kleine gok) een te hoog kalkgehalte waardoor je vissen overlijden, die witte steen in je bak is pure kalk die langzaam oplost in je water, zou hem eruit halen en vervangen voor hout

Ik denk (kleine gok) een te hoog kalkgehalte waardoor je vissen overlijden, die witte steen in je bak is pure kalk die langzaam oplost in je water, zou hem eruit halen en vervangen voor hout
Dat vind ik een heel plausibele verklaring.
Een andere wilde gok mijnerzijds:
Niet lekker in het velletje zitten?
Stress?

Het is een hele open bak.
Veel open ruimtes en weinig schuilmogelijkheden.
En laten dit soort vissen nu juist houden van veel schuilmogelijkheden door middel van een flinke bos camomba, waterpest, vallesneria, dat soort planten.
En drijvers, inderdaad.
Een mooie eikenbladvaren bijvoorbeeld.

De meeste van die planten zie ik al in je bak staan.
Die Amazone zwaardplant is ook een goeie wat dat betreft.
Laat het allemaal eerst maar eens opgroeien totaan het wateroppervlak en in mooie volle bossen.

Ik heb zomaar het vermoeden dat het dan beter zal gaan.

Ik denk ook dat de algehele inrichting ermee te maken heeft en dat de bak nog niet voldoende schuilplekken biedt.

dat is toch helemaal geen kalk? heb die stenen zelf jaren lang gebruikt nooit last van gehad.

Het zijn labyrinth vissen dat betekent dat ze lucht happen boven het water ipv in het water. Mogelijk is daar de verklaring te vinden? Ik zie dat je water heel hoog is. Misschien staat de stroming te hard aan de bovenkant en kunnen ze lastig lucht halen en verdrinken ze?

andere mogelijkheid:
de winkel heeft een ziekte of zwakke kweek. En je koopt iedere keer gouramis uit dezelfde bak/winkel en je hebt dus meerdere keren erg zwakke/ doodgaande gekocht?

Ik heb pH 8 en GH 10-11. Daar doen ze het tot nog toe prima op. Wel heb ik inderdaad veel meer verstop plekken (zie foto). Ik denk dat ze dat echt wel nodig hebben. Ze staan bekend als schuwe vissen die ook nog een graag achter elkaar aan jagen. Bij mij hangen ze hele delen van de dag ergens uit te rusten. Ik kan me voorstellen dat ze op raken als ze dat niet kunnen. Wat is je temperatuur?

Bijlagen

• IMG_20220409_141444.jpg
    IMG_20220409_141444.jpg
    295.1 KB · Weergaven: 133
Dat ziet eruit als een ideaal goeramibakje!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan