Wat is er nieuw

Dwergkreeft zonder scharen

• Onderwerp starter Onderwerp starter *Aquafan*
  • Startdatum Startdatum
A

*Aquafan*

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb 2 leuke dwergkreeften in een 20L bak.
Nu zijn beide scharen weg bij 1 van mijn kreeften en ik weet niet wat ik hiermee moet.
Ben bang dat hij niet meer kan eten en hij kan zich ook niet verdedingen.
Het aquarium is goed ingericht met planten en schuilplaatsen. Er zitten nog wel 2 slakken in.

Wat kan ik voor mijn kreeftje nog doen? Hij zit nu in een klein bakje gezien ik ze voor het eerst heb zien vechten. Althans hij werd aangevallen.

In mijn andere aquarium (40L) heb ik een betta dus daar durf ik hem niet bij te doen. En in de 3e (60L) zitten corys met een Siamese algeneter goud. Zou hij hierin kunnen?

Groeien de scharen nog aan of is hij nu een soort van kansloos?

Normaliter groeit een schaar weer aan en met vervellen is die volgens mij weer terug. Misschien is het met vechten gekomen want je bakje is wel klein voor 2 kreeftjes.

Dankjewel!
Ze nu dat hij ook al zijn pootjes mist op 1 na....

Dat kan heel goed komen. Verkeerde voorlichting in de winkel. Die zeiden dat het kon 🙁

Ja ik denk 2 mannen en wat weinig ruimte. Als hij er zo aan toe is dan zou ik hem eruit halen want zonder scharen kan hij geen schade aanrichten verder.
Heb je een foto want als hij ook de poten mist dan kan hij niet meer bewegen denk ik.

Ik heb hem er nu uit gehaald en even in een schaaltje gedaan. Bewegen doet hij nog met zijn staart. Vind het wel heel zielig.

Ja zonder poten zal lopen ook niet gaan denk ik. Ik heb er geen ervaring mee of deze het nog gaat redden want hij zal ook eten moeten kunnen vinden. Het zijn zeker cpo s?

Ze nu dat hij ook al zijn pootjes mist op 1 na....

Geen scharen en maar één poot meer... Zoals je al zei is dat beestje nu kansloos.
Het enige dat je kan doen is de kreeft euthanaseren.
Dus als je ze een plezier wil doen kan je dat best nu meteen doen.

Ik ben het wel met Willem eens want hij zal zoals ik al zei geen voedsel kunnen vinden. Ik moet zeggen dat ik ook weleens vechtende cpo s heb gehad maar niet met zulke gevolgen.

Groeien de scharen nog aan

Normaliter groeit een schaar weer aan en met vervellen is die volgens mij weer terug.

Dat is veel te optimistisch vrees ik.
Het is wel zo dat ledematen kunnen terug groeien maar dat gaat geleidelijk.
Dus na één vervelling zie je misschien de aanzet tot nieuwe groei. Een mini-pootje of het begin van een schaartje.
Het zal een aantal vervellingen duren voor er weer een noemenswaardig schaartje groeit bijvoorbeeld. Maar het zal nooit meer een volwaardige schaar worden (zal altijd kleiner blijven).
En dat is als het dier één schaar (of één pootje) mist. Als het dier echter maar één ledemaat over heeft zit er geen toekomst meer in helaas. Het groeien van nieuwe ledematen kost trouwens ook extra energie dus als het beest niet kan eten is het einde verhaal.

Edit: zonder poten zal het dier nooit uit zijn/haar vel raken. Dat valt er niet zomaar af... Vervellen kost vrij veel energie, beweeglijkheid en wrikken wat zonder poten moeilijk wordt.

Laatst bewerkt:
Dat het zo langzaam ging dat wist ik niet Willem. Dan is het zeker aan te raden om dit beestje uit zn lijden te verlossen.

Dank iedereen.
Moet eerlijk zeggen dat ik ze niet heb zien vechten of iets. Maargoed kan ook 's nachts gebeuren natuurlijk. Hield ze heel goed in de gaten, dat wel.

Hij eet wel, van die oplos tabletten, maar dat zal dan nooit genoeg gaan worden om goed en meerdere keren te vervellen.

Arm dier, baal er zo van vind het zo zielig. En in de winkel zitten ze met meerdere en kleiner. Dus dacht dan bij mij met veel schuilplaatsen...🙁

Maar nu het moeilijke, hoe kan ik hem het best en diervriendelijkst uit zijn lijden verlossen?

Wat Willem al zegt, die scharen groeien maar beperkt aan en met zo weinig pootjes wordt het een lastig verhaal. Had hij in het begin meer poten, dat jij weet? Wellicht dat de andere kreeft ze eraf heeft gezaagd.... Komt wel eens voor helaas.

Als je er tegen kunt, is één optie het dier inwikkelen in een krant (o.i.d.) en doodslaan met iets zwaars...

Kruidnagelolie heeft bij mij ook gewerkt bij kreeften, maar het duurde vanaf de eerste verschijnselen van verlamming heeeelllll lang voor ze daadwerkelijk stierven. Ik heb een (voor vissen) hoge dosis gebruikt maar bij kreeften werkt het minder efficiënt, lijkt het.

En in de winkel zitten ze met meerdere en kleiner. Dus dacht dan bij mij met veel schuilplaatsen

Als ze met meerdere zijn dan zal de agressie meer worden verdeeld denk ik en bij jou was er maar 1 soortgenoot en die was dus de pineut in dit geval. Jammer maar het kan gebeuren en het hangt vaak ook af van het karakter van een kreeftje.

Ja nu zo met observeren is Lobbie ook wel echt het mannetje.
Bas is ondertussen zelf al overleden. Doodslaan kon ik toch echt niet dus wilde net olie gaan kopen. Maar hij is al dood. Heeft nog wel gegeten zag ik in het bakje. Hopelijk is het snel gegaan bij hem.
Dankjewel iedereen voor het meedenken! 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan