Wat is er nieuw

Eén buitenfilter voor twee bakken?

• Onderwerp starter Onderwerp starter GuppyFrits
  • Startdatum Startdatum
G

GuppyFrits

Guest
Is het mogelijk, beter gezegd verstandig, om ��n buitenfilter te nemen voor twee bakken?
Een bak van 350 ltr (Juwel Rio 300) en een ietwat grotere bak van 450 ltr (Juwel Vision 450).
Of is zoiets onverstandig? :stom:

Mocht het wel mogelijk zijn, welke adviseren jullie dan? :help:

Ik ben nog aan het uitdokteren hoe het allemaal te gaan doen.

Voor 2 bakken 1 filter is niet zo een heel slim idee. De redenen zijn legio:

1) Als er een lek optreedt lopen BEIDE bakken leeg.
2) Als er in een bak een ziekte of foute alg of schimmelgroei optreedt, krijgt de andere bak daar ook mee
te maken.
3) Je zult DIKKE leidingen moeten nemen, en als een van de toevoer leidingen dichtslibt dan zal die bak
OVERLOPEN, omdat er dan toch water vanuit de andere bak in de bak met de dicht geslibde leiding terecht
komt. Er is immers sprake van water onder druk en niet van communicerende vaten.
4) Je zult een filter met een zeer hoog debiet moeten aankopen, immers met een capaciteit van (leeg,
zonder filtermedia) minstens 3 x de inhoud van beide bakken samen.
5) Zo'n joekel van een filter/pomp neemt meer stroom dan 2 aparte filters van een gerenommeerd merk.
6) Schoonmaken gaat veel makkelijker als de filters niet supergroot zijn.

Van de gewone filters zijn er velen op internet 2de hands te koop, van de hele zware exemplaren niet of nauwelijks. Dat zijn meestal vijverfilters die ook nog eens veel meer geluid maken dan de echte aquapompen.

Ter vergelijking, ik heb op mijn 340 liter bakkie 3 filters lopen, 2 x Eheim 2213 van 300 liter debiet elk en een interval 2229 met 1050 liter debiet.

Greetzz BigSmoke

Hartelijk dank, daar heb je redenen gegeven waar ik helemaal niet aan heb gedacht. Mijn conclusie is dan ook; beslist niet gaan doen.

BEDANKT

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan