Wat is er nieuw

dwergklauwkikker

blablabla

Well-known member
Lid geworden
12 oktober 2009
Berichten
1,127
Beste allemaal,

In de winkel zag ik dwergklauwkikkers, en ik vond ze helemaal te gek. Nu ben ik aan het rondkijken of het mogelijk is een paar van deze kanjers in mijn aquarium te houden. Nu heb ik een paar vragen:

1) Ik lees dat de max hoogte van het aquarium 30 cm is. Nu is die van mij 50 cm. Levert dit problemen op als ik ervoor zorg dat de kikkers omhoog kunnen klauteren?

2) Er staat dat ze uit het water moeten kunnen klimmen. Nu heb ik wel drijfplanten, maar is dat voldoende? Ik vraag me sowieso af of ze niet verbranden als ze uit het water komen. Een tl-buis is nu niet bepaald koud.

3) Zijn er bepaalde dingen waar ik rekening mee moet houden? Leven ze in een groepje of niet?

Ik hoop dat iemand het weet, tips zijn altijd welkom 😉

ps. heb een Rio 180
 
1) Met 40 cm in elk geval geen problemen, 50 durf ik niet te zeggen.

2) Ik zou persoonlijk ook voor een stuk hout o.i.d. zorgen wat uit het water steekt. Dan kunnen ze via dat hout er uit klauteren en lekker op zitten chillen. Hier deden ze het ook op de buizen van het filter, of het verwarmingselement.

3) Houd ze inderdaad liever in een groepje. In mijn 80 cm wil ik een groepje van 8 stuks houden. Ze zijn slechtziend, waardoor ze wat moeite kunnen hebben met voeren. Let dus in het begin goed op dat ze eten. Het liefst eten ze levend voer, maar diepvries wordt ook goed geaccepteerd. De meesten eten geen droogvoer (zelf ook niet geprobeerd trouwens). Let er ook op dat ze niet te dik worden, anders kunnen ze niet meer zo goed zwemmen en halen ze het oppervlakte niet om adem te kunnen happen.
Houd de dieren wel op een zandbodem, ze leven voornamelijk op de bodem en eten daar ook. Een hap grint of steentjes lijkt me dan niet zo prettig.
 
Vergeet niet dat bij die bakhoogte er nog een gedeelte waterhoogte verloren gaat door de bodem en het feit dat je hem niet tot de rand vult. Onze Rio 240 heeft een waterhoogte van 44cm op een totale bakhoogte van 55cm. Een Rio 180 is weer een slagje lager. Misschien even nameten dus, want het kan een stukje schelen.

~ Ivo
 
Er gaat idd een stukje af nu mbt tot waterhoogte. Ik zat nog eens te denken, maar voelen kikkers zich wel thuis in een aquarium? Is het niet zo dat ze in een vivarium veel lekkerder zitten?
 
dan spreek je al over pijlgifkikkers en boomkikkers volgens mij 😉
 
Het zijn aquatische kikkers. Op het land gaan ze dood.
 
Dwegklauwkikkertjes zijn echte aquatische kikkers. Ze zullen voornamelijk op de bodem van het aquarium zitten, onder water dus. Af en toe komen ze even naar boven om lucht te happen en als ze op hun gemak zijn zullen ze vanaf een stuk hout of op een drijfplantje of iets dergelijks even (half) uit het water komen om onder de lampen te zonnen.
 
Haha, oke, gelukkig maar 😛

Zou deze inrichting goed zijn of moet er wat veranderen?

438928blablabla_0_82_1277405_602505569835074_1732149074_o.jpg
 
Is dat grind op je bodem?

~ Ivo
 
Nope, zand. ik had eerst wel grind, maar heb het veranderd naar zand ivm de corry's
 
Dan is het goed 🙂

Welke en hoeveel Corydoras heb je?

~ Ivo
 
Heb 4 c. aeneus en 6 c. panda
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan