Wat is er nieuw

Dwergklauwkikkertje

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Mndy
  • Startdatum Startdatum
M

Mndy

Guest
Gisteren heb ik twee dwergklauwkikkertjes gekocht, beide zijn nu ongeveer een half jaar oud.

Het ene kikkertje scharrelt lekker rond op de bodem, pikt af en toe een bloedwormpje of een watervlootje. De andere kikker lijkt het niet zo goed af te gaan.

Deze lijkt nogal moeite te hebben om op de bodem te blijven en drijft telkens weer om hoog. Om beneden te blijven moet hij zich ergens aan vast pakken of achter blijven haken.

Dit lijkt me niet heel normaal voor een DKK toch?
 
Kan je een foto maken van allebei (om te vergelijken). Heeft de 'drijver' een dikkere buik of zit er water tussen zijn vel en buik? Eet ie echt niet?
 
Heb even je fotoalbum bekeken. Mooie bak hoor!
Wat voer je je kikkers? Alleen rode mug? Je kan vari�ren he, alleen rode mug is te vet. Ik haal altijd van die diepvries tropical mix blokjes. (artemia, daphnia, witte mug, zwarte mug, rode mug).
Tabletjes spirulina en vleestabletjes van www.voervoorvis.nl van Ludger krijgen ze 1x per week.
Ik heb gemerkt dat je moet afwisselen. En een vaste dag (vasten dag) krijgen ze niets. Heb ooit 1 kikker gehad die niet op de bodem kon blijven, die had een bel water tussen haar buik en haar vel. Daardoor steeg ze omhoog. Heb vanalles geprobeerd om dat weg te krijgen maar dat vel was te dik en ik was bang haar onherstelbaar te beschadigen. Als ze vervellen is het vel wat ze loslaten wel 5x dunner dan het vel waartussen zij water had.
Wellicht is dat het probleem met je kikker. Daar kun je niets aan doen.
Ik lees morgenavond dit forum pas weer.
Succes en ik hoop dat het goedkomt!
 
Lique zei:
Je kan vari�ren he, alleen rode mug is te vet.
Vaak geschreven en gezegd, onjuist volgens onderstaande onjuist: http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/vi ... ingswaarde

Al was ik laatst een kweker van labyrinthvissen die het erover had dat rode mug wel wat lastig verteerbaar is voor een aantal soorten (o.a. gourami's). Wat daar de reden van is weet ik niet.

Afwisseling is overigens bijna altijd wel goed.

~ Ivo
 
Het omhulsel of velletje van 'Muggelarven en Watervlooien is vaak slecht verteerbaar en kan bij sommige (kleine) vissen problemen geven.
 
Ondertussen drijft het kikkertje niet meer, wat mij wel opviel is dat de linker flank meer gezwollen was dan de rechter.

Voeding wordt keurig afgewisseld, hoofdzakelijk (levende) rode muggenlarven, maar ook zwarte mug, witte mug, daphnia, cyclops, tubifex, artemia. Afgewisseld levend en diepvries (geen levende tubifex!). Ik heb ze nu bijna een week, dus een vaste dag gaat er inderdaad nog wel in komen.

Zal morgen even beter kijken naar het desbetreffende kikkertje, licht staat ondertussen al weer uit 😉
 
Foto's van het desbetreffende kikkertje.

iiaeJfuyp6-sjnC9UA0fVuOxb3vqtFS2.jpeg

Deze foto is maandag gemaakt en hij heeft duidelijk moeite om op de bodem te blijven.

iiaeJfuyp6-sjnC9UA0fVuOxb3vqtFS2.jpeg

En een foto van vanmiddag.
 
dit komt wel eens vaker voor.
hij ziet er inderdaad een beetje "opgeblazen" uit.

op zich is het niet zo erg als hij zich vast moet houden, maar als hij echt moeite moet doen om niet alleen maar aan het oppervlak te drijven dan zou ik ingrijpen.

rode mug is inderdaad wat vetter, maar ik denk dat deze kikker eerder last heeft van teveel lucht in zijn lichaam dan een hoog vetpercentage.
ik ben geen expert met deze dieren, dus pin me er niet op vast, maar waarschijnlijk gaat het vanzelf over naarmate hij ouder wordt

de winkel waar je ze vandaan hebt weet niet wat het kan zijn?

succes er mee!

Gr. Niels
 
Het blijft een hardnekkige misvatting...
 
Onderwerp is inmiddels al van een maand geleden, haha. Kikkertje doe het nog steeds prima en af en toe zie ik 'm nog wel eens drijven of moeite hebben met op de grond te blijven, maar niet meer zo erg als eerst.
Eten doet ie verder prima en hij scharrelt rustig over de bodem. Als hij het nu al een maand vol houdt dan zal het allemaal wel mee vallen 😉
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan