dwergklauwkikker te mager

  • Onderwerp starter Ignastrafe
  • Startdatum

I

Ignastrafe

Guest
Hoihoi
Twee weken geleden heb ik 3 dwergklauwkikkers gekregen van mijn vriend. 1 daarvan was een stuk kleiner en magerder dan de rest. Ik merkte ook dat hij er wat fuzzy uitzag en op de derde dag wou hij niet meer eten. Na wat opzoekwerk hebben we hem dan apart gestoken en behandeld tegen schimmels. Hij heeft een weekje apart gezeten en at goed, de schimmel lijkt ook volledig weg te zijn. Nu zit hij weer bij zijn andere kikkervriendjes in het aquarium. Maar hij is nog altijd zeer mager, de andere twee kikkers daarintegen zijn al vrij dik en nu ben ik bang dat deze te veel gaan eten. Het kleine kikkertje eet ongeveer 3 wormpjes per dag, op die tijd spelen de andere 2 kikkers er een stuk of 5 naar binnen. Eet het kleine kikkertje genoeg? Eten de andere twee niet te veel? Ik ben enorm bang ze te onder of overvoeden en weet niet wat ze normaal zouden moeten eten.
 
De mannetjes zijn veel kleiner en dunner dus is dit wellicht een man?
 
Ooh dat zou wel kunnen. Hij is ook donkerder dan de andere twee, is dat ook zo bij mannetjes?
 
Ik heb ook wel verschillende kleuren gehad van licht naar wat donker maar zover ik weet had dat niets met het geslacht te maken. Heb je een foto van de kikkertjes?
 
Dit is nog van toen hij apart zat. Van de andere twee heb ik niet meteen een foto en momenteel zitten ze verstopt.
 

Bijlagen

  • kikker.jpeg
    kikker.jpeg
    61.7 KB · Weergaven: 123
Ik denk dat deze niet veel anders is dan mijn man van destijds en die heb ik een paar jaar gehad. Vrouwen zijn veel breder en voller. Maar hou even in de gaten of meneer wel eet.
 
Bedankt. Er zaten ook veel guppys bij, die hebben we er bijna allemaal uitgehaald zodat de kikkers meer op hun gemak kunnen eten. Hij eet elke dag een beetje en is nog altijd vrij actief.
 
Goed om te horen en ze zijn klein dus echt grote eters zijn het ook niet.
 
hoe vaak voer je? zover ik kan lezen dagelijks, maar als dat niet zo is oke, dagelijks voeren is niet goed want dan kunnen ze veel te snel dik worden en kunnen dan verdrinken! ik raad aan om de 2 a 3 dagen voeren krijgen ze niet teveel en niet te weinig. mischien de andere 2 er uit halen en hem even op zijn gemak laten eten, kan helpen. hoe gaat het nu met de kikker?
 
Ik ga de mijne meestal ook om de dag en dus zo n 3x per week.
 
dat is de manier om je kikkers niet te dik te krijgen
 
Houdt er ook rekening mee dat kikkers vervellen. Dan kunnen ze er ook fuzzy uitzien. Dit herken je ook doordat ze het er dan vanaf proberen te “krabben”. Ik heb ook kikkers gehad en die moest ik apart voer geven vanwege dat de vissen het voer sneller vinden. Echt levend voer vinden de kikkers dan wel weer sneller an diepvries voer. Het helpt ook om consequent op hetzelfde tijdstip op dezelfde plek eten te geven. Dit merkte ik doordat bij het ruiken van voedsel ze eerst naar de dezelfde plek toe gingen.
 
Ik heb nooit vervellingen gezien maar die eten ze dan weer op denk ik.
 
Ze eten nu alledrie goed en het gaat heel goed met de mannetjes kikker. Maar inderdaad de twee vrouwtjes zijn nu heel dik dus ik denk dat ik ze nu best even laat vasten :/ Kan dit dan geen kwaad voor de ene die dan veel dunner is?
Ze zijn alledrie nog heel actief wel.
 
Ik zou niet laten vasten, maar als ze inderdaad te dik zijn wat minder voeren. Met een foto:foto:kunnen we meekijken.
Je zou het mannetje evt. gericht kunnen proberen te voeren mbv een stomp (!) pincet.
 
@Rinusje ja zelfde uur en plek doe ik, werkt heel goed :D
@NicoleE ik voer de kleine kikker altijd heel gericht met een pipet maar de andere twee komen er toch ook van meesnoepen ;p
 
Ik weet niet wat je te dik noemt en heb je een foto van die 2 vrouwen?
 
Net wat foto's kunnen nemen, de ene zat vooraan al te wachten op haar eten haha. Ik vind wel dat ze er gisteren dikker uitzagen.

kikker vrouwtje 1.jpg
kikker vrouwtje 2.jpg
 
Van wat ik me zo herinner zagen mijn vrouwen er ongeveer net zo uit hoor.
 
Bedankt voor de reacties :) ik lees gewoon zo veel over ondervoeding en overvoeding da ik bang ben dat ik iets fout ga doen.
Het gaat nog altijd goed met de kikkers, ik geef ze nu wat minder (om de 2 dagen) eten maar zorg er telkens wel voor dat de kleinste zeker genoeg eet door hem manueel te voeren met de pipet.
 
Ik zou me niet teveel zorgen gaan maken om wat je leest hoor. Als ze het nu goed doen bij je dan zou ik niks veranderen.
 

Terug
Bovenaan