Wat is er nieuw

dwergklauwkikker eet medebewoners

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Blub&Blub
  • Startdatum Startdatum
B

Blub&Blub

Guest
Hallo,

sinds 2 maanden hebben wij een tropisch aqarium.
een vriend van ons is bekend met het opstarten hiervan en dan bak loopt dan ook erg goed.
tot de dwergklauwkikkers (2stuks) (volgens de winkel genoeg) kwamen.

Na wat navraag en onderzoek dachten wij dat ze prima samen gingen met onze andere vissen:
- een groepje neontetras
- 3 corydorassen
- 4 plaatjes
- 4 zebra....??(sorry de namen zijn nog een probleem)
- 4 honing gouramis
- 1 chineese algeneter
- 1 kleine algeneter.

1 dag na dat we de kikkers hadden aangeschaft
miste we al de kleine algen eter.
Na een kleine zoektocht vonden we zijn bijna volledige weggevroten lichaam terug.
Het ging daarna heel erg goed.
tot vandaag ( een maand later)
we kwamen thuis en zagen dat de kikker een corydoras aan t opeten was in een holletje.
Deze vis was een kleine 5 uur eerder nog spring levend en zichtbaar gezond.
ik weet dat kikkers zieken vissen op kunnen eten.
Maar deze corydoras is toch veelste groot?

er zit wel een zieke neon apart in een bakje
deze heeft nauwelijks nog een rode kleur. De andere neons hebben dit probleem niet.

is dit normaal kikker gedrag? ze krijgen speciaal
kikkervoer en eten hier ook zichtbaar van. En soms verwen ik me vissen met rodemuggenlarven dit vinden ze heerlijk.

ik moet eerlijk zeggen vind de kikkers heel leuk,maar als ze me een voor een al me vissen op
gaan eten vind ik ze niet zo heel leuk meer..

Heeft er iemand enig idee hoe dat komt? en wat wij hier aan kunnen doen?

Gr.
Michella

oja wij hebben een 60 liter bak denk ik
 
Ik zou allereerst eens graag een foto van de kikker(s) zien om te beoordelen of het wel om de echte dwergklauwkikker gaat of niet heel toevallig de gewone klauwkikker of nog iets anders.

~ Ivo
 
Ik heb wel foto's maar weet niet zo goed hoe ik deze hier in kan plakken..
bezoek dit forum via me telefoon. zal vanavond even kijken op de laptop.
Ze zijn donker van kleur en hebben wel duidelijk zwemvliesjes tussen de poten, en een paar zwarte nageltjes aan hun tenen.
 
Ik upload foto's op m'n telefoon via fotobucket 😉
Erg handig
 
Hallo, proficiat met je album, ik zou je aanraden om hier ook eens een foto album te maken. Hier zitten veel mensen die je wel goeie tips zullen kunnen geven.
Ik heb wat ervaring met dwergklauwkikkers en kan je mss helpen, maar ik zou eerst graag een antwoord krijgen op enkele vragen.

- een groepje neontetras, hoe groot is dit groepje ?
- 3 corydorassen, waarvan er dus 1 dood is ? Dit zijn groepsvisjes, dus ik zou je zeker aanraden om deze groep snel terug aan te vullen, tot minstens een 6-tal. Welke soort is het trouwens ?
- 4 zebra danio ? Deze zijn iets te druk voor een 60l bakje en zitten ook beter in een grotere groep.
Of zijn het sumatraantjes ? anders zijn deze veel eerder de hoofdverdachte in het moordcomplot.
- 4 honing gouramis, dit is ook een relatief grote groep voor een 60l bakje. Wat zijn de geslachten ? Heb je voldoende drijfplanten dat deze visjes kunnen schuilen ?
- 1 chineese algeneter, veel vissen worden chinese algeneter genoemd door handelaren, kan je deze vis iets beter beschrijven ?
- 1 kleine algeneter. Deze is dus ook dood, enig idee welke soort dit was, kan je anders ook een beschrijving geven ?

Als je kikkers een vis opeten zal je geen half aangevreten lijk vinden. De kikkers eten hun prooi volledig op.
Toen je zag dat de kikkes de corydoras aan het opeten waren, was deze corydoras toen al dood ? had hij, net als de andere vis duidelijke bijtwonden ?
Normaal zullen kikkers, die zelf maximaal 4cm groot worden geen vis opeten, met uitzondering van jonge visjes, tot 1cm max.

Dat speciaal kikkervoer, wat is dat dan precies, eten de vissen hier ook van ? weet je zeker dat de kikkers voldoende eten krijgen ?

Wat is de temperatuur van je aquarium en heb je enig idee van de waterwaarden ?
 
Het verschil tussen dwergklauwkikkers en gewone klauwkikkers zou makkelijk te zien moeten zijn. De dwergjes hebben zwemvliezen aan zowel achter- als voorpoten, de gewone klauwkikkers hebben dit enkel aan de achterpoten. Ik heb 2 dwergjes, daarbij zijn de zwemvliezen aan de voorpootjes duidelijk zichtbaar. Ze vangen vast wel eens een babygup, maar de grote guppen laten ze met rust.
 
ik wil niet dat mijn filmpje een verkeerde indruk van dwergklauwkikkers wekt. meestal zijn de kikkers heel vreedzaam naar elkaar en andere toe. ik denk ook niet dat een dwergklauwkikker een corydoras kan doden.... ik denk dat de corydoras al dood was voordat de kikker er aan begon te eten.
 
- een groepje neontetras, hoe groot is dit groepje ?
helaas is dit nu nog maar een groepje van 3 we hebben er 2 moeten inslapen met kruidnagel omdat zij hun rode kleur verloren en tusesn de plantjes zweefde

- 3 corydorassen, waarvan er dus 1 dood is ? Dit zijn groepsvisjes, dus ik zou je zeker aanraden om deze groep snel terug aan te vullen, tot minstens een 6-tal. Welke soort is het trouwens ?
we hebben nu nog 2 corydorassen de panda corydoras vonden we dus duidelijk aangevroten terug. de kikker was er nog van aan het eten maar schrok omdat ik het licht aan deed en ging weg daarna heb ik de vis maar uit de bak gehaald.

- 4 zebra danio ? Deze zijn iets te druk voor een 60l bakje en zitten ook beter in een grotere groep.
Of zijn het sumatraantjes ? anders zijn deze veel eerder de hoofdverdachte in het moordcomplot.
het zijn inderdaad zebra danio en ze zijn inderdaad heel druk! wij kopen onze vissen altijd bij de boet in hoogwoud en hun zijden dat ze prima samen konden. helaas heb ik moeten concluderen dat de winkels niet altijd juiste info verstrekken en je beter naar een hobby kweker kunt gaan

- 4 honing gouramis, dit is ook een relatief grote groep voor een 60l bakje. Wat zijn de geslachten ? Heb je voldoende drijfplanten dat deze visjes kunnen schuilen ?
het zijn mini honing gouramis volgens (ja alweer) de winkel kon dit prima,ik heb een wit paar en een oranje paar. het mannetje van het witte paar is laatst van kleur veranderd, hij werd zwart aan de bek en onderbuik en oranje op de rest van zijn lichaam? hij is sinds gisteren weer gewoon wit.

- 1 chineese algeneter, veel vissen worden chinese algeneter genoemd door handelaren, kan je deze vis iets beter beschrijven ?
het is een grote schutkleurige raamzuigvis noem ik het maar. zijn buik kleeft letterlijk overal tegen aan en hij is redelijk snel in ze beweging als hij uberhaupt een keer wegzwemt ergens heen

- 1 kleine algeneter. Deze is dus ook dood, enig idee welke soort dit was, kan je anders ook een beschrijving geven ?
we hadden er in het begin 1 die vonde we dus helemaal weggevroten terug onder een boomstam die in het water ligt. we hebben begin deze week ene paartje er in terug gedaan omdat deze vissen hun werk heel erg goed doen. ze zijn schutkleurig met een beetje grijs een een wit streepje ze vinden het fijn om aan de planten te kleven en zijn niet graag zichtbaar. ze verstoppen zich vaak achter planten of ornamenten


Als je kikkers een vis opeten zal je geen half aangevreten lijk vinden. De kikkers eten hun prooi volledig op.
Toen je zag dat de kikkers de corydoras aan het opeten waren, was deze corydoras toen al dood ? had hij, net als de andere vis duidelijke bijtwonden ?
Normaal zullen kikkers, die zelf maximaal 4cm groot worden geen vis opeten, met uitzondering van jonge visjes, tot 1cm max.
de corydoras zag er 5uur eerder nog goed uit levendig enzo, toen we thuis kwamen was het aquarium licht uit en was de kikker aan het smullen. door dat ik het licht aandeed om goed te kijken schrok de kikker en ging hij bij zijn prooi weg[\i]

Dat speciaal kikkervoer, wat is dat dan precies, eten de vissen hier ook van ? weet je zeker dat de kikkers voldoende eten krijgen ?
de kikkers krijgen reptofrog granules van tetra, ik probeer ze inderdaad altijd naar hun voor de leiden en het vlak voor het vlak voor hun neus in het water te doen. gisteren heb ik ze grobeerd uit mijn hand te laten eten dit wil nog niet lukken maar ze hadden voor mijn gevoel wel beter door dat er voer was! als we er muggen larven in doen zetten we de kikkers er altijd midden in doormiddel van de achterkant vna het netje achter hun kont aan te duwen.[\i]

Wat is de temperatuur van je aquarium en heb je enig idee van de waterwaarden ?
met dit weer is mijn bak rot de 30 graden de verwarming zelf staat op 27graden ik heb water testjes van jbl easytest 5 in 1 ph gh kh no2 no3
mijn waarders zijn volgens de test gewoon goed.[\i]

er zitten wat grote hoge planten in met een groot blad waar door de gouramis voldoende schuilplaatst hebben en voor al de kikkers ook. heb wat van de buisjes er in en 2 ornamenten voor ze in kunnen schuilen. verder heb ik een boomstam er in waar in over de lengte 3 plantjes kunnen aan de zijkanten zitten openeningen waar de kikkers ook heerlijk schuilen overdag.
 
ik had inderdaad al gezien dat ze zo kunnen reageren vooral als er levend voer de bak in gaat zijn ze behoorlijk assertief zullen we maar zeggen...
 
de bak word ook aan de kleine kant.. we begonnen klein om te kijken of we het wat vonden. maar een aqaurium is behoorlijk verslavend moet ik toegeven! :$ we gaan eind dit jaar verhuizen en willen een een stapje groter.
 
de algeneter hebben een witte buik en een zwarte streep ipv een witte streep
 
Dat valt echt mee qua "agressie"..... Dit is de eerste keer dat mijn kikkers dit deden. Ze hebben bij mij nog nooit wat gedaan. Ik heb het filmpje op youtube gezet om dat ik het komische vond en niet om te laten zien hoe agressief de kikkers zijn.
 
Hier zijn ze ook niet agressief. Ze zien slecht en happen naar alles wat beweegt dat klein is. Soms per ongeluk in elkaar. Ik heb een jonge pleco van 5 cm, maar die laten ze met rust, terwijl ze elkaar vaak tegen komen in de bak.
 
Volgens mij zit je met een ander probleem in je aquarium een of andere ziekte mss. Kikkers kunnen geen corydoras panda 'vermoorden'. Kikkers zullen trouwens geen enkele corydoras aanvallen, omdat deze giftige stekels hebben.
De neons zou ik niet opnieuw aanvullen tot een deftige groep, deze zijn niet geschikt voor een 60l bakje.

Aan wat was de kikker dan zogenaamd aan het eten van de corydoras ?

Handelaren zijn en blijven idd handelaren, je kan hier anders eerst even een topic openen over het visbestand wat je wil voor je vis gaat kopen. Je zal hier wel voldoende advies krijgen over wat al dan niet samen kan.

Nog nooit gehoord van mini honing gouramis, heb je al eens de visjes die je hebt opgezocht op internet? Dat een honinggoerami man verkleurd, bij 30� is perfect normaal

Met die beschrijving van je chinese algeneter beschrijf je veel soorten, ze zijn allemaal snel en hebben allemaal schutkleur. Google ze eens om zo de latijnse naam te ontdekken. beaufortia leveretti is een van de opties.

Gaat het licht van je aquarium aan en uit op vaste tijdstippen ?


reptofrog granules ken ik niet, ik zie wel dat er een klauwkikker op de doos staat afgebeeld. Enig idee wat er in zit ?
Ik zou je wel afraden om telkens met een netje in de bak te gaan als je ze voederd. Dit zorgt alleen voor onnodige stress, ze zullen het voedsel wel zelf vinden.

Blij te horen dat je waterwaardes goed zijn, maar enig idee wat ze precies zijn ?
Met deze warme dagen zijn indedaad veel aquariums te warm. Maar de thermostaat van je verwarmer mag je zeker wel wat laeer zetten dan 27�, 24� is meer dan genoeg.

Een 60l bakje is ideaal voor beginners, maar prop het niet vol anders zal je er meer misserie dan plezier aan beleven.
 
Ik had dit probleem ook.
Mijn algeneter was opgegeten toen ik een nieuwe kocht (een grotere)
At die de kikkers op...
 
Bij welke winkel heb je dit gekocht? Ik weet wel een betere in je omgeving.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Ed Tensen: 8 Acro's rijker
      Terug
      Bovenaan