Dwergkreeften-projectje van Alwin


Niwla

Well-known member
Lid geworden
29 december 2015
Berichten
1,699
Locatie
Groningen
Al enige tijd staat hier een mooie aquatlantis in te draaien voor onze (voorlopig) laatste wens. Of eigenlijk is het vooral de wens van mijn vrouw, namelijk een kreeften-bak. Wat hier precies in gaat komen weten we nog niet. Eerste keus is nu Mexicaanse dwergkreeft, of misschien CPO's maar daarvoor vind ik de bak eigenlijk te krap. Hier in dit fotoboek zal ik zo af en toe een update met beeldmateriaal plaatsen.

Zoals gezegd is de bak een aquatlantis (54L?), voorzien van led-verlichting en mini biobox 2. Laatstgenoemde heb ik voorzien van ingedraaide siporax uit een andere bak, een blauwe spons en filterwatten. De opbrengst van het pompje is erg klein. Daarom heb ik er ook een Eheim Pickup 2008 bijgeplaatst die ik nog had liggen, nog zonder filterpatroon maar die komt er binnenkort wel in. Als deze eenmaal ingedraaid is denk ik dat ik de biobox volledig verwijder.

Op dit moment zijn er een aantal japonica's en zebraslakken in gehuisvest. Drijfplanten en vorkjeskruid doen het niet geweldig in deze bak. Dus dat wat er nu nog in zit (en zichtbaar is op de foto) gaat er binnenkort uit


Hierbij foto 1:

el-PI-xhUVgW7Byk7TqFy8tOCzToo5x6.jpeg
 
Leuk, nog een projectje! Zien er leuk uit ook die Mexicaanse dwergkreeftjes, ben benieuwd!
 
Leuk Alwin en Jurn en ik hebben beide de cpo in een Aqua65 gehad. Jurn had er tientallen inzitten op den duur:D:D.
 
Ik heb ze al lang niet meer maar Jurn misschien nog wel. Frits verkoopt ze normaal ook wel hoor.
 
Vorige week de eerste echte bewoners (na eerder een paar japonica's) geplaatst in de bak. 1 mannetje en twee vrouwtjes, waarvan 1 met eitjes. Deze komen bij een particulier weg.

YH1ssPI67VhEXNr3VjkQdVaMimNTJ58h.jpeg


YH1ssPI67VhEXNr3VjkQdVaMimNTJ58h.jpeg


YH1ssPI67VhEXNr3VjkQdVaMimNTJ58h.jpeg


Deze bak heb ik gestart voor mijn vrouw en dat blijkt een schot in de roos. Ze vindt ze fantastisch en ondanks dat de bak op de studeerkamer staat zit ze er erg vaak om even te kijken.
Ook afgelopen zaterdag nog even bij de LFS wezen neuzen (Kuiper) en daar ook nog twee hele mooie rode dwergkreeftjes meegenomen.

YH1ssPI67VhEXNr3VjkQdVaMimNTJ58h.jpeg
 
Heel mooi, die kreeftjes,ik had er verleden jaar 4 gekocht (oranje dwergkreeftjes) van ong 1,5 cm. Ze verstopten zich steeds, zag er soms één om de 2 dagen. Daar ik ong 10 neontetra's, 4 clowwnbotia's en 4 ottocynclussen heb, denk ik dat de botia's ze opgegeten hebben, ik vond er na enkele maanden, niets meer van terug!? Ik denk dat bij u, enkel kreeftjes, het een mooi aquarium zal zijn! succes.
 
Heel mooi, die kreeftjes,ik had er verleden jaar 4 gekocht (oranje dwergkreeftjes) van ong 1,5 cm. Ze verstopten zich steeds, zag er soms één om de 2 dagen. Daar ik ong 10 neontetra's, 4 clowwnbotia's en 4 ottocynclussen heb, denk ik dat de botia's ze opgegeten hebben, ik vond er na enkele maanden, niets meer van terug!? Ik denk dat bij u, enkel kreeftjes, het een mooi aquarium zal zijn! succes.

Dank je wel! Gelukkig zien wij hier de kreeftjes zeer regelmatig anders zou ik er snel klaar mee zijn denk ik (maar het is dan ook niet mijn bak). Alleen degene met eitjes houdt zich wat schuil maar dat is begrijpelijk. Misschien bewegen ze bij ons redelijk vrij omdat er verder geen vissen in de bak zitten. Hopelijk blijft dan zo.
ik constateer juist dat de japonica's sinds de komst van de kreeftjes een stuk actiever zijn, wat ik dan wel weer leuk vind.
 
Dus binnenkort kleine kreeftjes. ik zou wel voldoende schuilplekken bieden hoor met bv pijpjes of knikkers. Hier aten de ouders de kleintjes ook met veel liefde op:stom::stom:
 
Dus binnenkort kleine kreeftjes. ik zou wel voldoende schuilplekken bieden hoor met bv pijpjes of knikkers. Hier aten de ouders de kleintjes ook met veel liefde op:stom::stom:

Het schijnt dat het opeten van de jongen bij CPO's veel meer gebeurt dan bij dwergkreeftjes, maar ik heb inderdaad al voldoende schuilplekken en heb nog wel ergens een garnalenflat en wat buisjes liggen die ik er bij zal plaatsen.
 
Hoe gaat het met de kreeftjes?

Goed! Helaas heeft er eentje het loodje gelegd (die bij de lfs wegkwam) dus alles bij elkaar hebben we nog 4 kreeftjes. Ook hebben we intussen en babykreeftje gezien maar deze hebben we de laatste twee dagen niet kunnen spotten. Maar verstopplekken genoeg dus ik heb goede hoop dat ie binnenkort wel weer tevoorschijn komt.
Mijn vrouw is er in ieder geval dolgelukkig mee.
 
Leuk dat je al een kleintje hebt gespot en ja ze zijn meesters in het verstoppen hoor:)
Heb je wel geïnformeerd of deze 2 soorten wel goed samengaan?
 
Vandaag een japonica met eitjes gespot. Misschien niks bijzonders maar voor alles is een eerste keer en dit is er zo'n eentje voor ons.

Zo-ncpJGzHbQrwt2kZsH_AtNGhmPPXl6.jpeg



Met op de achtergrond een baby-kreeftje
 
Maar hoe gaat dat dan als ze in zoetwater zitten? Gaan de kleintjes gelijk dood of worden de eitjes afgestoten?
 
Volgens mij gaan ze dood. In rivieren drijven de larven af (net voor of net na uitkomen, weet t ff niet meer) naar brak water, hier groeien ze in op om daarna weer te gaan wippen in zoetwater.
 
Wat ik er op youtube van gezien heb is dat de larven idd wel in zoetwater losgelaten worden en (in een kweeksituatie) op een gegeven moment het zoetwater vervangen wordt door brakwater.
 
De larven kunnen effectief een (korte) periode in zoet water overleven heb ik ondervonden.
Een tijdje terug legden twee japonica's tegelijkertijd hun broedsel af in mijn verder lege plantenbak en had ik echt een massa larven in de bak.
Heel toevallig zag ik één vrouwtje haar kleintjes lossen, net na een waterwissel, aan het eind van de lichtperiode. In twee à drie bewegingen met de achterpootjes stootte ze de kleintjes af, het leek net een uitdeiende stofwolk!
De volgende ochtend had ook een tweede zwanger vrouwtje alles gelost en toen het licht terug aan ging krioelde het water letterlijk van een grote hoeveelheid (spastisch door elkaar zwemmende) larven, aangezien er verder geen bewoners in de bak zaten zijn ze allemaal een natuurlijke dood gestorven.
Het overgrote deel heeft de eerste dag overleefd en een klein percentage leefde de tweede ochtend nog steeds, maar 's avonds was alles dood. Best triest om zien eigenlijk...
Eens ze dood waren is een deel op de bodem beland (slakkenvoer en misschien ook wel japonicavoer), de rest is in het externe filter verdwenen...

De japonica's zitten nu in een ander bakje met wat Kubotai, ik zie regelmatig zwangere vrouwtjes in die bak maar nooit larfjes.
Ik vermoed dat de Kubotai het net iets sneller door hebben dan mij :juggle: en er vervolgens korte metten mee maken. Door hun constante en ongecoördineerde achteruit zwemmende bewegingen zijn de larven zeer makkelijke prooien voor de meeste vissen dus ik denk dat het deels daardoor is dat ze in de meeste bakken onopgemerkt verdwijnen...
 
De larven kunnen effectief een (korte) periode in zoet water overleven heb ik ondervonden.
Een tijdje terug legden twee japonica's tegelijkertijd hun broedsel af in mijn verder lege plantenbak en had ik echt een massa larven in de bak.
Heel toevallig zag ik één vrouwtje haar kleintjes lossen, net na een waterwissel, aan het eind van de lichtperiode. In twee à drie bewegingen met de achterpootjes stootte ze de kleintjes af, het leek net een uitdeiende stofwolk!
De volgende ochtend had ook een tweede zwanger vrouwtje alles gelost en toen het licht terug aan ging krioelde het water letterlijk van een grote hoeveelheid (spastisch door elkaar zwemmende) larven, aangezien er verder geen bewoners in de bak zaten zijn ze allemaal een natuurlijke dood gestorven.
Het overgrote deel heeft de eerste dag overleefd en een klein percentage leefde de tweede ochtend nog steeds, maar 's avonds was alles dood. Best triest om zien eigenlijk...
Eens ze dood waren is een deel op de bodem beland (slakkenvoer en misschien ook wel japonicavoer), de rest is in het externe filter verdwenen...

De japonica's zitten nu in een ander bakje met wat Kubotai, ik zie regelmatig zwangere vrouwtjes in die bak maar nooit larfjes.
Ik vermoed dat de Kubotai het net iets sneller door hebben dan mij :juggle: en er vervolgens korte metten mee maken. Door hun constante en ongecoördineerde achteruit zwemmende bewegingen zijn de larven zeer makkelijke prooien voor de meeste vissen dus ik denk dat het deels daardoor is dat ze in de meeste bakken onopgemerkt verdwijnen...

Super!! Bedankt!

Ik ben benieuwd wat wij hiervan gaan zien.
 
Zou het dan mogelijk zijn een brakwater bakje klaar hebben staan en de garnaal met eitjes daar zolang in te zetten en dat ze dan daar de eitjes gaat lozen?
 

Terug
Bovenaan