Wat is er nieuw

Dwergklauwkikker eet vis?

M

Mndy

Guest
Toen ik gister middag thuis kwam (na een middagje culinair doen...) zag ik de dwergklauwkikkers ineens heel druk in de weer. Vreemd, want ik had 's middags artemia in de bak gestrooid.
Ach goed, misschien hadden ze nog ergens een rode muggenlarve gevonden van de dag er voor.

Toen ik wat beter keek bleek een kikker een Pseudepiplatys annulatus man in zijn bek te hebben. Levend en wel! Visje heb ik gelijk uit de bek gered. Hij zag er nogal erg gehavend uit, dus uit de bak gehaald en hup in de lege aqua40.

Vis heeft het avontuur helaas niet mogen overleven. Maar verrast ben ik wel! Dit is best een grote hap voor een dwergklauwtje, en voor zover ik weet eten zij geen vissen.
Ja, het is zeker weten een dwergklauw kikkertje. Een volwassen exemplaar om precies te zijn. Goed doorvoed, maar krijgen ook regelmatig een vastedag (waarvan gisteren en dus ��n was).

Heeft iemand anders dit wel eens mee gemaakt? Heb ik nu gewoon hele vreemde kikkers, of was de vis misschien al zwak geweest, of is het gewoon een ongeluk geweest? Wat het ook is, ik moest het in elk geval even van me afschrijven. Ik heb het geloof ik nog niet helemaal verwerkt, haha.
 
Ik zou zeggen dat het simpelweg onhandige diertjes zijn, alle DKK's. Zijn natuurlijk ook nogal slechtziend.
Die van ons happen af en toe in elkaars pootjes :juggle:
 
Daar ga ik inderdaad maar gewoon van uit. Hier zitten ze vaak ook te vechten omdat ze weer eens in de knoop zitten met elkaar. Of ze vechten om een larve terwijl er nog een stuk of 20 op de grond zitten haha.

Ik weet in elk geval wel wat mijn eerste kweekpoging gaat worden dan! Hopelijk een nieuw mannetje erbij dan 😉
 
Het is raar want dwergklauwkikkers pakken geen levende vissen


Maar alles kan
 
Ze pakken alles wat beweegt, maar vissen zijn vaak te snel of te groot. Af en toe hebben ze geluk (en de vis pech), maar dat ze geen levende vissen proberen te pakken is absoluut niet waar.
 
Ik heb ook altijd begrepen dat deze kikkers geen vissen eten. Maar als ik dit zag doen ze dat wel degelijk. Alle 8 kikkers zaten om elkaar heen voor die ene vis, echt ruzie aan het maken erom. Visje was wel duidelijk te groot voor deze kikker, maar als je het probeert weet je het natuurlijk nooit.

Ik ga het gewoon goed in de gaten houden. Mocht er een kweekpoging lukken dan houd ik zelf in elk geval dus 1 mannetje, haha
 
Kikkers zijn echte opportunisten, ze kunnen niet kauwen en moeten hun prooi in zijn geheel door kunnen slikken, geholpen door hun ogen die ze naar binnen in de bek/keel kunnen duwen als een soort aanduw kogeltjes.

Als een kikker iets grijpt laat hij dat ook liever niet meer los, ik heb zelf ooit waargenomen dat een kikker een grotere vis greep en daar zeker 3-5 dagen mee heeft rondgezwommen/gesprongen, totdat de vis genoeg gerot was om uit elkaar te vallen, toen heeft hij het stuk dat in zijn mond zat doorgeslikt!

Greetzz Bigsmoke
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan